Acta da reunión
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE ASOCIACIÓNS E
COLEXIOS DE PROFESIONAIS TRIBUTARIOS
CELEBRADA O 1 DE XULLO DE 2015
Presidente do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria:
Director do Departamento de Xestión Tributaria
D. Rufino da Rosa Cordón
Director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Luis Mª Sánchez González
Directora do Departamento de Recadación
D.ª Soledad García López
Director do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Director do Servizo Xurídico
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Director do Departamento de Informática Tributaria
D. Alfonso Castro Martínez
Directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais
D.ª Pilar Jurado Borrego
Delegado Especial de Cataluña
D. Gonzalo David García de Castro
Membros en representación das Asociacións e Colexios
Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios de España
Presidente
D. Carlos Berrocal Rangel
Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos
Vicepresidente do Colexio de Alacant
D. José Luis Tonda Martínez
Presidenta do Colexio Oficial de Galicia
D.ª Pilar Otero Moar
Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España
Membro especialista en asuntos fiscais e tributarios
D. José Castaño Semitiel
Consello Xeral da Avogacía Española
Vicedecano do Colexio de Avogados das Baleares
D. Rafael Gil March
Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais
Vicepresidente primeira Xunta Directiva
D. Juan Alejandro Méndez Hernández
Gabinete de Xestores Administrativos e Asesores Fiscais
Avogada
D.ª Raquel Cobos Casero
Rexistro Xeral de Asesores Fiscais / Rexistro de economistas Asesores Fiscais
Presidente
D. Jesús Sanmartín Mariñas
Secretario técnico
D. Luis do Amo Carbajo
Asociación Española de Asesores Fiscais
Subdirectora do Gabinete de Estudos
D.ª Marta González Álvaro
Secretaría Técnica do Foro de Asociacións e Colexio Profesionais
Subdirector xeral de Comunicación Externa – Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D. Rafael Serrano Galán
En Madrid, a 1 de xullo de 2015, celébrase a sétima reunión plenaria do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, asistindo as persoas indicadas, e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
-
Apertura polo director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria.
-
Aprobación da acta da sesión celebrada o 4 de febreiro de 2015.
-
Intervención do director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria para tratar as consecuencias do incumprimento da presentación en prazo da declaración de bens no estranxeiro (Modelo 720).
-
Intervención do director do Departamento de Xestión Tributaria para tratar o balance provisional da campaña de IRPF 2014.
-
Outras consideracións, rogos e preguntas.
I.- En desenvolvemento do primeiro punto da orde do día , abre a sesión o presidente do Foro e director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria, D. Santiago Menéndez Menéndez, dando en primeiro lugar a benvida aos asistentes e aos novos integrantes do Foro por parte da Axencia Tributaria, D. Rafael Serrano Galán subdirector xeral de Comunicación Externa do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, que exerce como secretario técnico deste Foro e D. Diego Loma-Osorio Lerena, director do Servizo Xurídico e mostra o seu agradecemento aos seus antecesores D. Eduardo Beut González e D. Juan Manuel Herrero de Egaña e Espinosa de los Monteros. A continuación resalta a importancia que para a Axencia Tributaria ten o labor realizado polos colaboradores sociais, aos que sempre se pretende facer partícipes e coñecedores dos proxectos e actuacións que se emprenden. Tamén agradece a petición realizada desde distintas asociacións para crear dentro deste Foro, un Grupo de Traballo sobre o proxecto SII (Subministración Inmediata de Información) e anuncia que se vai a constituír este Grupo e posiblemente poídanse realizar reunións nas diferentes Delegacións Especiais da Axencia, cos representantes territoriais das diferentes asociacións, para que estes profesionais participen coa Axencia Tributaria dunha forma máis próxima.
II.- En desenvolvemento do segundo punto da orde do día , o presidente do Foro cede a palabra a D. Rafael Serrano Galán, como responsable da Secretaría Técnica do Foro, que expón o proceso de elaboración da acta da reunión anterior. Non formulandose observacións queda aprobada a acta da reunión do 4 de febreiro de 2015, que se publicará no espazo reservado ao Foro na páxina web da Axencia Tributaria.
III.- En desenvolvemento do terceiro punto da orde do día , o presidente cede a palabra a D. Luis María Sánchez González, director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, que sinala que o director Xeral da Axencia xa comentou no Congreso Dos Deputados que se está actuando realmente fronte ao incumprimento da presentación en prazo da declaración de bens no estranxeiro (Modelo 720) e, de feito, iso está previsto nas directrices xerais do Plan Anual de Control Tributario e Aduaneiro.
Neste sentido sinala que a Administración tributaria está realizando basicamente actuacións de dous tipos: por unha parte, as destinadas a quen non presentaron o modelo 720 existindo indicios de que posúen bens no estranxeiro e, por outra banda, as destinadas a aqueles contribuíntes que si presentaron o modelo pero non fixérono en prazo. Engade que a casuística é moi ampla e que tamén podería ocorrer, por exemplo, que no curso das actuacións de comprobación chéguese á conclusión de que un contribuínte que presentou o modelo fóra de prazo non tiña realmente a obriga de presentaro. Isto significa que non necesariamente a comprobación vai levar aparellada a imposición dunha sanción.
Continúa a súa exposición lembrando que para os presentadores fóra de prazo existe unha sanción de tipo formal cuxo mínimo é 1.500 €, que admite a redución por pronto pagamento. En relación co incumprimento da obriga material, a súa regulación está contida fundamentalmente no artigo 39.2 da Lei do Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas e no seu equivalente da Lei do Imposto sobre Sociedades, que consiste basicamente nunha tributación como ganancia de patrimonio non xustificada relativa aos bens ou dereitos que non foron declarados en prazo, aínda que sempre respectando as dúas salvagardas recollidas no segundo parágrafo do citado artigo 39.2. É dicir, se o contribuínte acredita que a titularidade dos bens ou dereitos correspóndese con rendas declaradas ou con rendas obtidas en períodos impositivos respecto dos cales non tivese a condición de contribuínte polo Imposto, non se aplicará esta tributación como ganancia de patrimonio non xustificada. A acreditación pódese producir unha vez iniciado un procedemento de comprobación aínda que se presentase fóra de prazo o modelo. No que fai ás rendas declaradas, non existen matizacións e enténdese que non implica necesariamente que a declaración das mesmas producísese en prazo xa que é posible que se declarasen nun momento posterior. Ademais, unha consecuencia da aplicación do artigo 39.2 é a perda da prescrición na medida en que non se declarasen as rendas. Por iso, tendo en conta que os contribuíntes cuxas rendas procedan de exercicios non prescritos poden regularizar perfectamente coas regras xerais, non se pode deixar en peor condición a aqueles contribuíntes cuxas rendas procedan de exercicios prescritos. Polo tanto, na medida que exista unha regularización completa das rendas por parte do obrigado tributario ou da ganancia patrimonial non xustificada, nos termos do citado artigo 39.2, é dicir, mediante a súa imputación ao período impositivo máis antigo dos non prescritos en que estivese en vigor a norma, ou sexa, o ano 2012, e na medida que isto prodúzase sen que haxa ningunha intervención administrativa, enténdese que existe unha regularización extemporánea sen requirimento previo. Neste caso aplicaríase a recarga do 20 %e ao mesmo tempo, se é o caso, existiría unha infracción formal que levaría aparellada a imposición da sanción correspondente, pero sempre a sanción relacionada co incumprimento formal, máis reducida polo tanto.
Engade que as sancións non se aplican automaticamente senón que cómpre valorar a culpabilidade en cada caso concreto. Éstánse valorando, por exemplo, casos de persoas que puidesen ter algún tipo de dificultade para coñecer que esta norma era aplicable, sempre indo caso por caso naqueles supostos onde se aprecie que non existe culpabilidade.
Conclúese sinalando que as regularizacións como ganancia de patrimonio éstánse producindo en relación con incumplidores que tiveron un volume importante de diñeiro e bens no estranxeiro, sendo residentes en España, sen ser obxecto de tributación en ningún caso. É dicir, trátase de contribuíntes nunha situación de ocultación que lles levou a non presentar a declaración en prazo e a situar os seus bens fóra de España. Estes son os casos en que existen auténticas ganancias de patrimonio non xustificadas, porque se quixeron ocultar rendas, non se presentou no seu momento a declaración tributaria especial e non se presentou o modelo 720. Nestes supostos a situación é de ocultación deliberada de bens e dereitos no exterior. Estes son os casos que a Axencia considera de maior risco e está tratando de localizar.
A continuación o presidente abre unha quenda de palabra
Intervén D. Rafael Gil March, representante do Consello Xeral da Avogacía Española, e pregunta se a Axencia pensou en publicar algunha nota informativa en relación con esta materia.
D. Luis María Sánchez González sinala que o criterio exposto está bastante asumido e aceptado por todos, incluso así se está reflectindo nos medios e polo tanto pode ser perfectamente trasladada a todos os membros das asociacións e colexios representados neste Pleno.
O presidente engade que cómpre que quede claro que cando un contribuínte presenta o 720 fóra de prazo e preséntao sen requirimento previo por parte da Administración, regulariza as consecuencias que a propia norma impón, e de acordo ao artigo 39.2 regulariza o incremento non xustificado de patrimonio. Neste caso éstáse ante unha presentación extemporánea, aplícanse as recargas correspondentes e polo tanto non se impón a sanción do 150 %, sen prexuízo da sanción formal por presentación fóra de prazo, moito máis reducida. Tamén indica que é interesante que se transmita que cando se impón a sanción do 150 %é porque nos encontramos ante un contribuínte que tendo obriga de presentar o 720, non presentouno ou preséntao fóra de prazo sen regularizar polo citado artigo 39.2 e unha vez que a Axencia Tributaria descubriu que posúe bens e dereitos no estranxeiro, este contribuínte non acredita de ningunha forma que eses bens e dereitos proceden de rendas declaradas. Engade que, neste sentido, desde a Axencia vanse a admitir calquera medios de proba razoable para acreditar que efectivamente os bens e dereitos procedían de rendas declaradas.
Conclúe o presidente e algúns representantes das Asociacións e Colexios presentes realizan algúns comentarios sobre a posibilidade de elevar consultas sobre a materia á Dirección Xeral de Tributos e sobre o feito de que algunhas asociacións xa eleváronas.
IV.- En desenvolvemento do cuarto punto da orde do día , o presidente cede a palabra a D. Rufino da Rosa Cordón, director do Departamento de Xestión Tributaria, para realizar o balance provisional da campaña de IRPF 2014.
O relator, que utiliza na súa exposición unha presentación power point, indica en primeiro lugar que aínda que os datos son provisionais, poden ser xa bastante fiables. Continúa sinalando que a tendencia desde o ano 1993 é a de incrementar a asistencia, é dicir, os servizos que a Axencia Tributaria proporciona aos contribuíntes, xa sexa a información telefónica, a asistencia nas oficinas, o envío do borrador, a presentación telefónica e o RENØ. Dentro desta tónica, o fito para a próxima campaña vai ser a extensión da “Renda Web”.
No que fai á campaña deste ano, os obxectivos da mesma eran a potenciación da presentación telemática, a realización de certas melloras no programa PAI, de xeito que cada vez sexa máis sinxelo, e iniciar o proceso de fusión do borrador coa “Renda Web”. Esta última posibilidade funcionou este ano como unha proba piloto de carácter limitado na asistencia que a Axencia proporciona nas oficinas. Por outra banda produciuse a unificación de prazos e calendario, que significou un adianto moi importante da campaña de devolucións e na presentación de declaracións. Ademais informouse por primeira vez ao contribuínte do destino dos impostos, é dicir, a súa distribución nas distintas partidas de política de gasto que realizan todas as Administracións públicas. Engade que no que fai ao procedemento VERIFICA, para esta campaña iniciarase nun par de semanas e estenderase a todo o colectivo que potencialmente sexa susceptible de precisar este procedemento.
A continuación o presidente indica o gran avance que supón este procedemento xa que permite que determinadas incidencias se poidan resolver
Con respecto á campaña de publicidade “Contribuímos para recibir”, sinala que está en marcha e que debido aos calendarios electorais, tivose que concentrar nestes momentos. Informa de que se vai a seguir destinando orzamento a facer campañas de concienciación con carácter xeral e vaise a intentar mellorar e ampliar na medida do posible o programa de educación cívico-tributaria, incluso estendendoo ás universidades. Engade que pagar impostos é un acto de solidariedade xa que estas cantidades van destinadas fundamentalmente ás pensións, ás prestacións por desemprego, ás axudas sociais para todas aquelas persoas que durante estes anos o pasaron francamente mal, á educación gratuíta para que así exista unha verdadeira igualdade de oportunidades, á sanidade, para que haxa unha sanidade pública para todos. En todo isto vaise a incidir moitísimo e, por iso, existirán campañas de publicidade neste sentido.
Prosegue D. Rufino da Rosa informando sobre os datos actualizados da campaña de renda e sinala que a actual mantivo sempre un aumento respecto do ritmo de presentación de declaracións dos exercicios anteriores. En relación coas devolucións realizadas tamén se aprecia un adianto maior ao haberse unificado o PAI e o borrador. Anuncia a continuación que se esperan arredor de 19.250.000 declaracións apreciandose un lixeiro aumento en que teñen un resultado a ingresa.
Dos servizos relacionados cos borradores e datos fiscais que presta a Axencia Tributaria, o servizo RENØ segue sendo un éxito, xa que se produciron ata agora máis de 15 millóns de solicitudes de RENØ. No relativo á Cl@ve PIN, este ano hai 1.237.000 utilizacións. Sobre as formas de presentación desta campaña, houbo un descenso na presentación de borradores de 630.000, aínda que en boa parte é debido ao propio inicio da proba piloto de “Renda Web”. O colectivo en que se empezou a pór en práctica a “Renda Web” é o de contribuíntes co borrador pendente de confirmar e tamén algún contribuínte do colectivo PAI con arrendamentos. Deste tipo realizáronse nas oficinas arredor de 550.000 Renda Web. Por outra banda, respecto das formas de presentación pódese adiantar que case o 80% das declaracións presentáronse por Internet e produciuse un pequeno descenso da asistencia telefónica. O resto de vías, que son o PDF ou os borradores entregados nas entidades financeiras representan un 8% das presentacións. Recalca que o relevante de todo isto é que o resto de vías de presentación soamente sitúase nun 8 %do total de presentacións e que as modificacións do borrador prodúcense tamén en gran medida por Internet. Pódese dicir que o contribuínte cada vez está máis nesta liña de autoservizo realizandose toda a tramitación, por si mesmo ou a través do seu colaborador. Igualmente, a cita previa tamén se solicita en máis do 50 %dos casos por Internet.
V.- En desenvolvemento do quinto punto da orde do día , o presidente diríxese aos presentes para abrir unha quenda de palabra.
D. Carlos Berrocal Rangel, representante da Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios (AECE), intervén en primeiro lugar para indicar que existe un problema coa aplicación VERIFICA, xa que non se pode acceder á mesma como “colaboradores sociais” senón sos mediante a figura do apoderamento. A iso responde D. Rufino da Rosa Cordón sinalando que, ao existir dentro do procedemento unha notificación previa, non é posible acceder á aplicación como non sexa a través do apoderamento, pero que non obstante vaise a analizar esta proposta de participación do colaborador social dentro do procedemento.
O presidente engade que, neste sentido, cómpre destacar que para a Axencia Tributaria é fundamental o respecto ao carácter reservado dos datos dos contribuíntes, consagrado no artigo 95 da Lei Xeral Tributaria.
D. Jesús Sanmartín Mariñas e D. Luis do Amo Carbajo, ambos os dous representantes do Rexistro Xeral de Asesores Fiscais / Rexistro de economistas Asesores Fiscais, sinalan a continuación que están xurdindo problemas coa posibilidade de “compensación” de cantidades entre cónxuxes e cos datos catastrais que ofrece a aplicación. Este último problema orixina numerosos requirimentos. A iso responde D. Rufino da Rosa Cordón que se está evolucionando nas aplicacións para afinar o máis posible, sobre todo de cara á vindeira “Renda Web”. Non obstante informa que os datos catastrais deben corrixirse no propio Catastro, en caso contrario estes erros volverán ser fornecidos pola Dirección Xeral de Catastro á Axencia Tributaria.
D. Luis do Amo Carbajo e D. Rafael Gil March, propón a continuación a problemática da antelación de cinco días sobre o prazo xeral para a domiciliación bancaria e a imposibilidade que existe para as comunidades de bens de acudir a este procedemento. Por iso solicitan unha reunión coas entidades bancarias no marco do Foro. D. Rufino indica que dirixan esta solicitude á Secretaría do Foro e trasladarase os bancos. Intervén D. José Luis Tonda Martínez, representante do Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos, e indica que a devandita solicitude se cursará ao día seguinte. Conclúe o presidente sinalando que se levarán a cabo todos os esforzos necesarios para mellorar esta situación.
Suscítase entón o problema da supresión do módulo de impresión. A isto último responde D. Rufino da Rosa Cordón que o novo procedemento para a próxima campaña vai modificar todo o esquema e xa non serán necesarias estas impresións, xa que a Axencia disporá online do contido das declaracións.
Coméntase a continuación que se están producindo problemas de descoordinación coa cita previa e que se debería tratar este asunto no Grupo de Traballo ou incluso poderíase crear un grupo “
Non realizandose máis manifestacións, érguese a sesión, co agradecemento a todos os participantes e co compromiso da Axencia Tributaria de traballar na mellora das vías de comunicación.
O secretario técnico do Foro
D. Rafael Serrano Galán
O presidente do Foro
D. Santiago Menéndez Menéndez