Salta al contingut principal

L'Agència Tributària intensificarà les seves actuacions per fer aflorar activitat submergida

Pla de control tributari 2015

 

  • Es realitzaran comprovacions coordinades a l'àmbit nacional en establiments amb vendes al consumidor final que poden utilitzar tècniques d'ocultació de la seva activitat
  • El pla d'actuació sobre l'economia digital permetrà rastrejar més de 200.000 dominis per incorporar informació rellevant a la base de dades de l'AEAT
  • En l'àmbit internacional, es reforçarà la vigilància sobre estructures i societats que erosionen artificialment la base imposable espanyola i sobre no residents que realitzan activitat econòmica esporàdica a Espanya
  • S'intensificaran les investigacions de l'Àrea de Recaptació sobre moviments financers i es conjugarà una gestió més àgil dels deutes en processos concursals amb la potenciació de la viabilitat de les empreses

 

11 de març de 2015.- L'Agència Tributària reforçarà aquest any les seves actuacions de control amb l'objectiu d'aflorar una activitat no declarada que genera competència deslleial, perjudicant a les empreses i particulars que sí compleixen correctament amb les seves obligacions tributàries.

Aquestes actuacions, al costat d'una intensificació d'aquelles a realitzar sobre l'economia submergida en col·laboració amb la Inspecció de Treball, la captació a Internet d'informació tributària rellevant per a les tasques de control i la investigació de patrimonis a l'exterior a partir de la informació que ofereix la declaració de béns i drets a l'estranger, marcaran el Pla de Control Tributari 2015, directrius de les quals publica avui el Butlletí Oficial de l'Estat.

Es realitzaran actuacions dirigides a l'aflorament d'activitats i rendes ocultes. Entre altres col·lectius, s'actuarà en relació amb particulars que cedeixen totalment o parcialment habitatges per Internet o altres vies, així com sobre aquelles empreses que no compleixen degudament amb les seves obligacions fiscals. Tot això, al mateix temps que se seguiran reforçant les visites presencials per a la detecció de lloguers irregulars no declarats.

Al seu torn, l'Agència Tributària impulsarà també les actuacions de control en aquells casos en què apreciï l'existència de riscos significatius d'infradeclaració de l'activitat.

D'altra banda, s'analitzarà molt especialment la possible utilització de programes informàtics (‘programa de doble ús ’) que alterin la facturació real, renumerin tiquets i modifiquin els preus o, simplement, permetin suprimir una part de la facturació.

 

Perjudici per a la lliure competència

Aquests comportaments es consideren especialment greus, atès que posen de manifest la voluntat expressa i deliberada de defraudar a la Hisenda Pública mitjançant la infradeclaració de vendes respecte dels nivells reals de facturació, a més de suposar una greu alteració de les condicions generals de competència.

Per garantir una major efectivitat de l'acció inspectora, es planificaran actuacions selectives coordinades a l'àmbit nacional amb l'objectiu de combatre tècniques d'ocultació de l'activitat. Especialment s'actuarà en relació amb contribuents que realitzan vendes finals al públic per les majors dificultats de contrast que tradicionalment han tingut aquestes activitats.

Les actuacions coordinades es complementaran amb comprovacions inspectores convencionals i verificacions formals en determinats sectors, contribuint així a la creació de consciència entre els contribuents sobre la necessitat de rebutjar aquestes pràctiques.

El 2015, l'Agència Tributària seguirà potenciant la lluita contra l'economia submergida mitjançant les intervencions presencials amb personal d'auditoria informàtica que analitzarà i verificarà els programes i arxius dels equips electrònics dels obligats tributaris.

Igualment, es mantindran actuacions presencials dirigides a comprovar l'efectivitat del compliment de la limitació de pagaments en efectiu establerta en la llei antifrau de 2012 (Llei 7/2012) i es verificarà in situ la situació censal d'obligats tributaris respecte dels que existeixin indicis de deslocalització, o de simulació d'activitat, per ocultar la veritable activitat o al verdader titular de les rendes.

 

El rastreig del frau a Internet

Paral·lelament, l'Agència Tributària farà front a les noves formes de frau que es produeixen a Internet, tant mitjançant la captació i explotació de la informació pública disponible en la xarxa que permeti descobrir activitats ocultes o béns objecte d'un comerç il·lícit, com a través d'actuacions de control sobre aquells fabricants o prestadors de serveis que comercialitzin els seus béns o serveis a través d'Internet per garantir l'adequada tributació a Espanya de les rendes generades en aquella activitat econòmica.

La captació d'informació es realitzarà a través d'una sèrie d'eines informàtiques que permetran ordenar i sistematitzar la informació. Està previst creuar la informació de més de 200.000 dominis per a la seva posterior incorporació a les bases de dades de l'Administració Tributària. Igualment, i amb l'objectiu de valorar, des del punt de vista tributari, la rellevància econòmica de les pàgines de comerç electrònic, es procedirà a la captació dels indicis d'èxit que ofereixen les empreses especialitzades en anàlisi i valoració de pàgines web i en xarxes socials.

També s'utilitzarà la tecnologia de les xarxes socials per analitzar operacions comercials entre agents econòmics, amb l'objectiu d'identificar patrons de comportament que es corresponen amb activitats defraudadores (trames d'IVA, ús de testaferros, etc.),

 

Patrimonis ocults a l'estranger

La investigació de patrimonis ocults a l'estranger a partir de la informació aportada pel model 720 de declaració de béns i drets a l'exterior serà un pilar bàsic per a la cerca de patrimonis deslocalitzats. Ja es troben en fase d'investigació més de 7.000 contribuents sobre els quals l'Agència Tributària compta amb indicis de què, o bé van haver de presentar el model 720 i no ho van fer, o bé no van declarar el seu patrimoni exterior correctament.

Aquest ampli pla d'inspeccions vindrà acompanyat de la implantació, en el termini més curt possible, de l'intercanvi automàtic de comptes financers a través de l'Estàndard Comú d'Informació acordada per Espanya i mig centenar més de jurisdiccions fiscals el mes d'octubre passat.

 

Fiscalitat internacional

En l'àmbit de la fiscalitat internacional, es prestarà atenció preferent a contribuents amb residència fiscal a Espanya que se serveixin d'instruments o estructures híbrides (amb diferent tracte tributari en un altre país), per eludir o minorar el pagament d'impostos a la Hisenda espanyola. Aquest reforç del control complementarà les noves mesures incorporades en la reforma de l'impost sobre societats en relació amb els híbrids.

També per combatre la planificació fiscal abusiva, i en el context dels treballs desenvolupats per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (el projecte BEPS de l'OCDE), s'intensificarà el control de pagaments a l'exterior i operacions complexes als que resultin d'aplicació les normes antiabús, prestant especial atenció a les estructures en les que intervenen “conduit companies” (societats interposades per obtenir els beneficis d'un conveni bilateral).

De la mateixa manera, es mantindran els controls sobre operacions i localitzacions fictícies de residència en paradisos fiscals i es reforçaran les actuacions relatives a la comprovació d'activitats econòmiques exercides a Espanya per no residents, atenent especialment a les situacions de trànsit de residència (activitat esporàdica a Espanya).

D'altra banda, continuaran essent objecte d'especial control la utilització improcedent d'empreses per reduir la tributació de persones físiques, l'anàlisi de signes externs de riquesa, els emissors de factures irregulars i les trames de frau organitzat a l'IVA, àmbit on es potenciarà la detecció primerenca de les organitzacions i la detecció d'esquemes d'adquisició massiva i per preus simbòlics de societats sobre les quals recauen o recauran importants contingències fiscals, per part de persones il·localitzables.

També s'intensificaran les actuacions sobre sectors econòmics que, no resultant especialment afectats pel descens d'activitat derivat de la crisi econòmica, continuïn presentant declaracions tributàries inconsistents amb indicis que posin de manifest uns nivells de facturació o capacitat econòmica rellevants.

 

Agilitació del control recaptatori complex

En l'àrea de Recaptació es reforçarà la investigació dels casos de major complexitat probatòria en supòsits de derivacions de responsabilitat de deutes pendents, amb l'objectiu de combatre les operacions de buidatge patrimonial d'especial calat. Com complement a aquesta actuació i a la utilització de mesures cautelars per afermar el cobrament dels deutes, es reforçaran les investigacions de moviments financers. Igualment, s'agilitzarà la gestió dels deutes en fase d'embargament i d'aquelles afectades per processos concursals, potenciant, al mateix temps, la viabilitat de les empreses per totes les vies legalment previstes.

 

En l'àmbit penal, s'impulsaran les accions a interposar per presumpta comissió de delictes d'insolvència punible, actuacions que es conjugaran amb un increment en el control de deutors insolvents per a la detecció de possibles solvències sobrevingudes i la participació d'aquests deutors en noves societats mercantils.

En matèria de control de Duanes i Impostos Especials, seguiran tenint especial rellevància les actuacions per a la detecció del contraban de tabac, no només mitjançant els controls tradicionals de tota la cadena de fabricació, distribució, logística i comercialització, sinó també mitjançant la detecció de noves tècniques de producció o introducció a Espanya.

Igualment, es reforçaran els controls en els recintes duaners de viatgers i mercaderies procedents d'àrees de menor tributació, mitjançant la utilització de tècniques d'anàlisi de riscos, o la utilització de la inspecció no intrusiva per a la detecció de mercaderia de contraban, o incorrectament declarada, per mitjà d'escàners de contenidors, de vehicles o de paqueteria.