Salta al contingut principal
Informació a l'interessat sobre protecció de dades

3.3. Finalitat

Les dades demanats el són exclusivament per als fins que s'indiquen a continuació i no seran tractats ulteriorment de manera incompatible amb aquests fins.

L'Agència Tributària, creada per l'article 103 de la Llei 31/1990, de 27 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 1991, es va constituir de manera efectiva l'1 de gener de 1992. Es va configurar com una entitat de dret públic adscrita al llavors Ministeri d'Economia i Hisenda a través de l'antiga Secretaria d'Estat d'Hisenda i Pressupostos. Com a entitat de dret públic, compta amb un règim jurídic propi diferent del de l'Administració General de l'Estat que, sens perjudici dels principis essencials que han de presidir tota actuació administrativa, li confereix una certa autonomia en matèria pressupostària i de gestió de personal.

L'Agència Tributària té encomanada l'aplicació efectiva del sistema tributari estatal i duaner, així com d'aquells recursos d'unes altres Administracions públiques nacionals o de la Unió Europea de la qual gestió se li encomani per llei o per conveni.

Per tant, correspon a l'Agència Tributària aplicar el sistema tributari de manera que es compleixi el principi constitucional en virtut del qual tots han de contribuir al sosteniment de les despeses públiques d'acord amb la seva capacitat econòmica. No obstant això, no té competències per elaborar i aprovar normes tributàries ni, en el vessant de la despesa pública, per assignar els recursos públics entre les diverses finalitats.

La funció de gestió integral del sistema tributari estatal i duaner es materialitza en un ampli conjunt d'activitats, entre les quals hi ha:

  1. La gestió, inspecció i recaptació dels tributs de titularitat estatal (IRPF, Societats, Impost sobre la Renda de No Residents, IVA i Impostos Especials).
  2. La realització de  funcions en relació amb els ingressos de les Comunitats Autònomes i Ciutats Autònomes, tant en el que fa referència a la gestió de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, com a la recaptació d'uns altres ingressos d'aquestes Comunitats, ja sigui per disposició legal o mitjançant els corresponents convenis de col·laboració.
  3. La recaptació d'ingressos propis de la Unió Europea.
  4. La gestió duanera i la repressió del contraban.
  5. La recaptació en període voluntari de les taxes del sector públic estatal.
  6. La recaptació via executiva d'ingressos de dret públic de l'Administració General de l'Estat i dels organismes públics que hi estan vinculats o que en depenen.
  7. La col·laboració en la persecució de determinats delictes, entre els quals destaquen els delictes contra la Hisenda pública i els delictes de contraban.

Així mateix, altres òrgans autonòmics i locals gestionen tributs propis i tributs cedits.

Cal destacar que, per dur a terme les accions encomanades, l'Agència Estatal d'Administració Tributària, ha de creuar  informació i elaborar perfils. Essent, en qualsevol cas, les finalitats d'aquestes accions, les indicades anteriorment.

La base legal per això es troba en l'article 22 del Reglament UE 2016/67, on es reconeix l'elaboració de perfils quan estigui autoritzada pel Dret de la Unió o dels Estats membres que s'apliqui al responsable del tractament. I on també es permet l'ús de dades especialment protegits quan s'utilitzi per salvaguardar un interès públic general de la Unió o d'un Estat membre, fent referència a l'àmbit fiscal.

A més del descrit anteriorment, es realitzan altres tractaments no associats a la gestió sistema tributari estatal i duaner, de la qual finalitat del tractament es descriu a cadascuna de les activitats de tractament d'aquest tipus que realitza l'Agència Tributària i que estan accessibles en el registre d'activitats de tractament.

Registre de les activitats de tractament