L'Agència Tributària intercepta un veler amb 10 tones d'haixix al sud-est del cap de Gata
Operació “Fokke” contra el narcotràfic
- La droga ocupava tots els espais possibles de l'interior de l'embarcació, incloent els buits existents sota dels llits i el sòl de les cabines
- El veler tenia alt risc d'enfonsament per transportar una quantitat de bonys molt elevada per a les seves característiques
- Detinguts els tres tripulants, dos homes i una dona, de nacionalitat holandesa
14 de setembre de 2015.- L'Agència Tributària ha interceptat a la matinada del 12 de setembre, a unes 50 milles nàutiques al sud-est del Cap de Gata, Almería, un veler que portava una quantitat estimada de 10.000 quilos d'haixix. El veler, de bandera holandesa, i nom “Mirca” havia estat prèviament alijado per dues embarcacions semirígides. S'ha detingut als seus tres tripulants, de nacionalitat holandesa.
L'operació, denominada “Fokke”, es va iniciar l'11 de setembre quan un avió de l'Agència Tributària, en missió de vigilància al mar d'Alboran va detectar dues embarcacions semirígides provinents del Marroc, que s'aproximaven a un veler i es abarloaban al seu costat, alijando bonys sospitosos. Una vegada que el vaixell receptor té la mercaderia a bord, inicia la marxa rumb al Mediterrani oriental.
Vigilància Duanera de l'Agència Tributària va procedir a organitzar un dispositiu aeronaval de seguiment i detenció del veler sospitós amb la participació del patruller “Desè Aniversari” i l'helicòpter “Argós-I”. El patruller va assolir al veler a les 03,25 hores del 12 de setembre a unes 50 milles al sud-est del cap de Gata, abordant-ho amb el suport de l'helicòpter.
Alt risc d'enfonsament
Res més pujar a bord els funcionaris van observar que tots els compartiments i buits del veler estaven ocupats amb fardells d'haixix, incloent el saló, les cabines, etc. La quantitat tan elevada de càrrega exposava al veler al risc d'enfonsar-se davant qualsevol adversitat. A bord del veler, amb bandera d'Holanda, navegaven dos homes i una dona, tots de nacionalitat holandesa, que han estat detinguts i als que se'ls imputa un possible delicte de contraban i contra la salut pública.
En realitzar-se l'operació en aigües internacionals, la fiscalia de l'Audiència Nacional ha presentat la corresponent querella davant el Jutjat d'Instrucció número 5 de l'Audiència Nacional, on es tramiten les corresponents diligències. El registre del veler s'ha realitzat amb la presència del secretari del jutjat en funcions de guàrdia d'Almería, havent-se demanat prèviament l'autorització de les autoritats del país d'abanderament.
Amb aquesta operació són ja 14, des del mes de maig de 2013, les captures de grans quantitats d'haixix realitzades per l'Agència Tributària en la ‘Ruta del Mediterrani Oriental’, amb un balanç de més de 125 tones de droga confiscades.
Ruta oberta del Mediterrani Oriental
Aquesta nova operació ratifica la importància d'aquesta nova ruta oberta per al tràfic d'haixix, denominada ‘del Mediterrani Oriental’. En l'últim any i mitjà, per part d'Itàlia, França i Espanya s'ha procedit a la captura dels vaixells ‘Adam’, ‘Gold Star’, ‘Lluna-S’, ‘Moon Light’, ‘Avenir de Safi II’, un pesquer egipci sense nom, el “Berk Kaptan”, “A l'Amir Khaled”, “Abou de Sherief”, “La Misericordia de Déu”, “Mayak”, “Assel”, “Aberdeen”, “Just Noran”, “Zakmar”, “Eiskos”, “Rinad” i “Santa Rita Terzia”, “Mehtap” i “Santa Trela” (operacions, de la quals 14 han estat desenvolupades per Vigilància Duanera de l'Agència Tributària).
Totes aquestes embarcacions portaven quantitats que arribaven fins a les 30 tones d'haixix. Amb la finalitat de controlar aquesta nova tendència en el trànsit de l'haixix, el Departament de Duanes de l'Agència Tributària ha establert una vigilància sobre la zona partint d'anàlisi d'objectius amb un patró semblant, fruit de la qual ha estat possible aquesta última captura.
Els investigadors sospiten que la ruta del Mediterrani Oriental estaria essent empleada per organitzacions situades en països del nord de l'Àfrica, que transportarien importants quantitats d'haixix en vaixells de tipus mercant o pesquer, i que serien emmagatzemades en aquests països. Utilitzant aquestes embarcacions, la droga es redistribuiria posteriorment cap a Europa, sense descartar que, en alguns casos, poguessin ser utilitzades com vaixells d'abastament per transbordar l'haixix a unes altres embarcacions menors, que les introduirien directament en les costes espanyoles, franceses o italianes.
Les organitzacions de narcotraficants s'adapten ràpidament als nous escenaris, essent molt àgils per assumir qualsevol canvi d'estratègia. El control d'aquesta ruta del Mediterrani Oriental, i d'aquest tipus d'embarcacions, és complex, en tractar-se de vaixells comercials que solen efectuar transports legals i, a la seva sortida, amb una breu parada tècnica, reben importants quantitats d'haixix per al seu trasllat als països més orientals del Mediterrani, des d' on s'emmagatzemaria la droga per al seu posterior trasllat a Europa.