Acta da reunión
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE ASOCIACIÓNS E
COLEXIOS DE PROFESIONAIS TRIBUTARIOS
CELEBRADA O 24 DE NOVEMBRO DE 2020
Presidente do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D. Jesús Gascón Catalán
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria
Director do Departamento de Xestión Tributaria
D. Gonzalo David García de Castro
Director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Javier Hurtado Puerta
Directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais
Dª. Pilar Jurado Borrego
Director do Departamento de Recadación
D. Guillermo Barros Gallego
Director do Departamento de Informática Tributaria
D. José Borja Tomé
Director do Servizo Xurídico
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
Dª. Rosa María Prieto do Rei
Delegado Especial de Cataluña
D. Isidoro García Millán
Subdirectora xeral de Técnica Tributaria do Departamento de Xestión Tributaria
Dª. Mercedes Xordán Valdizán
Subdirector xeral de Ordenación Legal e Asistencia Xurídica do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Marcos Álvarez Suso
Subdirectora xeral de Coordinación e Xestión do Departamento de Recadación
Dª. Virginia Muñoz Fernández
Membros en representación das Asociacións e Colexios
Asociación Española de Asesores Fiscais
Vogal Responsable de Estudos e Investigación
D. Javier Gómez Taboada
Director do Gabinete de Estudos
D. Arturo Javier Jiménez Contento
Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios de España
Secretario da Xunta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Vogal da Xunta Directiva
D. Antonio Ibarra López
Consello Xeral da Avogacía Española
Vicedecano do Colexio de Avogados das Baleares
D. Rafael Gil March
Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España
Responsable da Área Fiscal do Consello Xeral
Dª. Pilar Otero Moar
Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España
Vogal da Comisión de Asuntos Fiscais
D. José Castaño Semitiel
Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais
Presidente
D. Joan Torres Torres
Vicepresidente Segundo
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinete de Xestores Administrativos e Asesores Fiscais
Avogada
Dª. Raquel Cobos Casero
Rexistro de economistas Asesores Fiscais
Presidente
D. Agustín Fernández Pérez
Vicepresidente
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Secretaría Técnica do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Subdirectora xeral de Comunicación Externa do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
Dª. Dolores Carreño Beltrán
O día 24 de novembro de 2020 celébrase por videoconferencia a décimo oitava reunión plenaria do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, asistindo as persoas indicadas, e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
- Apertura polo director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria.
- Aprobación da acta da sesión celebrada o 7 de xullo de 2020.
- Información sobre os temas tratados nos grupos de traballo.
- Outras consideracións, rogos e preguntas.
1. Apertura polo director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
Abre a sesión D. Jesús Gascón Catalán, director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria e presidente do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, quen, tras dar a benvida e agradecer a asistencia a todos os presentes, descúlpase por non poder asistir por problemas de axenda á última sesión plenaria. Así mesmo, comenta que os medios tecnolóxicos son moi útiles e moi facilitadores das comunicacións, pero que, non obstante, hai que utilizalos debidamente e que ás reunións, aínda que non sexan presenciais, hai que prestarlles a mesma atención que se o fosen. Doutra banda, prosegue o director Xeral indicando que os grupos de traballo do Foro reuníronse o pasado día 5 de novembro e abordáronse, entre outras cuestións, as novidades na campaña de declaracións informativas, as normas en tramitación, particularmente, o Proxecto de Lei de prevención da fraude, e as novas figuras impositivas. En relación con estas últimas, sinala que se trata de dous impostos novos non só en España, senón tamén en Europa, xa que do Imposto sobre as Transaccións Financeiro solo en Francia existe unha figura similar e, do Imposto sobre Determinados Servizos Dixitais, tamén é unicamente en Francia onde éstáno ultimando e entrará en vigor a finais de ano. Engade que na reunión dos grupos de traballo tamén se comentaron as medidas adoptadas como consecuencia da crise sanitaria e que se abordaron unha serie de cuestións en relación co Código de Boas Prácticas Tributarias. Para finalizar con este punto D. Jesús Gascón indica que estas cuestións se desenvolverán no terceiro punto da orde do día.
2. Aprobación da acta da sesión celebrada o 7 de xullo de 2020
D. Jesús Gascón cede a palabra a Dª. Rosa María Prieto do Rei, directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, quen manifesta que a acta da décimo sétima sesión do pleno foi remitida ás Asociacións e Colexios con anterioridade a esta reunión e que non se recibira ningunha observación. Dirixindose os asistentes pregunta se alguén quere realizar algunha obxección. Xa que non se formula ningunha, declara aprobada a acta da 17ª sesión plenaria que tivo lugar o pasado 7 de xullo de 2020 e sinala que se publicará na páxina web da Axencia Tributaria, no espazo reservado a este Foro.
3. Información sobre os temas tratados nos grupos de traballo
A continuación, o director Xeral da Axencia Tributaria dá paso ao terceiro punto da orde do día e cede a palabra a D. Gonzalo García de Castro, director do Departamento de Xestión Tributaria.
D. Gonzalo García de Castro, tras saudar os presentes, reitera o comentado polo director Xeral e sinala que o formato de videoconferencia, tan utilizado durante esta situación especial provocada pola crise sanitaria, permite seguir en contacto e continuar coas actividades e reunións, ás que hai que dar o mesmo valor que se fosen presenciais. De seguido, indica que a reunión dos grupos de traballo do pasado día 5 de novembro foi moi extensa e produtiva e sinala que, durante a mesma, realizouse unha exhaustiva análise das normas en tramitación, das declaracións informativas, etc. Engade que, polo tanto, no Pleno de hoxe vaise a referir brevemente a tratádoo nos grupos de traballo, xa que prefire comentar as novidades que se produciron con posterioridade á devandita reunión, así como algúns asuntos en que se está traballando de cara a un futuro bastante inmediato. Así, destaca as seguintes cuestións:
-
En relación co sistema de Subministración Inmediata de Información (SII) comunica que se publicou no BOE a Orde HAC/1089/2020 que modifica o sistema de información e a leva dos libros rexistro do IVE a través da Sede electrónica da Axencia Tributaria para os obrigados ao SII. Contén tres aspectos fundamentais:
-
adáptase o SII no tocante á as operacións relacionadas coas vendas de bens en consigna;
-
introdúcese a posibilidade de identificar as cotas soportadas pola adquisición ou importación de bens de investimento;
-
engádese a posibilidade de identificar operacións nas que o exercicio do dereito á dedución vaise a exercer nun momento posterior a aquel en que se soporta o imposto.
D. Gonzalo García de Castro engade que o esforzo en mellorar a información do SII ten como finalidade o avance nos servizos de asistencia e a facilitación ao contribuínte do cumprimento voluntario. Así, o obxectivo é a consecución dos “libros de IVE consolidado”, é dicir, que a información dos diferentes libros rexistro (facturas recibidas, facturas emitidas, bens de investimento e operacións intracomunitarias) alcance a maior calidade posible, de maneira que, a través do servizo de axuda Pre303, poídase trasladar a unha autoliquidación dun xeito practicamente automático. Así mesmo, sinala que as novas validacións do SII xa están a disposición das empresas e dos desenvolvedores no medio de probas.
-
-
No tocante á as declaracións informativas reitera que na reunión do pasado día 5 de novembro tratáronse con moito detalle todos os modelos. Engade que ao longo do mes de decembro iranse publicando as distintas ordes ministeriais polas que se aproban modificacións, normalmente parciais, nos distintos modelos. Doutra banda, indica que as Delegacións Especiais organizarán as tradicionais sesións informativas, aínda que, debido á pandemia, cun formato distinto, pero procurando, en todo caso, manter a mesma intensidade no referente a comunicación e interrelación co fin de que sirvan para facilitar o cumprimento das obrigas tributarias e aclarar as dúbidas e incidencias que se puidesen propor. Así mesmo, sinala que xa está publicado na páxina web da Axencia Tributaria un apartado con toda a documentación da campaña e que este ano se incluíron notas aclaratorias sobre determinados aspectos de certo impacto, derivados da continxencia socioeconómica que se está vivindo.
-
En relación cos modelos das dúas novas figuras impositivas (Imposto sobre as Transaccións Financeiras e Imposto sobre Determinados Servizos Dixitais) indica que aínda non están publicados no BOE os regulamentos e, como consecuencia, as ordes ministeriais tampouco. Engade que, non obstante, unha vez publicadas as normas, a Axencia Tributaria publicará notas informativas con preguntas frecuentes a fin de aclarar e resolver dúbidas que puidesen proporse.
-
No referente á Directiva (UE) 2018/822 do Consello, do 25 de maio de 2018 (DAC 6), D. Gonzalo García de Castro comenta que espera que en breve prazo publíquense todos os desenvolvementos normativos e poida publicarse, así mesmo, a orde ministerial que aprobaría os modelos 234, 235 e 236.
-
No referente á prioridade establecida no Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020-2023 relativa á potenciación dos servizos de información e asistencia ao obrigado tributario como medio de fomento do cumprimento voluntario, o director do Departamento de Xestión Tributaria sinala que desde o seu Departamento éstáse traballando decididamente na adopción de solucións que permitan pór a disposición do contribuínte toda a información de que dispón a Administración, con carácter previo á presentación das declaracións, e que lle faciliten a confección das mesmas. Así, destaca as seguintes actuacións:
-
No Imposto sobre Sociedades:
-
Na campaña anterior foi a primeira vez que se comunicaron aos interesados os datos fiscais, aínda que unicamente para a súa visualización e contraste. O acceso á información estivo dispoñible a partir do 1 de xullo e 500.000 contribuíntes accederon á mesma.
-
Na próxima campaña está prevista que os datos estean dispoñibles cunha antelación de polo menos unha semana con respecto ao inicio da mesma e o traslado á declaración realizarase de maneira automática con posibilidade de corrección por parte do interesado. No caso de que na campaña de 2019 cubrísense voluntariamente os recadros correspondentes á desagregación dos axustes no resultado contable, os datos tamén se trasladarían automaticamente. Ademais, vaise a incidir especialmente na parte censual da declaración (datos identificativos da entidade, dos representantes, domicilio fiscal, etc.), pero con flexibilidade, podendose avanzar na confección da mesma e permitindo volver posteriormente e completar os datos que falten.
-
-
No IVE :
-
Servizo de axuda Pre303: Partindo de que o IVE é un imposto moi complexo, hai que sinalar que, non obstante, un 85% dos contribuíntes está suxeito ao réxime xeral, máis sinxelo que os réximes especiais (réxime especial dos bens usados, obxectos de arte, antigüidades e obxectos de colección, réxime especial das axencias de viaxes, réxime especial do grupo de entidades, etc.). Así, as melloras introducidas no SII permiten avanzar nos servizos de axuda para un amplo colectivo de contribuíntes, xa que, ao contar cuns datos máis fiables, a Axencia Tributaria pode facilitar ao contribuínte unha información de maior calidade, en forma de libros consolidados, que, a través do Pre303 , van permitir que a autoliquidación se cubra dun xeito, practicamente, automático.
-
Xestión integrada IVE / censos: Xa que no ámbito do IVE existen opcións vinculadas a modificacións de tipo censual que hai que realizar a través do modelo 036, trátase de que a propia autoliquidación do modelo 303 dun período determinado sirva para realizar as devanditas modificacións, as cales se trasladarían ao censo e producirían efecto nas autoliquidacións dos seguintes períodos.
-
Ferramentas de asistencia virtual:
-
Calculadora de sectores diferenciados: No IVE o ámbito relativo aos sectores diferenciados reviste certa complexidade, polo que a utilización desta ferramenta pode ser de moita utilidade. Permite saber, cando se exerce máis dunha actividade, se constitúen sectores diferenciados para os efectos de aplicar as regras de pro rata. Así mesmo, éstáse traballando para que a resposta obtida coa ferramenta vaia sendo cada vez máis personalizada.
-
Localizador de entregas de bens e prestacións de servizos: Trátase dun instrumento que permite determinar onde localízase e tributa no IVE a prestación dun servizo / entrega dun ben e pódense realizar arredor de 450 combinacións. Os resultados que devolve éstánse chequeando permanentemente e, a nivel internacional, é unha ferramenta moi ben valorada.
-
Cualificador inmobiliario: Ten un funcionamento bastante sinxelo e permite ao contribuínte saber se unha determinada operación de compravenda ou arrendamento de inmobles está suxeita ao IVE ou ao Imposto sobre Transmisións Patrimoniais.
-
Calculadora de prazos de modificacións de bases impoñibles e outras rectificacións: Devolve como resultado a data límite para emitir unha factura rectificativa ou modificar o IVE soportado deducido.
Por último, en relación coas ferramentas virtuais, D. Gonzalo García de Castro engade que son instrumentos de apoio fundamental para incrementar a seguridade xurídica e que o obxectivo en que se está traballando é chegar a conseguir que, se un contribuínte accede á ferramenta identificandose, a mesma devólvalle unha resposta personalizada ao seu nome.
-
-
-
No IRPF : Continúase avanzando na mellora dos servizos de información e asistencia en prol da lograr unha maior transparencia e un contexto máis colaborador. Nesta liña de actuación, a compatibilidade técnica entre as normas polas que se regulan as obrigas de facturación, a leva dos libros rexistro no Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas, así como as da propia declaración, vai posibilitar que na próxima campaña os contribuíntes que realizan unha actividade económica poidan trasladar automaticamente aos correspondentes recadros da declaración os importes consignados nos libros rexistro do imposto (de vendas e ingresos e de compras e gastos), de forma agregada, desde que o formato dos libros sexa o formato tipo de libros rexistro publicado pola Axencia Tributaria na súa páxina web. Ademais, neste proceso de homoxeneización e normalización, xa en 2020, os libros rexistro do IRPF pódense utilizar para o IVE e, en 2021, tamén poderán ser empregados para o IXIC. Así, estas actuacións van simplificar e a facilitar a 1.400.000 contribuíntes, persoas físicas, o cumprimento das súas obrigas tributarias ao permitirlles que cun único rexistro cumpran coas obrigas formais de dous impostos.
-
D. Jesús Gascón agradece a D. Gonzalo García de Castro a súa intervención e cede a palabra a D. Javier Hurtado Puerta, director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, para que comente a parte correspondente ao ámbito do seu Departamento das cuestións tratadas na reunión dos grupos de traballo.
D. Javier Hurtado inicia a súa intervención indicando que vai referirse ao Proxecto de Lei de medidas de prevención e loita contra a fraude, pero que, primeiramente, vai ceder a palabra a D. Marcos Álvarez Suso, subdirector xeral de Ordenación Legal e Asistencia Xurídica, quen vai expor as cuestións relativas á transposición da Directiva 2016/1164 do Consello, do 12 de xullo de 2016. Engade que a Directiva aborda cinco ámbitos (establecemento dunha norma xeral antiabuso, un novo réxime de transparencia fiscal internacional, o tratamento das denominadas asimetrías híbridas, a limitación da deducibilidade de intereses e a regulación da imposición de saída), aínda que o proxecto de Lei de Medidas de prevención e loita contra a fraude limitouse a traspor dous das cuestións por entenderse que os outros apartados xa están traspostos ou aínda hai prazo para unha transposición futura.
D. Marcos Álvarez comeza sinalando que a Directiva 2016/1164 refírese fundamentalmente a imposición directa e que, como comentou o director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, hai cinco aspectos que España está obrigada a traspor ao seu ordenamento interno, aínda que no proxecto de Lei só recóllense dous. Engade que o texto do proxecto de Lei publicouse no Boletín Oficial das Cortes Xerais do pasado 23 de outubro e, ata o 25 de novembro, está en fase de presentación de emendas. Así mesmo, o subdirector xeral de Ordenación Legal sinala que as dúas cuestións que se traspón son as seguintes:
-
Transposición das cuestións relativas a un novo réxime de transparencia fiscal internacional: en síntese, a Directiva inclúe diversos tipos de renda susceptible de ser obxecto de imputación neste réxime que non estaban recollidos ata este momento na lei española. Así mesmo, tamén permite a existencia e aplicación de disposicións nacionais dirixidas ao establecemento dun nivel de protección máis elevado, como é o caso de España, onde se optou por que poidan ser obxecto de imputación máis rendas que as derivadas da transposición estrita da Directiva.
-
A imposición de saída ou
exit tax : a principal novidade reside en que se van a gravar as plusvalías latentes derivadas non só do traslado fóra de España de determinados activos, senón que vai afectar tamén ao traslado da propia actividade do contribuínte. Ademais, a Directiva prevé o dereito do contribuínte a fraccionar o pagamento do imposto de saída durante cinco anos.
Doutra banda, D. Marcos Álvarez comenta que, en relación cos aspectos da Directiva que non se traspón no Proxecto de Lei de medidas de prevención e loita contra a fraude, a cuestión do establecemento dunha norma xeral antiabuso xa está recollida nos artigos 13, 15 e 16 da Lei Xeral Tributaria e, con respecto á limitación da deducibilidade dos intereses e o tratamento das denominadas asimetrías híbridas, a propia Directiva permite un prazo superior para a súa transposición.
D. Javier Hurtado agradece a D. Marcos Álvarez a súa intervención e sinala que no referente ao contido do Proxecto de Lei de medidas de prevención e loita contra a fraude quere resaltar dúas cuestións:
-
A primeira delas está recollida na exposición de motivos e fai referencia á vocación da norma por establecer unha estratexia integral que, ademais dun marco legal apropiado, inclúa unha Administración tributaria dotada dos medios necesarios para facer fronte aos retos en materia de prevención e loita contra a fraude fiscal derivado da globalización da economía, os novos modelos de negocios e a aparición de avances tecnolóxicos disruptivos.
-
A segunda cuestión fai referencia á existencia no articulado de disposicións dedicadas á administración cooperativa como medio para evitar a litixiosidade e as controversias, clarificando, por exemplo, a valoración de determinados feitos impoñibles.
De seguido, o director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria fai un repaso das cuestións que se trataron na reunión dos grupos de traballo do Foro en relación coas modificacións en materia tributaria que o Proxecto de Lei introduce en diversas normas:
-
Paraísos fiscais: Este tipo de territorios pasan a denominarse “xurisdicións non cooperativas”. A inclusión dun país ou territorio nesta categoría realizarase atendendo, basicamente, aos seguintes criterios:
-
territorios cos que non exista un intercambio efectivo de información tributaria;
-
ou en que exista baixa ou nula tributación;
-
ou faciliten as prácticas fiscais perniciosas ou prexudiciais.
A listaxe de xurisdicións non cooperativas será obxecto dunha constante actualización, atendendo ás revisións realizadas tanto pola UE como pola OCDE.
-
-
Pactos sucesorios: En caso de transmisión do ben antes do falecemento do causante, o beneficiario do pacto sucesorio subrógase na posición do causante con respecto ao valor e a data de adquisición.
-
As criptomonedas: Establécense novas obrigas informativas en relación coa tenza e operativa con moedas virtuais, tanto dos saldos que manteñen os titulares das mesmas, como das operacións en que interveñen (adquisición, transmisión, permuta, etc.). Estes activos inclúense expresamente no modelo 720, declaración informativa sobre bens e dereitos situados no estranxeiro.
-
Seguros unit linked: Inclúense no Imposto sobre o Patrimonio, aínda cando o tomador do seguro non teña a facultade de exercer o dereito de rescate.
-
No Imposto sobre Transmisións Patrimoniais e Actos Xurídicos Documentados e no Imposto sobre Sucesións e Doazóns substitúese o termo “valor real” polo de “valor”, parandose este concepto co valor de mercado. No caso de bens inmobles o valor de referencia é consecuencia dun exhaustivo traballo realizado pola Dirección Xeral do Catastro. Así mesmo, esta regra faise extensiva ao Imposto sobre o Patrimonio.
-
Imposto sobre o Valor Engadido: Esténdese o suposto de responsabilidade subsidiaria do pagamento da débeda tributaria aos titulares de depósitos fiscais distintos dos aduaneiros cando os bens sexan extraídos por persoas que non estean incluídas no “rexistro de extractores” que se constitúa para ese fin. D. Javier Hurtado sinala que esta é unha medida que xorde da detección de organizacións delituosas dedicadas á fraude na comercialización de hidrocarburos.
-
Modificacións da Lei Xeral Tributaria:
-
Prohibición do establecemento de calquera mecanismo extraordinario de regularización fiscal que implique unha diminución da contía da débeda tributaria.
-
Por motivos de proporcionalidade e xustiza tributaria e para evitar o chamado “erro de salto” modifícase o sistema de recargas por extemporaneidad, establecendose un réxime de recargas crecentes do 1 %por cada mes completo de atraso sen xuros de demora ata que transcorresen doce meses de atraso. A partir do día seguinte do transcurso dos doce meses, ademais de aplicarse un 15 % de recarga, comezará a devindicación de xuros de mora. Así mesmo, se excepciona da recarga por extemporaneidad a quen regularice voluntariamente unha conduta tributaria que o fose previamente pola Administración polo mesmo concepto impositivo e circunstancias, pero por outros períodos, sen ser sancionado e sempre que se realice no prazo de 6 meses desde o día seguinte da notificación da liquidación.
-
Co obxectivo de non permitir a produción e tenza de programas informáticos que dalgunha maneira permitan a manipulación dos datos contables e de xestión, establécese a obriga de que os sistemas informáticos ou electrónicos que soporten os procesos contables ou de xestión empresarial axústense a certos requisitos que garantan a integridade, conservación, accesibilidade, lexibilidade, rastreabilidade e inalterabilidad dos rexistros. D. Javier Hurtado engade que é evidente que a Administración tributaria non propón estas modificacións na Lei con ánimo de sancionar, pero que tamén é evidente que se teñen que prever sancións para os casos de incumprimento das mesmas. Así, establécese un réxime sancionador específico. Doutra banda, o director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria sinala que está previsto un sistema de autocertificación de que se cumpren os requisitos por parte dos propios fabricantes, produtores e distribuidores de software, de tal xeito que, se se produce un incumprimento, a sanción recaerá sobre o produtor e non sobre o cliente que puidese adquirir o produto ignorando que non se axustaba á norma.
-
Establécense dúas modificacións en relación coa listaxe de debedores coa Facenda Pública:
-
importe da débeda pendente cuxa superación dá lugar á inclusión na lista se fixa en 600.000 euros.
-
o obxectivo de fomentar o ingreso voluntario das débedas establécese que o debedor pode ser excluído da listaxe sempre que se efectuase o cobramento íntegro das débedas e sancións tributarias antes da finalización do período de alegacións posteriores á comunicación da súa inclusión na listaxe.
-
-
Establécese un novo suposto de suspensión do cómputo do prazo das actuacións inspectoras motivadas polas obrigas que as leis do Concerto vasco e do Convenio navarro establecen en orde á cooperación e coordinación entre a Administración central e as Administracións forais.
-
Elimínase o carácter obrigatorio do informe de desconformidade nas actas de desconformidade: D. Javier Hurtado sinala que a supresión non ten ningún efecto práctico, xa que, actualmente e desde fai bastante tempo, os procesadores de texto utilizados permiten que o texto da acta teña a dimensión necesaria de maneira que se poidan incorporar ao seu contido os fundamentos fácticos e xurídicos que a motivan.
-
Modifícase a enumeración dos posibles suxeitos infractores a fin de dar un tratamento homoxéneo aos infractores tanto no réxime de consolidación fiscal do Imposto sobre Sociedades como no réxime especial do grupo de entidades no IVE.
-
Elévase ao 65 %a redución aplicable ás sancións tributarias derivadas das actas con acordo. No suposto de actas en conformidade a redución mánténse no 30 %e establécese unha redución por pronto pagamento do 40 %, polo que a redución pode acadar un 58 % da sanción.
-
Establécese en 6 meses o prazo máximo para o inicio do procedemento sancionador.
-
A limitación de pagamentos en efectivo redúcese a 1.000 euros, aínda que se mantén en 2.500 euros no caso de transaccións entre particulares. O director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria engade que a limitación de pagamentos en efectivo resultou ser unha medida moi útil na loita contra a fraude fiscal e a economía mergullada e que esta redución supón un avance na priorización da utilización de medios de pagamento de natureza electrónica que permitan, dalgunha forma, a súa rastreabilidade.
-
A continuación D. Jesús Gascón agradece a D. Javier Hurtado Puerta a súa intervención e dá paso ao seguinte punto da orde do día.
4. Outras consideracións, rogos e preguntas
O presidente do Foro ofrece a palabra aos asistentes por se desexan realizar algún comentario.
En primeiro lugar, intervén D. Rafael Gil March, representante do Consello Xeral da Avogacía Española, quen sinala que, aínda que é certo que a Axencia Tributaria está dedicando moito esforzo a facilitar as declaracións aos contribuíntes, porén, na atención a solicitudes de información tanto do contribuínte coma do profesional tributario ten que dicir que cando se intenta contactar con algunha administración está resultando moi complicado poder realizar consultas. Así, desexa saber se a Axencia Tributaria ten previsto reforzar este servizo.
D. Gonzalo García de Castro respóndelle que, tal e como recolle o Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020 – 2023, está previsto, a curto prazo, o establecemento dunha canle de resolución de solicitudes de información (Administracións de asistencia Dixital Integral - ADI), en que a atención e asistencia ao contribuínte vaise a realizar exclusivamente por medios electrónicos e telefónicos e que van ser un complemento das administracións presenciais. Así mesmo, sinala que a finalidade é establecer unha estrutura máis ordenada que contribúa a dotar ás relacións coa Administración dunha maior axilidade e certeza, non só para o contribuínte en xeral senón tamén para os colaboradores sociais, quen teñen a permanente necesidade, derivada do exercicio da súa profesión, de contactar coa Axencia Tributaria en relación con temas aplicativos, tanto materiais como procedimentales. O director do Departamento de Xestión Tributaria engade que as ADI contarán con persoal especializado nas figuras impositivas máis complexas, de maneira que as contestacións se poidan emitir dun xeito máis inmediato. Doutra banda, as ADI tamén van contribuír a que as administracións físicas poidan reforzar a atención presencial naquelas áreas tradicionalmente máis demandadas, podendose destinar máis efectivos, por exemplo, á interlocución naqueles casos en que xa se iniciou un procedemento de comprobación ou doutra natureza. Para finalizar, D. Gonzalo García de Castro comenta que en breve se inaugurarán oficialmente as Administracións de asistencia Dixital Integral.
De seguido, D. Jesús Gascón engade que a atención e a asistencia presencial é unha actividade moi absorbente e que consume unha gran parte dos recursos das oficinas tradicionais e que, por iso, a aposta estratéxica é abrir administracións dixitais que presten este tipo de servizos. Sinala que non se vai a empezar polo IRPF, xa que, precisamente, neste imposto se conta cun bo servizo de atención ao contribuínte. Porén, a Axencia Tributaria entende que nas áreas de censos e de IVE si que se poden desenvolver accións de reforzo que, paulatinamente, iríanse estendendo ao resto de impostos e ámbitos de actuación. Así mesmo, o director Xeral informa de que na actualidade está funcionando en fase de probas unha ADI en Valencia que conta con 60 efectivos e que ten competencias en todo o territorio nacional. Por último, indica que as ADI non só están pensadas para tarefas de atención e asistencia, por moi importante que se considere a actividade preventiva, senón que a idea é que tamén teñan un papel destacado na asistencia nos procedementos tributarios e que o contribuínte ou o seu representante poidan realizar trámites e xestións por videoconferencia ou telefonicamente.
Novamente intervén D. Rafael Gil para comentar que sería bo que esta iniciativa se puxese en marcha canto antes, xa que están recibindo moitas queixas sobre a imposibilidade de contactar telefonicamente coa Axencia Tributaria, sobre todo en temas da área de recadación, cando se intenta realizar algún tipo de actuación en relación con fraccionamentos ou adiamentos ou coñecer os trámites que hai que levar a cabo.
D. Jesús Gascón contéstalle que, en paralelo ao proxecto das ADI, reforzáronse os servizos telefónicos do ámbito de recadación, pero que hai que ter en conta que, no que vai de ano, recibiuse un millón de solicitudes de adiamento adicional ás que, normalmente, tramita a Axencia Tributaria. Engade que, non obstante, en breve espérase acadar unha capacidade de atención arredor do millón de chamadas ao ano, só da área de recadación, e que se irán adoptando outras medidas en función de como evolucione a actividade económica.
De seguido intervén D. Guillermo Barros Gallego, director o Departamento de Recadación, para sinalar que o teléfono de información e asistencia ao cidadán da área de recadación leva xa varias semanas atendendo todas as chamadas, aínda que en días puntuais como poden ser os de vencemento dun prazo, por exemplo, o 20 de outubro, é posible que o porcentaxe de chamadas atendidas baixe algo e sitúese arredor dun 85 %.
A continuación, toma a palabra D. José Castaño Semitiel, representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, quen comenta que lle parece moi acertada a facilitación dos datos fiscais aos contribuíntes, xa que, aos colaboradores sociais, pola normativa sobre protección de datos persoais, cada vez esíxenlles máis requisitos para acceder á información dos seus clientes. Engade que dispor dos datos fiscais proporciónalles seguridade no desenvolvemento da súa actividade, xa que complementa a información de que dispón. Doutra banda, indica que, en relación coas declaracións informativas, éstánse recibindo directamente propostas de liquidación baseada nunha declaración informativa dunha terceira persoa, sen haberse contrastado previamente de onde procedía a discrepancia. Así, solicita que a Axencia Tributaria antes de emitir unha proposta de liquidación investigue que é o que motiva a devandita discrepancia, se é un erro na declaración informativa ou na autoliquidación, e, incluso, que se requiran as aclaracións necesarias. Engade que, en relación cos requirimentos da Axencia Tributaria, tamén quere solicitar que sexan máis concretos e que especifiquen con claridade os datos que se están solicitando.
D. Gonzalo García de Castro responde que, normalmente, ante unha discrepancia entre unha autoliquidación dun contribuínte e unha declaración informativa presentada por unha terceira persoa o que procede é iniciar un procedemento, normalmente de comprobación limitada, cunha comunicación de inicio onde infórmese o contribuínte claramente do motivo que orixina a comunicación e, se é o caso, se lle requiran os datos concretos que se consideren oportunos. A partir de aí, se os datos achegados polo contribuínte non permiten resolver o procedemento, o órgano de xestión tributaria terá que dirixirse a quen presentou a declaración informativa e solicitarlle a información necesaria. Unha vez contrastados todos os datos, o material probatorio permitirá formular a proposta de liquidación ou o arquivo do expediente. Non obstante, o director do Departamento de Xestión Tributaria indica que é posible que nalgún caso concreto puidésese producir unha mala praxe, pero que non é o habitual. Engade que, así mesmo, coa creación das ADI e o apoio que van proporcionar ás oficinas presenciais, vai ser posible reorientar as actividades destas últimas e ofrecer un servizo de maior calidade, evitandose situacións como as expostas por D. Rafael Gil e D. José Castaño. Doutra banda, en relación coas oficinas dixitais, comenta que o seu horario vai ser de 9 a 19 horas, é dicir, que van ter un horario maior que as administracións presenciais e, ademais, van prestar tamén servizos da área de Aduanas e é posible que dalgúns aspectos concretos relacionados coas grandes empresas.
A continuación, toma a palabra D. Javier Gómez Taboada, representante da Asociación Española de Asesores Fiscais, quen sinala que desexa que consten na acta da sesión plenaria as seguintes manifestacións: Con motivo da publicación o pasado 23 de outubro no Boletín Oficial das CCGG (Congreso dos Deputados) do Acordo da Mesa da Cámara encomendando á Comisión de Facenda a aprobación do “Proxecto de Lei de medidas de prevención e loita contra a fraude fiscal, de transposición da Directiva (UE) 2016/1164, do Consello, do 12 de xullo de 2016, pola que se establecen normas contra as prácticas de evasión fiscal que inciden directamente no funcionamento do mercado interior, de modificación de diversas normas tributarias e en materia de regulación do xogo ”, a AEDAF desexa facer as seguintes consideracións:
- Sendo conscientes de que a Axencia Tributaria non é-non polo menos formalmente - a impulsora oficial das iniciativas lexislativas do Ministerio de Facenda, o certo é que é ela, no seu permanente contacto coa praxe tributaria cotiá, a que xa en primeira instancia detecta aspectos susceptibles de reformas legais. Proba diso é que D. Javier Hurtado (Dtor. Departamento de Inspección) acaba de afirmar que “a Administración tributaria propón (estas) modificacións na Lei ”(referindose, precisamente, a este Proxecto de Lei agora en tramitación parlamentaria).
- Ademais, entre os obxectivos deste Foro están i) “profundar no coñecemento mutuo entre a Axencia Tributaria e os profesionais representados nel , nun marco de cooperación, transparencia, rigor técnico, obxectividade, proporcionalidade e receptividade”, e ii) “aumentar a seguridade xurídica nas relacións dos contribuíntes e os profesionais tributarios coa Axencia Tributaria ”.
- E, en calquera caso, a Axencia Tributaria sempre poderá canalizar ao Ministerio de Facenda as inquietudes que desde o Foro se lle trasladen en prol de de lograr eses tan loables obxectivos. Así se recoñece na acta do Pleno do pasado 7 de xullo: “Dª. Rosa María Prieto (…) reitera que desexa garantir que este Foro serviu de canle de comunicación con outras instancias e que o fixo profusamente neste período, trasladando todas as cuestións e apoiando as que xulgou razoables e viables”.
- Por todo iso, a AEDAF expresa o seu profundo malestar pola introdución en tal Proxecto de Lei de varios aspectos (suspensións ante os TEAs, réxime dos pactos sucesorios, Valor de Referencia ao Mercado, omisión de toda referencia derrogatoria do 720, …) que pasarían por alto repetidos pronunciamentos xudiciais (non poucos do Tribunal Supremo) e que, ademais, pouco ou nada teñen que ver coa fraude e si moito coa defensa dos dereitos e liberdades dos cidadáns na súa faceta de contribuíntes.
- Esta praxe, que xa se detectara en anteriores ocasións, agora se agudiza, e á AEDAF parécelle extremadamente grave polo que supón de deterioración institucional e de menoscabo, tamén, da separación de poderes (un dos baluartes de todo Estado de Dereito que gábese de ser tal).
D. Jesús Gascón contesta que, efectivamente, o Foro serve de canle de comunicación con outras instancias da Administración e que, talvez, sería conveniente reflexionar sobre o alcance do mesmo, así como os obxectivos que pretende e, incluso, a súa composición. Engade que a cuestión de se debía ser un foro da Administración tributaria xestora ou se o Ministerio debía participar e, concretamente, a Dirección Xeral de Tributos, foi un tema moi debatido desde o inicio, do mesmo xeito que aconteceu no Foro de Grandes Empresas. Finalmente, concluiuse que se participaba a Dirección Xeral de Tributos as cuestións ían xirar sempre arredor do dereito substantivo e as normas propias dos tributos e moi pouco sobre administración tributaria. Así, con independencia de que se considerase que o proceso normativo e a interpretación das normas eran ámbitos de gran importancia, optouse por que só estivese representada a Axencia Tributaria, xa que tamén existían moitas incidencias por resolver na área de aplicación do sistema tributario. D. Jesús Gascón engade que, non obstante, os representantes da Dirección Xeral de Tributos participan nas reunións dos grupos de traballo cando se considera oportuno. Para finalizar con esta cuestión, o director Xeral reitera que este Foro serve de canle de comunicación e que as cuestións expostas polas Asociacións e Colexios representados no mesmo e que non son competencia da Axencia Tributaria trasládanse o Ministerio da maneira máis áxil e rápida posible.
De seguido, en relación co proxecto de Lei de medidas de prevención e loita contra a fraude fiscal, D. Jesús Gascón destaca que o mesmo ten unha envergadura considerable xa que inclúe desde transposicións de directivas ata modificacións propostas pola Axencia Tributaria e outros órganos, así como por Administracións tributarias distintas da estatal, e que responden a finalidades moi diferentes. Así, sinala que, por exemplo, no relativo ás modificacións propostas en materia de tributos cedidos, a Axencia Tributaria, a través do Consello Superior para o Enderezo e Coordinación da Xestión Tributaria, tivo unha escasa participación, habendose limitado o seu papel, basicamente, a servir de vía de comunicación das CCAA con outros órganos da Administración. Doutra banda, engade que a Axencia Tributaria é consciente de que o proxecto de Lei non resolveu determinados problemas, como o citado por D. Javier Gómez Taboada en relación co modelo 720, aínda que neste caso parece bastante evidente que a posición oficial española é esperar ao pronunciamento do Tribunal de Xustiza da Unión Europea.
Para finalizar a súa intervención, D. Jesús Gascón informa que no único punto dos citados por D. Javier Gómez Taboada en que a Axencia Tributaria tivo unha participación máis directa foi no relativo a suspensións e veu motivado pola elevada contía na actualidade do importe da débeda suspendida.
A continuación, toma a palabra D. Arturo Jiménez Contento, representante de AEDAF, quen comenta que, en relación coa transposición da DAC 6 e, concretamente, a obriga de información dos mecanismos transfronteirizos cuxa primeira fase de execución realizásese entre o 25 de xuño de 2018 e o 30 de xuño de 2020, tiña entendido que a data de declaración sería febreiro de 2021. Engade que onte se publicou no Boletín das Cortes Xerais (Senado) unha emenda do grupo parlamentario socialista na que remitía ao Regulamento no relativo á obriga de información deste período. Así, desexa saber se está previsto que o Regulamento introduza algunha modificación no referente aos prazos de presentación.
Dª. Mercedes Xordán contéstalle que descoñecía a emenda presentada e que o prazo previsto é xaneiro e febreiro de 2021.
De seguido intervén D. Joan Torres Torres, representante da Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais, quen comenta que, en relación coas consultas tributarias, ás veces é complicado determinar se é unha cuestión interpretativa ou se é de aplicación da norma e que, por iso, xorden dúbidas sobre o órgano ao que hai que dirixiras. Engade que sería desexable que as consultas se puidesen propor a través do Foro e que a Axencia Tributaria encargásese directamente de canalizar cara ao órgano competente as que non fosen do seu ámbito. Así, D. Joan Torres pregunta se se está avanzando nesta materia.
D. Jesús Gascón contesta que, non sendo que se desexe realizar unha consulta vinculante, as consultas tributarias pódense presentar a través do Foro, encargandose a Axencia Tributaria de analizar se se poden contestar directamente, porque xa haxa un criterio administrativo, ou se cómpre que resolva a Dirección Xeral de Tributos. Engade que o modelo en que se está traballando é o de “canle única”, xa que cos avances tecnolóxicos existentes vai perdendo sentido esixir a un contribuínte con poucos coñecementos tributarios que saiba ante que órgano ten que propor as súas dúbidas. Este é o modelo co que se están desenvolvendo os asistentes virtuais. Trátase de, sen esixir ao contribuínte que saiba con quen éstáse relacionando, ir guiandolle ata que se lle proporcione a información que necesita e, no caso de que non se lle poida axudar por esta vía, encamiñarlle a que presente a súa consulta por escrito, sen que tampouco teña obriga de saber a quen se tena que dirixir, xa que será a propia Axencia Tributaria quen redireccione a solicitude cara ao órgano competente. Así, a Dirección Xeral de Tributos contestará naqueles casos en que non haxa un criterio administrativo ou que o contribuínte prefira unha resposta vinculante e, no resto de casos, a Axencia Tributaria comunicaralle que existe un criterio ou unha consulta vinculante que resolve a súa dúbida.
D. Joan Torres comenta que sería unha boa maneira de facilitar e simplificar as consultas tributarias.
A continuación toma a palabra D. Antonio Ibarra López, representante da Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios de España, quen manifesta que nos colectivos representados neste Foro causou non pouca sorpresa coñecer pola prensa do pasado día 5 de novembro á tarde, xustamente tras a reunión dos grupos de traballo deste Foro en que se fixo un repaso dos proxectos normativos, que o director Xeral da Axencia Tributaria anunciaba que se ía a preparar unha nova normativa en relación coa cuestión da entrada nos domicilios a raíz da sentenza do Tribunal Supremo.
De seguido, D. Jesús Gascón sinala que o pasado día 5 de novembro compareceu ante a Comisión de Orzamentos do Congreso dos Deputados, con motivo da presentación do proxecto de Lei de Orzamentos Xerais do Estado para 2021. Engade que para as devanditas comparecencias os grupos parlamentarios solicitan a asistencia de persoas que pensan que pode achegar información sobre a materia e que o formato consiste en ir contestando ás preguntas que os representantes dos grupos parlamentarios realizan. Indica que se algún dos presentes ten interese, a transcrición das comparecencias recóllense no diario de sesións. Así, un Deputado sinalou, en relación coa recente sentenza do Tribunal Supremo sobre as entradas domiciliarias, que lle parecía absurdo o feito de ter que avisar alguén de que se lle ía investigar e preguntou se a Axencia Tributaria estaba estudando como dotar os inspectores das ferramentas necesarias para poder seguir levando a cabo a súa actividade con eficacia, ante unha sentenza que dalgunha maneira limitaba as súas facultades. O director Xeral da Axencia Tributaria engade que respondeu que nesta sentenza se trataba un tema moi complexo xa que versaba sobre dous dereitos que había que conciliar, a inviolabilidade do domicilio e a comprobación tributaria como medio de garantir a eficacia do sistema tributario. Así, a sentenza do Tribunal Supremo, a partir dun caso concreto, conclúe, basicamente, que cando a Administración tributaria solicite autorización xudicial ten que achegar probas e motivar suficientemente a súa actuación, de maneira que o xuíz instrutor poida facer un control xurisdicional da procedencia da entrada domiciliaria, é dicir, que non se pode solicitar con indicios pouco contrastados, o cal é incontestable. D. Jesús Gascón sinala que comentou que para a Axencia Tributaria o punto crítico da sentenza estribaba en ter que iniciar un procedemento inspector con notificación ao interesado para poder solicitar unha autorización xudicial para unha entrada domiciliaria, co risco de destrución de probas que podería comportar e que era posible que fose necesaria algunha modificación normativa. Ademais, indica que tamén comentou que consideraba que acudir á vía penal de forma recorrente e sistemática non era a solución e que a conclusión non podía ser que, se os expedientes que se viñan resolvendo normalmente en vía administrativa con control xudicial complicábanse, acudir automaticamente á vía penal. Por último, D. Jesús Gascón destaca que o día 5 de novembro non había ningunha decisión premeditada que comunicar en relación coa sentenza, pero que, non obstante, éstáse estudando o asunto e non se pode descartar unha solución normativa.
A continuación toma a palabra D. Agustín Fernández Pérez, representante do Rexistro de economistas Asesores Fiscais (REAF), quen comenta que foi nomeado presidente do REAF o pasado mes de xuño e que só desexaba presentarse e saudar todos os presentes, así como sinalar que continuará coa actividade do REAF neste Foro, achegando a visión do colectivo ao que representa, nos asuntos que se consideren oportunos.
O director Xeral da Axencia Tributaria dá a benvida ao Foro a D. Agustín Fernández e solicítalle que transmita ao seu antecesor, D. Jesús Sanmartín, o agradecemento de todos os presentes pola súa dedicación durante todos estes anos de traballo.
De seguido intervén D. José Castaño para comentar que desexa realizar tres comentarios: en primeiro lugar, sinala que a participación da Dirección Xeral de Tributos foi unha cuestión demandada polos profesionais tributarios desde os inicios do Foro, xa que nas reunións case sempre xorde algún tema do ámbito da súa competencia.
D. Jesús Gascón contesta que as relacións entre a Dirección Xeral de Tributos e a Axencia Tributaria son moi cordiais e fluídas e que non hai ningún inconveniente en que participen, se as asociacións e colexios representados no Foro así solicítano, cando haxa un asunto que interese que expoñan, xa sexa nun grupo de traballo ou nun pleno.
D. José Castaño prosegue a súa intervención e sinala que, en segundo lugar, desexa reiterar a preocupación existente entre os profesionais tributarios, que xa se propuxo na reunión do grupo de traballo, en relación coa tributación polo método de estimación obxectiva e é que, estando a finais de ano, aínda se descoñece se se vai a habilitar un sistema de renuncia excepcional para 2021 e que é o que vai ocorrer coa regularización do cuarto trimestre e coa anual do IRPF. Por último, o representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España comenta que ten un cliente que non pagou o primeiro prazo da declaración de IRPF antes do 30 de xuño e que, agora, cando intenta aboaro, na Administración dinlle que consta como que está ao corrente de pagamento e que ata que non finalice a campaña non lle poden facilitar a carta de pagamento. D. José Castaño engade que esta contestación lle sorprende e solicita algo que xa se propuxo anteriormente neste Foro e é que se poida obter con facilidade e rapidez as cartas de pagamento motivadas por incumprimentos previos.
D. Guillermo Barros Gallego, director do Departamento de Recadación, responde que necesitaría certa información adicional para poder indagar que é o que ocorreu para que se produza o fallo comentado. Así mesmo, informa de que a Axencia Tributaria está traballando no tema das cartas de pagamento e que está previsto que a principios de 2021 póñase a disposición dos contribuíntes unha ferramenta que axilice e facilite o pagamento das obrigas tributarias a quen desexen cumprir con elas.
De seguido, D. Jesús Gascón sinala que, en relación co outro tema apuntado, o dos Módulos, descoñece se se tomou unha decisión, pero que lle consta que o Ministerio é consciente do problema. Engade que, na súa opinión, non parece moi razoable que as medidas adoptadas en relación coas autoliquidacións trimestrais non se vaian a poder trasladar ás declaracións anuais, pero que, non obstante, hai que esperar a ver que decídese. Doutra banda, D. Jesús Gascón engade que no primeiro semestre de 2021 avecíñase bastante actividade, dada a existencia de varios proxectos normativos tramitandose (Lei de Orzamentos Xerais, Lei de Medidas de prevención e loita contra a fraude fiscal, outras normas anunciadas en materia de impostos ambientais, etc.), de que haberá que realizar un axeitado seguimento. Ademais, indica que se vai a manter nos seus termos o Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020 – 2023, aínda que, non obstante, a planificación anual si se verá afectada xa que é previsible que o inicio do ano 2021 siga sendo atípico. Engade que, a fin de que a planificación da Axencia Tributaria sexa cada vez máis transparente, espera poder comentar nas próximas reunións cales van ser as liñas de actuación que se van a potenciar e os proxectos en curso.
Xa que non se realizan novas intervencións, o director Xeral da Axencia Tributaria agradece a toda a súa asistencia e participación e dá por concluída a décimo oitava sesión do pleno do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios.
A secretaria Técnica do Foro
Dª. Dolores Carreño Beltrán
O presidente do Foro
D. Jesús Gascón Catalán