Acta da reunión
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE ASOCIACIÓNS E
COLEXIOS DE PROFESIONAIS TRIBUTARIOS
CELEBRADA O 29 DE NOVEMBRO DE 2016
Presidente do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria:
Director do Departamento de Xestión Tributaria
D. Rufino da Rosa Cordón
Director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Luis Mª Sánchez González
Director do Departamento de Informática Tributaria
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director do Servizo Xurídico
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Director do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Delegado Especial de Cataluña
D. Gonzalo David García de Castro
Subdirector xeral de Coordinación e Xestión - Departamento de Recadación
D. Miguel Lorenz Falomir
Membros en representación das Asociacións e Colexios
Asociación Española de Asesores Fiscais
Directora do Gabinete de Estudos
D. ª Helena Pujalte Méndez-Leite
Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios de España
Delegado de Madrid
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consello Xeral da Avogacía Española
Vicedecano do Colexio de Avogado das Baleares
D. Rafael Gil March
Consello Xeral de Colexios de Axentes e Comisionistas de Aduanas
Secretario do Consello
D. Manuel López Frías
Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España
Presidenta do Colexio de Galicia
D.ª Pilar Otero Moar
Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España
Especialista en Estudos Fiscais e Tributarios
D. José Castaño Semitiel
Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais
Responsable do Gabinete de Estudos
D. José Luis Carreras Torres
Gabinete de Xestores Administrativos e Asesores Fiscais
Avogada
D. ª Raquel Cobos Casero
Rexistro Xeral de Asesores Fiscais / Rexistro de economistas Asesores Fiscais
Vicepresidente do Consello Directivo
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Vogal do Consello Directivo
D. Jesús Fernández-Bravo Pinto
Secretaría Técnica do Foro de Asociacións e Colexio Profesionais
Subdirector xeral de Comunicación Externa – Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D. Rafael Serrano Galán
Inspectora Coordinadora – Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D. ª María Dolores Carreño Beltrán
En Madrid, a 29 de novembro de 2016, celébrase a décima reunión plenaria do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, asistindo as persoas indicadas, e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
-
Apertura polo director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria.
-
Aprobación da acta da sesión celebrada o 5 de xullo de 2016.
-
Novidades da campaña de Renda 2016.
-
Información sobre temas tratados no grupo de traballo.
-
Outras consideracións, rogos e preguntas.
I.- En desenvolvemento do primeiro punto da orde do día , abre a sesión D. Santiago Menéndez Menéndez, director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria e presidente do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, quen tras dar a benvida e agradecer a asistencia a todos os presentes, sinala que quere aproveitar a ocasión para pór de manifesto a renovación do compromiso da Axencia Tributaria con este Foro para seguir avanzando no modelo xa establecido de transparencia e confianza mutua. Prosegue dicindo que cabe considerar como logro da relación desenvolvida entre a Axencia Tributaria e as asociacións e colexios de profesionais tributarios, o incremento da colaboración social para a presentación telemática de declaracións. Engade que o anterior supuxo un gran impulso da administración electrónica e unha importante redución das cargas fiscais indirectas, que non fosen posibles sen a participación dos profesionais tributarios.
Prosegue D. Santiago Menéndez indicando que, por outra banda, as circunstancias actuais demostran que é fundamental, para que o sistema de colaboración social poida afianzarse e desenvolverse, a formulación de novos retos, derivados tanto da aplicación do sistema tributario como do desenvolvemento das novas tecnoloxías e que quere aproveitar este acto para trasladar ás asociacións e colexios que compoñen este Foro unha mensaxe nítida e rotunda de continuidade e impulso do mesmo, como vía de diálogo e recoñecemento mutuo ao labor que tanto Administración como colaboradores sociais desenvolven. Así mesmo e en consonancia co anterior, destaca que o pasado 25 de outubro reuniuse o grupo de traballo deste Foro para tratar de forma pormenorizada diversas cuestións. Entre outras analizáronse as incidencias habidas na campaña do Imposto sobre Sociedades 2015, facendose fincapé na necesidade de simplificar o máximo posible o modelo. Igualmente foron obxecto de estudo os efectos derivados da entrada en vigor da Lei 39/2015, do Procedemento Administrativo Común das Administracións Públicas, analizando concretamente o alcance da Disposición Adicional Primeira, que consagra a especialidade tributaria, a incidencia nos apoderamentos e nas notificacións electrónicas, así como o réxime transitorio en materia de prazos nos procedementos.
II.- En desenvolvemento do segundo punto da orde do día , o presidente do Foro cede a palabra a D. Rafael Serrano Galán, como responsable da Secretaría Técnica do Foro, quen expón o proceso de elaboración da acta da reunión anterior e diríxese aos presentes por se desexan realizar algunha observación ou comentario á mesma. Como non se formulan, declara que a acta da reunión do 5 de xullo de 2016 queda aprobada e publicarase no espazo reservado ao Foro na páxina web da Axencia Tributaria.
III.- En desenvolvemento do terceiro punto da orde do día , D. Santiago Menéndez cede a palabra a D. Rufino da Rosa Cordón, director do Departamento de Xestión Tributaria, quen, apoiando a súa disertación cunha presentación, comeza expondo as principais novidades da Campaña de Renda do próximo ano, aclarando que non é o deseño definitivo e que, por outra banda, mantén unha liña continuísta. Prosegue destacando como principal novidade a xeneralización de Renda WEB, incluíndo os contribuíntes con actividades económicas, e a supresión do programa PAI. Así, no próximo exercicio o contribuínte só poderá elaborar a súa declaración ben a través de Renda WEB, ben a través de programas comerciais. A principal consecuencia da eliminación do programa PAI foi a modificación e reforzamento das relacións coas compañías desenvolvedoras de software, xa que estas estiveron utilizando durante moitos anos o programa para ir comprobando o bo funcionamento dos seus traballos.
Continúa o director do Departamento de Xestión Tributaria resaltando o establecemento dun novo sistema de rectificación de autoliquidacións. Ata agora, se o erro producía un prexuízo para a Facenda pública o contribuínte tiña que presentar unha declaración complementaria e se era en prexuízo do contribuínte, este tiña que presentar un escrito solicitando a rectificación. Con Renda WEB incorporouse a posibilidade de que se o contribuínte deséxao pode a través da aplicación solicitar a rectificación da autoliquidación. Os procedementos non cambiaron; seguen sendo presentación dunha complementaria ou rectificación e seguirán un tratamento distinto nos servizos da Axencia Tributaria, pero ao implementaro dentro de Renda WEB simplificouse a tarefa ao interesado e tamén aos colaboradores sociais, ao tempo que se axiliza a tramitación.
A continuación D. Rufino da Rosa efectúa unha enumeración das novidades máis relevantes:
-
Melloras de usabilidade e navegación facendoa máis sinxela e intuitiva.
-
Melloras na descarga e o traslado de datos fiscais como consecuencia das modificacións realizadas en certas declaracións informativas (modelos 181, 182, 190, …), que permiten incorporar datos tales como, por exemplo, a recorrencia dos donativos. Ademais, no referente aos datos persoais e familiares tera en contase non só a última declaración, senón tamén os que se obteñan do censo.
-
Melloras no perfil dos non obrigados.
-
Mellora na visualización dos datos trasladados, sobre todo naqueles casos en que o contribuínte ten que completar a información. Cando falte algún dato, mediante mensaxes emerxentes, aparecerá un aviso.
-
A modificación do domicilio habitual, tanto do declarante coma do cónxuxe, só se poderá cubrir se se marcou o recadro de “Cambio de domicilio".
-
Como se dixo con anterioridade, inclusión dun novo apartado para a solicitude de rectificación da autoliquidación, de carácter voluntario, xa que se o contribuínte deséxao pode realizar a mesma mediante un escrito. Vaise a permitir desde o propio modelo da declaración enlazar a un rexistro para presentar documentación adicional. A normalización deste procedemento vai supor unha maior axilidade na tramitación destas solicitudes e que se poidan incorporar as devolucións dentro da propia campaña.
-
Hase reorganizado a información das deducións autonómicas por alugamento de vivenda.
-
Mellora na incorporación dos datos correspondentes ás deducións por familia numerosa, por ascendente con dous fillos ou por persoas con discapacidade a cargo, xa que na campaña de 2015 encher o dereito a esta dedución non foi tan sinxelo como se desexase.
-
Simplificación do calendario da campaña: Aínda que aínda é provisional, está previsto que a campaña de renda se inicie o día 5 de abril e farao con todos os seus efectos, é dicir, a presentación xa sexa a través de Renda WEB ou mediante predeclaración nunha entidade financeira, poderase facer desde o primeiro momento. Tamén está previsto que no mes de maio iníciese a asistencia nas oficinas da Axencia Tributaria e mánténse a posibilidade de solicitar cita previa.
-
Mellora da información catastral, diferenciando o valor do solo do valor do voo.
O director do Departamento de Xestión Tributaria conclúe a súa intervención sinalando que todas as dificultades que se presentaron no primeiro ano de implantación de Renda WEB foron solucionadas para a campaña de renda de 2016.
A continuación o presidente abre unha quenda de palabra.
Intervén en primeiro lugar D. Rafael Gil March, Vicedecano do Colexio de Avogados das Baleares e representante do Consello Xeral da Avogacía Española, quen propón dúas cuestións. En primeiro lugar e en relación coas imputacións de datos catastrais pregunta se non sería posible rectificaros tamén directamente a través da declaración, xa que debido a que o catastro non está suficientemente depurado ou a que se producen modificacións derivadas de herdanzas ou outras transmisións, todos os anos xéranse declaracións paralelas que hai que atender, corrixindose só o dato puntualmente pero non para exercicios posteriores. En segundo lugar comenta que a simplificación e axilización do procedemento de solicitude de rectificación de autoliquidacións foi un tema moi demandado en todas as sesións deste Foro e pregunta se haberá un prazo para presentar a solicitude e se o mesmo coincide co prazo de presentación en voluntaria ou pódese realizar con posterioridade.
Toma a palabra D. Rufino da Rosa Cordón e con respecto á primeira cuestión sinala que ao longo do ano prodúcense varias reunións cos responsables do Catastro a fin de facerlles chegar todas as incidencias que se producen tanto na campaña de renda como no resto de procedementos. Engade que na súa opinión producíronse grandes avances nesta materia e que o número de incidencias vai diminuíndo. Doutra banda sinala que non ve posible que un dato catastral, xa sexa no referente ao seu valor ou á súa titularidade, poídase corrixir a través da declaración da renda, xa que estariamos ante un procedemento distinto, neste caso, de natureza catastral.
Respecto da rectificación de autoliquidacións aclara que non se modificou a normativa, senón soamente a forma en que pode realizarse, é dicir, que os prazos e os procedementos son os establecidos, polo que se poderá realizar non só durante a campaña, senón tamén posteriormente con, se é o caso, a correspondente recarga. Engade o director do Departamento de Xestión Tributaria que esta modificación se introduciu en Renda WEB para o próximo exercicio e seguintes, pero que non é posible utilizara para unha rectificación de 2015.
A continuación intervén D. Ángel Rodríguez Rodríguez, director do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, para, en relación coa primeira cuestión exposta polo representante do Consello Xeral da Avogacía Española, indicar que a Dirección Xeral do Catastro informou a Axencia Tributaria de que está traballando moi estreitamente coas notarías e os rexistradores a fin de que lles remitan directamente a información, co que é posible que nun futuro próximo se eliminen estas incidencias catastrais.
De seguido toma a palabra D. Rafael Gil March e expón que tanto á Administración coma aos colaboradores sociais interésalles contar cuns datos catastrais depurados, xa que se evitarían unha serie de trámites de rectificación non desexados. Engade que, ás veces, os datos do Catastro non é que estean mal pero que, por exemplo no caso de herdanzas, pode ocorrer que na titularidade apareza só un dos herdeiros e o problema é que o profesional se encontra con esta circunstancia en plena campaña de renda. Así, solicita que se estude a posibilidade de implantar algún tipo de procedemento a fin de poder anexar a documentación e que dalgunha maneira na Dirección Xeral do Catastro rectifícena.
Intervén D. Alfonso Castro, director do Departamento de Informática Tributaria, quen propón falar coa Dirección Xeral do Catastro e estudar a posibilidade de establecer unhas ligazóns entre Renda WEB e os procedementos do Catastro, de maneira que ante unha incidencia nos datos catastrais, o contribuínte sexa dirixido directamente ao procedemento pertinente.
A continuación toma a palabra D. Santiago Menéndez Menéndez e aclara que cos datos catastrais declarados por un contribuínte en renda o único que se pode facer é comunicaros á Dirección Xeral do Catastro, que a través dos procedementos que teña establecidos para iso actuará en consecuencia, pero que en ningún caso se lle pode outorgar a unha declaración un valor xurídico no referente a titularidade.
Intervén novamente D. Rafael Gil March quen expón que se solicita ese procedemento especial para casos moi claros, en que se conta coa escritura, e non haxa aspectos que valorar.
D. Rufino da Rosa Cordón reitera que a Axencia Tributaria o único que pode facer é facilitar o acceso aos trámites da Dirección Xeral do Catastro, pero que serían os seus responsables quen terían que resolver o procedemento.
Toma a palabra D. José Luis Carreras Torres, Responsable do Gabinete de Estudos da Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais, quen pon de manifesto que a súa asociación se reuniu en dúas ocasións coa Dirección Xeral do Catastro nun intento de establecer unha canle de colaboración mediante o que poder solucionar incidencias catastrais dunha maneira áxil e directa. Engade que a contestación da Dirección Xeral foi que o estudaría o seu servizo xurídico pero que, en principio, non vían factible a implantación dunha serie de conexións que puxese aos colaboradores sociais ao mesmo nivel que a notarios e rexistradores. Por iso, solicita a colaboración da Axencia Tributaria no logro dunha canle de comunicación directa entre os colaboradores sociais e a Dirección Xeral do Catastro.
Intervén D. Santiago Menéndez Menéndez, quen manifesta que a Axencia Tributaria comprométese a facer chegar á Dirección Xeral do Catastro os datos que o contribuínte ou os profesionais tributarios declaren na renda, así como a documentación que acheguen, pero que volve reiterar que se trata dun procedemento que resolverán os responsables do Catastro.
Toma a palabra D. José Luis Carreras Torres, que manifesta que á Axencia Tributaria si lle vale a documentación que se achega para solucionar no Imposto sobre a Renda do exercicio en cuestión a incidencia catastral e que o que ocorre é que ao ano seguinte se volve a producir o mesmo erro porque na Dirección Xeral de Catastro non terminan de depurar os datos. É por iso que solicitan algún tipo de ligazón para que a incidencia se aclare unha vez e rectifícese definitivamente.
A continuación intervén D. José Castaño Semitiel, Vogal da Comisión de Asuntos Fiscais do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, que pregunta se hai novidades no referente a RENØ. Así mesmo e tras felicitar pola simplificación introducida na rectificación de autoliquidacións, consulta se a solicitude de rectificación tamén se poderá facer desde os programas comerciais ou só a través de Renda WEB.
Contéstalle D. Rufino da Rosa Cordón que esta nova forma de solicitar a rectificación leva asociada unha serie de procedementos posteriores que comportan certa dificultade, polo que para o próximo exercicio só está contemplada para Renda WEB.
Intervén D. Alfonso Castro Martínez para indicar que existe unha dificultade técnica para implementar a solicitude de rectificación a través dos programas comerciais, xa que mentres que con Renda WEB a Axencia Tributaria dispón de todos as desagregacións da declaración, cos programas comerciais só se obtén a información do resultado. Non obstante, o director de Informática Tributaria engade que o tema se está estudando, aínda que para o próximo exercicio non vai ser posible.
D. Rufino da Rosa Cordón sinala que a Axencia Tributaria ten que decidir a que dedica os seus esforzos e, fronte aos dezanove millóns e medio de declaracións que se prevén, os contribuíntes que poidan presentar unha solicitude de rectificación non representan un número significativo. Non obstante, reitera que o tema se analizará.
O representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España indica que para os profesionais tributarios si é importante poder realizar a modificación sobre unha declaración que xa presentaron e por iso piden que se estude a posibilidade. Doutra banda, comenta que non lle quedou claro o tema dos prazos para solicitar a rectificación e, por último, solicita que, así como o prazo de inicio da campaña vaise adiantando, que a Axencia Tributaria non baralle adiantar a súa finalización.
D. Rufino da Rosa explica que a Axencia Tributaria non ten previsto acurtar a campaña xa que hai que dar servizo a dezanove millóns de contribuíntes, moitos deles con moi pouca preparación fiscal.
Intervén o presidente do Foro sinalando que nesta materia a Axencia Tributaria está aberta a todas as suxestións que se realicen, xa que se irán introducindo modificacións e seguirase avanzando e incorporando, na medida do posible, as peticións dos colaboradores sociais. Resalta que Renda WEB supón un cambio na forma de relacionarse da Axencia Tributaria cos contribuíntes, introducindo na mesma rapidez, mediatez, flexibilidade, etc.
IV.- En desenvolvemento do cuarto punto da orde do día , o presidente cede a palabra a D. Ángel Rodríguez Rodríguez, director do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais. Comeza sinalando que o 25 de outubro tivo lugar a reunión do Grupo de Traballo deste Foro e tratáronse as seguintes cuestións:
-
Informouse que a Axencia Tributaria estaba traballando para facer máis áxil e sinxela a formalización dos modelos do Imposto sobre Sociedades.
-
Solicitouse ás asociacións e colexios unha valoración da campaña de Sociedades de 2015, xa que se recibiran algunhas queixas. Neste sentido, os colaboradores sociais expresaron que non notaran moi diferente esta campaña das anteriores, reiterandose a solicitude de simplificación dos modelos.
-
A Axencia Tributaria comprometeuse a analizar e estudar no marco do Grupo de Traballo aquelas suxestións que, dentro dun prazo razoable, se lle fixesen chegar e a informar sobre os avances e as suxestións que se puideran implementar.
-
En relación coa Disposición Adicional primeira da Lei 39/2015, do Procedemento Administrativo Común das Administracións Públicas, informouse que a Axencia Tributaria entendía que a especialidade tributaria abarcaba as declaracións e autoliquidacións.
-
Tamén se informou que as presentacións en papel realizado por suxeitos obrigados a relacionarse coa Administración por medios electrónicos admitiríanse, sen prexuízo de que, se é o caso, incoásese un expediente sancionador.
-
No relativo á ausencia de obriga de achegar documentos elaborados por outra Administración, sempre que non conste a oposición expresa do interesado, comentouse no Grupo de Traballo que esta tarefa excedía do ámbito da propia Axencia Tributaria ao verse involucradas as distintas Administracións públicas, pero que habería que seguir avanzando xa que o mandato legal é claro e as Administracións deben conseguiros electronicamente a través das súas redes corporativas ou dunha consulta ás plataformas de intermediación de datos ou outros sistemas electrónicos habilitados para ese fin.
-
No que fai ao rexistro electrónico de apoderamentos, os notariais inscribiríanse no rexistro da Administración Xeral do Estado e non no específico da Axencia Tributaria, onde si se inscribirían os poderes para trámites específicos en materia tributaria.
-
Comunicouse que se estaba traballando na adaptación dos rexistros presenciais a fin de que a documentación achegada polo interesado dixitalícese no momento e se lle devolvan os orixinais.
-
Comentouse que a Axencia Tributaria ten interese en potenciar o enderezo electrónico habilitado para suxeitos non obrigados a relacionarse electronicamente coa Administración e a novidade que supuña o “Aviso da notificación ”, que aínda que non tiña efectos xurídicos no referente á validez da notificación, si que o tiña a efectos informativos.
-
Sobre o réxime transitorio indicouse que os procedementos iniciados antes da entrada en vigor da Lei 39/2015 seguiríanse tramitando pola normativa anterior, pero que, non obstante, en materia de prazos, íase a intentar estender a consideración do sábado como día inhábil, xa que resultaba máis favorable para os interesados.
-
No relativo a denuncias en materia tributaria, estas seguirían sendo anónimas.
-
Por parte das Asociacións e Colexios suxeriuse a unificación de modelos, xa que por veces se achegaba a mesma información en distintos impresos.
Para finalizar a súa intervención, o director do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais pregunta se algunha persoa quere facer algunha observación.
Toma a palabra D. ª Helena Pujalte, directora do Gabinete de Estudos da Asociación Española de Asesores Fiscais, e comunica que están elaborando un documento coas incidencias que lles están xurdindo e que se o remitirán á Axencia Tributaria.
D. Ángel Rodríguez informa que se agradecen moito as achegas das asociacións e colexios e que, na medida do posible, estudaranse e intentarase buscar solucións.
V.- En desenvolvemento do quinto punto da orde do día , D. Santiago Menéndez Menéndez diríxese aos presentes e abre unha quenda de palabra.
Intervén D. Rafael Gil March, quen en relación coa carta que remitiu a Axencia Tributaria aos presentadores do modelo 750 pregunta se tamén vana a recibir as persoas físicas.
D. Santiago Menéndez informa que, efectivamente, vana a recibir todos os presentadores do modelo 750.
De seguido o presidente do Foro pregunta se hai algún comentario máis. Non realizandose máis manifestacións, agradece a toda a súa asistencia e participación e dá por concluída a décima sesión do pleno do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios.
O secretario técnico do Foro
D. Rafael Serrano Galán
O presidente do Foro
D. Santiago Menéndez Menéndez