Salta al contingut principal

El nou model d'informació i assistència recollit en el Pla Anual de Control Tributari i Duaner de 2023

L'Agència Tributària té establerts com objectius estratègics fonamentals i permanents des de la seva creació tant la prevenció com la lluita contra el frau fiscal.

El Pla Estratègic 2020-2023, que, donada la seva visió global i el seu caràcter plurianual, és l'instrument central de planificació de l'Agència Tributària, va establir l'orientació de l'activitat de l'Agència Tributària per a aquests anys. Aquest Pla incorpora anualment una addenda amb nous objectius estratègics per mantenir-ho permanentment actualitzat.

Recentment, per Resolució de 6 de febrer de 2023 de la Direcció General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, s'han aprovat les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari i Duaner en el que es detallen les actuacions prioritàries a dur a terme per l'organització en aquest exercici 2023, en línia amb el que s'estableix en el Pla Estratègic i les seves addendes.

Les directrius generals giren al voltant de cinc grans pilars:

  • Informació i assistència.

  • Prevenció dels incompliments. El foment del compliment voluntari i prevenció del frau.

  • La investigació i les actuacions de comprovació del frau tributari i duaner.

  • El control del frau en fase recaptatòria.

  • La col·laboració entre l'Agència Tributària i les Administracions tributàries de les Comunitats Autònomes.

En el primer dels pilars esmentats s'estableixen, per a 2023, importants millores en el servei d'informació i assistència als contribuents, no només en compliment d'una obligació per a amb els contribuents, sinó amb el convenciment de què la prestació d'aquest servei constitueix la millor forma de prevenir el frau, en facilitar el compliment de les obligacions tributàries i minimitzar els costos indirectes associats al mateix.

El nou model d'informació i assistència impulsat en aquestes directrius generals, de la qual implantació ja s'està produint, integra tots els canals d'informació existents (presencial, telefònic i telemàtic) intentant facilitar que sigui el ciutadà qui decideixi la modalitat per la qual vol ser atès dins l'oferta disponible per a cadascun dels serveis establerts. En aquest sentit, es treballa també en la potenciació i millora de l'atenció presencial a la gent gran, o persones que es puguin veure afectades per la bretxa digital.

Es treballa, també, en l'actualització de la carta de serveis de l'Agència Tributària, que estarà disponible en la Seu electrònica i en les oficines de l'Agència Tributària, per millorar el coneixement que els ciutadans tenen d'ells i possibilitar una relació del contribuent amb l'Agència Tributària més ràpida, fàcil i eficaç.

En aquesta línia, s'ha posat en marxa una nova aplicació de cita prèvia en la Seu electrònica que utilitza un llenguatge més comprensible i presenta una navegació més senzilla i intuïtiva. A més del servei ja existent de confirmació de la cita obtinguda mitjançant SMS  i correu electrònic, s'ha introduït un servei recordatori de la cita per reiterar amb antelació suficient el dia i l'hora assignats.

Quant a les tasques d'informació i assistència prestades mitjançant atenció telefònica, s'unifica la seva prestació mitjançant l'impuls d'un únic servei centralitzat que integrarà tots els serveis que es prestaven fins ara, estratificant els nivells d'assistència i millorant les eines utilitzades, els sistemes d'identificació i autenticació i la qualitat de la informació subministrada.

Altres importants millores que es tenen en compte en les directrius generals del Pla de Control radiquen en la revisió dels criteris d'imposició de sancions, l'establiment d'una nova política general d'ajornaments i fraccionaments i la posada en marxa de nous sistemes per a la correcció de petits incompliments tributaris en l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.

A més, amb la vista posada en la propera Campanya de Renda 2022, es continuen introduint millores en el servei de Renda WEB, es perfeccionen l'"Informador de renda" i l'"Informador de renda per a activitats econòmiques" i s'avança, decididament, en el disseny de l'Assistent virtual de Renda.

Amb relació a l'impost sobre societats, les directrius generals tenen en compte la posada a disposició dels contribuents de més dades fiscals: dades referents als crèdits fiscals d'exercicis anteriors pendents d'aplicació – calculats en funció del que declara en exercicis anteriors – i informació sobre els ajustaments comptables realitzats l'exercici anterior.

Així mateix, es treballarà en la possibilitat d'avançar les devolucions de les declaracions de l'impost sobre societats en el cas de les petites i mitjanes empreses.

Finalment, les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari i Duaner per a 2023 recullen una important línia de millora de l'activitat administrativa de l'Agència Tributària: la simplificació dels documents administratius més utilitzats en les diferents àrees que conformen l'Agència Tributària.