Acta da reunión
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE ASOCIACIÓNS E
COLEXIOS DE PROFESIONAIS TRIBUTARIOS
CELEBRADA O 2 DE XULLO DE 2019
Presidente do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D. Jesús Gascón Catalán
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria
Director do Departamento de Xestión Tributaria
D. Gonzalo David García de Castro
Director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Javier Hurtado Puerta
Director do Departamento de Recadación
D. Guillermo Barros Gallego
Directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais
D.ª Pilar Jurado Borrego
Director do Departamento de Informática Tributaria
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D.ª Rosa María Prieto do Rei
Director do Servizo Xurídico
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Delegado Especial de Cataluña
D. Isidoro García Millán
Membros en representación das Asociacións e Colexios
Asociación Española de Asesores Fiscais
Director do Gabinete de Estudos
D. Arturo Jiménez Contento
Vogal Responsable de Estudos e Investigación
D. Javier Gómez Taboada
Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios de España
Secretario da Xunta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Vogal da Xunta Directiva
D. Antonio Ibarra López
Consello Xeral da Avogacía Española
Vicedecano do Colexio de Avogados das Baleares
D. Rafael Gil March
Consello Xeral de Colexios de Axentes e Comisionistas de Aduanas
Secretario do Consello
D. Manuel López Frías
Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España
Responsable da Área Fiscal do Consello Xeral
D.ª Pilar Otero Moar
Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España
Vogal da Comisión de Asuntos Fiscais
D. José Castaño Semitiel
Vogal da Comisión de Asuntos Fiscais
D.ª Alicia Rodríguez Hitos
Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais
Presidente
D. Joan Torres Torres
Vicepresidente Segundo
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinete de Xestores Administrativos e Asesores Fiscais
Avogada
D.ª Raquel Cobos Casero
Rexistro de economistas Asesores Fiscais
Vicepresidente do Consello Directivo
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Secretario técnico
D. Luis do Amo Carbajo
Secretaría Técnica do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D.ª Rosa María Prieto do Rei
En Madrid, a 2 de xullo de 2019, celébrase a décimo quinta reunión plenaria do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, asistindo as persoas indicadas, e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
-
Apertura polo director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria.
-
Aprobación da acta da sesión celebrada o 27 de novembro de 2018.
-
Sometemento ao Pleno do consentimento para a aprobación por maioría dos membros dos textos do Código de Boas Prácticas de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios e do Código de Boas Prácticas de Profesionais Tributarios
-
Votación para a aprobación dos textos do :
-
Código de Boas Prácticas de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios e
-
Código de Boas Prácticas de Profesionais Tributarios.
-
-
Información sobre os temas tratados nos grupos de traballo.
-
Outras consideracións, rogos e preguntas.
1. Apertura polo director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
Abre a sesión D. Jesús Gascón Catalán, director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria e presidente do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, quen, tras agradecer a asistencia a todos os presentes, informa que a Axencia Tributaria está desenvolvendo a súa planificación estratéxica para os próximos anos e que os traballos están moi avanzados. Engade que tiña intención de realizar un avance neste pleno, pero que, debido á situación da lexislatura cun goberno en funcións, por prudencia, decidiu pospor este asunto. Non obstante, sinala que, dada a relevancia do tema, xa que vai marcar as liñas de actuación da organización nos próximos anos, non descarta convocar unha reunión extraordinaria do pleno ou incluíro nalgún grupo de traballo.
De seguido, D. Jesús Gascón sinala que nesta sesión plenaria está previsto tratar os seguintes temas: en primeiro lugar, a aprobación, se é o caso, da acta da sesión anterior; en segundo lugar, someterase ao pleno o consentimento para a aprobación por maioría dos textos do Código de Boas Prácticas de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios e do Código de Boas Prácticas de Profesionais Tributarios; en terceiro lugar, no caso de que se obtivese o consentimento no punto anterior, votarase a aprobación dos textos dos Códigos; en cuarto lugar, informarase sobre os asuntos tratados nas reunións dos grupos de traballo; e, por último, finalizará a sesión plenaria cunha quenda de consideracións, rogos e preguntas.
2. Aprobación da acta da sesión celebrada o 27 de novembro de 2018
O presidente do Foro cede a palabra a D.ª Rosa María Prieto do Rei, directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, quen manifesta que a acta da décimo cuarta sesión do pleno foi remitida ás Asociacións e Colexios con anterioridade a esta reunión e que ata o momento non se recibiu ningunha observación. Dirixindose os asistentes pregunta se alguén quere realizar algunha obxección. Xa que non se formula ningunha, declara aprobada a acta da 14ª sesión plenaria que tivo lugar o pasado 27 de novembro.
Para finalizar, D.ª Rosa María Prieto informa que a acta aprobada neste Pleno publicarase na páxina web da Axencia Tributaria, no espazo reservado a este Foro.
3. Sometemento ao Pleno do consentimento para a aprobación por maioría dos membros dos textos do Código de Boas Prácticas de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios e do Código de Boas Prácticas de Profesionais Tributarios
A continuación, o director Xeral da Axencia Tributaria dá paso ao terceiro punto da orde do día e comenta que os Códigos de Boas Prácticas foron analizados en profundidade nas reunións dos grupos de traballo e desexa lembrar unha serie de cuestións tratadas nas mesmas:
-
O principal obxectivo dos traballos foi intentar conciliares posicións a fin de superar a situación de bloqueo que parecía instaurada nesta materia.
-
Só sométese á exoneración da regra do consenso que rexe neste Foro a votación recollida no punto 4 da orde do día.
-
A aprobación dos textos dos Códigos non implica que a Asociación ou Colexio que votase favorablemente estéase, dalgunha maneira, comprometendo a ratificaros a través dos seus órganos de goberno.
-
Os textos son modificables, unha vez aprobados, no caso de que as circunstancias así aconsélleno ou as partes decídano.
-
O protocolo de actuación para a verificación da correcta aplicación dos Códigos non está desenvolvido nos textos actuais. Se lle encomendou ao Consello para a Defensa do Contribuínte que o estude e será, ou ben incorporado ao texto dos Códigos no caso de que non se aproben nesta reunión, ou ben, en caso contrario, incorporarase posteriormente como anexo dos mesmos.
-
Unha vez aprobados, os textos publicaranse na páxina web da AEAT e haberá que establecer a forma de instrumentación das sinaturas, é dicir, haberá que determinar o nivel ao que se asinará polas Asociacións e Colexios e, en particular, se cabe a sinatura tamén polos órganos territoriais que, se é o caso, poidan existir nas Asociacións e Colexios. A Axencia Tributaria está aberta a calquera das posibilidades, pero agradecería que se lle informase.
-
Dado o carácter aberto dos Códigos e ante a posibilidade de que, unha vez publicados os textos, unha entidade sen representación neste Foro puidese solicitar a adhesión, a Axencia Tributaria poñería en coñecementó deo as Asociacións e Colexios representados no Foro.
A continuación D. Jesús Gascón informa que a representante do Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España confirmara a súa asistencia, pero non chegou aínda, o que fai supor que tivo algunha incidencia. Non obstante, xa que transcorreron xa vinte minutos desde que se iniciou a sesión, dá lectura ao terceiro punto da orde do día e somete á decisión do pleno o consentimento para a aprobación por maioría dos membros dos textos do Código de Boas Prácticas de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios e do Código de Boas Prácticas de Profesionais Tributarios.
De seguido todas as Asociacións e Colexios, así como a Axencia Tributaria, votan a favor de exonerar do cumprimento da regra do consenso a aprobación dos textos dos Códigos.
A continuación, o director Xeral da Axencia Tributaria dá paso ao seguinte punto da orde do día.
4. Votación para a aprobación dos textos do :
-
Código de Boas Prácticas de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios e
-
Código de Boas Prácticas de Profesionais Tributarios
O director Xeral le o cuarto punto da orde do día e solicita ás Asociacións e Colexios que se pronuncien, co seguinte resultado: seis Asociacións ou Colexios, así como a Axencia Tributaria votan a favor, a Asociación Española de Asesores Fiscais ábsténse e o Consello Xeral da Avogacía Española vota en contra. As dúas últimas entidades sinalan que o sentido do seu voto vén motivado, fundamentalmente, porque non puido debaterse e aprobarse internamente. Pola súa banda, D. José Castaño Semitiel, representante do Consello Xeral de Graduados Sociais de España, desexa facer constar, a pesar de que non se somete a votación, que o seu Consello non está de acordo coa Addenda. Doutra banda, en relación coa ausencia da representante do Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España, o presidente do Foro diríxese aos presentes e propón que, se D.ª Pilar Otero chega antes de que conclúa a sesión, se lle dea a oportunidade de pronunciarse sobre os dous puntos anteriores. As Asociacións e Colexios propón que, se non chega a tempo, se lle podería permitir que se pronunciasen posteriormente por escrito.
A continuación D. Jesús Gascón diríxese ás dúas entidades que non votaron a favor dos textos dos Códigos e solicítalles que se, posteriormente, deciden internamente aprobar os Códigos, se o comuniquen á Axencia Tributaria.
O director Xeral prosegue a súa intervención sinalando que quedan aprobados os textos e que a tarefa seguinte vai ser desenvolver o protocolo para os casos de incumprimento e establecer un procedemento de sinatura, en particular, no caso dos profesionais tributarios que individualmente desexen adherirse. En calquera caso, D. Jesús Gascón sinala que o obxectivo non é ter un Código de Boas Prácticas, senón que este é un instrumento de comunicación para seguir avanzando nesta liña de traballo.
Para finalizar con este punto, agradece a todos os presentes a súa colaboración e, de seguido, dá paso ao seguinte punto da orde do día.
5.- Información sobre os temas tratados nos grupos de traballo
D.ª Rosa María Prieto toma a palabra e sinala que a exposición dos temas tratados durante o primeiro semestre de 2019, tanto no grupo de traballo relativo ás novidades en normativa, modelos e campañas como no novo grupo dedicado á análise de medidas para favorecer a certeza xurídica, vaise a distribuír entre os Departamentos da Axencia Tributaria en función da súa intervención nos mesmos. Así, indica que, como directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, quere comentar os traballos realizados en relación co código de boas prácticas, aínda que despois da votación pareza que está un pouco fóra de lugar. Sinala que, como xa comentou o director Xeral, ao longo deste semestre traballouse fundamentalmente en intentar desbloquear a situación, adoptandose, finalmente, unha nova alternativa consistente en dividir o texto en dous códigos que permitisen estar máis cómodas a todas as entidades. Non obstante, houbo Asociacións e Colexios en que se xeraron certas dúbidas e por iso convocouse unha reunión o pasado 20 de xuño onde se deron as explicacións e aclaracións necesarias de maneira que, chegado o momento, non houbese dúbidas sobre o que se estaba sometendo a votación.
A continuación, D.ª Rosa María Prieto cede a palabra a D. Gonzalo García de Castro, director do Departamento de Xestión Tributaria, quen vai comentar a parte da actividade do grupo de traballo de novidades en normativa, modelos e campañas que afecta o seu Departamento.
D. Gonzalo García de Castro inicia a súa exposición manifestando a súa felicitación a todos os presentes no pleno polo avance tan importante que supón para a profesión tributaria e para a Administración a aprobación dos textos dos códigos de boas prácticas.
Prosegue o director do Departamento de Xestión Tributaria sinalando que, en relación coas reunións do grupo de traballo de novidades en normativa, modelos e campañas, vai centrar a súa exposición en tres ámbitos moi concretos: o primeiro, valoración da campaña de declaracións informativas 2018 e perspectivas para a de 2019; o segundo, novidades e evolución da campaña de Renda 2018; e en terceiro lugar, a normalización dos libros rexistro do IVE no marco de determinadas actuacións de control que realiza a Administración tributaria. De seguido pasa a detallar cada un dos puntos:
-
Valoración da campaña de Declaracións Informativas 2018: Desenvolveuse sen incidencias e o resultado obtido pódese considerar bastante satisfactorio. A principal novidade foi a implantación do sistema TGVI on line en los principales modelos, que ha ido francamente bien y agradece la postura activa y participativa de todos los profesionales del ámbito tributario. Esto permite devolver ingentes volúmenes de información a la ciudadanía en forma de servicios de asistencia, lo que permite trasladar una mayor certidumbre al ciudadano a la hora de cumplir con sus obligaciones con la Hacienda Pública. El paso siguiente es la extensión del sistema TGVI on line a outras declaracións informativas, incluídas nunha nota que xa está dispoñible na páxina web da Axencia Tributaria.
-
Novidades e evolución da campaña de Renda 2018: Este tipo de campañas tan masivas supón que, nun período practicamente de dous meses, 25 millóns de contribuíntes relaciónense coa Administración tributaria, cun resultado de máis de 20 millóns de declaracións presentadas, nun ámbito de total normalidade administrativa. A principal novidade desta campaña foi a desaparición da predeclaración, co que se eliminou o papel impreso, o cal non supuxo ningunha incidencia práctica. Isto permítenos seguir profundando neste modelo de xestión do imposto que axiliza os trámites administrativos e, especialmente, aqueles en que o contribuínte espera unha resposta, como é o caso das solicitudes de devolución.
-
Normalización dos libros rexistro do IVE en formato electrónico: Foi publicado na páxina web da Axencia Tributaria un formato electrónico de libros rexistro de IVE para os contribuíntes non suxeitos ao SII que, aínda que non é obrigatorio, si pretende axustarse ao procedemento establecido por xestión tributaria a fin de conseguir un formato homoxéneo nos requirimentos e garantir unha actuación uniforme e normalizada en todo o territorio, independentemente da orixe dos mesmos. Ademais, continuando con esta liña de normalización, existe un proxecto de orde ministerial en tramitación que afectaría aos libros rexistro de IRPF dos contribuíntes que desenvolven actividades económicas.
D. Jesús Gascón agradece a D. Gonzalo García de Castro a súa intervención e cede a palabra a D. Javier Hurtado Puerta, director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria.
D. Javier Hurtado inicia a súa intervención sumandose á felicitación realizada polo director do Departamento de Xestión Tributaria a todos os presentes pola aprobación dos textos dos códigos. A continuación, solicita ás Asociacións e Colexios que remitan a través da Secretaría Técnica os temas que consideren que sería interesante incluír nas sesións dos grupos de traballo. De seguido pasa a detallar as principais cuestións que se abordaron nas reunións do grupo de traballo de análise de medidas para favorecer a certeza xurídica celebrada o 4 de xuño:
-
Análise da nota publicada na páxina web da Axencia Tributaria sobre interposición de sociedades por persoas físicas: Esta nota pretende aclarar o criterio da Axencia Tributaria sobre esta cuestión, como consecuencia da polémica existente con respecto a un posible cambio de criterio no tratamento deste tipo de entidades. Así, na nota abórdanse dous tipos de riscos: por un lado, sociedades que son exclusivamente de tenza e gozo e, por outro, as que perseguen o remansamiento de rendas profesionais. As reaccións da Administración nestes casos son a recondución a valor de mercado das transaccións entre socio e sociedade e, en casos de simulación ou engano, o levantamento do veo e a tributación das persoas que estean detrás. Doutra banda, trátase dunha nota de carácter xeral e non técnica, polo que haberá que estudar caso por caso.
-
Estado de tramitación da Directiva sobre Intermediarios Fiscais (DAC 6): A Dirección Xeral de Tributos informou que a mesma sometérase ao novo trámite de consulta pública previa e que se formularan achegas importantes por parte dos distintos operadores, algunhas das que se incorporaran á transposición. O director do Departamento de Inspección sinala que ten que engadir ao que se tratou na reunión que o 20 de xuño foi publicado o texto completo da transposición para os efectos de cumprir co trámite de información pública e poderanse remitir observacións ata o 12 de xullo. Prosegue sinalando que, finalmente, non se incluíron as operacións interiores, polo que só vai afectar a determinados mecanismos transfronteirizos. Pola súa banda, o segredo profesional quedou reducido nos seus termos, podendo eximirse a obriga de comunicación pola concorrencia de intermediarios ou de obrigados. Engade que o Departamento de Inspección revisará estes mecanismos a fin de determinar cales considéranse aceptables e cales non.
-
Achega extemporánea de probas nos procedementos de aplicación dos tributos: Unha sentenza do Tribunal Supremo de setembro de 2018 admitiu a achega de probas en vía contencioso-administrativa, ao entender que unha instancia revisora ten dereito a iso. Así, cando a Axencia Tributaria inicia un procedemento administrativo e solicita certa documentación é porque lle é necesaria para determinar a verdadeira cualificación dos feitos e establecer se procede algún tipo de regularización. Se o contribuínte non achega a información solicitada e si faio posteriormente ante a instancia revisora, éstáse privando á Axencia Tributaria de poder contrastar e avaliar os documentos achegados. Por iso, durante os procedementos de revisión poderíase proceder a un dilixenciado detallado da información que se solicita e ante a falta de presentación, se non se puidese resolver, poderíase proceder a sancionar pola falta de achega dos documentos. Na reunión do pasado 4 de xuño o Departamento de Inspección sinalou que estas situacións non deberían ocorrer no marco dunha relación cooperativa, que debe caracterizarse pola transparencia mutua, a boa fe e a colaboración.
-
O principio de confianza lexítima: Este principio acadou nos últimos tempos moita importancia no mundo da doutrina. Refírese ao suposto en que un contribuínte actúa ao ditado da Administración de acordo cun criterio exteriorizado e claro e que, posteriormente, sen que se produza un cambio normativo, un órgano de revisión modifica en contra do contribuínte. Así, comentouse na reunión que a dúbida residía en se debe proxectarse só a futuro ou se podería aplicarse de forma retroactiva. Doutra banda, en ningún caso estarían amparados por este principio criterios non exteriorizados ou os que supoñen unha mera práctica, e incluso, a falta de regularización dunha determinada continxencia. Ademais, sinálase que o principio de confianza lexítima está subordinado ao de legalidade, o cal inclúe a interpretación da norma e hai que ter en conta as competencias de cada órgano nesta materia. Comentouse na reunión que, a fin de unificar os criterios interpretativos e evitar cambios posteriores, íase a traballar conxuntamente coa Dirección Xeral de Tributos.
-
Utilización de entidades Holdings: O pasado 26 de febreiro o TXUE ditou dúas sentenzas achegando elementos relevantes para a interpretación da Directiva Matriz-filial e a Directiva de Intereses e Canons. Estas sentenzas están sendo obxecto de análise polo Servizo Xurídico da Axencia Tributaria, pero, basicamente, establece un principio xeral de prohibición das prácticas abusivas, a pesar do que a norma interna establecese ao traspor a Directiva. O Departamento de Inspección destacou que as sentenzas son contundentes en contra da planificación fiscal abusiva, detallando amplamente os indicios que hai que considerar para cualificar unha conduta como abusiva.
-
Norma UNE 19602 (Compliance): Para la Administración tributaria es un avance positivo en la medida que tiende a establecer sistemas internos de control dentro de las empresas en materia de fiscalidad para evitar que se produzcan irregularidades tributarias, siendo la propia empresa quien de forma voluntaria decide asumir los dictados de esta norma y someterse a auditoría en relación con la misma. Por su parte, para la Administración la Norma UNE es un elemento más de “compliance”, é dicir, é un paso máis na mellora das relacións entre a Administración e o administrado, pero non é unha norma puramente xurídica nin ten carácter vinculante.
-
Por último, na reunión abordouse a cuestión das comunicacións remitidas a certas empresas informando sobre as ratios correspondentes ao seu sector económico. O Departamento de Inspección informou que esta actuación se enmarca dentro dun contexto internacional de mellora do cumprimento tributario. O seu obxectivo é poñer en coñecemento do contribuínte determinado datos en poder da Administración que son utilizados pola mesma para a análise de risco. D. Javier Hurtado engade que a campaña, tras un proceso previo de análise e selección, aínda que non exhaustivo, dirixiuse exclusivamente a sociedades, basicamente, de responsabilidade limitada, que operan nuns ámbitos concretos. Pola súa banda, as Asociacións e Colexios solicitaron na reunión que antes de lanzar unha campaña destas características se lles informase, ao que o Departamento de Inspección contestou que se tería en conta en actuacións futuras.
D. Jesús Gascón agradece a D. Javier Hurtado a súa intervención e sinala que quere recalcar que os mecanismos bidireccionales só funcionan se as partes interactúan. Así, a Axencia Tributaria tomou a iniciativa no referente ao establecemento e unificación de criterios de carácter xeral a fin de dotar o sistema tributario dunha maior certeza xurídica. Engade que, non obstante, cómpre que este mecanismo conte cunha canle de comunicación máis bidireccional que o existente nestes momentos e que, para iso, sería desexable que as Asociacións e Colexios realizasen propostas e así se poderían compartir neste Foro diferente posturas e opinións e, incluso, en cuestións complexas e conflitivas desenvolver xornadas de traballo en colaboración co Instituto de Estudos Fiscais.
A continuación, e xa que a representante do Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España, D.ª Pilar Otero Moar, incorporouse á reunión, D. Jesús Gascón infórmalle de que xa se someteron ao pleno os puntos 3 e 4 da orde do día e solicita que se pronuncie sobre os mesmos.
Toma a palabra D.ª Pilar Otero Moar e manifesta que o colectivo ao que representa é favorable a que se aproben os textos dos códigos, aínda que non sexa por unanimidade. De seguido o director Xeral da Axencia Tributaria infórmalle de que todos os presentes tamén se pronunciaron a favor desa solución. D. Jesús Gascón comenta que, no referente ao cuarto punto da orde do día, a maioría das Asociacións e Colexios votaron favorablemente e, novamente, cede a palabra á representante do Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España.
D.ª Pilar Otero manifesta que no seu colectivo a votación foi favorable á aprobación, aínda que quere sinalar que tampouco foi por unanimidade. Engade que a opinión da organización á que representa é que o código non é todo o bidireccional que cabrúa desexar, pero que, non obstante, entenden que é un paso adiante e que se seguirá avanzando, polo que decidiron votar favorablemente neste pleno á aprobación dos textos dos códigos.
Toma a palabra o presidente do Foro para manifestar que os textos dos códigos foron aprobados pola maioría dos presentes e que o resultado final foi que sete Asociacións ou Colexios, así como a Axencia Tributaria, votaron a favor, unha entidade abstivose e outra votou en contra. Reitera que o pronunciamento destas últimas, segundo manifestaron os seus representantes, vén motivado por non ter tempo para o seu oportuno debate interno.
A continuación, D. Jesús Gascón indica que, seguindo co punto 5 da orde do día, quere ofrecer a palabra a quen desexe intervir.
En primeiro lugar, toma a palabra D. José Castaño Semitiel, representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, quen sinala que, no referente ás cartas informativas remitidas a determinadas empresas, na reunión solicitouse que se estudase a posibilidade de que os profesionais tributarios tivesen acceso á devandita información de que dispón a Axencia Tributaria. Pregunta se se tomou algunha decisión ao respecto.
D. Jesús Gascón respóndelle que aínda se está valorando internamente e que se trata dun tema complexo. Realizarase un seguimento do resultado da campaña, tanto desde o punto de vista da conflitividade xerada, como dos cambios no comportamento dos contribuíntes. Engade que no IRPF o nivel de desagregación estatístico é total, é dicir, para calquera epígrafe do IAE pódese consultar na páxina web os datos declarados e os tipos medios efectivos dos contribuíntes suxeitos tanto ao Réxime de Estimación Obxectiva, como dos non suxeitos. Da mesma maneira, na campaña do IRPF a cesión da información en poder da Administración aos contribuíntes é un mecanismo moi ultimado e que facilita en gran medida o cumprimento da obriga. O director Xeral sinala que, porén, no Imposto sobre Sociedades hai que estudar aínda que repercusións pode ter a utilización deste instrumento e haberá que valorar entre todos os posibles efectos.
A continuación, intervén D. Joan Torres Torres, representante da Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais, para preguntar se a Axencia Tributaria ten pensado un prazo para que as entidades que así deséxeno poidan adherirse ao Código de Boas Prácticas.
Contéstalle D.ª Rosa María Prieto que, aínda que a Axencia Tributaria estivo traballando no desenvolvemento dun procedemento, este non se ultimara en espera da aprobación dos Códigos. Engade que, no referente ao Código de Boas Prácticas de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, o mecanismo pensado é moi sinxelo e en canto estea preparado o texto definitivo remitirase aos membros do Foro. Engade que, basicamente, vai consistir en que unha vez que os órganos de goberno decidan adherirse ao Código, comuníqueno á Axencia Tributaria para o seu rexistro e publicación na páxina web. No relativo ao Código de Boas Prácticas de Profesionais Tributarios haberá que determinar como instruméntase tecnicamente a súa adhesión, se a través da colaboración social ou a través doutros mecanismos.
Toma novamente a palabra D. Joan Torres e sinala que en reunións anteriores propuxose a posibilidade de que unha vez adherida unha Asociación, esta sería a que se encargaría de tramitar as adhesións dos seus asociados.
A directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais respóndelle que esa sería unha posibilidade pero que, non obstante, habería que determinar como se articula tecnicamente e rexístrase nos sistemas informáticos da AEAT. Reitera que, se a asociada figura como Colaborador Social, para a Axencia Tributaria xa está identificado e é sinxelo vincular a súa adhesión ao Código. Engade que, non obstante, haberá que estudar outros mecanismos.
A continuación D. Jesús Gascón sinala que este Foro ten como actividade inmediata articular os procedementos para as adhesións, perfilandoos en función da diferente casuística. Engade que a Axencia Tributaria está aberta a cantas propostas realícense por parte das Asociacións e Colexios, que son quen mellor coñecen as súas respectivas organizacións.
O director Xeral prosegue a súa intervención indicando que, como xa comentou en reunións anteriores, existe un Código de Boas Prácticas Tributarias xurdidas dos traballos do Foro de Grandes Empresas ao que aínda que se pode adherir calquera entidade que teña interese, o certo é que gran parte do seu contido resulta inaplicable para as pequenas e medianas empresas. Así, D. Jesús Gascón reitera que a Axencia Tributaria recibira dúas propostas para o desenvolvemento de códigos de boas prácticas, unha cos traballadores autónomos (persoas físicas) e outra coas pemes. De momento e xa que os devanditos colectivos non contan cun marco de exposición e debate como foi este Foro, os traballos están nos seus inicios, pero que, non obstante, quería comentaro porque é posible que nun momento dado aparezan nos despachos dos profesionais tributarios clientes que teñan subscrito o seu propio código de boas prácticas tributarias.
A continuación toma a palabra D. Antonio Ibarra López, representante da Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios, para propor que se inclúan nos traballos do grupo de traballo de análise para favorecer a certeza xurídica o feito de que os órganos de xestión tributaria, nos supostos de transmisións de participacións ou accións de empresas non cotizadas, que por outra banda houbo moitas nestes anos motivados pola crise económica, están remitindo masivamente propostas de liquidación relativa á valoración destas participacións aplicando a capitalización dos tres anos de fondos propios ou o valor teórico contable. Estas actuacións están xerando indefensión, xa que os TEAR adoitan confirmar os actos administrativos e sos, posteriormente, na vía contencioso-administrativa, resólvese a favor do contribuínte. D. Antonio Ibarra engade que, dados os gastos en que hai que incorrer para lograr unha sentenza favorable, en moitas ocasións parece máis recomendable non facero, quedando materialmente privado o contribuínte da posibilidade de recurso.
D. Jesús Gascón respóndelle que van estudar a cuestión e que se tratará na próxima reunión do grupo de traballo.
De seguido toma de novo a palabra D. José Castaño Semitiel, representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, quen propón que tamén se trate no grupo de traballo como quedou o tema da constitución de comunidades de bens. Sinala que no seu momento a Axencia Tributaria publicou unha nota co criterio da Administración nesta materia, pero que, na actualidade, existen interpretacións diferentes entre as distintas delegacións da AEAT.
D. Gonzalo García de Castro respóndelle que, tanto nesta cuestión como na exposta por D. Antonio Ibarra, sería conveniente que, dado o variado da casuística nesta materia, remitisen á Axencia Tributaria casos máis perfilados, a fin de poder enfocar o seu desenvolvemento para a reunión do grupo de traballo
A continuación D. Jesús Gascón sinala que toma nota dos dous temas propostos e, como non se producen máis intervencións, dá paso ao seguinte punto da orde do día.
6. Outras consideracións, rogos e preguntas
O presidente do Foro diríxese aos presentes e abre unha quenda de palabra.
Intervén D. Javier Gómez Taboada, representante da Asociación Española de Asesores Fiscais (AEDAF), para sinalar que, de acordo coas funcións deste Foro, en concreto, ás previstas no apartado II.1 das normas de funcionamento, onde, fundamentalmente, establécese que o Foro servirá para aumentar a seguridade xurídica difundindo os criterios de actuación aplicados pola Axencia Tributaria, desexa realizar dúas solicitudes lexítimas. A primeira, que se lles dea traslado do ditame do Servizo Xurídico da Axencia Tributaria, que avalou a devolución do IRPF das prestacións por maternidade – paternidade; e a segunda, solicita que se aclare que está ocorrendo co manual do Imposto sobre Sociedades da actual campaña, xa que nunha primeira versión existía un parágrafo sobre a cuantificación da reserva de capitalización, que desapareceu nunha versión posterior. Engade que, sobre este tema, desexa saber se a Axencia Tributaria ditou algunha instrución sobre se esta reserva forma parte ou non dos fondos propios, porque están detectando controversias que antes nunca se produciran. Para finalizar, D. Javier Gómez Taboada sinala que, no referente á eliminación da opción de imprimir en papel a declaración do IRPF, quere compartir cos presentes que a orde ministerial que así determinouno foi obxecto de recurso ante a Audiencia Nacional.
D. Jesús Gascón respóndelle que toma nota das dúas solicitudes e engade que, efectivamente, a orde ministerial está recorrida, pero que, cando o director do Departamento de Xestión Tributaria comentou que a campaña de IRPF se desenvolveu con total normalidade, estábase referindo ao seguimento das incidencias que a Axencia Tributaria realiza por medio do Consello para a Defensa do Contribuínte, e en ningún caso referíase ao ámbito xurídico.
A continuación, toma a palabra D. Rafael Gil March, representante do Consello Xeral da Avogacía Española, quen sinala que quere reiterar unha petición xa formulada noutras ocasións neste Foro, e que é que, cando se vaian a publicar modificacións normativas, ou doutro ámbito, de certa transcendencia para os colectivos aos que representan, sería desexable que a Axencia Tributaria informase os membros deste Foro.
O director Xeral contesta que a competencia en normativa non é da Axencia Tributaria e que, pola súa experiencia profesional na Dirección Xeral de Tributos, pode comentar que hai ocasións en que na fase de tramitación dun proxecto normativo acádase un punto en que a toma de decisión sobre o seu envío ao trámite de información pública adóptase no último momento polas máis altas instancias e sen posibilidade, incluso, de informar a outros órganos da Administración sobre o texto definitivo. Non obstante, D. Jesús Gascón sinala que se estudará este tema conxuntamente coa Dirección Xeral de Tributos.
A continuación, D. Rafael Gil engade que non cómpre que se informe a este Foro con carácter previo ou simultáneo, pero o que si agradecería é que se informase en canto a Axencia Tributaria tivese coñecemento. Doutra banda, prosegue sinalando que, a fin de facer efectiva a bidireccionalidad desta canle de comunicación, cando a Axencia Tributaria decida publicar un criterio xeral, sería desexable que previamente informase os profesionais tributarios, de maneira que puidesen realizar as súas achegas ou aclarar posturas. Así, pon como exemplo a Nota sobre Interposición de Sociedades e sinala que está ben, pero que, na súa opinión falta información. Para finalizar resalta que hai que aproveitar o feedback que os colaboradores sociais poden achegar respecto de calquera criterio que se vaia a publicar.
D. Jesús Gascón responde que calquera actuación da Administración tributaria ten unha enorme transcendencia social e mediática, de aí o carácter xeral e divulgativo da nota aludida. Engade que, non obstante, na medida en que se aborden temas máis técnicos, a Axencia Tributaria está de acordo en que o proceso sexa colaborador e que funcione de forma bilateral, sinalando que o primeiro que hai que facer neste ámbito é determinar entre todos que cuestións quérense ir aclarando.
Toma de novo a palabra D. Antonio Ibarra López, representante da Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios, quen manifesta que, co debido respecto cara a D.ª Pilar Otero, de cara á elaboración da acta da presente sesión no relativo ás votacións dos puntos 3 e 4 da orde do día, talvez debese articularse claramente o mecanismo que permita, por un lado, recoller os pronunciamentos do Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España e, por outro, cumprir con todos os requisitos formais. Engade que a súa asociación está moi satisfeita co resultado e que, por iso, precisamente, non desexa que haxa ningún inconveniente na aprobación da acta. Por outra banda, prosegue D. Antonio Ibarra comentando os problemas que se están encontrando nunha determinada administración da AEAT. Existe unha queixa xeneralizada, e non só entre os profesionais tributarios, senón entre o propio persoal da Axencia Tributaria, no referente á actuación do administrador e a virulencia con que desempeña as súas funcións.
D. Jesús Gascón comenta que, precisamente, os Códigos de Boas Prácticas prevén mecanismos para canalizar este tipo de situacións en que unha das partes está incumprindo os seus compromisos. Engade que toma nota da cuestión. Doutra banda, no relativo á acta, diríxese a todos os presentes e comenta que, se ninguén ópónse, poderase reflectir na mesma que o resultado da votación foi o seguinte: sete votos a favor, así como o da Axencia Tributaria, unha abstención e un voto en contra.
Ningún dos asistentes manifesta oposición á proposta.
A continuación, toma de novo a palabra D. José Castaño Semitiel, representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, quen manifesta que, en primeiro lugar, quere felicitar todos os membros do Foro pola aprobación dos Códigos de Boas Prácticas. Prosegue sinalando que, tras reiteradas solicitudes á Administración, por fin conseguiuse domiciliar os pagamentos das declaracións das comunidades de bens. Doutra banda, reitera a solicitude de que se arbitre algún mecanismo que permita á Axencia Tributaria emitir os certificados de estar ao corrente cando hai adiamentos, sen que o contribuínte teña que acudir a unha oficina e presentar o resgardo do pagamento realizado. Engade que non entende como a entidade bancaria non pode, dalgunha maneira, comunicarlle á Administración que se realizou o pagamento. Por último, tamén quere comentar que, se se domicilia o pagamento dunha autoliquidación de IRPF e, polo motivo que sexa, no último día do prazo o pagamento non se atende (por falta de saldo, por conta errónea …), o contribuínte non conta cun mecanismo para poder aboaro ese mesmo día. D. José Castaño pregunta se neses casos non sería posible emitir unha especie de carta de pagamento que, co mesmo número de referencia da autoliquidación, permitise realizar o pagamento.
D. Guillermo Barros Gallego, director do Departamento de Recadación, contéstalle que, efectivamente, a Axencia Tributaria é consciente destas limitacións e que, en colaboración coas entidades financeiras, éstáse traballando na busca de solucións que permitan avanzar cara a un modelo de información máis inmediato. Engade que transformar a arquitectura de todo o sistema é unha tarefa complexa, pero que, non obstante, éstáse estudando en profundidade o tema e é posible, que, nalgúns casos, poídase arbitrar o pagamento con tarxeta.
A continuación, toma de novo a palabra D. Joan Torres Torres, representante da Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais, para lembrar os presentes que outra solicitude que se reitera en todas as sesións do pleno é poder domiciliar o pagamento das declaracións ata o último día do prazo para a súa presentación.
D. Guillermo Barros sinala que se está traballando para que o prazo do pagamento axústese ao prazo de presentación da declaración e que, conxuntamente coas entidades financeiras, éstánse analizando posibles solucións que permitan que a información estea dispoñible dun xeito máis inmediato.
De seguido intervén D. Adolfo Jiménez Ramírez, representante da Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais, quen sinala que as Facendas foral non só estenderon o prazo para as declaracións trimestrais ata o día 25, senón que, ademais, a domiciliación pódese realizar ata o último día do prazo.
O director do Departamento de Recadación sinala que, ademais de que os importes que se manexan non son os mesmos, no territorio común a relación co sistema bancario é a través dun estatuto que lles confire a calidade de entidade colaboradora. Unha das características desta colaboración é que unha vez que o ingreso ten lugar na conta bancaria do Tesouro, xa non cabe a posibilidade de rectificación e, ademais, ese ingreso cotéxase coa información que a entidade bancaria ten que remitir. Engade que, por iso, a entidade necesita realizar toda unha serie de procesos de comprobación que lle permitan ter a seguridade de que unha actuación individual non vai dar lugar a erros que se poden traducir nunha perda material para a súa entidade.
Toma a palabra D. Jesús Gascón e indica que neste tema a identidade de intereses coas Facendas forais é plena e engade que, afortunadamente, os avances tecnolóxicos van contribuír a reducir este tipo de incidencias.
A continuación, D.ª Alicia Rodríguez Hitos, representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, pregunta ao director do Departamento de Xestión Tributaria se sería posible modificar o sistema de notificacións de requirimentos de maneira que se desconectase os venres ás 24:00 horas e non se volvese a pór en funcionamento ata o luns.
D. Manuel Alfonso Castro Martínez, director do Departamento de Informática Tributaria, contéstalle que o sistema ten un funcionamento continuo e que non existe unha programación, o que implica que non se pode deter os fins de semana. Engade que, como é sabido por todos, ata que non transcorren 10 días desde a remisión do requirimento, non se entende realizada a notificación. Así mesmo, tamén existen os días de cortesía, establecidos, en principio, para os períodos en que o contribuínte ou o seu representante desexan gozar das vacacións anuais.
Novamente intervén D.ª Alicia Rodríguez para comentar que, efectivamente, hai 10 días para abrir o correo, pero que cando che chega un aviso de que recibiches unha notificación, dificilmente podes esperar ata o luns para lera.
D. Jesús Gascón contesta que estes temas de conciliación da vida persoal e laboral non teñen unha solución fácil. Non obstante, na súa opinión, pode que haxa quen pense doutra maneira e prefira recibir notificacións ao longo da fin de semana e que non se acumulen para o luns.
Toma novamente a palabra D. José Castaño Semitiel, representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, e, volvendo ao tema da falta de pagamento dunha declaración domiciliada, apunta como solución a posibilidade de que, accedendo a través da páxina web á domiciliación, dalgunha maneira, engadísese unha ligazón onde se puidese descargar unha carta de pagamento.
D. Guillermo Barros Gallego, director do Departamento de Recadación, responde que é unha das opcións que se están estudando e sinala que tería que ser unha carta de pagamento irrevogable, a fin de que á entidade financeira non se lle xere ningunha dúbida no referente ao ingreso real e permanente do diñeiro.
Xa que non se realizan novas intervencións, o director xeral da Axencia Tributaria agradece a toda a súa asistencia e participación e dá por concluída a décimo quinta sesión do pleno do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios.
A secretaria Técnica do Foro
D. ª Rosa María Prieto do Rei
O presidente do Foro
D. Jesús Gascón Catalán