Acta da reunión
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE ASOCIACIÓNS E
COLEXIOS DE PROFESIONAIS TRIBUTARIOS
CELEBRADA O 4 DE FEBREIRO DE 2015
Presidente do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria:
Director do Departamento de Xestión Tributaria
D. Rufino da Rosa Cordón
Director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Luis Mª Sánchez González
Directora do Departamento de Recadación
D.ª Soledad García López
Director do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Director do Servizo Xurídico
D. Juan Manuel Herrero de Egaña e Espinosa de los Monteros
Director do Departamento de Informática Tributaria
D. Alfonso Castro Martínez
Directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais
D.ª Pilar Jurado Borrego
Delegado Especial de Cataluña
D. Gonzalo David García de Castro
Membros en representación das Asociacións e Colexios
Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos
Vicepresidente do Colexio de Alacant
D. José Luis Tonda Martínez
Secretaria da Xunta de Goberno do Colexio Oficial de Cataluña
D.ª Carmen Dalmau i Barcardit
Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España
Membro especialista en asuntos fiscais e tributarios
D. José Castaño Semitiel
Membro da Comisión de Asuntos Fiscais
D. José Ruiz Sánchez
Consello Xeral da Avogacía Española
Vicedecano do Colexio de Avogados das Baleares
D. Rafael Gil March
Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais
Presidenta
D.ª Pilar Arxé Fonalleras
Gabinete de Xestores Administrativos e Asesores Fiscais
Avogada
D.ª Raquel Cobos Casero
Rexistro Xeral de Asesores Fiscais / Rexistro de economistas Asesores Fiscais
Vogal do Consello Directivo
D. Jesús Fernández-Bravo Pinto
Vicepresidente do Consello Directivo
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Asociación Española de Asesores Fiscais
Subdirectora do Gabinete de Estudos
D.ª Marta González Álvaro
Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios de España
Presidente
D. Carlos Berrocal Rangel
Secretaría Técnica do Foro de Asociacións e Colexio Profesionais
Subdirector xeral de Comunicación Externa – Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D. Eduardo Beut González
En Madrid, a 4 de febreiro de 2015, celébrase a sexta reunión plenaria do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, asistindo as persoas indicadas, e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
-
Apertura polo director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
-
Aprobación da acta da sesión celebrada o 2 de xullo de 2014
-
Intervención do director do Departamento de Xestión Tributaria que comprenderá, entre outros, os seguintes asuntos:
-
Cita Previa: Acceso polos colaboradores sociais
-
Campaña de pagamento anticipado de deducións por familia numerosa ou persoas con discapacidade a cargo (DAFAS) e procedementos relativos aos inmigrantes retornados
-
Descrición do novo deseño da páxina web da AEAT
-
Análise da pasada campaña de informativas
-
-
Outras consideracións, rogos e preguntas
I.- En desenvolvemento do primeiro punto da orde do día , intervén o presidente do Foro e director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria, D. Santiago Menéndez Menéndez, dando en primeiro lugar a benvida aos asistentes.
A continuación o presidente pon de manifesto o seu compromiso con este Foro para seguir avanzando no modelo xa establecido de transparencia e confianza mutua entre a Axencia Tributaria e os profesionais tributarios.
II.- En desenvolvemento do segundo punto da orde do día , o presidente do Foro cede a palabra a D. Eduardo Beut-como responsable da Secretaría Técnica do Foro - que expón o proceso de elaboración da acta da reunión anterior. Non formulandose observacións queda aprobada a acta da reunión do 2 de xullo de 2014, que se publicará no espazo reservado ao Foro na páxina web da Axencia Tributaria.
III.- En desenvolvemento do terceiro punto da orde do día , o presidente cede a palabra a D. Rufino da Rosa Cordón, director do Departamento de Xestión Tributaria quen en primeiro lugar pon de manifesto o efecto positivo da maior asiduidade das reunións do Foro, que permite recibir observacións dos profesionais tributarios moi necesarias para o cumprimento das funcións que a Axencia Tributaria ten encomendadas.
De seguido, e apoiando a súa disertación cunha presentación en pantalla, refírese ás cuestións da orde do día.
-
Cita previa: acceso polos colaboradores sociais. En relación coa implantación do sistema de “Cita previa” para os colaboradores sociais, indica que se trata dun sistema de acceso especial e que a principal novidade é o establecemento das “citas vinculadas”, que permiten ao colaborador social solicitar ata nove citas consecutivas tanto para un mesmo servizo como para servizos diferentes. Ademais, a aplicación permite xestionar as citas individuais ou conxuntamente. A forma de acceso ao servizo de cita previa é a través da Sede Electrónica, co certificado electrónico de colaborador social.
-
Campaña de pagamento anticipado de deducións por familia numerosa ou persoas con discapacidade a cargo (DAFAS) e procedementos relativos aos inmigrantes retornados: Tamén se abordaron cuestións relativas á campaña de información e asistencia sobre a “Dedución anticipada para familias numerosas e persoas con discapacidade a cargo (DAFAS)”. Trátase dunha dedución de 1.200 € na cota diferencial do imposto que poden solicitar os contribuíntes por cada descendente ou ascendente con discapacidade a cargo e por familia numerosa (que se eleva a 2.400 € no caso de familias numerosas de honor). Pódese solicitar o aboamento anticipado das devanditas deducións cubrindo o modelo 143 e o seu importe son 100 € cada un dos meses en que se cumpran os requisitos, co límite das cotizacións sociais á Seguridade Social ou ás correspondentes mutualidades se é o caso. Tamén cabe a posibilidade de solicitar o aboamento anticipado de maneira individual ou colectiva.
Así mesmo, os colaboradores sociais poden solicitar o aboamento anticipado a través da Sede Electrónica. En caso de solicitude colectiva, o colaborador social será depositario da documentación mediante a que os demais membros da solicitude colectiva autoricen a presentación da mesma no seu nome.
A xestión desta campaña éstáse realizando a través dun “miniportal” onde o contribuínte pode encontrar toda a información, incluída a consulta do estado da solicitude.
Por último, D. Rufino da Rosa destaca que a maior parte das solicitudes proveñen do colectivo de familias numerosas. Así mesmo, o que tamén queda constatado é que a colaboración social está realizando un importante labor que agradecemos.
Outra das cuestións tratadas foi a relativa á aplicación da Disposición Adicional única da Lei 26/2014, do 27 de novembro, cun dobre efecto: por un lado o da regularización das pensións percibidas procedentes do estranxeiro e, por outro, a condonación das sancións, recargas e xuros de mora aos pensionistas que viñeron a denominarse “retornados”.
Establécese un período extraordinario ata o 30 de xuño de 2015 para que aqueles contribuíntes que percibisen pensións procedentes do exterior poidan regularizaras sen esixencia de intereses, sancións nin recargas, podendose realizar o pagamento ata esa data. Tamén está prevista a posibilidade de adiamento ou de fraccionamento.
Por outra banda, a Disposición Transitoria establece tamén outra medida, que é a relativa á condonación dos intereses, as recargas e as sancións para aquel colectivo ao que xa se lle practicara liquidación por parte da Axencia Tributaria. Indícase que se estableceu un procedemento para que mediante unha petición moi sinxela solicítese a condonación e polo tanto, a devolución das sancións, os intereses e recargas correspondentes. Establecemos para iso outro miniportal na Sede Electrónica.
A todos os afectados pola Disposición Transitoria se lles enviará unha carta trasladandolle toda esta información.
-
Descrición do novo deseño da páxina web da AEAT : Refírese a continuación a unha serie de melloras que se incorporaron na Sede Electrónica, coa colaboración do Departamento de Informática e do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, consistente en que dentro do apartado dedicado a impostos situouse a información sobre IRPF, Sociedades ou IVE na súa icona específica, de xeito que en cada un deses portais situaranse os programas de axuda, a posibilidade de presentación de declaracións e, se é o caso, as consultas sobre o estado de devolucións, retencións e pagamentos fraccionados, etc., así como todas as novidades destacadas, normativas, preguntas frecuentes, etc.
Tamén informa de que se estableceu o calendario do contribuínte no formato de i-calendar co que cada un dos contribuíntes pode descargarllo nas súas aplicacións específicas.
-
Análise da campaña de informativas: Por último, sinala que no que fai a novidades na campaña de declaracións informativas cabe indicar que se estableceron dous novos modelos: o 187, para recoller determinada información relativa ás institucións de investimento colectivo, e o modelo 290, para recoller información de institucións financeiras en relación co Acordo de Intercambio de Información con EUA As novidades con respecto ao 347 basicamente son as relativas ás modificacións derivadas da aplicación do IVE de caixa e a consistente na translación da obriga de identificar os inmobles arrendados, que pasa ao modelo 180. Tamén existen modificacións menores nos modelos 190 e 182. Como novidades de presentación elimínase a limitación de rexistros cando se utiliza a clave PIN e esténdese o modelo 190 para as comunidades de propietarios. No modelo 390, a principal novidade é a exclusión da obriga de presentación para os arrendadores de inmobles.
Respecto das declaracións informativas destaca o importante traballo que a Axencia Tributaria realiza, de carácter preventivo, e en que participan moi activamente os colaboradores sociais.
Para finalizar sinala que se avanzou con respecto do ano anterior e mellorouse na campaña.
IV.- A continuación, abórdase o cuarto punto da orde do día: Outras consideracións, rogos e preguntas.
D. José Luis Tonda Martínez, representante do Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España, refírese a un erro concreto no caso dunha empresa na presentación do modelo 390.
D. Rufino da Rosa solicítalle que lle remita o suposto para analizaro e comprobar onde poden acharse os erros. Indica que o idóneo sería que cando se produza unha destas situacións trasladásese á Axencia Tributaria en tempo real, xa que é mellor detectar os erros dentro das campañas.
D. Alfonso Castro Martínez, director do Departamento de Informática Tributaria, engade que se analizará o suposto para solucionar a cuestión exposta.
D. Rafael Gil March, representante do Consello Xeral da Avogacía Española, comenta que, coa excepción do proxecto de cita previa, en que os colaboradores sociais si tiveron unha participación activa, no resto de proxectos entende que non é así. De cara ao futuro do Foro deberían ter unha maior participación nos temas que lles interesan, como por exemplo o proxecto SII (Subministración Inmediata de Información). Tamén desexan participar na elaboración da orde do día das reunións do Foro. Sinala que pode que os colaboradores sociais teñan esa posibilidade e non estéana utilizando pero sinala que observaron que as suxestións realizadas non sempre se tiveron en conta. Tamén existen deficiencias na comunicación de determinados proxectos de que carecen de información previa á súa publicación.
Engade que deberían establecerse uns procedementos para as simples rectificacións que fosen áxiles, de xeito que con iso facilitásese as correccións das deficiencias e erros. Así se evitaría caer no automatismo das sancións do sistema actual, que leva os colaboradores sociais a asumir unha gran responsabilidade que en moitas ocasións obrígalles a formalizar seguros de responsabilidade profesional.
A continuación refírese á problemática do calendario fiscal, incidindo en que supón que algunha vez se conseguirá reducir o prazo. Engade que se deberían aproveitar estas sesións para concretar esas materias e que deste xeito fosen máis prácticas e máis proveitosas.
Por último destaca que estaría ben que se comunicasen aos colaboradores as caídas do sistema, cando estas prodúcense.
D.ª Pilar Arxé Fonalleras, representante da Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais, refírese tamén ao problema da comunicación cando se produce un problema informático na Axencia Tributaria, xa que sería moi sinxelo enviar un correo aos membros do Foro comunicando a situación.
O presidente sinala que está totalmente de acordo, xa que a comunicación é unha finalidade do Foro. Non obstante, para acceder a determinados niveis de traballo están os Grupos de Traballo. Para iso pódense constituír desde este Foro todos os que se necesiten. En calquera caso, no referente ás cuestións da orde do día, a Axencia Tributaria está aberta a todas as suxestións que se queiran incluír como puntos da orde do día que se comuniquen. Sinala que non hai nada que os colaboradores sociais quixesen tratar nestas reunións que non se tratase. Ademais, indica que existe un apartado de rogos e preguntas na orde do día onde calquera asunto que non figure explicitamente no mesmo pódese incluír. Expresa que non hai ningún problema en que se fagan as propostas que se desexen utilizando as canles axeitadas de comunicación. O mellor, facero por escrito e á Secretaría Técnica do Foro. Sinala que basta facero así e incluiranse na orde do día.
Continúa sinalando que no que fai ao proxecto SII, informouse con bastante antelación aos membros deste Foro nunha reunión do Grupo de Traballo do 26 de novembro de 2014. Con respecto a outros proxectos concretos, sinala que estes acométense cando se producen as modificacións normativas e a Axencia Tributaria o que leva a cabo é a xestión das devanditas modificacións. Polo tanto, o que debería buscarse é unha vía de comunicación coa Dirección Xeral de Tributos. Esta vía podería ser incluso este Foro, pero é preferible que aquí centrémosnos na xestión, pois é o ámbito propio deste Foro.
Engade que no que fai á responsabilidade dos profesionais, é unha problemática que excede ás materias propias do Foro. E con respecto ao comentado sobre o automatismo das sancións, sinala que unha cousa é que os procedementos estean automatizados e outros cousa é que a imposición de sancións se leve a cabo de forma automática, porque isto non é así.
No referente ás caídas do sistema, loxicamente son difíciles de prever, pero a vontade da Axencia Tributaria é de comunicación inmediata cos colaboradores sociais. Quizais habería que pensar en vías que conten coa inmediatez suficiente para comunicar aos colaboradores sociais o que acontece e a súa solución.
D. Alfonso Castro Martínez infórmalles de que se se refiren ao problema técnico que se produciu a finais do mes de xaneiro por saturación puntual do equipamento, un das vías de comunicación utilizada foi o do Centro de Atención Telefónica (CAT), onde se instalou unha locución en que se informaba do erro a todos os que chamaban, avisando da indisponibilidad . Outra vía de comunicación coa que contamos é a dun twitter asociado a unha conta da Axencia Tributaria onde tamén se deu puntual conta do incidente, tanto cando se produciu como cando se solucionou. Ademais dispomos de diversos mecanismos globais para todos os contribuíntes nos que obviamente se informou do incidente. Non obstante, non existe ningún problema en incluír os membros do Foro nalgunha das listas de distribución existente para informarlles destes incidentes.
D. Eduardo Beut González engade que, desde o punto de vista da Secretaría Técnica do Foro, é unha solución moi acertada incluír os membros do Foro no protocolo que exista para a comunicación deste tipo de incidentes.
D. Jesús Fernández-Bravo Pinto, representante de REAF / REGAF, intervén para solicitar información sobre a aplicación do réxime sancionador en relación co modelo 720. Tamén menciona que no Parlamento Europeo se abriu unha cuestión por problemas derivados do modelo 720.
Indica tamén que debería existir unha maior coordinación entre os distintos Departamentos da Axencia Tributaria. Cita un exemplo concreto en relación cunha operación suxeita a IVE, declarada un mes posterior ao que era procedente, que finalmente derivou nun procedemento sancionador, pero porén a devolución que correspondía polo mes en que efectivamente se incluíu a operación éstáse demorando moito tempo. Tamén menciona outros supostos concretos de demora na obtención de devolucións.
D. Luis María Sánchez González, director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, indica o seguinte: O réxime sancionador en relación co modelo 720 vaise a aplicar nos termos que establece a norma e con aplicación de todos os principios establecidos no noso Dereito, que por suposto exclúe o automatismo na imposición de sancións.
Con respecto á cuestión do Parlamento Europeo, o presidente pon o exemplo do recentemente acontecido co céntimo sanitario, que en canto hai unha sentenza dun Tribunal, esta aplícase inmediatamente por parte da Axencia Tributaria.
En relación coa descoordinación de Departamentos apuntados, sinala que entende que a Axencia traballa cun índice de calidade bastante elevado. Pero tamén é certo que se realizan controis e como consecuencia dos mesmos pódense causar certos prexuízos non queridos.
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, representante de REAF / REGAF, propón a problemática que se produce nas zonas turísticas onde residen moitos europeos pensionistas que se converten en residentes fiscais en España e polo tanto en obrigados á presentación do modelo 720. Estas persoas están tendo serios problemas porque non comprenden moi ben estas obrigas e éstánse indo de España.
O presidente sinala que na Axencia Tributaria somos técnicos e aplicamos a normativa, é a nosa función. Éstánse propondo quizais unha serie de problemas que non son da materia do Foro. A Axencia Tributaria dedícase a xestionar e aplicar as normas. O que pretende a Axencia é non equivocarse, nin nos procedementos, nin nos actos administrativos.
D. Luis María Sánchez González engade que en relación cos estranxeiros e especialmente se falamos dos pensionistas, precisamente están protexidos na norma porque as ganancias patrimoniais proceden non sendo que o novo residente poida acreditar que non era contribuínte polo imposto. É dicir, a normativa non lle afecta se pasou a ser residente fiscal en España nun momento posterior á adquisición dos inmobles situados fóra de España. Esta debería ser a situación xeral de todas estas persoas. Polo tanto, o que se vén comentando sobre que todo o seu patrimonio puidese verse afectado, non se produce en absoluto. Só veríanse afectados pola presentación tardía do 720 e pola sanción formal que é máis reducida se a presentación é fóra de prazo pero voluntaria. Conclúe sinalando que existen dúas situacións de salvagarda fundamental: non ser contribuínte polo imposto ou que nos encontremos ante renda declarada. Se se dan esas circunstancias non vai haber ganancia patrimonial e, por suposto, non hai sanción asociada a esta.
D. Luis María Sánchez González sinala que, non obstante, existe moita casuística e habería que analizar cada caso concreto
O presidente engade que se existen dúbidas nalgúns aspectos relativos ao modelo 720 sempre existe a opción de propor unha consulta vinculante á Dirección Xeral de Tributos.
D. José Luis Tonda Martínez intervén para comentar a problemática dos certificados de estar ao corrente no cumprimento de obrigas tributarias, que outras Administracións Públicas obteñen directamente da Axencia Tributaria. O problema prodúcese con contribuíntes que solicitaron por exemplo un adiamento, porque durante un período de tempo máis ou menos longo o certificado sae negativo aínda que o adiamento xa se concedese pola Axencia.
Tamén menciona a problemática do calendario fiscal.
Por último refírese ao PIN 24h convertido en Cl@ve. Sinala que os colaboradores precisarían un sistema específico para eles, co que poder solicitar maior información.
D.ª Soledad García López, directora do Departamento de Recadación, indica que o problema cos certificados pode xurdir porque existen outras entidades que emiten os seus certificados de estar ao corrente de acordo coa información que consta na nosa base de datos, á que acceden directamente. Entón, se para dar o seu certificado de estar ao corrente para outorgar unha subvención propia, estas entidades acceden á base de datos da Axencia Tributaria e da información que resulta deducen que segundo a súa norma o interesado non está ao corrente de pagamento, pois entón a cuestión é algo que habería que propor a esas entidades.
Non obstante, no caso específico exposto, o idóneo sería que se remitise en detalle para que poida ser analizado e así ofrecer unha resposta axeitada.
D. Rufino da Rosa indica, en relación coa problemática do calendario, que o Departamento de Xestión Tributaria traballa conxuntamente co de Recadación, sempre coa intención de apurar ao máximo os prazos, pero que a Axencia Tributaria nesta materia encóntrase coa fronteira dos bancos e as empresas que lles impiden acurtar os prazos.
Con respecto ao PIN 24h e ao sistema Cl@ve destaca que son sistemas que non veñen a substituír o RENO, senón que son ferramentas adicionais. O RENO vai seguir existindo porque é a forma de que os colaboradores poidan descargar os datos dos seus clientes e á Axencia facilítalle bastante a campaña de Renda. No referente á posibilidade de proporcionar máis datos fiscais, esa é a liña en que se pretende avanzar co SII.
D.ª Marta González Álvaro, representante da Asociación Española de Asesores Fiscais, propón unha cuestión concreta relativa ao modelo 390 e a exclusión da súa presentación para determinados colectivos. No programa de Axuda do modelo menciónase que a exclusión para eles era obrigatoria, pero segundo a Orde Ministerial esa exclusión está condicionada a proporcionar determinada información no 303 do 4º trimestre. Desexa aclarar se sería sancionable o caso destes colectivos que presentan o 303 do 4º trimestre e non proporcionaron esa información e presentaron como sempre o modelo 390.
Tamén propón a cuestión do que se debe facer se se presentou o modelo 303 de forma incompleta.
D. Rufino da Rosa sinala que con respecto á primeira cuestión, non se está contemplando realizar ningunha actuación por parte da Axencia Tributaria xa que o incumprimento se produce cando non se presenta algo que había que presentar, pero cando se presenta adicionalmente aínda que non existía obriga, debe entenderse que non estamos ante un incumprimento.
Con respecto á presentación incompleta do 303, D. Rufino da Rosa indica que habería que completar esa información, ben presentando un 303 adicional ou achegando a información.
D. Carlos Berrocal Rangel, Representante da Asociación de Expertos Contables e Tributarios, informa de que se detectaron problemas no mes de xaneiro para empresas que se deron de alta no Rexistro de devolución mensual de IVE (REDEME) e antes de que concluíse o día 30 acolléronse á opción do adiamento no IVE á importación.
D. Rufino da Rosa sinala que a REDEME é un réxime moi beneficioso en que se produce unha considerable axilización das devolucións e en que a Axencia necesita ter unha acreditación da solvencia da empresa. Iso determina que non sexa un acto automático, senón un acto sobre o que se necesita comprobación. Esta cautela agora é incluso maior pola implantación da opción de pagamento diferido do IVE á importación.
D.ª Pilar Jurado Borrego, directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais, informa de que esta incidencia se produciu porque en primeiro lugar se deben reunir os requisitos para estar na REDEME ##1##e posteriormente pódese aplicar a opción citada do IVE. Neste sentido desde o Departamento de Aduanas informouse a todos os que interveñen, operadores e asociacións, para que se fixese todo o necesario antes do final de ano.
O presidente diríxese entón aos presentes para lembrarlles que a inclusión na REDEME ##1##suporá a obrigatoriedade de acollerse ao SII e coméntalles que de todas as formas este último é un sistema vantaxoso para todos, en que os colaboradores sociais poden xogar un papel fundamental prestando o servizo aos seus clientes.
Non realizandose máis manifestacións, érguese a sesión, co agradecemento a todos os participantes e co compromiso da Axencia Tributaria de traballar na mellora das vías de comunicación.
O secretario técnico do Foro
D. Eduardo Beut González
O presidente do Foro
D. Santiago Menéndez Menéndez