Salta al contingut principal

Fins a 4.470.000 declaracions es podran presentar aquest any de manera instantània amb la nova modalitat "Renda Directa"

Campanya de Renda 2024

  • Comença avui la presentació per Internet i en 48 hores s'abonaran les primeres devolucions d'una campanya en la que es preveuen 24.868.000 declaracions, d'elles un 68% per retornar per un import de 14.908 milions d'euros

  • Les declaracions de Renda per ingressar es podran abonar per primera vegada mitjançant ‘Bizum’ i les possibilitats del pagament amb targeta s'estenen a qualsevol entitat
  • S'incorporen avisos preventius en el document de dades fiscals sobre vendes de béns i prestacions de serveis a través de plataformes ‘en línia ’

  • El pla ‘Li Truquem’ arrencarà el 6 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 29 d'abril, mantenint una capacitat que l'any passat va permetre la presentació d'1.128.000 declaracions

  • La sol·licitud de cita per a assistència telefònica i presencial s'oferirà en la Seu electrònica i l'‘app ’de l'Agència en un format més visual i còmode per a l'usuari

2 d'abril de 2025.- L'Agència Tributària obre avui el termini per presentar per Internet la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a 2024 (IRPF 2024). Les devolucions, com és habitual, s'iniciaran en gairebé 48 hores, divendres vinent. En la Campanya de Renda d'aquest any destaca la posada en marxa d'un nou servei, denominada ‘Renda Directa’, per facilitar la presentació electrònica de declaracions senzilles, en les que el contribuent no necessiti realitzar canvis respecte a l'esborrany de Renda Web que li ofereix l'Agència. El potencial d'ús de ‘Renda Directa’ és de prop de 4.470.000 contribuents.

Aquest any es preveu la presentació de 24.868.000 declaracions, un 3,1% més, de les quals s'espera que 17.069.000, més d'un 68%, donin dret a devolució per un import global estimat de 14.908 milions d'euros.

Per part seva, els contribuents amb declaracions per ingressar (segons el que ha previst, 6.066.000 declaracions per un import de 19.093 milions d'euros) podran domiciliar i realitzar els primers pagaments al final de la campanya, de la mateixa manera que en anys anteriors. També, com a novetat, podran optar pel pagament instantani mitjançant ‘Bizum’, o amb targeta bancària de qualsevol entitat, i independentment del canal de presentació.

Calendari de la campanya

El termini de presentació finalitzarà el 30 de juny per a declaracions tant per ingressar com per retornar, si bé el termini en les declaracions per ingressar amb domiciliació bancària conclourà el 25 de juny. L'atenció telefònica per a la confecció i presentació de declaracions (pla ‘Li Truquem ’) començarà el 6 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 29 d'abril, i l'atenció presencial en oficines s'iniciarà el 2 de juny, amb sol·licitud de cita a partir del 29 de maig. L'atenció personalitzada, per telèfon i en oficines, seguirà comptant amb el suport de CA i ajuntaments.

S'ha mantingut la disponibilitat anticipada dels principals serveis d'assistència (l'obtenció del número de referència per a la presentació des del 12 de març, i des del 19 de març tant la descàrrega i visualització de les dades fiscals, com l'actualització de l'‘app ’per a la campanya i els primers continguts informatius, tant en la Seu electrònica com en la pròpia ‘app’.

Gràcies a aquesta anticipació de serveis, més d'1,6 milions de contribuents han accedit ja a les seves dades fiscals, i més d'1,8 milions ha obtingut el número de referència per a la gestió i presentació de la seva declaració, de manera que han tingut l'oportunitat de preparar-se amb temps per poder presentar des del primer dia, agilitzant així també les devolucions que, si escau, corresponguin.

‘Renda Directa ’: presentació instantània per a ‘rendes’ senzilles

El nou servei ‘Renda Directa’ per a la presentació electrònica de declaracions s'oferirà a un col·lectiu prèviament seleccionat. Es tracta de contribuents que aquest any només tenen dades fiscals traslladades automàticament a la declaració, generalment que l'any anterior van presentar la declaració sense modificar l'esborrany, i que previsiblement aquest any tampoc el modificaran, com poden ser persones que únicament tinguin rendes del salari o la pensió, o la majoria de beneficiar-vos de l'Ingrés Mínim Vital.

Per a aquests contribuents, l'Agència ofereix un servei que permet la mateixa agilitat de la presentació mitjançant l'aplicació mòbil, però adaptada a una visualització més clara en pantalles grans, amb una experiència d'usuari còmoda, informació sintètica i una gestió dinàmica i molt breu del procés de presentació.

El nou servei està pensat per a contribuents que no necessitin fer cap canvi en l'esborrany que els ofereix l'Agència, si bé, igual que succeeix amb l'‘app’, poden fer les modificacions que considerin oportunes en el servei tradicional ‘Renda Web’ i presentar ja per aquesta via, o bé guardar la sessió de treball per presentar després per ‘Renda Directa’.

Millores en l'assistència personalitzada

En aquesta campanya, l'Agència Tributària també ha incorporat una sèrie de millores en l'assistència al contribuent. Així, per a la sol·licitud de cita telefònica i presencial s'ha actualitzat el servei disponible en la Seu electrònica i l'’app’, que tindrà una visualització més clara i còmoda per a la selecció del canal d'atenció i l'elecció entre les diferents dates disponibles.

A més, la navegació guanya en usabilitat, amb informació més sintètica i ordenada. El servei inclou, a més, la possibilitat de filtrar oficines per codis postals i informa al contribuent de la primera cita disponible.

D'altra banda, aquest any s'amplien els límits econòmics del perfil d'assistència per a la confecció i presentació de la declaració, elevant-se a 80.000 euros bruts el límit de rendiments del treball i a 20.000 el de capital mobiliari, de manera que s'adequa el perfil d'assistència a l'evolució a l'alça d'aquests rendiments durant els anys. Aquests nous límits s'apliquen tant per a l'assistència telefònica, com per a la presencial.

També es modifica en aquesta campanya el pla pilot desplegat l'any passat per a la confecció i presentació de declaracions per videotrucada en petites localitats, de manera que l'assistència a persones majors de 65 anys s'ampliarà a tots els contribuents amb domicili fiscal en la població que compleixin amb el perfil general d'assistència personalitzada.

El pla especial arrencarà el 6 de maig, amb sol·licitud de cita a partir del 29 d'abril, igual que el pla nacional ‘Li Truquem’ d'assistència telefònica, i assolirà a ciutadans de 90 municipis (alguns amb cobertura a residents de 13 municipis més, per a un total de 103).  

Per a la selecció d'aquests municipis (el llistat de localitats estarà accessible en la Seu electrònica de l'Agència) s'ha pres com a referència que, en general, es tracti de poblacions de menys de 3.000 habitants que no disposin d'un centre de l'AEAT, CA o ajuntament que presti servei d'assistència en campanya.

En aquests municipis, i gràcies a la col·laboració i mitjans tècnics disposats pels ajuntaments, els ciutadans que reservin cita seran atesos per personal de l'Agència Tributària mitjançant videoassistència, de manera que rebran la mateixa atenció personalitzada que qualsevol altre contribuent, però en les instal·lacions posades a disposició pel seu ajuntament i, per tant, sense la necessitat de realitzar desplaçaments fins al punt d'atenció habitual més pròxim.

Amb aquest pla especial, de què es donarà difusió mitjançant cartells i fullets en els municipis inclosos en el pla, i mitjançant cartes als possibles beneficiaris, l'Agència Tributària pretén oferir una alternativa més per avançar en un model d'assistència al ciutadà que combini totes les modalitats d'atenció al públic en funció de cada servei i de la disponibilitat de cada moment.

‘Renda Web’ i l'‘app’

Al seu torn, els contribuents podran comptar amb noves adaptacions en ‘Renda Web’ per a supòsits específics, com les millores en la incorporació de rendiments d'immobles per evitar errors d'emplenament.

També s'inclouen certes evolucions en l'‘app ’per seguir facilitant la utilització d'aquesta potent eina d'assistència que, a més de la pròpia presentació de la declaració, facilita l'obtenció i renovació del número de referència, la visualització de les dades fiscals i la recepció de missatges ‘push’ amb informació d'interès, modificar l'assignació tributària i el codi IBAN, consultar les dades fiscals de campanyes anteriors, anul·lar una cita prèviament concertada i consultar l'estat de l'eventual devolució.

L'‘app ’es pot utilitzar en dispositius diferents (mòbils i tauletes) sense limitació, i admet fins a 20 usuaris identificats, cadascun amb el seu número de referència, fet que permet la confecció i presentació de declaracions de familiars i pròxims, així com el càlcul de l'opció més favorable entre declaracions individuals i conjuntes, i la visualització dels diferents resultats de declaració en una mateixa pantalla. Cap recordar que, per accedir a serveis personalitzats com la presentació de declaracions, per seguretat es requerirà que el terminal compti amb un sistema de bloqueig de pantalla activat.

Novetats en l'‘assistent virtual’ de Renda

De la mateixa manera, els contribuents comptaran aquest any amb noves millores d'usabilitat en l'‘assistent virtual’ de Renda, que resol els dubtes plantejats amb llenguatge natural pels contribuents. S'ha establert una assistència guiada per obtenir informació personalitzada sobre les deduccions autonòmiques a les que el contribuent pot tenir dret i s'ha creat un accés directe des del document de dades fiscals als continguts amb major demanda d'informació en l'‘assistent’.

En qualsevol cas, si les respostes de l'‘assistent virtual’ no contenen tota la informació requerida, el contribuent pot accedir a l'‘Informador ’de Renda, que compta amb tota la informació de l'impost estructurat per blocs de contingut, o connectar-se per xat amb especialistes de l'Administració Digital Integral (ADI) – en horari de nou del matí a set de la tard –, obtenint així una assistència personalitzada per a les qüestions que hagin quedat pendents de resoldre.

Pla ‘Li Truquem’

En aquesta campanya el pla ‘Li Truquem’ de confecció de declaracions per telèfon mantindrà la capacitat i calendari dels últims anys davant els bons resultats d'aquesta fórmula que el passat exercici va permetre confeccionar 1.128.000 declaracions i va seguir essent la via principal d'assistència personalitzada al contribuent.

Per aquesta via, els contribuents que requereixin assistència personalitzada tornen a comptar amb una potent alternativa a l'assistència presencial en oficines, podent accelerar la presentació i, amb això, l'eventual devolució que correspongui.

Una vegada que el contribuent demana cita (es recomana la sol·licitud per Internet o mitjançant servei automàtic el 91 535 73 26, o en el 901 12 12 24) i tria horari de matí o de tard, el sistema li proposa un dia i una hora en la que rebrà la trucada de l'Agència Tributària. A favor de la pròpia agilitat del servei, resulta molt convenient que el contribuent tingui disponible la informació i documentació necessària per realitzar la declaració quan li truqui l'Agència.

Avisos preventius i ‘advertències’ per evitar errors

La campanya d'aquest any, d'altra banda, seguirà avançant en el compliment voluntari per la via dels avisos preventius al contribuent per evitar errors i omissions que puguin posteriorment comportar una eventual regularització de l'Agència.

Es consolida un esquema de prevenció en tres fases. En la inicial, als habituals avisos incorporats en els documents de dades fiscals se suma aquest any un missatge per a contribuents que hagin realitzat vendes de béns, prestacions de serveis i hagin llogat immobles o vehicles mitjançant plataformes ‘en línia’.

Cap recordar que la informació que s'ofereix procedeix de declaracions informatives de tercers i de l'intercanvi internacional entre administracions tributàries. Es tracta d'una informació parcial i no exhaustiva ni concloent, de manera que pot haver supòsits de contribuents que hagin de declarar aquells ingressos i no rebin el missatge per no comptar l'Agència de moment amb la informació per això, i també pot haver contribuents que rebin el missatge, però no hagin experimentat una alteració patrimonial (el cas habitual és el de les plataformes de venda de béns de segona mà), ni hagin exercit una activitat econòmica per la qual tributar en IRPF.

Existeix una segona fase de l'assistència preventiva que té una novetat aquest any. Habitualment, just abans de presentar la declaració, el contribuent rep altres avisos que generalment pretenen fer-li veure algun possible oblit o omissió. Aquest any s'incorporen també en aquest moment les ‘advertències’, missatges per a supòsits determinats en els que el contribuent ha incorporat informació aparentment incongruent, la qual cosa podria comportar una comprovació posterior.

La tercera fase ja va ser una novetat l'any passat.  Durant la campanya es traslladen avisos per carta, (a més d'en ‘Renda Web’ i en l'‘app ’) a contribuents que han presentat la seva declaració modificant la informació aportada per l'Agència, a l'efecte que valorin si han d'o no presentar una declaració complementària adaptant-se a la informació que consta en les bases de dades de l'AEAT.

Si el contribuent entén que la seva declaració era correcta, lògicament no ha de modificar-la, però si considera que va cometre algun tipus d'error o omissió, preventivament se li dona l'opció de corregir-la, evitant així una eventual comprovació posterior de l'Agència, la generació d'interessos i la imposició d'eventuals sancions.

Qui no està obligat a declarar?

En termes generals, no estan obligats els contribuents amb rendes exclusivament procedents del treball fins a un import de 22.000 euros anuals. Tanmateix, aquest límit es redueix si els rendiments procedeixen de més d'un pagador (llevat d'excepcions), o també quan el pagador no està obligat a retenir i quan els rendiments estan subjectes a un tipus fix de retenció. En tals casos, el límit s'ha elevat a 15.876 euros anuals.

Ambdós límits segueixen essent vàlids per no declarar si el contribuent compte, en el seu lloc, o a més, amb els següents rendiments íntegres:

  • Dividends, interessos i guanys patrimonials sotmesos a retenció amb un límit conjunt de 1.600 euros.

  • Rendes immobiliàries imputades, rendiments íntegres del capital mobiliari no subjectes a retenció derivades de lletres del Tresor i subvencions per a l'adquisició d'habitatges de protecció oficial o de preu taxat, i altres guanys patrimonials derivats d'ajuts públics, amb el límit conjunt de 1.000 euros.

Igual que l'any anterior, tampoc estaran obligats els contribuents que comptin amb rendiments del treball, capital i activitats econòmiques, així com guanys patrimonials (subvencions, premis i d'altres), amb el límit conjunt de 1.000 euros, juntament amb pèrdues patrimonials inferiors a 500 euros.

D'altra banda, els beneficiaris de l'Ingrés Mínim Vital han de presentar la declaració, d'acord amb la normativa que estableix el IMV, igual que els treballadors per compte propi amb alta al RETA o en el Règim Especial de Treballadors del Mar, d'acord amb la normativa que aprova el nou règim de cotització dels autònoms.

Revisió de dades personals i econòmics

Sempre resulta convenient revisar l'esborrany de declaració que ofereix l'Agència Tributària. A través de ‘Renda Web’ la informació serà la més actualitzada possible però, en qualsevol cas, l'Agència pot no disposar de totes les dades amb transcendència en la declaració, dades que potser el contribuent hagi d'incorporar a l'esborrany de declaració.

Alguns casos típics que aconsellen aquesta revisió són els següents:

  • Deduccions autonòmiques

  • Immobles i les seves referències cadastrals

  • Circumstàncies personals i familiars (si van canviar el 2024)

  • Arrendaments d'immobles

  • Transmissions

  • Aportacions a plans de pensions

  • Quotes sindicals

  • Percepcions per subvencions i altres ajuts

  • Deduccions familiars i per maternitat

  • Deducció per inversió en residència habitual

Com obtenir ‘Clau’ i el número de referència?

El número de referència i ‘Clau’ segueixen essent, al costat del certificat i el DNI electrònics, els sistemes d'accés a ‘Renda Web’ i a uns altres serveis de Campanya de Renda, com la consulta de dades fiscals i de l'estat de tramitació de la devolució.

L'obtenció de ‘Clau’ requereix dos passos, un registre previ únic i una sol·licitud posterior cada vegada que el necessiti el contribuent. El registre previ es podrà efectuar per Internet, seguint les instruccions de la carta que l'Agència remetrà als qui la sol·licitin a través de l'opció oferta en l'apartat de la pàgina web de l'AEAT ‘Registrar-se en Clau’. També és possible efectuar el registre previ en les oficines de l'Agència. Una vegada registrat en el sistema, quan el contribuent desitgi realitzar algun tràmit, podrà sol·licitar el PIN d'accés des de l'enllaç disponible en el propi tràmit, o des de l'‘app’.

Al seu torn, per a l'obtenció del número de referència se sol·licitarà el NIF, la casella 505 de la Renda 2023 i la data de validesa del propi DNI. Als no declarants en l'exercici anterior, o amb la casella de la seva Renda 2023 amb valor zero, en lloc de la casella 505 se'ls sol·licitaran els últims dígits del codi d'un compte bancari de la que sigui titular el contribuent.

Vies de presentació de la declaració

Existeixen diverses vies per presentar la declaració, segons sigui el resultat per retornar o per ingressar, i si es domicilia o no el pagament. Domiciliar el pagament significa que es pot presentar la declaració de la Renda fins al 25 de juny, però el pagament no es farà efectiu fins al 30 de juny, últim dia de la Campanya de Renda. La domiciliació no impedeix fraccionar el pagament en dos terminis (el segon, el 5 de novembre).

També per a les declaracions per ingressar, si es desitja, es podrà presentar la declaració amb sol·licitud d'ajornament, marcant l'opció de ‘Reconeixement de deute amb sol·licitud d'ajornament’, dins unes altres modalitats de pagament, i sol·licitant-ho a través de l'enllaç de ‘Tramitar deute’ que apareixerà en la finestra en la que es visualitza la declaració presentada.

  • Vies no presencials (sense desplaçament a oficines), fins al 30 de juny (25 de juny si es tracta de pagaments amb domiciliació):

VIES DE PRESENTACIÓ Casos en què es pot utilitzar aquesta via

Seu de l'AEAT, apartat ‘Campanya de Renda 2024’

https://sede.agenciatributaria.gob.es
TOTS
‘App’ (mòbils i tauletes) A tornar i a ingressar (domiciliant el pagament)
Pla ‘Li Truquem’ (sol·licitud des del 29 d'abril) Per retornar i ingressar (domiciliació o Bizum)
  • Vies presencials, del 2 de juny – 6 de maig per al cas del pla d'assistència en petits municipis – al 30 de juny (25 de juny si es domicilia el pagament):

VIES DE PRESENTACIÓ Casos en què es pot utilitzar aquesta via
  • En les oficines de l'AEAT

  • En oficines de CA i ens locals que col·laboren

Per retornar i ingressar (domiciliació o Bizum)

En les oficines de les entitats financeres col·laboradores

Per ingressar (sense domiciliar)

Declaració de patrimoni

En aquesta campanya es manté l'obligació de declarar l'impost sobre el patrimoni per als contribuents amb quota a ingressar (després d'aplicar les deduccions i bonificacions corresponents) i també per aquells sense quota a ingressar, però que comptin amb béns i drets amb un valor superior als dos milions d'euros. La declaració es presenta per via electrònica a través d'Internet.

Per norma estatal, el mínim exempt se situa en els 700.000 euros i l'habitatge habitual està exempta també fins als 300.000 euros, encara que ambdós límits poden variar, segons les CA. Tots els contribuents als que correspongui declarar Patrimoni hauran de fer-ho exclusivament per Internet, mitjançant Clau PIN, número de referència, o bé utilitzant el DNI electrònic, o el certificat electrònic.

El termini per a la presentació comença avui i s'estén fins al 30 de juny (25 de juny per a pagaments amb domiciliació). En el supòsit de declaracions per ingressar sense domiciliació és necessari realitzar, prèviament, l'ingrés (mitjançant càrrec en compte) en una entitat financera i obtenir el nombre de justificant de pagament que aporta la pròpia entitat (número de referència complet, NRC). També es pot realitzar el pagament amb Bizum o targeta bancària.

Principals serveis d'assistència i informació

  • Internet : https://sede.agenciatributaria.gob.es  i ‘app’

    (ofereix informació i gestions sense horaris).

  • Telèfon sol·licitud pla ‘Li Truquem’ (a partir del 29 d'abril):

    91 535 73 26 i 901 12 12 24 (servei automàtic, 24 hores)

    91 553 00 71 i 901 22 33 44 (operador, de 9 a 19 hores, DL.-DV.)

  • Telèfon sol·licitud pla petits municipis (a partir del 29 d'abril):

    91 553 00 71 i 901 22 33 44 (operador, de 9 a 19 hores, DL.-DV.)

  • Telèfon Renda Informació (per resoldre dubtes):

    91 554 87 70 i 901 33 55 33

    (operador, de 9 a 19 hores, DL.-DV.)