Acta da reunión
ACTA DA REUNIÓN DO PLENO DO FORO DE ASOCIACIÓNS E
COLEXIOS DE PROFESIONAIS TRIBUTARIOS
CELEBRADA O 23 DE NOVEMBRO DE 2021
Secretaria de Estado de Facenda e presidenta da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D.ª Inés María Bardón Rafael
Presidente do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria
D. Jesús Gascón Catalán
Membros en representación da Axencia Estatal de Administración Tributaria
Directora do Departamento de Xestión Tributaria
D.ª Rosa María Prieto do Rei
Director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria
D. Javier Hurtado Puerta
Director do Departamento de Recadación
D. Guillermo Barros Gallego
Directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais
D.ª Pilar Jurado Borrego
Director do Departamento de Informática Tributaria
D. José Borja Tomé
Director do Servizo Xurídico
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Director do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D. Ignacio Fraisero Aranguren
Delegado Especial de Cataluña
D. Isidoro García Millán
Subdirectora xeral de Técnica Tributaria do Departamento de Xestión Tributaria
D.ª Mercedes Xordán Valdizán
Subdirector xeral de Procedementos Especiais do Departamento de Recadación
D. Carlos José Dorrego Anta
Membros en representación das Asociacións e Colexios
Asociación Española de Asesores Fiscais
Director do Gabinete de Estudos
D. Arturo Jiménez Contento
Asociación Profesional de Expertos Contables e Tributarios de España
Secretario da Xunta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Vogal da Xunta Directiva
D. Antonio Ibarra López
Consello Xeral da Avogacía Española
Vicedecano do Colexio de Avogados das Baleares
D. Rafael Gil March
Consello Xeral de Colexios de Axentes e Comisionistas de Aduanas
Secretario do Consello
D. Manuel López Frías
Consello Xeral de Colexios de Xestores Administrativos de España
Responsable da Área Fiscal do Consello Xeral
D.ª Pilar Otero Moar
Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España
Vogal da Comisión de Asuntos Fiscais
D. José Castaño Semitiel
Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais
Presidente
D. Joan Torres Torres
Gabinete de Xestores Administrativos e Asesores Fiscais
Avogada
D.ª Raquel Cobos Casero
Rexistro de economistas Asesores Fiscais
Vicepresidente do Consello Directivo
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Vogal do Consello Directivo
D. Jesús Fernández-Bravo Pinto
Secretaría Técnica do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios
Subdirectora xeral de Comunicación Externa do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais
D.ª Mª Dolores Carreño Beltrán
O día 23 de novembro de 2021 celébrase por videoconferencia a vixésima reunión plenaria do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios, asistindo as persoas indicadas e de acordo co seguinte
ORDE DO DÍA
- Apertura polo director Xeral da Axencia Estatal de Administración Tributaria.
- Aprobación da acta da sesión celebrada o 6 de xullo de 2021.
- Información sobre os temas tratados nos grupos de traballo.
- Outras consideracións, rogos e preguntas.
1. Apertura pola secretaria de Estado de Facenda
Abre a sesión D.ª Inés María Bardón Rafael, secretaria de Estado de Facenda e presidenta da Axencia Estatal de Administración Tributaria (de agora en diante, Axencia Tributaria), quen, tras dar a benvida ás persoas asistentes e agradecer a súa presenza, comenta que se a evolución da crise sanitaria permíteo, a próxima sesión plenaria recuperará o formato presencial. Así mesmo, sinala que para o Ministerio de Facenda e Función Pública e a Axencia Tributaria é un obxectivo de máximo interese continuar avanzando na relación cooperativa e que este Foro é un excelente instrumento de comunicación. Doutra banda D.ª Inés María Bardón comunica que desexa dar a benvida a este Foro a D. Ignacio Fraisero Aranguren, que foi nomeado director do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, en substitución de D.ª Rosa María Prieto do Rei, quen, pola súa parte, pasou a desempeñar o cargo de directora do Departamento de Xestión Tributaria, tendo en conta que exercía D. Gonzalo García de Castro, a quen, por outra banda, desexa trasladar o seu agradecemento polo labor desenvolvido durante estes anos.
2. Aprobación da acta da sesión celebrada o 6 de xullo de 2021
D.ª Inés María Bardón cede a palabra a D.ª Mª Dolores Carreño Beltrán, subdirectora xeral de Comunicación Externa do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais e secretaria Técnica deste Foro, quen manifesta que a acta da décimo novena sesión do pleno foi remitida ás asociacións e colexios con anterioridade a esta reunión, non habendose recibidas observacións; engade que, se non as houbese neste momento, quedaría definitivamente aprobada. Xa que non se formula ningunha obxección, declara aprobada a acta da 19ª sesión plenaria que tivo lugar o pasado 6 de xullo de 2021.
3. Información sobre os temas tratados nos grupos de traballo
A continuación, a secretaria de Estado de Facenda cede a palabra a D. Jesús Gascón Catalán, director Xeral da Axencia Tributaria e presidente deste Foro, a fin de que comente a actividade dos grupos de traballo deste Foro durante o segundo semestre de 2021 e vaia distribuíndo a palabra entre as persoas responsables dos mesmos.
D. Jesús Gascón inicia a súa intervención sinalando que a reunión virtual conxunta dos grupos de traballo que tivo lugar o pasado día 3 de novembro contou coa asistencia da Dirección Xeral do Catastro, xa que un dos puntos da orde do día era o valor de referencia. Así mesmo, das cuestións abordadas, destaca as seguintes: campaña de declaracións informativas 2021, melloras no modelo 303 de IVE, sentenza 1130/2021 do Tribunal Supremo, problemática cos embargos en contas de entidades de crédito e o tratamento dos pactos sucesorios formalizados antes da entrada en vigor da Lei 11/2021.
De seguido, cede a palabra a D.ª Rosa María Prieto do Rei, directora do Departamento de Xestión Tributaria, a fin de que comente a actividade do grupo de traballo de Novidades en normativa, modelos e campañas.
A directora do Departamento de Xestión Tributaria comenta que, en primeiro lugar, desexa agradecer ás asociacións e colexios a colaboración prestada nos traballos deste Foro durante estes anos, sinalando que, por suposto, houbo discrepancias, pero tamén moitos puntos de encontro. Engade que desexa pórse a disposición do Foro para, desde a súa nova responsabilidade, continuar avanzando no modelo de relación cooperativa, en prol dunha correcta aplicación do sistema tributario. Doutra banda, indica que, para desenvolver os puntos concernentes ao seu Departamento tratados na reunión do grupo de traballo, cede a palabra a D.ª Mercedes Xordán Valdizán, subdirectora xeral de Técnica Tributaria.
D.ª Mercedes Xordán inicia a súa exposición sinalando que na reunión do grupo de traballo abordáronse as seguintes cuestións:
-
Campaña de declaracións informativas:
En primeiro lugar, realizouse un repaso dos modelos aprobados en 2021:
-
Imposto sobre Determinados Servizos Dixitais (modelo 490) e Imposto sobre as Transaccións Financeiras (modelo 604): o período de liquidación é trimestral e mensual, respectivamente, aínda que este primeiro ano de declaración a autoliquidación correspondente ao primeiro trimestre de 2021 do modelo 490 preséntase no prazo correspondente ao segundo trimestre (do 1 ao 31 de xullo) e a dos catro primeiros meses do modelo 604 preséntase no prazo establecido para a de maio (do 1 ao 20 de xuño).
-
DAC 6 (modelos 234, 235 e 236): a declaración informativa de mecanismos transfronteirizos de planificación fiscal (modelo 234) e a de información de actualización de determinados mecanismos transfronteirizos comerciables (modelo 235) xa se puideron presentar. Así mesmo, España utilizou a potestade establecida na Directiva para instrumentar unha terceira declaración de información relativa á utilización de determinados mecanismos transfronteirizos de planificación fiscal, cuxo modelo xa está aprobado (236). Non obstante, a presentación da declaración non se poderá realizar ata o cuarto trimestre de 2022, xa que o prazo establecido para a mesma é o último trimestre do ano natural seguinte a aquel en que se producise a utilización en España dos mecanismos transfronteirizos que debesen ser previamente declarados.
En relación coa campaña de declaracións informativas 2021 que, no referente á súa presentación, comeza o vindeiro 1 de xaneiro de 2022, D.ª Mercedes Xordán sinala que non existen grandes novidades e que se trata dunha campaña de continuidade, de progreso técnico, co obxectivo de mellorar os datos fiscais que se facilitan aos colectivos de contribuíntes do IRPF e do Imposto sobre Sociedades. Engade que nos próximos días publicarase na sede electrónica da Axencia Tributaria un apartado específico con toda a información da campaña, á que se poderá acceder desde unha ligazón situado no “carrusel” da pantalla de inicio. Así, as novidades que se destacaron na reunión do grupo de traballo foron as seguintes:
-
Modelo 179 (declaración informativa trimestral da cesión de uso de vivendas con fins turísticos): aprobouse un novo modelo e volve estar en vigor. É unha declaración trimestral e o seu prazo de presentación é o mes natural seguinte á finalización do trimestre. A información facilitarase nos datos fiscais do IRPF e Imposto sobre Sociedades.
-
Conta corrente tributaria (CCT): apróbase un novo modelo de solicitude de inclusión e comunicación de renuncia ao sistema de conta corrente tributaria. A novidade principal reside en que a presentación se realiza exclusivamente por vía electrónica.
-
Proxectos de ordes en tramitación para introducir melloras técnicas: no modelo 189 incorpórase o valor nominal dos valores e no modelo 198 o obxectivo das modificacións vai dirixido a poder relacionar operacións consecutivas. Estes cambios son esenciais para un correcto funcionamento da ferramenta “Carteira de valores”. Pola súa banda, no modelo 347 introdúcese o código “XI” nos códigos NIF IVE para as persoas que operen en Irlanda.
-
-
Servizos de asistencia: na reunión explicáronse as funcionalidades do servizo de axuda Pre 303 e subliñouse a súa vocación de universalidade para todas as persoas con esta obriga tributaria, así como a conveniencia de utilizar este servizo polo menos unha vez ao ano, a fin de manter actualizados os datos censuais. Así mesmo, lembrouse a dispoñibilidade dos diferentes asistentes virtuais e, en materia de IVE, informouse de que o formato do Manual de IVE 2021 era exclusivamente electrónico e que se integrara de forma sistemática coas ferramentas virtuais de asistencia en IVE.
-
Normas pendentes de tramitación: na reunión destacáronse as seguintes:
-
Proxecto de Orde Ministerial do gravame especial das Sociedades Anónimas Cotizadas de Investimento no Mercado Inmobiliario (SOCIMI): os cambios teñen a súa orixe na modificación da Lei 11/2009 pola Lei de medidas de prevención e loita contra a fraude fiscal, establecendose un gravame do 15 %sobre beneficios non distribuídos para períodos iniciados a partir do 1 de xaneiro de 2021. O modelo aprobarase en termos similares ao actual modelo 217.
-
Moedas virtuais: vanse a aprobar declaracións informativas sobre tenza e operacións con criptomonedas para as entidades dedicadas á salvagarda e custodia das claves criptográficas privadas. Tamén se crea unha nova obriga de información deste tipo de activos no estranxeiro.
-
Adaptación da normativa á DAC 7 e á Directiva que regula o CESOP (sistema electrónico central de información sobre pagamentos), establecendose, respectivamente, unha nova obriga de información para as persoas que operen a través de plataformas dixitais e outras para as entidades prestadoras de servizos de pagamento.
-
-
Sentenza número 1130/2021 do Tribunal Supremo do 15 de setembro de 2021 (R. Casación núm. 5664/2019): na reunión comunicouse que esta sentenza establecera que, para os efectos do cálculo da amortización dos inmobles arrendados adquiridos a título lucrativo, o valor de adquisición era o resultante da aplicación das normas do Imposto sobre Sucesións e Doazóns. Pola súa banda, o representante da Asociación Española de Asesores Fiscais (AEDAF) preguntou se estaba previsto implementar algún mecanismo para que o colectivo ao que afectaba a sentenza puidese regularizar os importes ao seu favor dun xeito similar ao establecido no seu día tras a declaración polo Tribunal Supremo da exención da prestación por maternidade, ao que, por parte da Axencia Tributaria, contestouse que non estaba previsto preparar un formulario ad hoc, senón que se estaba traballando no desenvolvemento dunha nova funcionalidade para que as rectificacións das autoliquidacións puidésense realizar a través de Renda WEB, sen prexuízo de que a persoa interesada optase por outras vías para presentar a súa solicitude de rectificación. Neste sentido, a subdirectora xeral de Técnica Tributaria informa de que o pasado día 12 de novembro comunicouse ás asociacións e colexios representados no Foro que xa estaban dispoñibles as versións actualizadas de Renda WEB dos exercicios 2019 e 2020 e que as rectificacións se podían realizar a través da aplicación.
D. Jesús Gascón agradece a D.ª Rosa María Prieto e a D.ª Mercedes Xordán as súas intervencións e cede a palabra a D. Javier Hurtado Puerta, director do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria, para que comente as materias tratadas nas reunións dos grupos de traballo correspondente ao ámbito do seu Departamento.
D. Javier Hurtado sinala que na reunión virtual conxunta dos grupos de traballo do Foro a intervención do seu Departamento limitouse á cuestión exposta por unha asociación en relación co tratamento dos pactos sucesorios formalizados antes da entrada en vigor da Lei 11/2021. Así, o subdirector xeral de Ordenación Legal e Asistencia Xurídica explicou que a modificación introducida no artigo 36 da Lei do IRPF establecía que nas adquisicións lucrativas por causa de morte derivada de contratos ou pactos sucesorios con efectos de presente, a persoa beneficiaria dos mesmos que transmitise, antes do transcurso de cinco anos desde a celebración do pacto sucesorio ou do falecemento da persoa causante, se fóra anterior, os bens adquiridos, subrogaríase na posición desta , con respecto ao valor e data de adquisición daqueles , cando este valor fóra inferior ao resultante da aplicación das normas do Imposto sobre Sucesións e Doazóns. O representante do Departamento de Inspección Financeira e Tributaria engadiu que, non obstante, a disposición transitoria primeira establecera que a nova redacción do artigo 36 só sería de aplicación ás transmisións de bens efectuados con posterioridade á entrada en vigor da Lei 11/2021. Para finalizar, D. Javier Hurtado sinala que na actualidade existe un dobre tratamento nesta materia en función de que a transmisión do ben realizásese con anterioridade á entrada en vigor da Lei 11/2021, é dicir, antes do 11 de xullo de 2021, ou con posterioridade.
D. Jesús Gascón agradece a D. Javier Hurtado a súa intervención e cede a palabra a D. Guillermo Barros Gallego, director do Departamento de Recadación, a fin de que comente os asuntos tratados na reunión correspondente á área do seu Departamento.
O director do Departamento de Recadación comenta que a Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais (FETTAF) propuxo que se incluíse na orde do día da reunión do pasado 3 de novembro unha incidencia relativa a un embargo excesivo que, ademais, tardou en erguerse. Pola súa banda, a subdirectora xeral de Coordinación e Xestión informou que habitualmente se procedía de oficio ao levantamento das dilixencias de embargo que fosen excesivas, pero que no caso comentado producírase un problema informático. A representante do Departamento de Recadación sinalou que, para unha maior axilidade na resolución das incidencias, estas comunicásense á Axencia Tributaria a través do servizo de atención telefónica de Recadación (REC@T). Por outra banda, D. Guillermo Barros indica que algunhas das dificultades que se presentan nas actuacións de embargo están relacionadas co transvasamento tardío de información asociada ás quincenas de recadación, cuestión que xa se comentou en anteriores reunións deste Foro. Así, informa de que a Axencia Tributaria, conxuntamente coas entidades colaboradoras, está traballando no desenvolvemento do NRC on line, de maneira que, tras a completa implantación deste proxecto, a Axencia Tributaria poida dispor instantaneamente da información no momento en que se realiza o pagamento, non tendo que esperar ao prazo quincenal en que actualmente se obtén. D. Guillermo Barros indica que, a través da Secretaría Técnica, comunicarase ás asociacións e colexios a posta en funcionamento do novo sistema, prevista para finais de xaneiro de 2022. Por último, o director do Departamento de Recadación, reitera que, para unha maior rapidez na solución de calquera incidencia, comuníquese esta a través do número de teléfono 915536801.
A continuación, D. Jesús Gascón, tras agradecer a D. Guillermo Barros a súa exposición, outorga a palabra a D. Ignacio Fraisero, a fin de que comente tratádoo na reunión conxunta dos grupos de traballo en relación co Código de Boas Prácticas e o valor de referencia.
O director do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais, tras comentar que está a disposición dos membros do Foro para, no exercicio das súas novas responsabilidades, continuar co desenvolvemento do labor emprendido polos seus antecesores, comeza a súa exposición sobre as cuestións tratadas na reunión virtual conxunta dos grupos de traballo, destacando as seguintes:
-
Valor de referencia: os representantes da Dirección Xeral do Catastro expuxeron que a Lei de Orzamentos Xerais do Estado para 2018 introducira o valor de referencia de mercado debido a que a utilización do valor catastral presentaba certas dificultades no referente á súa actualización, xa que se realizaba mediante complexos procesos de longa duración e que, ademais, non permitía a actualización anual do valor económico. Por iso, nun principio, decidiuse almacenar, con carácter interno, a información de mercado facilitada polos fedatarios públicos. Así mesmo, explicaron as particularidades do procedemento de determinación do novo valor de referencia, sinalando que o mesmo realizábase en dúas fases:
-
En primeiro lugar, calcúlanse os módulos medios que se asignan a cada zona homoxénea en que se divide o territorio, baseados na información sobre todas as compravendas fornecidas polos fedatarios públicos.
-
Posteriormente, determínase o valor individualizado do inmoble, de acordo con normas técnicas de valoración catastral, que engaden certa complexidade ao proceso.
Os representantes da Dirección Xeral do Catastro indicaron que nas autoliquidacións dos impostos sobre Sucesións e Doazóns, Transmisións Patrimoniais e Actos Xurídicos Documentados e Patrimonio o valor de mercado sería o valor de referencia, non sendo que o declarado pola persoa contribuínte fose superior.
Así mesmo, a Dirección Xeral do Catastro foi contestando ás consultas que realizaron as asociacións e colexios, de que se poden destacar as seguintes:
-
No referente ás construcións en solo rústico, explicouse que en tanto non se levase a cabo o desenvolvemento regulamentario, non disporían de valor de referencia.
-
En relación co factor de minoración, comentouse que o mesmo non forma parte do procedemento de determinación do valor de referencia, xa que a norma non esixíao e tampouco limitaba a súa aprobación; polo que, a fin de mitigar as flutuacións do valor de mercado, poderían aprobarse os factores de minoración que se considerasen oportunos.
-
No relativo á desagregación do valor para a determinación do valor do solo e do valor da construción, explicouse que os módulos derivan dos prezos das compravendas consolidadas, e aplícase o método residual, descóntanse os custos de construción e a diferenza correspondería ao valor do solo.
Para finalizar con este punto, informouse de que, a partir do 1 de xaneiro de 2022, a cidadanía podería coñecer os valores de referencia e obter un certificado dos mesmos referidos a unha determinada data.
-
-
Compromisos asumidos pola Axencia Tributaria no marco do Código de Boas Prácticas Tributarias: A representante do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais informou que a 2 de novembro adheríranse ao Código 45 asociacións e colexios e 781 profesionais tributarios. Así mesmo, sinalou que, en relación cos compromisos contidos nos Códigos, o estado de situación era o seguinte:
-
Establecemento dunha canle de comunicación na sede electrónica: está operativo desde o 12 xaneiro e as asociacións e colexios presentaron ata agora 6 consultas.
-
Organización de campañas de divulgación e comunicación: en 2021 realizouse unha sesión informativa sobre o contido dos Códigos de Boas Prácticas dirixido ás asociacións e colexios que subscribiron o Código. Así mesmo, leváronse a cabo dous seminarios web dirixida ao colectivo de profesionais que se adheriu, o primeiro sobre as ADI (Administracións de asistencia Dixital Integral) e a campaña do IRPF 2020 e o segundo sobre comercio electrónico.
-
Recoñecemento das asociacións e colexios que voluntariamente se adhiran ao Código: encóntrase en tramitación a inscrición no rexistro de marcas dun logo que recoñeza a asociacións, colexios e profesionais que se adherisen.
-
Cita previa especializada: a súa articulación éstáse analizando por parte dos Departamentos de Xestión, Inspección, Recadación e Informática, tanto en modalidade presencial como non presencial.
-
A continuación D. Jesús Gascón agradece a D. Ignacio Fraisero Aranguren a súa exposición e ofrece a palabra ás persoas asistentes por se desexan realizar algún comentario. Xa que non se produce ningunha intervención, a secretaria de Estado de Facenda dá paso ao seguinte punto da orde do día.
4. Outras consideracións, rogos e preguntas
En primeiro lugar, intervén o director Xeral da Axencia Tributaria, quen, en relación coa planificación das actividades do Foro para o ano que vén, informa das seguintes cuestións:
- Instrumentos de planificación e rendición de contas: D. Jesús Gascón sinala que, do mesmo xeito que fixose este ano, está previsto que no próximo pleno compártase a planificación da Axencia Tributaria para 2022, así como os resultados obtidos en 2021. Engade que se está estudando elaborar unha addenda específica ao Plan Estratéxico 2020 – 2023 para o exercicio 2022. Así mesmo, indica que tamén se comentarán as directrices xerais do Plan Anual de Control Tributario e Aduaneiro de 2022 que, por mandato legal, terán que ser aprobadas, así como o Plan de obxectivos da organización para o próximo ano. Por último, indica que tamén se compartirán os informes que o Servizo de Auditoría Interna elabore sobre a evolución dos indicadores plurianuais e sobre o grao de cumprimento dos obxectivos en 2021.
- Libro Blanco sobre a Reforma Tributaria: sinala que no momento en que o Comité de persoas expertas presentes o seu informe, se lle proporá a realización dun acto específico en que informen das cuestións máis relevantes que contén, sobre todo se atinxen a cuestións de carácter práctico na aplicación do sistema tributario.
- Próxima presidencia de España do Consello da Unión Europea no segundo semestre de 2023: D. Jesús Gascón informa de que existe un número importante de iniciativas lexislativas comunitarias en tramitación e sinala que sería conveniente celebrar unha reunión en que se inclúa esta materia, xa que coñecer as opinións e intereses dos colectivos representados neste Foro sería de gran utilidade á hora de fixar as prioridades españolas.
- Primeiros resultados das presentacións derivadas da DAC 6: sinala que a Axencia Tributaria está analizando os datos e que, de momento, son moi provisionais. Indica que cando se dispoña da información definitiva tamén se compartirá con este Foro. Engade que, non obstante, o número de presentacións non foi moi alto.
- Compoñente 27 do Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia, relativo á prevención e loita contra a fraude fiscal: comunica que, en cumprimento dos compromisos asumidos polo Goberno no devandito Compoñente, a Administración tributaria ten previsto realizar unha avaliación provisional da aplicación da Lei 11/2021 no cuarto trimestre de 2022 e outra, en maior profundidade, no cuarto trimestre de 2023, en que, á vista dos resultados, propóñanse melloras e modificacións. Engade que na Unión Europea é unha práctica habitual a avaliación da aplicación normativa, aínda que España non considerouno unha prioridade ata datas bastante recentes. Así, D. Jesús Gascón, sinala que sería conveniente coñecer as opinións e reflexións das asociacións e colexios sobre a aplicación desta Lei e comenta que no segundo semestre do próximo ano solicitarase a colaboración dos presentes a fin de elaborar os devanditos informes.
Para finalizar a súa intervención, o director Xeral da Axencia Tributaria comenta que, así pois, o Foro xa conta cuns cantos traballos de cara ao ano seguinte, ademais de, por suposto, os seus traballos habituais sobre as novidades normativas máis inmediatas, as obrigas formais ou a evolución do modelo cooperativo. A continuación, abre unha quenda de intervencións.
Toma a palabra D. Joan Torres Torres, representante da Federación Española de Asociacións Profesionais de técnicos Tributarios e Asesores Fiscais (FETTAF), quen tras felicitar D. ª Rosa María Prieto e a D. Ignacio Fraisero polos seus recentes nomeamentos, comenta que desexa agradecer as contestacións facilitadas polos departamentos de Inspección e Recadación ás cuestións expostas nos grupos de traballo e que na presente sesión plenaria ratificaron.
A continuación, intervén D. Arturo Jiménez Contento, representante da Asociación Española de Asesores Fiscais (AEDAF), quen súmase á felicitación aos novos cargos da Axencia Tributaria. De seguido, sinala que a AEDAF desexa manifestar a súa fonda decepción pola tibia reacción da AEAT ante a sentenza do Tribunal Supremo do 15 de setembro de 2021 relativa á amortización no IRPF dos bens inmobles alugados adquiridos a título gratuíto, pois aquela limitouse a introducir cambios na ferramenta informática Renda Web ao obxecto de que sexan as persoas contribuíntes, e non a propia Axencia Tributaria de oficio, quen impulsen o procedemento de rectificación ao obxecto de adaptar as súas declaracións á legalidade no sentido finalmente avalado polo Tribunal Supremo. Este escenario, en opinión da AEDAF , non se corresponde coas afirmacións vertidas polo entón director do Departamento de Xestión Tributaria (D. Gonzalo García de Castro) no pleno do pasado 6 de xullo, cando apuntou que, no caso de que o Tribunal Supremo rectificase a interpretación da DGT / Axencia Tributaria ao respecto, as devolucións xestionaríanse con dilixencia e rapidez, tal e como a AEDAF expresamente solicitara. Para a AEDAF este episodio constitúe unha gran oportunidade perdida pola Axencia Tributaria para mostrarse ante a sociedade como unha entidade colaboradora e áxil cando se trata de levar a efecto práctico favorables ás persoas contribuíntes; considérao unha mágoa e, en calquera caso, un aspecto sobre o que reclamar unha substancial mellora na capacidade de resposta da Axencia Tributaria ante futuribles escenarios análogos.
D.ª Rosa María Prieto do Rei contéstalle que a Axencia Tributaria analizou no seu momento distinto posibilidades para implementar este procedemento de rectificación e que, á vista da información de que dispuña a Axencia Tributaria, considerouse que a opción máis oportuna e máis viable era facero a través de Renda WEB. De seguido, cede a palabra á subdirectora xeral de Técnica Tributaria para que informe con máis detalle do proceso de análise que se levou a cabo.
D.ª Mercedes Xordán inicia a súa intervención sinalando que as declaracións que o entón director do Departamento de Xestión Tributaria realizou na anterior sesión plenaria no sentido de que as devolucións se axilizarían e tramitaríanse de forma dilixente, manteñen a súa vixencia xa que as devanditas devolucións están identificadas e coñécese cal é a orixe da rectificación. Engade que non se preparou un formulario ad hoc porque se considerou que o máis efectivo era utilizar as funcionalidades que ofrece Renda WEB, xa que, ademais, a información dispoñible non era óptima e que cumpría que as persoas contribuíntes achegásena. Así mesmo, sinala que xa se comentou nalgunha reunión dos grupos de traballo que os valores de adquisición non estaban ben informado no caso de inmobles adquiridos a título lucrativo, xa que a Axencia Tributaria seguira o criterio da Dirección Xeral de Tributos nesta cuestión, de que a AEDAF estaba plenamente informada, xa que solicitara os informes a través do Portal da transparencia. Por último, D.ª Mercedes Xordán reitera que as solicitudes de rectificación se van a tramitar con dilixencia, axilidade e a debida prioridade, xa que a rastreabilidade entre a solicitude da rectificación e o motivo da mesma está perfectamente identificada.
De seguido toma a palabra D. Rafael Gil March, representante do Consello Xeral da Avogacía Española (CGAE), quen tras agradecer a D.ª Rosa María Prieto o excelente trato dispensado e desexar que o seu sucesor no cargo, D. Ignacio Fraisero, continúe na mesma sintonía, deséxalles a ambos os dous os mellores éxitos. De seguido, en relación coas declaracións derivadas da DAC 6, pregunta se se coñece o volume de presentacións e se coas mesmas conseguírase información de utilidade, é dicir, xa que recollen operacións de planificación fiscal potencialmente agresivas, pero non ilícitas, se serviran para que a Administración detectase situacións que realmente non tiñan unha regulación prevista.
D. Jesús Gascón respóndelle que nestes momentos se está realizando unha sistemática análise da información e que nunha próxima reunión compartirase cos presentes. Pola súa banda, D. Javier Hurtado engade que, das primeiras impresións, se un mecanismo é lícito ou non, só vaise a poder determinar estudando caso por caso.
D. Rafael Gil March comenta que, na súa opinión, efectivamente, é necesaria unha reunión sobre esta cuestión xa que hai bastante confusión e descoñecemento sobre onde encaixan este tipo de mecanismos que, sendo lícitos, poden pór de manifesto algunhas deficiencias na súa regulación.
A continuación intervén D. José Castaño Semitiel, representante do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España, quen, en primeiro lugar, agradece a D.ª Inés María Bardón Rafael, a súa presenza na vixésima sesión plenaria. Engade que tamén desexa agradecer a D. Gonzalo García de Castro o seu labor e a boa relación que sempre mantivo cos participantes neste Foro. Así mesmo, felicita D. ª Rosa María Prieto e a D. Ignacio Fraisero polos seus novos nomeamentos. Doutra banda, comunica que está recibindo moitas chamadas no referente a domiciliacións en BANKIA do modelo 583 que non estaban sendo atendidas. Pregunta se a Axencia Tributaria dispón dalgunha información ao respecto e que, sobre todo, teña en cóntao ante as incidencias que se detecten. Engade que tamén quere propor que nunha próxima reunión dos grupos de traballo inclúase a problemática que o colectivo de colaboradores sociais ten en relación co teléfono do Departamento de Recadación, xa que, por motivos de seguridade, envíase unha SMS á persoa contribuínte que, neses momentos, o máis normal é que non estea en presenza do profesional tributario. Engade que habería que buscar unha vía para que sexa o propio colaborador social quen en representación dos seus clientes poida acceder ao servizo e xestionar os trámites oportunos. Por último, en relación co Código de Boas Prácticas, sinala que o Consello Xeral comunicara á anterior directora do Servizo de Planificación e Relacións Institucionais o seu interese en levar a cabo unha campaña de divulgación entre o seu colectivo. Solicita que lle confirmen se agora este asunto debe tratarse co novo director do Servizo.
D. Ignacio Fraisero Aranguren contéstalle que, por suposto, desde o Servizo que dirixe continuarase prestando colaboración e apoio ao Consello Xeral de Colexios Oficiais de Graduados Sociais de España na organización da campaña divulgativa sobre os Códigos de Boas Prácticas. Por outra banda, sen prexuízo do que o director de Recadación desexe engadir, comenta que a Axencia Tributaria é consciente das dificultades co servizo de asistencia e que, efectivamente, está estudando como articular unha solución conxunta para todos os Departamentos.
De seguido toma a palabra D. Guillermo Barros Gallego, director do Departamento de Recadación, para sinalar que non é intención da Axencia Tributaria dificultar o labor dos colaboradores sociais e reitera o comentado por D. Ignacio Fraisero no referente a que se está analizando a problemática, a fin de establecer un sistema que, cumprindo todas as condicións de seguridade, permitan garantir un servizo óptimo. Doutra banda, sinala que, en relación coas domiciliacións en BANKIA que non se están atendendo, o seu Departamento revisará se existe algún tipo de incidencia puntual e comunicarao aos asistentes.
A continuación, D.ª Pilar Jurado Borrego, directora do Departamento de Aduanas e Impostos Especiais, pregunta a D. José Castaño Semitiel se a incidencia comentada con respecto ao modelo 583 tamén se está producindo coa domiciliación doutras autoliquidacións.
D. José Castaño respóndelle que supón que está ocorrendo con máis modelos, pero que as chamadas que recibiu estaban referidas ao modelo 583, cuxo último día de presentación finalizaba o 22 de novembro.
D.ª Pilar Jurado comenta que, posiblemente, as incidencias débanse a axustes internos derivados da fusión.
De seguido, D. Rafael Gil indica que desexa reiterar unha cuestión xa comentada na reunión do grupo de traballo en relación coa asistencia nas Delegacións e é que seguen existindo moitas restricións no acceso ás oficinas e que, ademais, o sistema de citas, polo menos nas Baleares, non funciona nada ben e danse casos en que o prazo de presentación é curto e tárdanse días en obter a asistencia ou unha cita. Engade que esta situación se está producindo en xeral en toda a Administración e non só na Axencia Tributaria. Reitera que é moi necesario mellorar a atención personalizada tanto telefónica como presencialmente, así como o servizo de cita previa.
D. Guillermo Barros e D. Ignacio Fraisero reiteran que a Axencia Tributaria está analizando distintas vías que permitan mellorar a eficiencia dos servizos de atención e asistencia e que non hai ningún inconveniente en incluír este tema nas próximas reunións dos grupos de traballo.
Xa que non se realizan novas intervencións, a presidenta da Axencia Estatal de Administración Tributaria agradece ás persoas asistentes a súa presenza e participación e dá por concluída a vixésima sesión do pleno do Foro de Asociacións e Colexios de Profesionais Tributarios.
A secretaria Técnica do Foro
D.ª Dolores Carreño Beltrán
O presidente do Foro
D. Jesús Gascón Catalán