Acta da reunión
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE ASOCIACIÓNS E
COLEXIOS DE PROFESIONAIS TRIBUTARIOS
CELEBRADA O 3 DE XULLO DE 2018
Presidente do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D. Jesús Gascón Catalán
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria
Director do Departamento de Xestión Tributaria
D. Rufino da Rosa Cordón
Director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Luis Mª Sánchez González
Director do Departamento de Recadación
D. Guillermo Barros Gallego
Director do Departamento de Informática Tributaria
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director do Servizo Xurídico
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D.ª Rosa María Prieto do Rei
Inspectora de Facenda da Subdirección Xeral de Xestión e Intervención de II. EE. – Departamento de Aduanas e II. EE.
D.ª María Sánchez-Cervera Valdés
Membros en representación das Asociacións e Colexios
Asociación Española de Asesores Fiscais
Directora do Gabinete de Estudos
D.ª Lucía Torrejón Sanz
Vogal Responsable de Estudos e Investigación
D. Javier Gómez Taboada
Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios de España
Delegado de Madrid
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consello Xeral de Colexios de Axentes e Comisionistas de Aduanas
Secretario do Consello
D. Manuel López Frías
Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España
Responsable da Área Fiscal do Consello Xeral
D.ª Pilar Otero Moar
Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España
Vogal da Comisión de Asuntos Fiscais
D. José Castaño Semitiel
Vogal da Comisión de Asuntos Fiscais
D. José Ruiz Sánchez
Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais
Presidente
D. Joan Torres Torres
Adxunto a Presidencia
D. José Luis Carreras Torres
Gabinete de Xestores Administrativos e Asesores Fiscais
Avogada
D.ª Raquel Cobos Casero
Rexistro Xeral de Asesores Fiscais / Rexistro de economistas Asesores Fiscais
Vicepresidente do Consello Directivo
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Secretaría Técnica do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Subdirectora xeral de Comunicación Externa – Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D.ª María Dolores Carreño Beltrán
En Madrid, a 3 de xullo de 2018, celébrase a décimo terceira reunión plenaria do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, asistindo as persoas indicadas, e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
- Apertura polo director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria.
- Aprobación da acta da sesión celebrada o 28 de novembro de 2017.
- Código de Boas Prácticas de Profesionais Tributarios: propostas de mellora.
- Balance provisional da campaña de IRPF 2017.
- Outras consideracións, rogos e preguntas.
1. Apertura polo director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria.
Abre a sesión D. Jesús Gascón Catalán, director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria e presidente do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, quen, tras dar a benvida e agradecer a asistencia a todos os presentes, pide desculpas por non haberse podido pór en contacto con cada un dos asistentes con anterioridade á celebración da sesión plenaria, ao tempo que manifesta a súa enteira disposición ás Asociacións e Colexios representados no Foro. De seguido sinala que o importante non son as persoas senón as Institucións e, neste sentido, indica que a Axencia Tributaria comprometeuse fai xa máis dunha década cos mecanismos cooperativos, aliñandose cos países máis avanzados da Unión Europea e da OCDE, sendo esta a liña de traballo que se vai a seguir impulsando. Continúa sinalando que a relación entre a Administración Tributaria e os contribuíntes, así como cos profesionais que os representan, ten que ser fluída, bidireccional e cun grao de confianza cada vez maior, podendo servir este Foro de vía para o logro deste novo modelo de relación. Engade D. Jesús Gascón que o cambio non é opcional e que a Administración ten que avanzar, xa que na sociedade se producen continuas transformacións, debendo traballar para afrontar os novos retos como a transposición da DAC6 ou as modificacións no IVE. Así mesmo, tense que avanzar no desenvolvemento de mecanismos de cooperación que reforcen a seguridade xurídica, sendo o papel dos profesionais tributarios clave nestes traballos. Por último, propón abrir unha rolda de intervencións para que os asistentes poidan realizar os seus comentarios.
Toma a palabra D. José Ruiz Sánchez, representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, quen, tras felicitar o director Xeral polo seu nomeamento, manifesta o seu interese en que siga existindo unha estreita colaboración entre ambas as dúas partes. Prosegue sinalando que os profesionais tributarios necesitan que se lles escoite, tendo en conta que no seu labor diario manteñen unha relación moi directa coa Administración, podendo achegar solucións a problemas cos que ás veces se encontra, que redundarían en beneficio dos seus clientes e, xa que logo, da Administración e dos propios profesionais tributarios.
Intervén D. Jesús Gascón para sinalar que en materia de relación cooperativa continuarase avanzando na mesma liña que o fixeron seus predecesores, xa que se trata dun obxectivo institucional da Axencia Tributaria, independentemente da persoa que a dirixa.
Toma a palabra D. José Castaño Semitiel, representante así mesmo do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, quen indica que os colaboradores sociais queren aproveitar a oportunidade que lles brinda o Foro para abordar materias do seu interese e reitera a petición de contar con representantes da Dirección Xeral de Tributos no mesmo.
En relación con esta petición, o director Xeral da Axencia Tributaria sinala que, aínda que, este Foro está centrado na Administración Tributaria, non existe inconveniente en que a Dirección Xeral de Tributos poida participar nalgún grupo de traballo.
Toma a palabra D.ª Raquel Cobos Casero, representante do Gabinete de Xestores Administrativos e Asesores Fiscais (GESAF) e a continuación D.ª Pilar Otero Moar, representante do Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España quen, tras felicitar D. Jesús Gascón polo seu recente nomeamento, súmanse ás peticións efectuadas polos seus compañeiros, sinalando a necesidade de que as súas propostas sexan analizadas e tidas en conta.
De seguido intervén D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, representante do Rexistro Xeral de Asesores Fiscais e do Rexistro de economistas Asesores Fiscais (REAF – REGAF), quen, tras felicitar o director Xeral polo seu nomeamento, ofrece a colaboración da organización á que representa para potenciar a actividade dos grupos de traballo, avanzar nos problemas que a práctica diaria lles presenta e fomentar a bilateralidade nas relacións coa Administración.
Toma a palabra D. Joan Torres Torres, representante da Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais (FETTAF), quen súmase ao sinalado anteriormente polos seus compañeiros e destaca a necesidade de que exista unha boa relación entre os profesionais tributarios e a Axencia Tributaria, así como a posibilidade de que esta actúe como voceiro ante o Ministerio ou outros órganos da Administración e, incluso, ante as Cortes, para transmitir as súas inquietudes.
Intervén D. Jesús Gascón, para manifestar que, con certeza, encontrarán puntos de encontro en temas como a certeza xurídica, a simplificación do sistema tributario, etc., ao ser estas preocupacións comúns, porque, o que constitúe unha carga para o obrigado tributario e para os profesionais que o asesoran, moitas veces tamén éo para a propia Administración.
De seguido intervén D. José Luis Carreras Torres, representante así mesmo de FETTAF, quen se adhire ao xa comentado nas anteriores intervencións.
Toma a palabra D. Manuel López Frías, representante do Consello Xeral de Axentes e Comisionistas de Aduanas, quen, tras reiterar a felicitación ao novo director, expón que desde a súa asociación sempre se consideraron colaboradores da Administración e consideran este Foro de suma importancia, tendo en conta que nel están presentes un elenco dos profesionais tributarios deste país, onde poden ser escoitados e tidas en conta as súas propostas.
Intervén D. Jesús Gascón para indicar que o ámbito aduaneiro é un bo exemplo da necesidade de combinar os controis coa facilitación do comercio. A Axencia Tributaria ten que garantir o cumprimento das obrigas tributarias, pero sen que iso afecte o normal desenvolvemento da súa actividade económica, e é nisto no que hai que buscar puntos de encontro, facendo extensivo o modelo aduaneiro a outros ámbitos.
Toma a palabra D. José Antonio Fernández García-Moreno, representante da Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios (AECE), quen súmase ao xa comentado nas intervencións anteriores.
A continuación, intervén D. Javier Gómez Taboada, representante da Asociación Española de Asesores Fiscais (AEDAF), quen subscribe o o devandito polos seus compañeiros e engade que a súa Asociación considera que é importante aproveitar o Foro para un mellor coñecemento de ambas as dúas partes e destaca o firme e contrastado compromiso de todas as Asociacións e Colexios representados coa profesionalidade no exercicio do asesoramento fiscal. Prosegue sinalando que, como primeiros aplicadores do sistema tributario, rexeitan a fraude e combáteno facendo unha necesaria e diario labor pedagóxico cos seus clientes, polo que nesta tarefa apoian a Axencia Tributaria. Doutra banda, D. Javier Gómez sinala que a desexable cooperación constrúese necesariamente entre dous partes, a Axencia Tributaria e os asesores, estes como representantes dos contribuíntes, sendo necesaria a confianza mutua para conseguir unha relación frutífera. A continuación, o representante de AEDAF, comenta brevemente algúns casos relevantes no ámbito tributario que se produciron nos últimos tempos e que considera paradigmáticos:
- O Tribunal Supremo, co novo réxime do recurso de casación, denunciou diversas prácticas administrativas que veñen desatendendo interpretacións xudiciais, algunhas delas emitidas polo propio Tribunal Supremo.
- Os vogais do Tribunal Económico Administrativo Central levan en funcións case un ano.
- A Axencia Tributaria perde un de cada dous preitos ante os Tribunais Económico-administrativos ou os Tribunais de Xustiza e isto nun país onde, por imperativo legal, a actividade administrativa está dotada de presunción de legalidade, certeza e validez.
- España en materia tributaria recibiu diversos paus da Unión Europea, sen que iso tivese especiais consecuencias.
- O pasado mes de maio trinta e cinco catedráticos de dereito tributario denunciaron que o escenario tributario en España supuxo a degradación do cidadán a súbdito.
Toma a palabra D. Jesús Gascón para sinalar que, efectivamente, do que se trata é de pór de manifesto os problemas que xurdan para buscar solucións. Prosegue a súa intervención valorando positivamente a existencia dun novo recurso de casación ante o Tribunal Supremo que rectifice ou ratifique o criterio da Axencia Tributaria, aínda que o desexable sería que o proceso finalizase antes, con normas máis claras e procedementos de resolución máis áxiles. Engade D. Jesús Gascón que a litixiosidade é un tema de especial preocupación, xa que o feito de que se produzan resolucións contrarias ao criterio da Axencia Tributaria significa que a actuación da Administración non foi a desexable. No referente ás cifras, indica D. Jesús Gascón que, nestes momentos, un de cada tres expedientes que chegan aos Tribunais anúlanse. Aínda que é certo que as estatísticas dan unha cifra maior, iso débese a que hai reclamacións que proceden doutros órganos e doutros tributos, especialmente os cedidos, que teñen unha conflitividade moi alta, o que desvirtúa as cifras. Non obstante, e á marxe das estatísticas, é un feito que existe unha alta litixiosidade cun significativo número de fallos en contra da Axencia Tributaria que deberían evitarse, para o que cómpre moito diálogo. Por último, o director Xeral mostra o seu agradecemento á colaboración mostrada polos profesionais nesta tarefa.
2. Aprobación da acta da sesión celebrada o 28 de novembro de 2017.
O presidente do Foro cede a palabra a D.ª Mª Dolores Carreño Beltrán, responsable da Secretaría Técnica do Foro, quen manifesta que a acta da 12ª sesión plenaria foi remitida ás Asociacións e Colexios ao obxecto de que remitisen os seus comentarios á mesma. GESAF enviou observacións que foron incorporadas ao texto e comunicadas ao resto dos participantes neste Foro. Pola súa banda AEDAF informou que tiña obxeccións á redacción da acta, aínda que as mesmas serían expostas no Pleno. A continuación, cede a palabra aos representantes de AEDAF.
Toma a palabra D. Javier Gómez Taboada quen comeza a súa exposición explicando que a súa Asociación se reservou o dereito de facer públicas as súas observacións ata a celebración deste Pleno debido a que as mesmas transcenden á redacción da propia acta e afectan, incluso, a outro punto da orde do día. Prosegue comentando que, no que á acta se refire, a obxección de AEDAF é ao punto IV, onde literalmente dise “A continuación D. Santiago Menéndez, somete á votación do Pleno o Código de Boas Prácticas de Profesionais Tributarios, resultando aprobado pola maioría, coa abstención de GESAF e o voto en contra de AEDAF e REAF-REGAF. Así, o presidente do Foro declara que o Código de Boas Prácticas de Profesionais Tributarios queda aprobado”. D. Javier Gómez Taboada engade que as normas de funcionamento do Foro no seu apartado III.1.7 dispón que “Os acordos se adoptarán sempre por consenso entre os asistentes ás reunións do Pleno ”e que o dicionario da RAE define consenso como “acordo producido por consentimento entre todos os membros dun grupo ”, polo que AEDAF entende que o Código de Boas Prácticas non puido quedar aprobado, xa que houbo dúas asociacións que votaron en contra. Por todo iso, AEDAF manifesta a súa oposición á redacción da acta neses termos, negandose á súa aprobación e solicitando que estes motivos se incorporen á acta da 13ª sesión.
A continuación, intervén D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, representante de REGAF-REAF para sinalar que o Rexistro de economistas comparte a opinión de AEDAF, adherindose á súa proposta.
De seguido toma a palabra D. Manuel López Frías quen indica que no Grupo de Traballo fóronse acontecendo numerosas versións do texto do Código, en que se foron recollendo as observacións propostas polas asociacións, chegandose a un documento co que a maioría está de acordo e, por iso, someteuse a votación, a fin de que quedase constancia.
Neste punto vario participantes da reunión dan a súa opinión sobre o termo “consenso” e o sentido co que, nas súas respectivas opinións, recolleuse nas normas de funcionamento do Foro.
A continuación, intervén a directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, quen indica que “consenso” é un termo difuso xa que non é un concepto xurídico, pero que, tendo en conta que nas normas de funcionamento consta, haberá que aterse a el. Por iso, modificarase o texto da acta da 12ª sesión plenaria.
A continuación, toma a palabra D. Jesús Gascón para indicar que, na súa opinión, nun tema desta importancia, non se trasladaría unha boa imaxe se non se aprobase o Código por consenso, entendido como unanimidade. Aínda que, de cara ao futuro poderíanse propor, como fixo a propia Unión Europea, mecanismos de cooperación reforzada e a aprobación por maioría simple ou cualificada de determinadas cuestións, mantendo, non obstante, a necesidade de consenso nos temas nucleares. D. Jesús Gascón continúa a súa intervención manifestando que é importante que as Asociacións que non están conformes co Código trasladen as súas observacións, a fin de que poida obterse a desexable unanimidade.
Toma a palabra D. Javier Gómez e sinala que a oposición de AEDAF ao Código de Boas Prácticas é unha emenda á totalidade e os seus argumentos son os seguintes:
- As normas de funcionamento deste Foro dispón que os acordos que se adopten carecerán de efectos xurídicos vinculantes, polo que non consideran o Foro un instrumento axeitado para arbitrar unha relación que vai xerar dereitos e obrigas.
- O establecemento dunha relación entre a Axencia Tributaria e os asesores, da índole que se pretende, debería desenvolverse noutro ámbito que, entre outros aspectos, puidese incluso chegar a incluír a propia regulación do exercicio do asesoramento fiscal en España.
- Apréciase no texto unha manifesta inequidad entre os compromisos que se lle esixen aos asesores fiscais e os que asume a Axencia Tributaria.
- O chamado espírito colaborador non se implanta coa aprobación dun Código, senón que, primeiramente, cómpre xerar un ambiente axeitado de confianza mutua, non sendo este precisamente o escenario en que se encontran no desenvolvemento da súa actividade.
- A transposición da DAC6 parece a ocasión idónea para arbitrar o escenario en que desenvolver o asesoramento fiscal baixo uns parámetros de confianza e seguridade. Consideran que facero agora, mediante o Código, é unha innecesaria e precipitada anticipación dun debate que, sen dúbida, terá que abordarse.
A continuación, intervén D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, quen sinala que na súa entidade non teñen unha posición tan clara como a manifestada polo representante de AEDAF, xa que, no seo da súa organización, éstáse levando a cabo un proceso de reflexión sobre o Código, valorando o contido co que están conformes e co que poderían aprobar o texto.
De seguido intervén D. Manuel López Frías quen, dirixindose o representante de AEDAF, sinala que os argumentos expostos non foron porén manifestados nas reunións celebradas nos últimos anos en relación co Código, e engade que, na súa opinión, a postura de AEDAF implicaría volver empezar desde o principio.
A continuación, toma a palabra D. Joan Torres, quen comparte o exposto por D. Manuel López Frías. Engade que, se as normas de funcionamento establecen consenso, terá que habero, pero, estando a maioría de acordo, non considera que haxa un motivo suficiente para paralizar a aprobación do Código. Por outra banda, D. Joan Torres sinala que, na 12ª sesión plenaria, a representante de AEDAF votou en contra da aprobación do texto por unhas definicións incluídas no mesmo que, porén, non se expuxeron na sesión de hoxe.
Novamente intervén D. Manuel López Frías para engadir que España ten que avanzar en materia de relación cooperativa e o Código de Boas Prácticas supón unha oportunidade de diálogo entre os colaboradores sociais e a Administración, tendo en conta que se trata dun texto vivo que se irá perfeccionando entre todos. Supón ademais un marco onde os profesionais tributarios van a poder expor diversos aspectos da súa actividade, polo que reitera o seu desacordo coa paralización do Código.
De seguido toma a palabra D. José Ruiz Sánchez, representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, para reiterar a conformidade da súa organización co texto do Código de Boas Prácticas.
Toma a palabra D. Jesús Gascón, quen fai unha breve reflexión sobre o Código de Boas Prácticas aprobado no seo do Foro de Grandes Empresas, sinalando que, neste caso, aprobouse un documento marco cun determinado nivel de compromisos e a partir de aí fóronse creando outros mecanismos de desenvolvemento do modelo cooperativo. Continúa sinalando que actualmente o número de adhesións é arredor de 135 entidades, o que supón que hai moitas entidades que non subscribiron o Código, pero tamén hai outras moitas que mostraron un maior nivel de compromiso presentando o denominado “Informe Anual de Transparencia Fiscal”. Para concluír, D. Jesús Gascón, propón desenvolver neste Foro un modelo similar, de estrutura modular. Para iso, cumpriría identificar que parte do texto actual sería aceptable para todos os integrantes do Foro e, a partir de aí, avanzar nun modelo onde cadaquén puidese situarse no módulo que considere máis axeitado.
Toma a palabra D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso para manifestar que REAF – REGAF está de acordo coa devandita proposta.
A continuación, intervén D. Manuel López Frías quen mostra a súa conformidade co texto actual e matiza que, como Colexio de Profesionais, dispón dun Código de Boas Prácticas individualizado. Engade que cómpre avanzar e aínda que é certo que o texto actual do Código de Boas Prácticas pódese mellorar, cómpre ter un punto de partida.
De seguido toma a palabra o D. Jesús Gascón, quen, en relación co exposto por D. Manuel López Frías, engade que, precisamente, o feito de que todas as organizacións conten cun código interno de conduta é indicativo de que é posible encontrar un mínimo común denominador que se poida plasmar nun documento. Doutra banda, indica que a Axencia Tributaria está aberta a recibir propostas en relación cos compromisos que asumiría cada Asociación ou Colexio, co fin de lograr un consenso de mínimos e a partir de aí avanzar mediante un sistema modular. Neste sentido solicita que se remitan á Axencia Tributaria as propostas que se consideren oportunas, e propón, se cumprise, convocar unha sesión plenaria extraordinaria para pechar este acordo de mínimos.
Novamente toma a palabra D. Manuel López Frías para lembrar que, xa con anterioridade, propuxose no Foro que a adhesión ao Código suporía avances positivos para todos os colectivos aquí representados, destacando o compromiso da Axencia Tributaria de conceder vías máis directas no sistema de cita previa para a tramitación das súas xestións administrativas.
A continuación, intervén D.ª Lucía Torrejón Sanz quen manifesta que acaba de incorporarse a AEDAF, como directora do Gabinete de Estudos, sendo esta a primeira vez que asiste a unha sesión deste Foro. Sorpréndelle que estean representados colectivos tan diferentes como poden ser os Axentes e Comisionistas de Aduanas e os asesores tributarios, e engade que, como anterior traballadora na Administración Tributaria, desde a mesma é moi difícil entender o labor que desempeñan os asesores fiscais, xa que a Administración ten unha actividade moi compartimentada en distintos órganos, mentres que sobre o asesor fiscal recae toda a actuación. Doutra banda, D.ª Lucía Torrejón Sanz mostra a súa conformidade coa proposta do director Xeral no referente a establecer un sistema modular.
Neste punto toma a palabra D. Jesús Gascón para manifestar que, precisamente, a pluralidade é o que enriquece o Foro e por iso no mesmo están representados distintos ámbitos profesionais, todos eles lexítimos e que contan co recoñecemento da Axencia Tributaria. Engade que este é un dos motivos polo que é partidario dun Código cun sistema modular, xa que as prioridades dos distintos colectivos poden non coincidir. Doutra banda, sinala o presidente do Foro que calquera mecanismo cooperativo que se adopte ten que supor algunha vantaxe para aqueles que o asumen e que a Axencia Tributaria está disposta tamén a asumir compromisos concretos que faciliten a actividade dos colaboradores sociais, como pode ser a comentada vía máis directa no servizo de cita previa.
A continuación, intervén D. Manuel López Frías para aclarar que os Axentes de Aduanas son así mesmo profesionais tributarios e engade que a declaración de aduanas é, de feito, unha das declaracións tributarias máis complicadas.
Novamente toma a palabra D. Jesús Gascón para matizar que cando no artigo 103 da Lei 31/1990 díspónse que lle corresponde á Axencia Tributaria a aplicación efectiva do sistema tributario estatal e aduaneiro, non quere dicir que o sistema aduaneiro non sexa tributario, senón que non é estatal, xa que é europeo.
De seguido intervén a directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais quen, en relación co Código de Boas Prácticas, propón que, para concretar e ordenar os próximos traballos, desde a Secretaría Técnica remítase un correo a todas as organizacións a fin de que informen nun prazo determinado do contido mínimo que estarían dispostas a asumir.
3. Código de Boas Prácticas de Profesionais Tributarios: propostas de mellora.
Neste punto da orde do día, D. Jesús Gascón cede a palabra novamente a D.ª Rosa María Prieto para que comente os principais temas que se trataron na reunión do Grupo de Traballo celebrado o pasado 17 de maio.
A directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais comeza a súa exposición sinalando que no Grupo de Traballo debatéronse fundamentalmente dúas cuestións: o Código de Boas Prácticas e determinadas modificacións e melloras técnicas en que está traballando a Axencia Tributaria. No referente ao Código de Boas Prácticas analizouse unha versión mellorada que incluía as achegas realizadas por algunhas asociacións, principalmente AEDAF e REAF, considerandose que, con esas melloras, practicamente existía xa un consenso, non obstante, como quedou patente na presente sesión, non é así. Indica así mesmo que este texto mellorado do Código será o que a Secretaría Técnica remita ás asociacións para pronúnciense sobre o contido mínimo que estarían dispostas a asumir. No referente á segunda cuestión, D.ª Rosa María Prieto resume as principais modificacións e melloras funcionais que foron expostas pola subdirectora xeral de Técnica Tributaria, destacando as seguintes:
- No referente ao Imposto sobre Sociedades, comentouse o adianto na publicación con respecto a anos anteriores da Orde Ministerial e do manual na páxina web da Axencia Tributaria, e informouse sobre as melloras en que está traballando a Axencia Tributaria para a adaptación do modelo de declaración do imposto ao formato que se está xeneralizando, é dicir, a presentación mediante formulario.
- Relacionado coa presentación de declaracións informativas, comentáronse as melloras no sistema de identificación de contribuíntes, elevandose de cara ao próximo ano o nivel de esixencia con respecto á corrección dos datos proporcionados.
Expón así mesmo D.ª Rosa María Prieto a queixa xeneralizada das asociacións no referente ao adianto da presentación das declaracións informativas facendoa coincidir coa doutras declaracións, sobre todo a do modelo 347.
En relación con este último apartado, a directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais informa que está previsto adiantar o prazo de inicio da campaña de IRPF de 2019, sendo este o principal motivo polo que se necesita dispor de datos fiables e correctos cunha maior antelación. Prosegue convidando os presentes a utilizar a ferramenta de axuda dispoñible na páxina web da Axencia Tributaria a fin de que realicen probas e vaíanse adaptando ao novo nivel de esixencia nos datos identificativos. Por último, en relación co modelo 347 D.ª Rosa María Prieto comenta que, aínda que o próximo ano está previsto que se presente en xaneiro, por parte da Axencia Tributaria estudarase se existe algunha posibilidade de mellora.
4. Balance provisional da campaña de IRPF 2017.
D. Jesús Gascón Catalán cede a palabra a D. Rufino da Rosa Cordón, director do Departamento de Xestión Tributaria, quen comeza a súa exposición aclarando que os datos que se mostran son provisionais tendo en conta que aínda pode remitirse información por parte das entidades financeiras.
Prosegue D. Rufino da Rosa indicando as principais novidades desta campaña de IRPF :
- Anticipo temporal dalgúns servizos de asistencia (datos fiscais, novo portal móbil …).
- Consolidación de Renda Web como único servizo de confección de declaracións da Axencia Tributaria.
- Melloras na visualización, descarga de datos e uso da aplicación, así como na presentación cunha interface mellorada.
- Nova app da Axencia Tributaria para os servizos de Renda 2017.
- Extensión do servizo telefónico mediante “chamadas saíntes” desde o inicio da campaña.
Apoiandose nunha presentación, D. Rufino da Rosa mostra os asistentes os resultados relacionados coa presentación de declaracións tributarias do IRPF, concluíndo que, ata finais de maio, existe un incremento considerable na presentación de declaracións con respecto aos exercicios anteriores. Así mesmo, resalta que o gran reto desde un punto de vista mediático e tecnolóxico desta campaña foi o lanzamento da app da Axencia Tributaria que, na súa opinión, tivo moi bos resultados.
No referente aos principais resultados de presentación de declaracións, destaca os seguintes:
- Servizos de asistencia e axuda: atendeuse a máis de dezaseis millóns de usuarios, sendo o número de referencia a forma de acceso máis utilizada, con máis de trece millóns e medio de contribuíntes, seguido do certificado electrónico (arredor dun millón setecentos mil).
- RENØ: houbo máis de 22 millóns de solicitudes, das que arredor de 20 millóns e medio realizouse mediante o recadro 450 da declaración de IRPF do exercicio 2016.
- Declaracións presentadas: presentáronse 19.732.699 declaracións, o que supón un incremento do 1,73 %respecto do exercicio anterior.
- Declaracións presentadas a ingresar: houbo un incremento do 9,04 %, en liña coas previsións, aínda que o importe ingresado foi superior ao previsto incrementandose arredor dun 15 %con respecto ao exercicio anterior.
- Declaracións presentadas a devolver: produciuse un pequeno descenso respecto do exercicio anterior (0,48 %), aínda que a esperada era maior, arredor dun 2 %. No referente ao importe solicitado tamén foi superior ao previsto, cun incremento do 0,15 %.
- Resultados netos da campaña: neste apartado é onde houbo menos variación respecto das previsións, producindose por primeira vez un resultado positivo de 116 millóns de euros.
- Devolucións pagas ao peche da campaña: este exercicio houbo maior axilidade na execución das solicitudes de devolución cun incremento do 0,29 %, cun importe que tamén aumentou nun 1,59 %.
No tocante á as formas de presentación das declaracións, D. Rufino da Rosa sinala que Internet foi a vía predominante con case un 87 % e máis de 17 millóns de declaracións. As presentadas por Intranet sufriron un descenso do 9,45 %, mentres que as telefónicas, debido sobre todo á extensión do “Plan CHAMÁMOSLLE”, incrementáronse en case un 83 %. Non obstante, aclara que nun 60 %aproximadamente das chamadas telefónicas axudouse o contribuínte a confeccionar a declaración, aínda que finalmente se optou por presentara por outra vía.
Continúa a súa intervención D. Rufino da Rosa destacando que as declaracións presentadas en papel nas oficinas da Axencia Tributaria foron 29.481, cun descenso do 36,77 %e nas entidades financeiras, 140.862, con descenso respecto do ano anterior de máis do 50 %. Engade que estas cifras reflicten a tendencia do contribuínte a utilizar en maior medida os medios electrónicos debidos tanto ao desenvolvemento persoal do propio cidadán como á mellora dos servizos telemáticos da Axencia Tributaria.
No referente ao servizo telefónico de información tributaria da campaña de renda, comenta que as cifras se mantiveron en niveis similares aos do exercicio pasado no tocante á as chamadas atendidas, aínda que hai que destacar que o mes en que máis se demandou este servizo foi abril debido ao adianto da posta a disposición dos datos fiscais.
Prosegue D. Rufino da Rosa reiterando que a novidade máis destacada foi a posibilidade de presentar a declaración do IRPF a través do teléfono móbil, mediante a app da Axencia Tributaria. Foron case 200.000 as declaracións presentadas por esta vía, o que, na súa opinión, é un resultado moi positivo.
Por último D. Rufino da Rosa destaca o feito de que os contribuíntes ano tras ano van adiantando a data de presentación da súa declaración do IRPF. Así, este ano a 31 de maio, producírase un incremento respecto do mesmo período do ano anterior do 51,52 %.
A continuación, toma a palabra D. Jesús Gascón para resaltar que, grazas á colaboración de todos, xestionáronse case vinte millóns de declaracións, e sinala que a campaña de renda é un exemplo de prevención e control a priori, mediante o fortalecemento dos servizos de asistencia e axuda, sendo este o modelo que hai que seguir no resto de impostos.
5. Outras consideracións, rogos e preguntas.
D. Jesús Gascón Catalán diríxese aos presentes e abre unha quenda de palabra.
Intervén D. Joan Torres Torres para comentar que, na última reunión do Grupo de Traballo, en relación co modelo 347, acordouse propor ao Ministerio a posibilidade de ampliar o prazo de presentación ata o 20 ou 28 de febreiro, e pregunta se existe algunha novidade ao respecto.
D. Jesús Gascón Catalán sinala que se trata dun tema que aínda non foi valorado, non obstante, reitera que o adianto da presentación do modelo 347 obedece o obxectivo da Axencia Tributaria de adiantar así mesmo o inicio da campaña de renda de 2018.
De seguido intervén D. José Castaño Semitiel, quen, en relación co adianto do inicio da campaña de renda, solicita, do mesmo xeito que fixo nas anteriores sesións plenarias, que non se adiante tamén a data de fin de campaña, xa que, xa que o 20 de abril é o último día de presentación de moitas declaracións, os profesionais tributarios non comezan a traballar coas declaracións de IRPF ata o mes de maio. Por último, mostra a súa conformidade ao comentado por D. Joan Torres Torres en relación co modelo 347.
Xa que non se realizan novas intervencións neste punto final da orde do día, o director da Axencia Tributaria, agradece novamente a toda a súa asistencia e participación, e dá por concluída a décimo terceira sesión do pleno do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios.
A secretaria Técnica do Foro
D. ª Dolores Carreño Beltrán
O presidente do Foro
D. Jesús Gascón Catalán