Desarticulada una organització criminal per un frau de 32,8 milions d'euros en el comerç de begudes alcohòliques
Operació conjunta de l'Agència Tributària i Policia Nacional
-
Detinguts els 18 membres de l'organització criminal, inclosos seus cinc capitostos
-
S'han realitzat registres en 12 ubicacions de Barcelona, Tarragona i València, on s'han intervingut tant empreses, com domicilis dels investigats i dipòsits fiscals
-
En el marc de l'operació, que ha inclòs actuacions addicionals a Portugal i Bèlgica, s'han bloquejat nombrosos comptes de persones i societats, i intervingut vehicles, 40 propietats immobiliàries i més de 430.000 euros en efectiu
27 de març de 2026.- Funcionaris de l'Agència Tributària i agents de Policia Nacional, en una operació coordinada per la Fiscalia Europea, han desarticulat una organització criminal que presumptament va defraudar 32,8 milions d'euros en el comerç de begudes alcohòliques. En el marc d'aquesta actuació han estat detinguts 18 membres de l'organització, entre ells els cinc capitostos, i s'han dut a terme registres en 12 ubicacions de Barcelona, Tarragona i València, intervenint tant empreses com domicilis dels investigats i dipòsits fiscals, a més d'actuacions complementàries a Portugal i Bèlgica. En l'operació també s'han bloquejat nombrosos comptes pertanyents a persones i societats, i han confiscat vehicles, 40 immobles vinculats a la xarxa criminal i més de 430.000 euros en efectiu. Així mateix, s'han intervingut múltiples dispositius electrònics, entre ells telèfons mòbils, així com abundant documentació d'interès per a la investigació.
La investigació es va iniciar quan els investigadors van tenir constància de l'existència d'un entramat criminal que operava mitjançant empreses pantalla a Bèlgica, Portugal i Espanya. Les indagacions van permetre descobrir com utilitzaven facturació falsa per evadir impostos derivats de la importació i venda de grans quantitats de begudes alcohòliques en el mercat espanyol.
A mesura que avançava la investigació es va descobrir que el sistema fraudulent se centrava en dos dipòsits fiscals a Espanya; és a dir, en instal·lacions on determinats productes poden emmagatzemar-se sense abonar impostos de manera immediata. L'IVA només es generava quan la mercaderia abandonava aquests dipòsits per a la seva distribució o consum, per la qual cosa va ser llavors quan es va detectar la participació d'intermediaris fraudulents, coneguts com ‘empreses fantasma’, que adquirien les begudes alcohòliques i assumien l'obligació tributària per desaparèixer després sense pagar l'impost.
Un frau d'IVA ocult darrere una xarxa de societats pantalla
La mercaderia era posteriorment revenuda a través d'una cadena d'empreses fictícies que utilitzaven factures falses per ocultar el circuit fraudulent fins a la seva distribució final a Espanya. Aquestes operacions generaven un IVA que mai arribava a ingressar-se, el que permetia a la xarxa obtenir importants beneficis il·lícits.
Segons els càlculs dels investigadors, l'activitat delictiva hauria generat aproximadament 32,8 milions d'euros entre 2019 i 2025, causant un perjudici equivalent a les arques de l'Estat espanyol i al pressupost de la Unió Europea. La investigació també apunta a què els beneficis podrien haver estat blanquejats, i que com a mínim una de les empreses implicades mantenia connexions amb les Illes Turks i Caicos, territori britànic d'ultramar.
Investigació oberta en un operatiu internacional contra el frau
L'operació, coordinada per la Fiscalia Europea, ha estat desenvolupada per funcionaris de l'Agència Tributària, en coordinació amb agents de la Unitat de Delinqüència Econòmica i Fiscal (UDEF) de la Policia Nacional, i amb la col·laboració de les autoritats de Portugal i Bèlgica. La investigació roman oberta i no es descarten noves actuacions en el marc de l'operatiu.