Salta al contingut principal
Model 100. Declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2025

7.3.5.6. Arrendament

S'inclouen en aquest apartat els immobles que en l'exercici hagin estat arrendats, subarrendats o cedits a tercers o quan el propietari hagi percebut rendiments per la constitució o cessió de drets o facultats d'ús o gaudi (usdefruit).

En cas que l'immoble hagués tingut durant l'exercici uns altres usos també haurà de marcar-los i reflectir les dades addicionals que se sol·licitin.

Recordi que en la incorporació només es traslladen les dades identificatives dels immobles arrendats.

Els ingressos i les despeses s'han de complimentar en la pròpia declaració. Per això pot punxar "editar" en els immobles arrendats i consignar els imports en l'apartat d'"Informació addicional". També pot accedir des del "pendent" que apareix en la columna del resum de declaracions.

Informació addicional

En la finestra d'"Informació addicional" consignarà:

  1. Tipus d'arrendament

    • Seleccionarà el tipus de contracte d'arrendament.

      Si durant l'exercici ha tingut, per al mateix immoble, contractes celebrats abans del 26 de maig del 2023, contractes celebrats amb posterioritat a aquella data o contractes als que els correspongui diferents percentatges de reducció haurà de donar d'alta un arrendament per a cadascuna d'aquestes situacions (el programa permet un màxim de 3 contractes d'arrendament per immoble).

      Punxant en “Alt Arrendament” anirà donant d'alta els arrendaments consignant per a cadascun les dades corresponents.

    • En el cas d'arrendament d'habitatge habitual seleccionarà la data de celebració del contracte.

      Si el contracte es va celebrar a partir del 26 de maig de 2023 i l'habitatge està ubicada en zones de mercat residencial tensat i s'incompleix el que disposa l'apartat 6 de l'article 17 de la Llei d'Arrendaments Urbans no resultarà aplicable cap reducció. Per reflectir aquesta situació marcarà la casella habilitada amb aquella fi.

      En un altre cas, indicarà que el contracte es va celebrar a partir del 26 de maig de 2023 i, punxant en "Acceptar" s'obrirà una nova finestra en la que seleccionarà la reducció (90%, 70%, 60%) que sigui procedent segons qual sigui la seva situació. Si no compleix els requisits per aplicar aquestes reduccions no seleccionarà cap i, en acceptar el programa calcularà per defecte una reducció del 50%.

  2. El número total de dies en els que l'immoble va estar arrendat el 2025.

  3. Indicarà el nombre de dies de durada d'aquell contracte d'arrendament el 2025. Aquesta dada serà traslladat pel programa a la finestra d'"Amortització de l'immoble".

  4. La data del contracte d'arrendament només es consignarà per a arrendament d'habitatge habitual.

  5. El NIF de l'arrendatari/s, o si escau el núm. d'identificació al país de residència es complimentarà només per als arrendaments d'habitatge habitual. Es podrà capturar un màxim de tres contractes d'arrendament cada any per cadascun dels immobles i 3 nif d'arrendataris per cadascun dels tres contractes.

  6. Ingressos íntegres i despeses deduïbles

    Per a cada immoble es consignarà els ingressos derivats del mateix i l'import de les despeses necessàries  per a l'obtenció d'aquells rendiments.

    Les quantitats pendents de deduir de 2021, 2022, 2023 i 2024 corresponents a despeses de reparació i conservació i interessos i unes altres despeses de finançament, es consignaran, si no constessin, de manera global independentment dels tipus d'arrendaments que l'immoble hagi tingut en l'exercici en ser una casella única per immoble.

    Punxant en la icona "Més info" que es troba a continuació de la casella 0108 s'obre una finestra en la que es visualitzaran els interessos i despeses de reparació pendents d'aplicació a l'inici del període, els aplicats en el mateix i els pendents d'aplicació per a exercicis futurs.

    L'import total a deduir per aquestes despeses juntament amb els que per aquests mateixos conceptes s'hagi incorregut en l'exercici, no podrà excedir, per a cada bé o dret, de la quantia dels rendiments íntegres obtinguts. El càlcul serà realitzat pel programa.

    En el cas de despeses de reparació i conservació de 2025, de formalització de contracte, de defensa jurídica, de serveis personals meritats per tercers i de millores, no és necessari que reflecteixi el NIF dels qui realitzan les obres o presten els diferents serveis ni la data de realització de les millores per ser dades d'emplenament voluntària.

    No obstant això, si opta per complimentar aquestes dades, punxant en la icona "Més info" que es troba a continuació de la casella 0149 s'obre una finestra en la que es visualitzaran els mateixos.

  7. Arrendaments a familiars

    Si l'arrendatari del bé immoble és el cònjuge o un parent, inclosos els afins, fins al tercer grau inclusivament, marcarà SI en la casella establerta a l'efecte. En aquest cas el rendiment net total no podrà ser inferior al que resulti d'aplicar les regles que s'indiquen en l'apartat Imputació de Rendes Immobiliàries.

    Emplenament

    Si existissin diversos arrendataris, subarrendataris, adquirents o cessionaris i no tots fossin familiars donarà d'alta per a aquell immoble, punxant “Alt Arrendament”, els arrendaments necessaris per reflectir de manera separada a cadascun d'ells les dades (ingressos, despeses etc) relatius a l'arrendament als familiars i a la resta.

    En el cas de familiars una vegada complimentada les dades d'aquell arrendament en la finestra "Arrendament a familiars Si/No" reflectirà Si. Perquè Renda Web calculi l'import del rendiment en la finestra que s'obre des de la casella "Rendiment mínim computable" haurà de reflectir el percentatge de l'immoble arrendat a familiars (per exemple un contribuent que és propietari del 100% d'un immoble l'arrenda a dues persones essent només una d'elles el familiar el percentatge a consignar serà el 50%) i indicarà si el valor cadastral està o no revisat.

  1. Amortització
  2. Exemples d'emplenament