Salta al contingut principal
Model 100. Declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2024

9.4.1.2. Aportacions, donatius i donacions a entitats beneficiàries del mecenatge

  1. Quantia

    Les quantitats donades o satisfetes tindran dret a una deducció de:

    Base de la deducció, import fins a

    Percentatge de la deducció

    Fins a 250 euros 80
    Resta base de deducció 40

    Si en els dos períodes impositius immediats anteriors s'haguessin realitzat donatius, donacions o aportacions amb dret a deducció a favor d'una mateixa entitat, essent l'import del donatiu, donació o aportació d'aquest exercici i el del període impositiu anterior, igual o superior, a cadascun d'ells, al de l'exercici immediatament anterior, el percentatge de deducció aplicable a la base de la deducció a favor d'aquella mateixa entitat que excedeixi 250 euros, serà el 45%.

  2. Entitats beneficiàries del mecenatge

    Originen dret a deducció les donacions, els donatius i aportacions realitzats a favor de les següents entitats:

    • Les fundacions i les associacions declarades d'utilitat pública en l'àmbit d'aplicació de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense fins lucratius i dels incentius fiscals al mecenatge

    • Les organitzacions no governamentals de desenvolupament a què es refereix la llei 23/1998, de 7 de juliol, de Cooperació Internacional per al Desenvolupament, sempre que tinguin alguna de les formes jurídiques a què es refereixen els dos tipus d'entitats ja esmentades.

    • Les federacions esportives espanyoles, les federacions esportives territorials d'àmbit autonòmic integrades en aquelles, el Comitè Olímpic Espanyol i el Comitè Paralímpic Espanyol.

    • Les federacions i associacions de les entitats sense fins lucratius a què es refereixen les lletres anteriors.

    • Les entitats no residents en territori espanyol que operin en el mateix amb establiment permanent i siguin anàlogues a algunes de les previstes en les lletres anteriors.

      Quedaran excloses aquelles entitats residents en una jurisdicció no cooperativa, excepte que es tracti d'un Estat membre de la Unió Europea i s'acrediti que la seva constitució i operativa responen a motius econòmics vàlids.

    • Les entitats residents en un Estat membre de la Unió Europea o d'uns altres Estats integrants de l'Espai Econòmic Europeu amb els que existeixi normativa sobre assistència mútua en matèria d'intercanvi d'informació tributària en els termes previstos en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, que sigui d'aplicació, sense establiment permanent en territori espanyol, que siguin anàlogues a alguna de les previstes en les lletres anteriors.

      Quedaran excloses aquelles entitats residents en una jurisdicció no cooperativa, excepte que s'acrediti que la seva constitució i operativa respon a motius econòmics vàlids.

    • L'Estat, les Comunitats Autònomes i les Entitats Locals, així com els Organismes autònoms de l'Estat i les entitats autònomes de caràcter anàleg de les Comunitats Autònomes.

    • Les Universitats Públiques i els Col·legis Majors adscrits a les mateixes.

    • L'Institut Cervantes, el Institut Ramon Llull i les altres institucions amb finalitats anàlegs de les Comunitats Autònomes amb llengua oficial pròpia.

    • Els Organismes Públics d'Investigació dependents de l'Administració General de l'Estat.

    • La Creu Roja Espanyola i l'Organització Nacional de Cecs Espanyols.

    • L'Obra Pía dels Santos Llocs.

    • El Museu Nacional del Prado.

    • El Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia

    • Els consorcis de la Casa d'Amèrica, Casa Àsia, "Institut europeu de la Mediterrània" i el Museu Nacional d'Art de Catalunya.

    • Les Fundacions d'entitats religioses, sempre que hagin optat per aplicar el règim establert en aquesta Llei i certifiquin la seva inscripció en el Registre d'Entitats Religioses.

    • Les entitats de l'Església Catòlica establertes en els articles IV i V de l'acord sobre Afers Econòmics entre l'Estat espanyol i la Santa Seu, i les igualment existents en els acords de cooperació de l'Estat espanyol amb unes altres esglésies, confessions i comunitats religioses.

    • L'Institut d'Espanya i les Reals Acadèmies integrades en el mateix, i les institucions de les Comunitats Autònomes que tinguin fins anàlegs als de la Real Academia Española.

  3. Conceptes deduïbles i base de la deducció

    Donaran dret a deducció els donatius, donacions i aportacions irrevocables, purs i simples, realitzats a favor de les entitats i institucions previstes en la Llei 49/2002. També donaran dret a deducció els donatius, donacions i aportacions encara que el donant o aportante pogués rebre béns o serveis, entregats o prestats pel donatari o beneficiari, de caràcter simbòlic, sempre que el valor dels béns o serveis rebuts no representi més del 15 % del valor del donatiu, donació o aportació i, en qualsevol cas, no superi l'import de 25.000 euros.

    Base de la deducció:

    • En els donatius dineraris, el seu import.

    • En els donatius dineraris o donacions de béns o drets, el valor comptable que tinguessin en el moment de la transmissió i, si no, el valor determinat conforme a les normes de l'impost sobre el patrimoni.

    • En la constitució d'un dret real d'usdefruit sobre béns immobles, l'import anual que resulti d'aplicar, a cadascun dels períodes impositius de durada de l'usdefruit, el 2 % al valor cadastral, determinant-se proporcionalment al nombre de dies que correspongui en cada període impositiu.

    • En la constitució d'un dret real d'usdefruit sobre valors, l'import anual dels dividends o interessos percebuts per l'usufructuari a cadascun dels períodes impositius de durada de l'usdefruit.

    • En la constitució d'un dret real d'usdefruit sobre uns altres béns i drets, l'import anual resultant d'aplicar l'interès legal dels diners de cada exercici al valor de l'usdefruit determinat en el moment de la seva constitució conforme a les normes de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

    • En els donatius o donacions d'obres d'art de qualitat garantida i de determinats béns que formin part del Patrimoni Històric Espanyol, la valoració efectuada per la Junta de Qualificació, Valoració i Exportació. En el cas dels béns culturals que no formin part del Patrimoni Històric Espanyol, la Junta valorarà, també, la suficiència de la qualitat de l'obra.

    • En la cessió d'ús d'un bé moble o immoble per un temps determinat realitzat sense contraprestació, l'import de les despeses suportades pel cedent en relació amb tals béns durant el període de cessió, sempre que tinguessin la consideració de despeses fiscalment deduïbles d'haver-se cedit de forma onerosa i siguin diferents de tributs i dels interessos dels capitals aliens i altres despeses de finançament, i estiguin degudament comptabilitzats quan el cedent estigui obligat a portar comptabilitat d'acord amb el Codi de Comerç o legislació equivalent.

    El valor determinat conforme a l'exposat tindrà com a límit màxim el valor normal en el mercat del bé o dret transmès en el moment de la seva transmissió.

  4. Justificació dels donatius, donacions i aportacions deduïbles

    Per tenir dret a les deduccions per donatius a les entitats i institucions previstes en la Llei 49/2002 s'haurà d'acreditar l'efectivitat de la donació efectuada, mitjançant certificació expedida per l'entitat donatària en la que es faci constar el següent:

    • NIF i dades d'identificació personal del donant.

    • NIF i dades d'identificació de l'entitat donatària.

    • Menció expressa de què l'entitat donatària es troba inclosa entre les regulades en l'article 16 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre.

    • Data i import del donatiu quan aquest sigui dinerari.

    • Document públic o un altre document autèntic que acrediti l'entrega del bé donat quan no es tracti de donatius en diners.

    • Destinació que l'entitat donatària donarà a fi donat en el compliment de la seva finalitat específica.

    • Menció expressa del caràcter irrevocable de la donació, sens perjudici del que estableixen les normes imperatives civils que regulen la revocació de donacions.

      En el cas de revocació de la donació per algun dels supòsits establerts al Codi civil, el donant ingressarà les quotes corresponents a les deduccions aplicades gaudides durant el període impositiu en què aquesta revocació es produeixi, sens perjudici dels interessos de demora que siguin procedents.