Acta da reunión
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE ASOCIACIÓNS E
COLEXIOS DE PROFESIONAIS TRIBUTARIOS
CELEBRADA O 7 DE XULLO DE 2020
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria
Director do Departamento de Xestión Tributaria
D. Gonzalo David García de Castro
Director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Javier Hurtado Puerta
Directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais
Dª. Pilar Jurado Borrego
Director do Departamento de Recadación
D. Guillermo Barros Gallego
Director do Departamento de Informática Tributaria
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director do Servizo Xurídico
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
Dª. Rosa María Prieto do Rei
Delegado Especial de Cataluña
D. Isidoro García Millán
Subdirectora xeral de Técnica Tributaria do Departamento de Xestión Tributaria
Dª. Mercedes Xordán Valdizán
Membros en representación das Asociacións e Colexios
Asociación Española de Asesores Fiscais
Presidenta
Dª. Stella Raventós
Vogal de Estudos e Investigación
D. Javier Gómez Taboada
Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios de España
Secretario da Xunta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Vogal da Xunta Directiva
D. Antonio Ibarra López
Consello Xeral da Avogacía Española
Vicedecano do Colexio de Avogados das Baleares
D. Rafael Gil March
Consello Xeral de Colexios de Axentes e Comisionistas de Aduanas
Presidente do Consello
D. Antonio Llobet de Pablo
Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España
Responsable da Área Fiscal do Consello Xeral
Dª. Pilar Otero Moar
Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España
Vogal da Comisión de Asuntos Fiscais
D. José Castaño Semitiel
Vogal da Comisión de Asuntos Fiscais
Dª. Alicia Rodríguez Hitos
Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais
Presidente
D. Joan Torres Torres
Vicepresidente Segundo
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinete de Xestores Administrativos e Asesores Fiscais
Avogada
Dª. Raquel Cobos Casero
Rexistro de economistas Asesores Fiscais
Vicepresidente do Consello Directivo
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Secretario técnico
D. Luis do Amo Carbajo
Secretaría Técnica do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Subdirectora xeral de Comunicación Externa do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
Dª. Dolores Carreño Beltrán
O día 7 de xullo de 2020 celébrase por videoconferencia a décimo sétima reunión plenaria do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, asistindo as persoas indicadas, e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
- Apertura polo director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria.
- Aprobación da acta da sesión celebrada o 26 de novembro de 2019.
- Balance provisional da campaña de Renda 2019.
- Información sobre os temas tratados nos grupos de traballo.
- Outras consideracións, rogos e preguntas.
1. Apertura pola directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
Abre a sesión Dª. Rosa María Prieto do Rei, directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, quen, tras agradecer a asistencia a todos os presentes, comunica que o director Xeral da Axencia Tributaria non vai a poder asistir á sesión plenaria por motivos profesionais sobrevidos.
A continuación, a directora do Servizo de Planificación manifesta que tamén ten que agradecer a todos os profesionais tributarios o gran esforzo que realizaron, así como a súa disposición e colaboración nuns momentos tan difíciles para todo o mundo, incluída, por suposto, a Administración. Doutra banda, sinala que non se vai a deter en detallar as modificacións normativas que houbo durante este período, xa que os representantes dos distintos Departamentos ocuparanse de desenvolver esta materia cando expoñan as actividades levadas a cabo polos diferentes grupos de traballo.
2. Aprobación da acta da sesión celebrada o 26 de novembro de 2019
A directora do Servizo de Planificación cede a palabra a Dª. Dolores Carreño Beltrán, subdirectora xeral de Comunicación Externa do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais e secretaria Técnica deste Foro, quen manifesta que a acta da décimo sexta sesión do pleno foi remitida ás Asociacións e Colexios con anterioridade a esta reunión e que, agás unha apreciación realizada pola Asociación Española de Asesores Fiscais (AEDAF) no referente a un erro relativo á persoa interveniente nun punto da reunión, que xa se corrixiu, non se recibiu ningunha outra observación. Dirixindose os asistentes pregunta se alguén quere realizar algunha obxección. Xa que non se formula ningunha, declara aprobada a acta da 16ª sesión plenaria que tivo lugar o pasado 26 de novembro de 2019.
Para finalizar, Dª. Dolores Carreño informa que a acta aprobada neste Pleno publicarase na páxina web da Axencia Tributaria, no espazo reservado a este Foro.
A continuación, a directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais dá paso ao terceiro punto da orde do día e cede a palabra a D. Gonzalo García de Castro, director do Departamento de Xestión Tributaria.
3. Balance provisional da campaña de Renda 2019
D. Gonzalo García de Castro inicia a súa exposición comentando que, como é coñecido por todos os presentes, a campaña iniciouse o 1 de abril e terminou recentemente, o pasado 30 de xuño. Engade que, aínda que hai que ter presente que se trata de datos provisionais, da mesma pódense destacar as seguintes cuestións:
- O 79,7% das devolucións e o 67,6% dos importes solicitados xa foron abonados, o que significa que se devolveron 7.547 millóns de euros a 11.492.000 contribuíntes.
- Presentáronse 20.991.000 declaracións, de que 1.155.000 foron realizadas a través do servizo personalizado de confección por teléfono (plan “chamámoslle ”) e 319.000 confeccionáronse presencialmente nas oficinas da Axencia Tributaria.
- As presentacións a través da app da Axencia Tributaria foron algo máis de 363.000 e, sumadas ao forte incremento de declaracións presentadas a través da web da Axencia, elevaron o número de declaracións presentadas por esta vía ata acadar un 93% do total.
- No referente ás declaracións presentadas, 14.410.000 foron con solicitude de devolución, mentres que 5.593.000 foron a ingresar.
A continuación, o director do Departamento de Xestión Tributaria sinala as características básicas da campaña de Renda recentemente finalizada:
-
Do 1 de abril ao 7 de maio: Importantísima aceleración no ritmo de presentación de declaracións habendose presentado nesa data arredor dun 27 %máis que no mesmo período do ano anterior, o que vén a significar que, á devandita data, xa estaban presentadas arredor dun terzo do total da campaña. Neste punto, D. Gonzalo García de Castro aclara que este incremento non se traslada ao total da campaña 2019, cuxo aumento supuxo arredor dun 2 %en comparación co exercicio anterior. Así mesmo, sinala que a vía de presentación escollida maioritariamente foi a través de Internet, pasando dun 88 %de declaracións presentadas por esta vía no exercicio anterior a un 93% na campaña actual, o que supón un aumento de aproximadamente un millón de declaracións. Ademais, o director do Departamento de Xestión Tributaria destaca que, durante este período de incremento na presentación de declaracións, a Axencia Tributaria tamén aumentou as tramitacións, de maneira que existiu unha perfecta correlación, o que permitiu manter as taxas do exercicio anterior tanto en número de devolucións como en importes.
-
Do 7 de maio ao 30 de xuño:
-
Atención telefónica personalizada: o día 7 de maio empezou a funcionar o servizo de asistencia telefónica para a confección e presentación de declaracións (plan chamámoslle). Nesta campaña, como consecuencia da crise sanitaria e as limitacións impostas á atención presencial, a Axencia Tributaria reforzou o servizo personalizado de atención telefónica a fin de cubrir as necesidades dos contribuíntes, sen que tivesen que esperar a que fose posible reabrir as oficinas. Así, co obxectivo de que este fóra o servizo de atención personalizado maioritariamente utilizado polo contribuínte ata o final da campaña, potenciouse o servizo multiplicando por seis o número de efectivos dedicados ao mesmo, o que permitiu elevar a 1.155.000 a confección de declaracións por este medio, fronte ás 239.000 da campaña de Renda 2018. Ademais, a oferta deste servizo foi superior á súa demanda.
-
Atención presencial: a Axencia Tributaria foi consciente en todo momento da existencia dun sector de contribuíntes que tradicionalmente reclaman unha atención presencial. Así, o día 8 de xuño puxo en marchase tamén este servizo, aínda que prestandose durante a metade de días e coa metade de espazos que en campañas anteriores. Non obstante, o director do Departamento de Xestión Tributaria destaca que, a pesar da redución neste servizo de asistencia, a oferta de atención presencial estivo por riba da demanda, do mesmo xeito que na atención telefónica. Tamén engade que o número de contribuíntes que optaron pola vía presencial foi 319.000.
-
Dª. Rosa María Prieto agradece a D. Gonzalo García de Castro a súa intervención e cede a palabra aos asistentes por se desexan realizar algunha observación ou consulta.
En primeiro lugar, intervén D. José Castaño Semitiel, representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, quen comunica que aínda se están presentando declaracións de renda e pregunta se a Axencia Tributaria dispón do dato do número de contribuíntes obrigados que non presentaron a declaración. Engade que este foi un ano excepcional no referente á atención presencial, tanto pola Administración coma polos propios profesionais tributarios. D. José Castaño prosegue sinalando que, así como existe un colectivo que conta, nalgunha medida, cos medios e os coñecementos para poder presentar a declaración, hai que ter moi presente que tamén existe un perfil de contribuíntes que, se non se lles atende presencialmente, non saben ou non poden presentara. Así, solicita que a Axencia Tributaria téñao moi en conta á hora de tramitar expedientes sancionadores e de aplicar recargas, sobre todo no caso daquelas declaracións negativas presentadas que o contribuínte, sen ter a obriga, fixoo fóra de prazo. É dicir, que non se apliquen as sancións e recargas automaticamente, senón que se valore cada caso concreto.
D. Gonzalo García de Castro respóndelle que toma nota da cuestión exposta e que, respecto das sancións, con carácter habitual non se impón automaticamente, senón que se analizan caso por caso e na tramitación dos expedientes teñen en cóntase varias circunstancias.
A continuación, toma a palabra D. Joan Torres Torres, representante da Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais (FETTAF), quen manifesta que, en relación coa presentación de declaracións, do exposto por D. Gonzalo García de Castro pódese traslucir que a Axencia Tributaria cumpriu coas súas expectativas. Engade que os profesionais tributarios, finalmente, tamén están podendo cumprir cos seus clientes, pero á custa dun gran sobresfuerzo. Así, sinala que o Real Decreto-lei 14/2020 polo que se ampliaron os prazos de presentación de determinadas declaracións, fai mención ao importante papel que para a aplicación do sistema tributario desenvolven os profesionais tributarios, así como ás especiais dificultades coas que se estiveron encontrando á hora de realizar a súa actividade neste período. Neste sentido, manifesta que os colaboradores sociais botaron en falta nesta situación tan complicada unha maior empatía desde a Administración, porque aínda que, como xa dixo, están logrando atender as súas obrigas, tamén é verdade que moitos compañeiros están abordando agora a campaña do Imposto de Sociedades bastantes esgotados. Por último, indica que é posible que este non sexa o momento oportuno e que non sabe se desde este Foro ou desde a Axencia Tributaria directamente ou desde o propio Ministerio poderíase facer algo máis, pero que, na súa opinión, si que tería que realizarse unha reflexión sobre este tema.
Dª. Rosa María Prieto comenta que hai que recoñecer o esforzo que os profesionais tributarios realizaron nestes momentos tan difíciles e extraordinarios para todos, incluída a Axencia Tributaria, que, ante esta situación tan nova, tamén tivo que realizar un gran esforzo de reorganización. Engade que, non obstante, no referente ao mantemento da duración da campaña de Renda, aínda que de entrada esta decisión puido parecer unha opción arriscada, é probable que, finalmente, fose un acerto, xa que á vista de como vai evolucionando a pandemia con constantes rexermoles en determinadas zonas, é posible que tampouco se puidese prestar unha atención presencial en mellores condicións se se atrasase a súa realización.
A continuación D. Gonzalo García de Castro comenta que, aínda que non manifestouno na súa intervención inicial, desexa agradecer o grandísimo esforzo realizado polos profesionais tributarios para, como comentou D. Joan Torres, sacar adiante as campañas cun nivel máis que aceptable. Engade que a Administración é moi consciente diso , xa que tamén tivo que realizar un sobresfuerzo para reorganizarse internamente e poder seguir ofrecendo os seus servizos. Sinala que a situación de risco foi máis que evidente para toda a cidadanía e que por iso, non pode deixar de agradecer o labor dos colaboradores sociais.
A continuación, xa que non se producen máis intervencións, a directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais dá paso ao seguinte punto da orde do día e cede a palabra a Dª. Mercedes Xordán Valdizán, subdirectora xeral de Técnica Tributaria do Departamento de Xestión Tributaria, quen vai expor a actividade concernente ao grupo de traballo de Novidades en normativa, modelos e campañas.
4. Información sobre os temas tratados nos grupos de traballo
Dª. Mercedes Xordán toma a palabra e indica que os grupos de traballo deste Foro celebraron dúas reunións conxuntas durante o primeiro semestre de 2020, en concreto os días 29 de abril e 18 de xuño. De seguido, sinala que, dos asuntos tratados, quere destacar as seguintes novidades relativas á actual campaña do Imposto de Sociedades:
-
Novidades nos servizos de información e asistencia: no grupo de traballo comunicouse que a partir do 1 de xullo estarían dispoñibles os datos fiscais en poder da Administración, e que incluirían, entre outra, información declarada por terceiros e polo propio contribuínte, tanto en exercicios anteriores como noutros modelos. Pola súa banda, como limitacións do novo servizo, informouse de que nesta campaña non se ían a poder trasladar automaticamente os datos a Sociedades WEB e que, ademais, a información facilitada estaría referida ao ano natural 2019, polo que esta non se axustaría ao período impositivo daquelas entidades que o tivesen partido.
-
Novidades nos modelos:
-
Con respecto aos axustes no resultado contable: informouse da introdución dun maior desagregación na información contida nas páxinas 12 e 13, así como na 19, onde habería que identificar a orixe dos axustes, se eran do propio exercicio ou de anteriores, xa fosen temporais ou permanentes. Tamén se comentou que esta modificación tiña a súa razón de ser tanto na mellora do control, como na da asistencia, xa que a súa obxectiva era poder informar o contribuínte nos exercicios seguintes a aquel en que se declaraba, dos axustes pendentes. Doutra banda, sinalouse que esta desagregación ía ser voluntario na campaña de 2019, pero que nos exercicios seguintes sería obrigatorios.
-
Mellora na identificación do contribuínte e a caracterización da declaración: comunicouse que se introduciran novos caracteres na páxina 1, principalmente, a fin de mellorar a calidade dos datos censuais do contribuínte, así como da asistencia á hora de cubrir o modelo, de maneira que as validacións se axeitasen máis ao carácter que identificaba a declaración.
-
-
Modificacións introducidas polo Real Decreto-lei 19/2020: na reunión do grupo de traballo informouse de que, aínda que se mantiña o prazo de presentación do imposto establecido no artigo 124.1 da Lei do Imposto de Sociedades, o Real Decreto-lei 19/2020 modificara o Real Decreto-lei 8/2020, de maneira que aquelas entidades que, á finalización do prazo de presentación, non aprobasen as súas contas anuais, puidesen realizar a declaración coas contas dispoñibles. Para iso, terían que facer constar esta circunstancia, marcando o recadro correspondente na páxina 1 do modelo, e, se posteriormente, como consecuencia da aprobación das contas anuais, a autoliquidación do imposto diferise da xa presentada, disporían de prazo ata o 30 de novembro para presentar unha nova declaración. Tamén se informou de que este adiamento podería consistir en calquera dos datos contables declarados, con independencia de que afectasen ao resultado. Ademais, no caso de que a nova declaración supuxese un maior ingreso ou unha menor devolución, tería o carácter de complementaria e debería sinalarse esta circunstancia na páxina 1 da mesma. Doutra banda, sinalouse que se devengarían os correspondentes xuros de mora, tanto a favor como en contra da Administración.
A continuación, pide a palabra Dª. Stella Raventós, representante da Asociación Española de Asesores Fiscais (AEDAF), quen pregunta sobre a “ratio legis” que subxace ao feito de que a data de inicio de cómputo para o cálculo dos xuros de mora sexa distinta segundo trátese dunha nova declaración que supoña un maior ingreso para a Administración, ou dunha nova declaración que comporte unha cantidade a devolver ao contribuínte. É dicir, por que no primeiro caso devindícanse intereses desde o día seguinte á finalización do prazo ordinario de presentación e, no segundo, desde a data de presentación da nova declaración. Engade que non lle parece que sexa equitativo, máxime nunha situación tan especial como a xerada pola crise sanitaria.
Dª. Mercedes Xordán responde que do que se dispón no Real Decreto-lei parece que no primeiro caso éstáse identificando a nova declaración cunha complementaria e, no segundo, cunha solicitude de rectificación. Engade que, non obstante, estudarase a cuestión.
De seguido, Dª. Rosa María Prieto cede a palabra a D. Antonio Ibarra López, representante da Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios (AECE), quen manifesta que, en vez de que unha vez finalizada a campaña do Imposto de Sociedades a Administración agradézalles o esforzo realizado, aínda se está a tempo de ampliar o prazo de presentación. Engade que quere remarcar o feito de que os profesionais tributarios están esgotados e coas oficinas practicamente colapsadas, xa que acaba de finalizar a campaña de Renda, pero xa se está inmerso na de Sociedades e, ademais, na presentación das autoliquidacións do segundo trimestre. Sinala que na súa asesoría teñen aínda sen formular as contas dun importante número de pemes ás que levan a contabilidade, o que lles abocará irremediablemente a ter que presentar, antes do 27 de xullo, as declaracións coas contas sen aprobar, simplemente cun balance; pola súa parte, isto obrigarálles a ter que presentar, posteriormente, unha nova declaración. Así, reitera que, na súa opinión, aínda se está a tempo e desexa que conste en acta que desde AECE solicítase a ampliación do prazo de presentación do Imposto de Sociedades, reivindicación que, por outra banda, realizouse con anterioridade ante distintas instancias, do mesmo xeito que desde outros colectivos. Por último, solicita á Axencia Tributaria que tome en consideración esta solicitude e trasládea a quen competa.
A directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais contesta que a solicitude se recollerá na acta e que se trasladará ao órgano competente. De seguido cede a palabra a D. Adolfo Jiménez Ramírez, representante de FETTAF, quen pregunta se cumpriría, presentando a declaración do Imposto de Sociedades marcando a opción de que as contas están sen aprobar, presentar unha nova declaración aínda no caso de que a aprobación das contas non supuxese ningunha variación respecto da xa presentada no prazo ordinario.
A subdirectora xeral de Técnica Tributaria respóndelle que, no caso de que non difira, non cómpre presentar unha nova declaración. Doutra banda, en relación coa solicitude de ampliación do prazo de presentación do Imposto de Sociedades, unicamente quere lembrar que o mesmo está recollido no artigo 124 da Lei 27/2014, polo que non é posible modificaro mediante unha orde ministerial.
A continuación, Dª. Rosa María Prieto cede a palabra de D. José Castaño, quen pregunta se se van a iniciar as devolucións no caso de declaracións do Imposto de Sociedades con resultado a devolver presentadas no prazo ordinario coas contas sen aprobar, ou haberá que esperar a que se presente a nova declaración para que se inicien os procedementos de devolución.
Dª. Mercedes Xordán contesta que os procedementos de devolución se van a iniciar con independencia de que a declaración se presentase coas contas aprobadas ou non. Aclara que, neste último caso, na nova declaración que haberá que presentar antes do 30 de novembro haberá que facer constar o importe da devolución xa recibido ou, se é o caso, o importe cuxa devolución se solicitase na primeira declaración.
Xa que non se producen máis intervencións, a subdirectora xeral de Técnica Tributaria continúa coa súa exposición e sinala que se vai a referir ás novidades que se abordaron no grupo de traballo en relación co IVE :
-
Novo servizo de axuda “Pre303”: informouse de que, desde o mes de febreiro, estaba dispoñible na páxina web da Axencia Tributaria un proxecto piloto denominado “Pre303”, consistente nun novo servizo de axuda para determinados contribuíntes incluídos no SII, en concreto, aqueles que estivesen inscritos na REDEME, que non fosen grandes empresas nin grupos de IVE e cumprisen os seguintes requisitos:
-
que non estivesen incluídos en réxime de caixa nin sexan destinatarios do mesmo;
-
que non estivesen no réxime especial de bens usados, obxectos de arte, antigüidades e obxectos de colección, nin Axencias de Viaxes, nin Ouro de Investimento
-
que non tivesen pro rata, nin sectores diferenciados.
Tamén se sinalou na reunión do grupo de traballo que deste novo servizo beneficiaríanse un terzo dos contribuíntes incluídos no SII e que se informara sobre o mesmo tanto na páxina web como a través do envío de cartas informativas.
Ademais, indicouse que neste proxecto había dúas datas clave:
-
a partir do 1 de xullo: poderíase consultar o detalle das facturas incluídas nos libros rexistro;
-
a partir de xaneiro de 2021: informouse de que estaba prevista a ampliación do colectivo que ía a poder utilizar o servizo de axuda “Pre303”, incluíndose tamén grandes empresas con determinadas características. Tamén se indicou que o servizo ía permitir consultar e revisar os datos censuais, para o que cumpriría un apoderamento específico e, ademais, que ía supor unha axuda para a formalización de datos adicionais.
A modo de exemplo, Dª. Mercedes Xordán cita o caso daqueles contribuíntes que se acolleron á posibilidade de diferir o IVE á importación na aduana e que teñen que ingresaro na autoliquidación mensual. Xa que a Axencia Tributaria posúe ese dato, ofrecerase cumprimentada o recadro correspondente da declaración. Igualmente, aparecerá cumprimentada a información relativa ao IVE pendente de compensar de períodos anteriores.
-
-
Cambios técnicos no SII: no grupo de traballo comunicouse que, a fin de poder levar a cabo as melloras comentadas en relación cos servizos de axuda, cumpría introducir tamén melloras na validación dos datos dos libros rexistro, sendo algo máis estrito no referente á información fornecida.
A continuación, Dª. Mercedes Xordán sinala que, no referente ás normas en tramitación, así como á previsión normativa, tratáronse no grupo de traballo, entre outras, as seguintes cuestións:
- Directiva (UE) 2018/822 do Consello, do 25 de maio de 2018 (Directiva sobre Intermediarios fiscais ou DAC 6): informouse que por parte da Axencia Tributaria xa se tramitaran os modelos para cumprir coa obriga de información, pero que, non obstante, estaba pendente a transposición da Directiva á normativa nacional. Así mesmo, sinalouse que a Axencia Tributaria era consciente de que o cumprimento destas obrigas requiriría desenvolvementos informáticos, polo que no mes de xullo facilitaríase a información técnica no Portal de Desenvolvedores.
- Proxecto de Orde relativa ás declaracións informativas: comunicouse que o trámite de audiencia e información pública estaría aberto ata o 10 de xullo.
- Modificacións normativas en relación cos libros rexistro do SII: informouse de que, previsiblemente, entrarían en vigor o 1 de xaneiro de 2021.
- En relación coa declaración informativa por gastos en gardaría ou centros de educación infantil autorizados: comentouse a modificación relativa aos libros rexistro a fin de permitir a compatibilidade de libros entre IRPF e IXIC.
Para finalizar coa súa exposición, a subdirectora xeral de Técnica Tributaria sinala que, en relación á tramitación nas Cortes dos proxectos de lei que, previsiblemente, regularán o Imposto sobre Transaccións Financeiras e o Imposto sobre Determinados Servizos Dixitais, xa finalizou o prazo para a realización de emendas.
Dª. Rosa María Prieto agradece a Dª. Mercedes Xordán a súa intervención e ofrece a palabra aos asistentes por se desexan realizar algunha observación.
En primeiro lugar, toma a palabra D. Rafael Gil March, representante do Consello Xeral da Avogacía Española, quen pregunta se existe algunha previsión en relación coa recente Directiva da UE que recolle a necesidade, a causa da crise sanitaria, de diferir determinados prazos de comunicación dos mecanismos transfronteirizos.
Dª. Mercedes Xordán respóndelle que expresamente non, pero que, tacitamente, pódese entender que España acolleuse á ampliación dos prazos, xa que nin sequera está aínda trasposta á normativa interna a propia DAC 6. Engade que, non obstante, a Axencia Tributaria publicou os deseños de rexistro dos modelos, pero, en todo caso, supeditados á transposición da DAC 6 e a opción de España pola ampliación dos prazos.
A continuación, Dª. Stella Raventós comenta que recentemente participou nunhas sesións informativas en que o representante da Dirección Xeral de Tributos confirmara que España optaría pola ampliación dos prazos, entre outras cousas, porque a DAC 6 non estaba trasposta. Doutra banda, engade que as regras deben ser explícitas e que sen a transposición da DAC 6 non hai unha norma que sustente a presentación da información.
De seguido, D. Luis do Amo Carbajo, representante do Rexistro de economistas Asesores Fiscais, informa de que as emendas xa se publicaron na páxina do Congreso.
Xa que non se producen máis intervencións, Dª. Rosa María Prieto cede a palabra a D. Javier Hurtado Puerta, director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, ao obxecto de que comente a actividade durante este semestre do grupo de traballo de Análise de medidas para favorecer a certeza xurídica.
D. Javier Hurtado inicia a súa exposición manifestando que, en primeiro lugar, súmase ao expresado tanto pola directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais como polo director do Departamento de Xestión Tributaria e desexa agradecer a todos os profesionais tributarios o grandísimo esforzo que realizaron nuns momentos tan inéditos, tamén para a Administración. Engade que, pola súa banda, a Axencia Tributaria tamén tivo que realizar un gran esforzo, pero que é xusto recoñecer que o traballo dos profesionais tributarios estivo contribuíndo decisivamente no desenvolvemento das campañas, non só na do IRPF, senón en xeral, no IVE, no Imposto de Sociedades, cuxa campaña acaba de iniciarse, etc.
D. Javier Hurtado prosegue a súa intervención sinalando que, das cuestións tratadas na reunión do grupo de traballo de Análise de medidas para favorecer a certeza xurídica, vai referirse brevemente ás seguintes:
-
Real Decreto-lei 8/2020, do 17 de marzo, de medidas urxentes extraordinarias para facer fronte ao impacto económico e social do COVID-19 : no ámbito tributario supuxo a suspensión dos prazos dos procedementos administrativos que estaban tramitandose na data de entrada en vigor do Real Decreto-lei, así como os de caducidade e prescrición de calquera acción e dereito. Posteriormente, as medidas adoptadas foron complementadas pola aprobación do Real Decreto-lei 15/2020, do 21 de abril, que viño a estender os efectos da suspensión ata o 30 de maio, o que supuxo unha ampliación dos prazos en 78 días. Non obstante, no grupo de traballo sinalouse que, aínda que a regra xeral fora aplicar a suspensión de prazos a todos os procedementos de aplicación dos tributos, así como aos sancionadores e tamén aos de revisión, producíranse algunhas excepcións, como eran os casos en que os actos resultaban netamente beneficiosos para o contribuínte, tales como os procedementos de devolución. Sinalouse que, neste sentido, a Axencia Tributaria fixera un esforzo considerable para acelerar os devanditos procedementos. Así mesmo, comentouse que unha segunda excepción á regra xeral tivera lugar cando o contribuínte, voluntariamente, decidira cubrir un trámite ou contestar un requirimento.
Tamén se indicou que se publicara na páxina web da Axencia Tributaria un apartado específico, “Medidas tributarias COVID-19”, onde, nun formato faq, os Departamentos da Axencia Tributaria fixeran un esforzo de sistematización e clarificación da información derivada da aprobación das distintas normas.
-
Orde HAC/530/2020, do 3 de xuño, pola que se desenvolve a disposición final décima da Lei 34/2015, do 21 de setembro, de modificación parcial da Lei 58/2003, do 17 de decembro, Xeral Tributaria, pola que se aproban os modelos 770, "Autoliquidación de xuros de mora e recargas para a regularización voluntaria prevista no artigo 252 da Lei Xeral Tributaria" e 771 "Autoliquidación de cotas de conceptos e exercicios sen modelo dispoñible na Sede electrónica da AEAT para a regularización voluntaria prevista no artigo 252 da Lei Xeral Tributaria": na reunión do grupo de traballo indicouse que o artigo 252 viña a estender a ausencia de responsabilidade a aqueles casos en que o obrigado tributario, non declarando en prazo, presentase espontaneamente unha declaración completa e veraz e pagase integramente tanto as cotas coma os xuros de mora e as recargas correspondentes. Comentouse que o modelo 770 era para a autoliquidación dos xuros de mora e as recargas e o 771 para a autoliquidación de cotas de conceptos e exercicios para os que non se dispuña dun modelo na Sede electrónica. En relación con este punto D. Javier Hurtado sinala que se trata de supostos moi específicos e pouco habituais, xa que teñen a súa causa en irregularidades de máis de 120.000 €.
-
No referente á actividade do propio Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, na reunión do grupo de traballo destacáronse tres cuestións:
-
En relación coa suspensión dos prazos: comentouse que as excepcións á regra xeral limitáranse a actos beneficiosos para o contribuínte, tales como execucións de fallos tanto dun Tribunal Económico-administrativo coma dun Xulgado do Contencioso-administrativo, devolucións tributarias, así como a aqueles supostos en que o propio contribuínte instara a continuación do procedemento. D. Javier Hurtado sinala que, non obstante, estes últimos foron moi pouco significativos e nada comparable co que sería unha actividade medianamente normal do Departamento.
-
Fin do prazo de suspensión: sinalouse que a partir do día 1 de xuño retomárase a actividade dunha forma paulatina e progresiva, pero áxil, no sentido de non entender os 78 días de suspensión dos prazos como unha maneira de prolongar automaticamente os procedementos. Desde os Servizos Centrais do Departamento ditáranse instrucións neste sentido. Doutra banda, o director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria engade que, coa recuperación da atención presencial, a Axencia Tributaria tivo que realizar adaptacións, a fin de asegurar o cumprimento dos criterios establecidos polas autoridades sanitarias. Así, preparáronse salas ad hoc , con aforamento limitado e separado do resto de dependencias, en que se instalaron pranchas móbiles divisorias, dispensadores de xel hidroalcohólico, etc. Así mesmo, indica que, sen prexuízo de novos rexermoles en determinadas zonas xeográficas, o obxectivo é ir ampliando o número de salas que cumpran os estándares de seguridade que en cada momento recoméndense, a fin de poder proseguir cunha actividade o máis parecida posible á habitual.
-
Novas técnicas aplicadas nos procedementos do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria: a proposta das Asociacións informouse na reunión sobre determinadas solucións de continxencia que se aplicaran en relación coa sinatura de actas por medios electrónicos, é dicir, sobre o mecanismo mediante o cal, estando o contribuínte nunha provincia determinada, asinara a distancia unha acta noutra provincia. Así, aclarouse que para utilizar este sistema o contribuínte tivérase que desprazar á Delegación da Axencia Tributaria da provincia onde radicaba a súa sede e, simultaneamente, un funcionario achábase na sede do órgano que estaba instruíndo o expediente. Durante o proceso, o contribuínte estaría asistido por outro funcionario que lle axudaría no acceso ao sistema informático onde estaría aloxado o texto das actas que se ían a asinar. Se todo era correcta procedíase á sinatura a través da utilización de tarxetas ou cadernos dixitalizadoras. Destacouse que fora un instrumento excepcional e que unicamente se utilizara con persoas xurídicas e nun contexto de voluntariedade.
-
-
Modificación dos artigos 99 e 151 da Lei Xeral Tributaria polo Real Decreto-lei 22/2020, do 16 de xuño: D. Javier Hurtado comenta que se trata dun avance moi significativo xa que permite que as actuacións da Administración e dos obrigados tributarios nos procedementos de aplicación dos tributos poidan realizarse a través de sistemas dixitais que, mediante a videoconferencia ou outro sistema similar, permitan unha comunicación bidireccional e simultánea de imaxe e son, así como unha interacción visual, auditiva e verbal. Engade que, en relación cos servizos de información e asistencia, esta ferramenta vai ser de gran utilidade permitindo que, sen ter que desprazarse a unha oficina, o contribuínte poida relacionarse directamente cun funcionario e, no marco que se estableza para ese nivel de asistencia, realizar dentro dos sistemas da propia Axencia Tributaria as xestións para as que estea habilitado, as cales poderían ser a actualización de datos censuais, un cambio de actividade, a presentación, incluso, dunha autoliquidación, etc. Ademais, sinala que este mecanismo vai ter unha gran influencia no desenvolvemento das ADI (Administracións Dixitais Integrais), en que a Axencia Tributaria quere concentrar o sistema de atención dixital ou non presencial, en beneficio dunha maior axilización de procedementos e un mellor servizo ao contribuínte. Doutra banda, en relación coas actuacións propiamente do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, D. Javier Hurtado sinala que o establecemento deste sistema de videoconferencias, voluntario para ambas as dúas partes, vai redundar na simplificación dos trámites, evitando desprazamentos innecesarios. Engade que se irá implementando na realización das dilixencias do procedemento a medida que se considere oportuno e sempre que se poida garantir unha transmisión e recepción segura dos documentos, asegurando a súa autoría, autenticidade e integridade. Ademais, engade que tamén se abre outra posibilidade, derivada da competencia rexional única dentro da mesma Delegación Especial. Así, sinala a modo de exemplo a Delegación Especial de Andalucía, onde se a sede do órgano inspector encóntrase en Sevilla e ten que atender un contribuínte que está en Almería, necesariamente o contribuínte ou o actuario tería que desprazarse dun lugar a outro. O sistema de videoconferencias permitiría realizar reunións nun medio dixital, polo menos naquelas actuacións que non sexan, dalgunha forma, definitivas ou de sinatura de actas.
Dª. Rosa María Prieto agradece a D. Javier Hurtado a súa intervención e ofrece a palabra aos asistentes por se desexan realizar algunha observación.
Toma a palabra Dª. Alicia Rodríguez Hitos, representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, quen reitera o xa exposto polos representantes das Asociacións que interviñeron con anterioridade e reclama por parte da Administración unha escoita activa, que atenda as demandas máis que xustificadas dos profesionais tributarios. Así mesmo, sinala que unha relación ten que estar sostida pola mutua satisfacción das partes, é dicir, que ten que haber unha simbiose que permita que a relación perdure e vaia medrando porque, se non, decae nunha relación moi desequilibrada. Engade que agradece toda a información trasladada desde a Axencia Tributaria sobre as modificacións normativas, pero que desde o seu colectivo non se entende que o día 15 de abril ampliásese o prazo para as autoliquidacións do primeiro trimestre, cando xa estaba, practicamente, todo o traballo feito, así como que non se ampliase a duración da campaña de Renda. Neste sentido, reitera a petición realizada por D. Antonio Ibarra e indica que aínda se está a tempo de ampliar o prazo de presentación do Imposto de Sociedades. Engade que a Axencia Tributaria debería facerse cargo da polivalencia do labor dos colaboradores sociais, que non só ocúpanse de temas de ámbito tributario. Así, subliña que os profesionais tributarios están cumprindo co seu labor realizando xornadas de 14 e 15 horas diarias, a risco de contaxiarse co COVID-19 e á custa da súa saúde física e emocional.
D. Javier Hurtado contéstalle que se solidariza plenamente cos profesionais tributarios xa que coñece perfectamente o desenvolvemento das campañas que, sen terminar unha, xa está empezando outra. Engade que, na súa opinión, é moi importante sintonizar o labor da Axencia Tributaria coa dos colaboradores sociais, en beneficio dun funcionamento axeitado do sistema tributario. Non obstante, sinala que, na ampliación do prazo da campaña do Imposto de Sociedades, a competencia non é da Axencia Tributaria e que lle consta que ao Ministerio chegaron diferentes propostas, algunhas contraditorias entre si. Ademais, destaca que neste tipo de decisións son moi importantes as cuestións orzamentarias, xa que calquera dilación nun prazo pode comportar problemas de liquidez ao sector público.
A continuación, Dª. Rosa María Prieto engade que os colaboradores sociais teñen que ser conscientes de que desde a Axencia Tributaria trasladáronse numerosas propostas ao Ministerio. Ademais, nos casos en que existiu sintonía, como por exemplo na ampliación do prazo para a presentación das autoliquidacións do primeiro trimestre, impulsouse unha proposta unánime por parte de todos os participantes neste Foro. Non obstante, reitera o indicado polo director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria no referente a que hai materias en que a Axencia Tributaria soa pode dar a súa opinión, pero que, finalmente, son decididas por quen ten a competencia para iso e que, ademais, na solución adoptada téñense en consideración outros factores que a Axencia Tributaria descoñece.
A continuación, toma a palabra D. Javier Gómez Taboada, representante da Asociación Española de Asesores Fiscais (AEDAF), quen manifesta que na súa Asociación chamou a atención nestas semanas unha situación que consideran vén a agravar a “patoloxía” do trámite de audiencia previa á subscrición das actas e que consiste no feito de que a Inspección está utilizando o devandito trámite para instar o contribuínte a manifestar a conformidade ou desconformidade coa proposta de regularización. Engade que, na súa opinión, este trámite xa é, cando menos, singular, xa que o contribuínte afróntao sen ter un coñecemento previo oficial das pretensións do servizo inspector, como para que, ademais, utilícese o mesmo para solicitar ao obrigado tributario que manifeste a súa conformidade ou non cunha proposta de regularización que descoñece. Engade que a cuestión do trámite de audiencia previa á subscrición de actas xa se propuxo en reunións anteriores deste Foro, pero que, non obstante, quere solicitar á Axencia Tributaria que promova a eliminación dos trámites, así como as comunicacións, deste tenor. Así, sinala que, aínda que a Axencia Tributaria non ten competencias na elaboración de normas, si ten unha capacidade de influencia nos órganos onde estas fórmanse.
D. Javier Hurtado contéstalle que non comparte as súas apreciacións sobre o procedemento inspector, xa que este procedemento conta coa presenza do obrigado tributario desde o mesmo momento da súa iniciación. Engade que, na súa opinión, dar audiencia a unha persoa á que se estivo oíndo durante toda a instrución do procedemento, é un trámite ocioso. Indica que o devandito trámite foi unha garantía que se engadiu ao procedemento nun momento dado, pero que non achega nada, xa que o obrigado tributario está en presenza do actuario durante toda a tramitación do procedemento e, como consecuencia, o interesado ou o seu asesor chega ao trámite de subscrición da acta cun perfecto coñecemento do que vai conter a proposta de regularización. Doutra banda, sinala que a Lei Xeral Tributaria non previu para o procedemento de inspección a existencia dun acto formal de posta en coñecemento do contribuínte do contido da acta con carácter previo ao trámite de subscrición da mesma. Ademais, indica que, unha vez que asinada a proposta de regularización, dáse paso a un trámite de alegacións previas ao acordo, onde o interesado xa conta co coñecemento de todo o expediente inspector, do que se lle deu audiencia, así como da proposta de regularización, de que tamén se lle deu traslado. Engade que este trámite de alegacións cobre as necesidades de defensa de calquera persoa, sen prexuízo de que, con anterioridade ao trámite de audiencia previa á subscrición dunha acta, tamén se lle facilitase toda a información, aínda que, informalmente. Así mesmo, D. Javier Hurtado sinala que o que constituiría unha “patoloxía” no procedemento sería o feito de que un actuario solicitase que se dea conformidade a unha posta de manifesto que non tivese lugar debido a que o contribuínte non puidese comparecer como consecuencia da situación excepcional provocada pola crise sanitaria, e iso, desde que non se lle puxese de manifesto con anterioridade. Por último, reitera que non comparte o exposto por D. Javier Gómez xa que, na súa opinión, o procedemento inspector é un procedemento moi garantista, que conta con numerosos trámites que aseguran que o obrigado tributario teña en todo momento coñecemento das actuacións que se van realizando e que, ademais, non entende que achegaría o engadir outro trámite cunha “preproposta”, previo ao trámite de subscrición da acta.
Novamente intervén D. Javier Gómez, para sinalar que entre os profesionais tributarios é un sentir xeral o feito de que o procedemento inspector, aínda que sobre o papel estea ateigado de garantías, entre outras, o trámite de audiencia aludido, a realidade é que moitas veces, na súa execución práctica, as devanditas garantías decaen. Engade que a súa intención ao comentar o sinsentido que ocorreu estes días, consistente en instar o contribuínte a que manifeste por escrito a súa conformidade ou a súa desconformidade en relación cunha proposta que, oficialmente, descoñece, non é outra que pór de manifesto que é moi necesaria unha reflexión sobre como arbitrar o trámite final da subscrición das actas. Así, sinala que, sen prexuízo de que durante meses compartísense actuacións co actuario, debería arbitrarse un mecanismo que dote ao trámite de audiencia previa dunha efectividade real. Engade que o seu propósito ao compartir a anécdota, aínda que grave, que lle ocorreu, é abrir un debate sobre esta cuestión, xa que na súa opinión este é un foro axeitado para iso.
A continuación, intervén D. Joan Torres quen manifesta que non vai seguir coa cuestión suscitada sobre o trámite de audiencia, pero que o feito de que todas as partes poidan dar a súa opinión parécelle moi enriquecedor. Prosegue sinalando que coincide totalmente con D. Javier Hurtado no referente á importancia de sintonizar o labor da Axencia Tributaria coa dos profesionais tributarios e que sería magnífico que este Foro servise para, ante determinadas situacións ou materias, tras un debate entre todos os participantes, Axencia Tributaria e colaboradores sociais, puidesen presentar unha proposta consensuada ante o Ministerio. Engade que, non obstante, esa non foi a percepción que tivo durante esta etapa tan difícil, onde a actitude da Axencia Tributaria pareceulle algo así como neutral, é dicir, que, ante as propostas dos colectivos de profesionais tributarios, o mesmo podíase entender que estaba a favor que en contra. Engade que se fai cargo de todos os problemas que houbo que afrontar, pero que en prol de da cooperación e da certeza xurídica, sería moi positivo para o funcionamento do sistema tributario poder establecer alianzas entre todos os participantes neste Foro.
De seguido toma a palabra D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, representante do Rexistro de economistas Asesores Fiscais (REAF), quen sinala que está de acordo co exposto con D. Javier Gómez no relativo ao procedemento de inspección. Engade que, aínda que é certo que durante o mesmo vanse asinando distintas dilixencias e achegando documentos, na práctica, cando chega o día de asinar as actas, realmente descoñécese o importe ao que ascende, xa que se ignora se determinados gastos se admitiron. Así, comenta que o procedemento melloraría co establecemento dalgún mecanismo de valoración de todo o que se foi recollendo nas dilixencias, de maneira que, previamente ao día de subscrición das actas, tivésese a certeza do que se ía a asinar. Doutra banda, o representante de REAF indica que desde os servizos de xestión tributaria éstáse requirindo a empresarios e profesionais que están no réxime de estimación directa, tanto normal coma simplificada, para que acheguen os libros rexistro da actividade, preferentemente o de compras e gastos. Unha vez achegados, recíbese a notificación do trámite de alegacións, cunha liquidación provisional en que se comunica que non se admiten determinados gastos aducindo que non existe correlación cos ingresos ou que se considera que non son gastos da actividade. A seguir achéganse os xustificantes e as facturas que, previamente, non se solicitaron e a Axencia Tributaria rectifica a liquidación emitida. Así, solicita unha maior rigorosidade neste procedemento e non adiantarse coa liquidación provisional, xa que non é posible que a Administración, simplemente coa revisión dos libros rexistro, poida determinar que gastos non son da actividade.
D. Gonzalo García de Castro contesta que non lle falta razón e que haberá que buscar unha solución para estes procedementos de comprobación limitada que, no máis substancial, dirímense tras a emisión da proposta de liquidación provisional. Non obstante, o director do Departamento de Xestión Tributaria sinala que o importante é que o carácter contraditorio, é dicir, o diálogo procedimental entre Administración e administrado, teña lugar antes de que se produza o acto administrativo cunha liquidación definitiva. Engade que agradece a suxestión e que toma nota para analizar e mellorar o procedemento.
A continuación D. Javier Hurtado responde a D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso que, no concernente á área do seu Departamento, ten toda a razón e que está de acordo en que un colaborador social ten dereito a esixir ao actuario que lle proporcione, de maneira informal, un coñecemento exacto do que se vai a asinar o día de subscrición das actas. Engade que discrepa no referente á formalización, pero non en que o profesional tributario ten dereito a coñecer o que se vai a asinar.
De seguido toma a palabra Dª. Stella Raventós quen expón que subscribe o exposto por D. Javier Gómez Taboada no relativo á práctica diaria da Inspección. Engade que houbo un tempo en que o trámite de audiencia previo si achegaba algo ao procedemento e que, hoxe en día, tamén hai inspectores que o utilizan para comunicar o resultado do mesmo. Doutra banda, indica que non só trátase de coñecer con carácter previo o importe das actas, senón tamén o razoamento que subxace no cálculo. Engade que o feito de que o contribuínte ou o seu asesor participen nas actuacións do procedemento inspector non significa que saiban o que está tomando en consideración o actuario. Comenta que nestes días ten unha posta de manifesto dun expediente electrónico con 658 documentos e ignora o que o inspector está valorando en relación cos mesmos. Engade que, evidentemente, asinará as actas en desconformidade xa que entende que o expediente non se puxo realmente de manifesto, ao carecer de información no referente á consideración que do actuado puidese realizar a Administración. Para finalizar, a representante de AEDAF sinala que este é un aspecto da Lei Xeral Tributaria que hai que abordar e que se, realmente, non se vai a poder dotar ao trámite de audiencia previa dunha efectividade, sería mellor eliminaro para que non leve a equívocos, xa que hai clientes que pensan que nese trámite aínda se podería indagar algo.
A continuación, intervén D. Luis do Amo quen indica que xa na última reunión dos grupos de traballo estivose tratando este asunto. Sinala que, xa que a relación entre o contribuínte ou o seu asesor e o actuario debe ser fluída durante todo o procedemento inspector, o lóxico sería que aqueles estivesen perfectamente decatados tanto dos importes, como dos feitos e fundamentos xurídicos en que se basean. Engade que, non obstante, na práctica non acontece así e é o que dá lugar a que se produzan situacións absurdas, en que o actuario, que desexa saber, como é lóxico, se as actas se van a asinar en conformidade ou non, pregúntalle ao interesado sobre a cuestión, sen que este coñeza que é o que se vai a subscribir. Para finalizar, D. Luis do Amo apunta que, para solucionar este problema, abondaría, quizais, cunha modificación das formas de funcionamento mediante unhas instrucións internas.
Toma a palabra D. Javier Hurtado e manifesta que está absolutamente de acordo con todos os intervenientes en que no momento da sinatura das actas o interesado debe coñecer o expediente na súa totalidade. Engade que, porén, ten que reiterar a súa discrepancia no referente á formulación formalista deste punto, é dicir, ao relativo a establecer un trámite adicional aos xa existentes en que se realice algo así como unha “preproposta”. O director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria manifesta que, non obstante, toma nota do asunto e que o vai a analizar co persoal inspector, xa que desde un punto de vista práctico é esencial que exista unha maior transparencia. Doutra banda, engade que se lle sorprenden tanto estas situacións que se están comentando é polo feito de que o 90 % das actas asínanse en conformidade, do que, ao seu xuízo, desprenderíase que non hai tanta controversia e falta de transparencia. Para finalizar a súa intervención, D. Javier Hurtado reitera que vai tratar co persoal do seu Departamento o asunto da necesidade de que se comunique integramente a proposta de regularización, xa que, aínda que só désese un único caso, pareceríalle preocupante.
A continuación, intervén D. Rafael Gil, quen reitera que este é un marco idóneo para, entre todos os participantes, debater e buscar solucións a cuestións como esta que se propuxo do trámite de audiencia previa, que, por outra banda, xa se tratou en reunións anteriores. Engade que, do mesmo xeito que manifestaron outros intervenientes, na súa opinión, este trámite é absurdo, por moi garantista que sexa. Sinala que tamén está de acordo en que o verdadeiramente importante é que nese momento se coñeza todo o expediente, independentemente de que se desexe facer alegacións ou non. Polo tanto, propón utilizar este Foro para, nun talante positivo e cooperativo, buscar unha solución realmente útil e trasladara á instancia correspondente onde se deba considerar. Finaliza a súa exposición comentando que hai que intentar simplificar o procedemento, eliminando calquera trámite que non sexa de utilidade, pero que, de momento, poderíase utilizar o trámite aludido para, en prol de dunha maior transparencia, proporcionar ao interesado un coñecemento concreto sobre o que se vai a asinar.
De seguido, toma a palabra Dª. Pilar Otero Moar, representante do Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España, quen manifesta que é moi gratificante que a Axencia Tributaria recoñeza o labor que os colaboradores sociais estiveron realizando, así como a presión á que estiveron sometidos, e que se o trasladará aos integrantes do colectivo ao que representa. Engade que, porén, a situación que xerou a crise sanitaria ha evidenciado a existencia dun problema consistente en que os profesionais tributarios non puideron encontrar unha canle axeitada onde se lles escoitase e se lles comprendese. Sinala que entende perfectamente que a Axencia Tributaria non ten a competencia normativa, pero é a ligazón máis próximo co que contan os profesionais Tributarios para facer chegar os seus problemas á Administración tributaria. Así, sinala que neste Foro se debe profundar sobre este asunto e buscar solucións, a fin de evitar situacións tan lamentables como foi o feito de que, despois de estar case un mes solicitando a ampliación do prazo de presentación das liquidacións do primeiro trimestre, este ampliásese no último momento, cando xa estaba todo, practicamente, resolto. Dª. Pilar Otero indica que os profesionais tributarios demostraron que cumpren co seu labor, aínda que sexa á custa de moitas horas de traballo e dedicación. Engade que, non obstante, hai que investigar vías ou fórmulas que permitan que cando as súas pretensións sexan razoables, como no caso comentado, sexan atendidas.
Dª. Rosa María Prieto contéstalle que a Axencia Tributaria trasladou todas as solicitudes que chegaron a través do Foro e que moitas, ademais, apoiounas. Engade que, non obstante, quen ten a competencia para tomar as decisións faio de acordo con diferentes consideracións. Así, reitera que desexa garantir que este Foro serviu de canle de comunicación con outras instancias e que o fixo profusamente neste período, trasladando todas as cuestións e apoiando as que xulgou razoables e viables.
A continuación, a directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais dá paso ao seguinte punto da orde do día.
5. Outras consideracións, rogos e preguntas
Toma a palabra D. José Castaño, quen indica que desexa preguntar sobre dúas cuestións: en primeiro lugar, en relación co Código de Boas Prácticas, desexa saber que plans ten a Axencia Tributaria para reemprender o seu desenvolvemento, tras estar un pouco relegado debido á situación tan excepcional que se viviu; e, en segundo lugar, se o Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020-2023, cuxa exposición realizou o director Xeral no último Pleno, vai sufrir modificacións como consecuencia da pandemia.
Dª. Rosa María Prieto respóndelle que, en relación coa primeira cuestión, efectivamente, o Código de Boas Prácticas estivo relegado debido á existencia doutras prioridades cuxa atención inmediata era máis urxente, pero que, non obstante, estivose traballando na implantación do compromiso da Axencia Tributaria relativa ao establecemento dunha canle para a realización de consultas. Neste sentido, sinala que é posible que se poña en marcha a fin de mes, xa que os desenvolvementos informáticos están moi avanzados. Doutra banda, en relación a outro dos compromisos cuxo cumprimento tamén estaba previsto para antes do verán, o de habilitar un sistema de cita previa especial para os profesionais tributarios, sinala que este viuse máis afectado, debido, sobre todo, a que a atención presencial foi unha das áreas que máis houbo que reestruturar. Engade que se espera poder darlle un impulso a partir do mes de setembro. Doutra banda, no referente ao exposto sobre o Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2020-2023, a directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais manifesta que segue plenamente vixente, aínda que, como consecuencia da crise sanitaria provocada polo COVID-19 , a Axencia Tributaria está realizando determinados axustes, sobre todo para o ano 2020, aínda que tanto os indicadores estratéxicos coma os principais actuacións que se propuñan seguen estando plenamente operativos.
Xa que non se realizan novas intervencións, a directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais agradece a toda a súa asistencia e participación e dá por concluída a décimo sétima sesión do pleno do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios.
A secretaria Técnica do Foro
Dª. Dolores Carreño Beltrán
O director do Departamento de Xestión Tributaria
(en substitución do director Xeral da AEAT )
D. Gonzalo David García de Castro