Declaracións sumarias. As ENS e EXS
Información que debes dar á entrada e saída de mercadorías do territorio aduaneiro da UE ás autoridades aduaneiras. A declaración sumaria de entrada é a información que tes que facilitar á entrada, indaga cando e como
En que consiste a Declaración Sumaria de Entrada? (ICS2)
A ENS, Declaración sumaria de entrada é un acrónimo procedente do termo inglés (Entry Summary Declaration): declaración a que se refire o artigo 127 do Código aduaneiro e que está definida no artigo 5, apartado 9) do Código Aduaneiro da Unión como:
O acto polo que se informa ás autoridades aduaneiras, na forma, xeito e prazo establecido na normativa, da entrada que van realizar determinadas mercadorías no territorio aduaneiro da Unión Europea.
Esta declaración, previa á introdución de mercadoría na Unión, permite realizar os controis de seguridade, baseados en criterios de risco definido de común acordo por todos os Estados membros, asegurando así unha aplicación harmonizada dos mesmos.
Presentarase en España cando o primeiro punto de entrada no territorio aduaneiro da UE estea situado en territorio español e deberá incluír todas as mercadorías transportadas no medio de transporte activo que entra no devandito territorio, independentemente de que o seu destino final estea dentro ou fóra do territorio aduaneiro da Unión.
Se tes dúbidas sobre o novo sistema ICS2, podes proporas na seguinte caixa de correo: ics.helpdesk@correo.aeat.es
A actuación das aduanas nas fronteiras exteriores desempeña un papel esencial na protección dos cidadáns e do mercado interior fronte ás ameazas á seguridade. A información anticipada sobre as cargas e a análise de riscos permitirán a identificación temperá das ameazas e axudarán ás aduanas a intervir no punto máis axeitado da cadea de subministración.
A efectos aduaneiros, os riscos de seguridade e protección abarcan unha variedade de cuestións, incluídos explosivos no transporte aéreo, narcóticos, precursores, medicamentos falsos perigosos, xoguetes ou produtos electrónicos perigosos, alimentos contaminados, armas e todo tipo de contrabando organizado.
Agora están xurdindo novas ameazas, como o envío postal de opiáceos sintéticos letais. Os grupos organizados utilizan o punto de entrada dos envíos e organizan as súas cadeas de subministración para evitar ser detectados, innovando continuamente.
Ao mesmo tempo, o volume de envíos supervisados polas aduanas éstáse multiplicando debido aos cambios nos modelos de negocio do comercio global xerados polo comercio electrónico. Os novos datos anticipados sobre as mercadorías enviadas por correo ofrecerán novas oportunidades e desafíos.
ICS2 é un sistema de información da UE a gran escala que apoia os seguintes procesos:
- presentación das Declaracións Sumarias de Entrada – ENS (información anticipada sobre a carga) ante a aduana;
- análise de riscos de seguridade e protección por parte das aduanas;
- chegada de medios de transporte;
- presentación das mercadorías ás autoridades aduaneiras e control polas autoridades aduaneiras das mercadorías, cando cumpra.
Terá que obter os datos necesarios de todos os coñecementos de embarque house subxacentes emitidos polos axentes transitarios (incluídos os operadores de servizos postais e as empresas de transporte urxente que emitan documentos de transporte equivalente). A información requirida inclúe os datos do comprador e do vendedor que figuran no coñecemento de embarque house de nivel máis básico a disposición do destinatario. Se o axente transitario non comunica os datos requiridos, vostede deberá presentar unha ENS parcial baseada no coñecemento de embarque master e facilitar nela o número EORI do axente transitario. A partir deste momento, o axente transitario será responsable da presentación dos datos ao nivel house no ICS2 e terá que obter os datos doutras partes emisoras de coñecementos de embarque house ou declarar na súa presentación parcial da ENS a identidade das partes que aínda deben presentar os datos.
O ICS2 facilitará a comunicación de información anticipada sobre as cargas para a análise de riscos de seguridade e protección na entrada de mercadorías na UE nos seguintes xeitos de transporte: marítimo, aéreo, por estrada, ferroviario e por vías navegables interiores. Os modelos de negocio de carga xeral, expreso e postal tamén se verán afectados polo ICS2 .
Non. O ICS2 substituirá por completo ao ICS1 por un proceso empresarial totalmente novo, de conformidade cos requisitos legais do Código Aduaneiro da Unión e as necesidades operativas estratéxicas expresadas na Estratexia e Plan de Acción de Xestión de Riscos Aduaneiros da UE (adoptado en 2014). Ademais, o ICS2 permite a presentación múltiple de información anticipada sobre a carga para a aplicación do artigo 127 (6) do Código Aduaneiro da Unión e implica a máis actores da cadea de subministración e modelos empresariais, de conformidade co artigo 127 (4) do Código Aduaneiro da Unión, co obxectivo de recompilar datos de mellor calidade e oportunos relacionados coas cadeas de subministración de mercadorías.
Operarán en paralelo durante un período de tempo limitado. Tras a implantación da versión 3 de ICS2 o 1 de marzo de 2024, ICS1 se descontinuará gradualmente despois dun período de transición de 200 días. A implantanción da versión 3 conclúe o 1 de setembro de 2025.
A Estratexia e Plan de Transición do ICS2 prevén a implantación do novo sistema e, en consecuencia, novos requisitos de Declaración Resumo de Entrada e procesos de xestión de negocios e riscos relacionados en tres versións operativas.
-
Versión 1: Transportistas express e operadoras postais con sede en Europa e operadoras postais de terceiros países que realizan envíos a Europa: información anticipada sobre a carga previa (PLACI) utilizando o conxunto de datos ENS mínimo;
-
Versión 2: Operadoras postais, transportistas express e aéreos e transportistas de mercadorías: os operadores deben completar o conxunto de datos ENS para todas as mercadorías transportadas por aire;
-
Versión 3: Operadores que transportan mercadorías por vía marítima e fluvial, estradas e ferrocarrís: os transportistas destes sectores de transporte deben completar o conxunto de datos ENS para todas as mercadorías destes sectores, incluídos os envíos postais e urxentes.
- Versión 1:
Presentación do conxunto mínimo de datos de precarga (PLACI) para envíos aéreos expreso e postais;
Proceso de presentación de envíos postais.
- Versión 2:
Presentación da ENS completa para todas as mercadorías en tráfico aéreo;
Presentación da notificación de chegada de todas as mercadorías en tráfico aéreo;
Proceso de presentación para envíos aéreos expreso e carga aérea xeral.
- Versión 3:
Presentación da ENS completa para o tráfico marítimo e fluvial, por estrada e por ferrocarril (inclúense as mercadorías en envíos expresos e postais transportadas nestes medios de transporte);
Presentación do aviso de chegada para vías navegables marítimas e interiores;
Proceso de presentación de todas as mercadorías en todos os xeitos de tráfico.
Un envío express é un artigo único transportado por ou baixo a responsabilidade dun transportista express.
Un transportista express é un operador que proporciona servizos integrados de recollida, transporte, despacho de aduanas e entrega de paquetes en tempos definidos e de maneira urxente, ao tempo que rastrea a situación e mantén o control sobre os devanditos artigos durante toda a prestación do servizo.
PLACI refírese a un tipo específico de presentación parcial de ENS, que é o conxunto mínimo obrigatorio de datos ("7+1") que debe presentarse canto antes antes de cargar as mercadorías na aeronave nun terceiro país. Limítase unicamente ao tráfico aéreo e cobre todas as mercadorías (é dicir, carga xeral, envíos expresos e envíos postais).
A precarga indica a fase previa á carga das mercadorías no medio de transporte que as introducirá no territorio aduaneiro da Unión Europea.
A prechegada indica a fase previa á chegada do medio de transporte ao territorio aduaneiro da Unión Europea.
En xeral, o transportista que introduce as mercadorías no territorio aduaneiro da Unión Europea está obrigado a presentar unha ENS para as devanditas mercadorías [artigo 127 (4) do CAU]. Cando o transportista non dispoña de todos os datos esixidos por lei para a ENS, os devanditos datos deberán ser presentados pola persoa que os posúa e non compartíseos co transportista. Isto permitirá ao transportista presentar unha ENS completo [artigo 127 (6) do CAU; caso de presentación múltiple].
Dependendo do xeito de transporte, a ENS deberá presentarse nos seguintes prazos:
Transporte marítimo
-
A máis tardar dúas horas antes da chegada do buque ao primeiro porto de entrada na Unión no caso de mercadorías procedentes de Grenlandia, as Illas Feroe, Islandia, portos do Mar Báltico, o Mar Negro, o Mar Mediterráneo ou Marrocos;
-
As mesmas dúas horas aplicaranse nos casos en que as mercadorías procedan doutros territorios de terceiros países e entren no territorio aduaneiro da Unión, dos departamentos franceses de ultramar, das Azores, de Madeira ou das Illas Canarias e a duración da viaxe do buque sexa inferior a 24 horas;
-
A máis tardar catro horas antes da chegada do buque para carga a granel nos casos distintos dos a) ou b) anteriores;
-
Para as mercadorías transportadas en colectores en casos distintos dos a) e b), 24 horas antes de que as mercadorías sexan cargadas no buque que as introducirá no territorio aduaneiro da Unión.
Transporte aéreo
- A ENS ou, cando non sexa posible, o conxunto mínimo de datos para a precarga aérea, presentarase canto antes e, a máis tardar, antes de que as mercadorías se carguen na aeronave que as introducirá no territorio aduaneiro da Unión;
- Cando só se presentase o conxunto mínimo de datos conforme ao apartado e), a ENS completa deberase presentar no momento da saída real da aeronave cando a duración do voo sexa inferior a catro horas;
- Para os voos distintos dos mencionados na letra f), a ENS completa deberá presentarse catro horas antes da chegada da aeronave ao primeiro aeroporto no territorio aduaneiro da Unión.
Transporte por ferrocarril
-
Cando a viaxe en tren dure menos de dúas horas desde a última estación de formación ferroviaria fóra do territorio aduaneiro da Unión ata o primeiro punto de entrada no territorio aduaneiro, a ENS deberá presentarse a máis tardar unha hora antes de que o tren chegue ao punto fronteirizo de entrada á Unión;
-
Nos demais casos distintos dos mencionados no apartado h), a ENS deberá presentarse a máis tardar dúas horas antes da chegada do tren ao punto de entrada da Unión.
Transporte por estrada
A ENS deberá presentarse a máis tardar unha hora antes da chegada das mercadorías ao punto de entrada da Unión.
Transporte por vías navegables interiores
A ENS deberá presentarse a máis tardar dúas horas antes da chegada das mercadorías ao punto de entrada da Unión.
Para cada unha das mercadorías, a información requirida inclúe: unha descrición comercial completa e correcta, e no caso de que unha das partes sexa comercial o código do sistema harmonizado a seis díxitos (entre particulares non é obrigatoria a clasificación).
Unha ENS completa debe conter a seguinte información sobre un envío: información sobre o envío a nivel master, información sobre o envío a nivel house e información sobre o comprador e o vendedor. Resulta polo tanto necesario incluír información nos tres niveis.
Unha presentación múltiple significa que unha ENS cómpónse de dous ou máis presentacións ENS parciais (é dicir, dous ou máis conxuntos de datos prescritos), que xuntos forman unha declaración ENS.
A presentación múltiple pode ser conveniente cando un transportista non dispón de todos os datos necesarios para enviar unha única ENS. Neste caso, o transportista necesita acadar un acordo contractual cos demais axentes da cadea de subministración para que cada parte presente súa respectiva parte da ENS . O tipo de ENS que cada parte terá que presentar depende dos datos de que dispoñan: información sobre o envío master ou house e / ou sobre as mercadorías (incluída información sobre o comprador e o vendedor).
Segundo o acordo que os socios acadasen para a presentación múltiple, se un transportista presentou información sobre o envío a nivel master procedente dun documento de transporte de nivel master e indicou o número EORI do correspondente declarante a nivel house, a responsabilidade de declarar a información a nivel house transfírese ao declarante a nivel house. O transitario (en calidade de declarante a nivel house) convértese no responsable de presentar seu ENS parcial cos datos dispoñibles a nivel house, tendo en conta os prazos establecidos na lexislación.
Non obstante, todas as partes que presenten súa propia parte de datos son responsables da integridade e exactitude do conxunto de datos que presenten.
A presentación de múltiples ENS require un intercambio de información entre as partes que acordasen presentar ENS parciais para comunicar os seus respectivos datos. A combinación de tales declaracións nunha ENS completa e a verificación da integridade dos datos lévanse a cabo mediante unha clave única de vinculación. Esta clave está formada polos seguintes datos:
- Número EORI do transportista
- Número de referencia do documento de transporte (de nivel master) (tomado dunha carta de porte ou coñecemento de embarque master)
- Número EORI do declarante complementario/declarante (por exemplo, número EORI do transitario ou outro declarante a nivel house)
Todas as ENS parciais deben conter o número EORI do transportista e o número de referencia do documento de transporte (de nivel master). Ademais, a ENS parcial que conteña a información de nivel master debe conter tamén o identificador (EORI) do declarante complementario que se espera que presente a información de nivel house. E deberá identificarse o tipo de declarante complementario, indicando se complementará a información do nivel house ou se complementará a información do vendedor e do comprador.
Os conxuntos de datos parciais poden presentarse en calquera orde. Isto significa que calquera parte da cadea de subministración pode ser a primeira en presentar unha ENS . Cando todas as partes involucradas presentasen ENS parciais e estas declaracións vinculásense con éxito entre si, formarán unha ENS completa no sistema ICS2.
Vostede deberá obter certos datos comerciais adicionais do destinatario establecido na UE. Se o destinatario non comunica os datos requiridos, vostede deberá facilitar o número EORI do devandito destinatario en seu ENS parcial e o destinatario converterase en responsable de realizar a súa presentación parcial no sistema ICS2.
Deberá facilitar a información ao transportista (ou ao denominado «axente transitario principal» se vostede actúa como parte dunha carga compartida) ao que expedise un coñecemento de embarque house. Deberá, ou ben compartir os datos necesarios co transportista ou o axente transitario principal, ou ben presentar vostede mesmo unha ENS parcial no ICS2 incluíndo determinados datos comerciais que deberá obter do destinatario establecido na UE estipulada no coñecemento de embarque house de nivel máis básico.
Nos escenarios en que o transportista actúe como persoa que presenta (mediante a presentación de F20, F21, F27, F28, F29 ou F10, F11, F12 e F13), entón recibirá as notificacións relacionadas coas mensaxes presentadas (cando corresponda).
Porén, o operador económico deberá configurar a súa ruta de comunicación predeterminada e as súas preferencias de notificación a través do Portal Compartido de Operadores (STI-STP). Logo recibirá a notificación a través de S2S ou U2S , segundo a canle que utilizase na ruta de comunicación predeterminada configurada.
-
IE3R01 (Resposta de rexistro de ENS)
-
IE3N01 (Notificación de erro de validación do ciclo de vida de ENS)
-
IE3N10 (Notificación de modificación)
-
IE3R07 (Resposta de aceptación de invalidación)
-
IE3Q01 (Solicitude de non cargar)
-
IE3Q02 (Solicitude de información adicional)
-
IE3Q03 (Solicitude de inspección de carga e correo de alto risco)
-
IE3N04 (Notificación de solicitude de información adicional)
-
IE3N05 (Notificación de solicitude de inspección de carga e correo de alto risco)
-
IE3N07 (Notificación de ENS en estado incorrecto)
-
IE3N08 (Notificación de control)
-
IE3R08 (Resultados da consulta ENS)
-
IE3N09 (Notificación de control de Operador Económico Autorizado)
-
IE3N99 (Notificación de erro)
Calquera operador económico (incluídos os transportistas) que non actúe como persoa que presenta a declaración e que desexe recibir notificacións, debe configurar as súas preferencias e o punto de acceso “Default Communication Path” a través do STP , a través da sección “administrar preferencias”. A canle pódese configurar como U2S (a notificación relacionada pódese verificar mediante a aplicación STP) ou como S2S a través do que se enviarán as mensaxes con notificacións.
En España non é preciso un rexistro previo en UUM&DS para acceder ao STI-STP. Débese acceder mediante un certificado electrónico emitido para o mesmo NIF para o que se emitiu o EORI do OE . Existe un trámite, DA115, a través de que se pode definir un vector de apoderamento de xeito que mediante o NIF do EORI dea de áltase un poder a outro NIF para que acceda co seu certificado no seu nome ao STI-STP .
Publicouse unha guía na Sede Electrónica, no apartado de Contido Relacionado das Declaracións Sumarias, onde se describe o proceso de acceso: Guía de acceso STI-STP.
Tanto a persoa que presenta a solicitude como o transportista (se o sistema ICS2 coñéceo, é dicir, se o transportista non é a persoa que presenta a solicitude pero ten as súas preferencias configuradas correctamente no STI-STP de ICS2) sempre recibirán as notificacións DNL (IE3Q01) a través do S2S , se ese é a canle utilizada para presentar a solicitude. De calquera maneira, a notificación DNL tamén será visible no STI-STP .
O sistema ICS2 necesita coñecer os detalles da OE (principalmente, a canle de comunicación) para determinar como enviar as mensaxes ou notificacións e utilizará a canle utilizada polo remitente á hora de iniciar a comunicación que desencadeou a notificación. É dicir, ICS2 enviará as mensaxes e notificacións ao OE a través de S2S se esa foi a forma en que se iniciou a comunicación. Do contrario, enviará as notificacións a través de U2S se U2S foi a canle utilizada polo remitente que iniciou a comunicación.
Para as notificacións de OE que non sexan da persoa que as presenta, o sistema actuará en función das preferencias establecidas polo actor a través do STI-STP .
De forma predeterminada, as seguintes notificacións envíanse a través da canle U2S e S2S
-
IE3Q01 (solicitude de non cargar);
-
IE3Q02 (Solicitude de información adicional);
-
IE3Q03 (Solicitude de inspección de carga e correo de alto risco).
O sistema actuará en función das preferencias establecidas polo operador econónmico a través do STI-STP. Se fai uso dun ITSP, haberá configurado nas preferencias do STI-STP unha canle de comunicación S2S co Party ID de seu ITSP, de xeito que recibirá as notificacións das mensaxes S2S mandados por seu ITSP, que actuará nestes casos como remitente, a través de seu ITSP.
As seguintes son notificacións opcionais para os transportistas que poderían configurarse no STP :
-
IE3N03 (Notificación de avaliación completa),
-
IE3N04 (Notificación de solicitude de información adicional),
-
IE3N05 (Notificación de solicitude de revisión de correo e carga de alto risco)
(Teña en conta que se o transportista actúa como persoa que completa a notificación, enviaranse de todos xeitos)
O EO debe configurar as súas preferencias en STI-STP para recibir calquera notificación, xa que o sistema ICS2 necesita coñecer a canle de comunicación preferida polo OE para poder enviaras.
Non obstante, teña en conta que no caso de que se utilice un ITSP ou que EO utilice o seu propio sistema informático para enviar mensaxes S2S, todas as notificacións dirixidas á persoa que presenta a solicitude envíanse por defecto a través da mesma canle. Ademais, teña en conta que a configuración predeterminada para os operadores é que as notificacións (IE3N03, IE3N04 e IE3N05) están inhabilitadas, polo tanto, para recibiras, cómpre iniciar sesión en STI-STP e habilitaras, mesmo se a comunicación se realiza a través de S2S (a interface do ITSP).
As seguintes mensaxes sempre se enviarán á persoa que presenta a solicitude, cando corresponda:
-
IE3R01 (Resposta de rexistro de ENS)
-
IE3N01 (Notificación de erro de validación do ciclo de vida de ENS)
-
IE3N10 (Notificación de modificación)
-
IE3R07 (Resposta de aceptación de invalidación)
-
IE3Q01 (Solicitude de non cargar)
-
IE3Q02 (Solicitude de información adicional)
-
IE3Q03 (Solicitude de inspección de carga e correo de alto risco)
-
IE3N07 (Notificación de ENS en estado incorrecto)
-
IE3N08 (Notificación de control)
-
IE3N09 (Notificación de control de Operador Económico Autorizado)
-
IE3R08 (Resultados da consulta ENS)
-
IE3N99 (Notificación de erro)