Saltar al contingut principal

L'Agència Tributària , treballadors autònoms i pimes creen dos fòrums per impulsar la relació cooperativa

Nous fòrums de comunicació en matèria tributària .

  • Representants d'UPTA, LLIGA i UATAE seran membres del fòrum de Treballadors Autònoms, mentre que CEOE i Cepyme participaran en el fòrum de pimes
  • Es creen dos grups de treball dins de cada fòrum, un de dedicat a l'anàlisi normativa i a projectes de digitalització, i un altre de destinat a analitzar i aprovar sengles codis de bones pràctiques per a ambdós col·lectius
  • Els fòrums tenen entre els seus objectius la reducció de càrregues administratives, la millora de la seguretat jurídica, el foment de l'administració electrònica i la col·laboració en la prevenció i lluita contra el frau

16 de febrer de 2022.- L'Agència Tributària i les principals federacions i associacions de pimes i autònoms han constituït avui dos fòrums per impulsar la relació cooperativa sota els principis de transparència i confiança mútua.L'acte de constitució ha comptat amb la presència del secretari d'Estat d'Hisenda, Héctor Izquierdo i del director general de l'Agència Tributària, Jesús Gascón, així com dels membres dels fòrums en representació d'autònoms i pimes, i de la mateixa Agència.

El fòrum de Treballadors Autònoms comptarà amb la participació de representants de la Unió de Professionals i Treballadors autònoms (UPTA), la Federació Nacional d'Associacions de Treballadors Autònoms (LLIGA) i la Unió d'Associacions de Treballadors Autònoms i Emprenedors (UATAE).Al seu torn, el fòrum de Petites i mitjanes empreses comptarà amb la presència de la Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials (CEOE) i la Confederació Espanyola de la Petita i mitjana empresa (Cepyme).Els fòrums estaran presidits pel director general de l'Agència Tributària i seran membres també d'ambdós els titulars dels departaments de Gestió, Inspecció, Recaptació i Informàtica, així com el titular del Servei de Planificació i Relacions Institucionals. 

Entre els objectius dels fòrums s'inclou la reducció de les càrregues administratives, la divulgació de les noves facilitats que va oferint l'Agència per al compliment de les obligacions fiscals i el foment de l'ús de l'administració electrònica en les relacions d'autònoms i pimes amb l'Agència Tributària, tot això en favor d'una millora en l'aplicació del sistema tributari.De la mateixa manera, es col·laborarà en la prevenció i lluita contra el frau fiscal.

Grup de treball de digitalització i anàlisi normativa

Ampliant aquests objectius generals, al si dels fòrums es creen dos grups de treball específics.Un d'ells estarà dedicat a impulsar el desenvolupament de projectes de digitalització de pimes i autònoms, així com a l'anàlisi dels seus règims de tributació per assegurar la seva adequació a la realitat econòmica i empresarial d'aquests col·lectius i la millora de la seva seguretat jurídica.

El projecte de digitalització pretén modernitzar la gestió administrativa de pimes i autònoms i facilitar el compliment de les seves obligacions formals a partir de sistemes de facturació segurs que, alhora, contribuirien a la reducció del frau que es genera mitjançant el denominat ‘programari de doble ús’.

Per erradicar aquests programes d'ocultació de vendes, la llei ‘antifrau’ de 2021 va establir mesurades que ara s'han de completar per via reglamentària amb un estàndard mínim a complir en la fabricació i comercialització i tinença d'aquest ‘programari’ de facturació.

En aquest context, i d'acord amb el previst en el Component 27 del Pla de Recuperació, l'Agència ja ve mantenint reunions amb les organitzacions representatives de pimes i autònoms a efectes d'anar analitzant alternatives tècniques en la configuració d'això programes, de manera que no només permetin el compliment de la prohibició del ‘programari de doble ús’, sinó que el mateix producte també ofereixi possibles solucions digitals integrals per al compliment de les obligacions de facturació i registrals.

Codi de bones pràctiques

El segon grup de treball estarà dedicat a l'elaboració de dos codis de bones pràctiques, un per a treballadors autònoms i un altre específic per a petites i mitjanes empreses, que puguin ser firmats per les associacions i federacions representatives d'aquests col·lectius, i als quals puguin adherir-se els mateixos autònoms i pimes que ho desitgin.

Aquests codis permetran expressar el compromís de les parts, administració i empresaris i professionals, amb el compliment voluntari de les obligacions fiscals, per a la qual cosa es reforcen els instruments de col·laboració amb l'objectiu d'impulsar la seguretat jurídica, la reducció de la conflictivitat en l'àmbit tributari, els serveis que es presten als autònoms i pimes, la formació a oferir a aquests col·lectius i la transparència i la prevenció i lluita contra el frau fiscal i l'economia submergida.

S'avança així en el desenvolupament d'un model de relació cooperativa entre l'Agència i els contribuents que ja es va traduir en la creació d'un codi de bones pràctiques tributàries al fòrum de Grans Empreses en l'any 2010 i un altre específic per a associacions i col·legis professionals el 2019.