Código de boas prácticas tributarias
Elaborado e aprobado polo Foro de Empresas, Institucións e Entidades Públicas para impulsar unha relación reciprocamente cooperativa entre a Axencia Tributaria e as entidades que o subscriban
Código de boas prácticas tributarias
INTRODUCIÓN
As Empresas, Institucións e Entidades Públicas que desenvolven unha actividade económica desempeñan un papel moi importante na vida social, non só como xeradoras de emprego e riqueza, senón como instrumentos do Estado para promover o desenvolvemento e benestar dos cidadáns, constituíndose en actores fundamentais do desenvolvemento das comunidades en que se insiren.
No ámbito do sector privado empresarial, nacional e internacional, iniciouse hai máis de 12 anos un proceso de progresivo fortalecemento da responsabilidade social corporativa, o que está implicando seguir unha serie de condutas que van máis alá do respecto ao estrito cumprimento das leis e resto de normas, para adoptar posturas de contribución activa e voluntaria da mellora social, económica e ambiental.
Resulta lóxico pois, que as citadas Empresas, Institucións e Entidades Públicas formalicen tamén patróns de responsabilidade social corporativa en que se plasme a súa contribución á mellora e fluidez das relacións entre administracións, así como a colaboración entre as mesmas, todo iso en prol de de conseguir unha maior e necesaria transparencia respecto do cumprimento das normas e códigos de conduta ao uso nos sectores en que actúe.
Pola súa banda, tamén a Administración tributaria leva anos traballando intensamente na creación dun conxunto de relacións estreitas cos contribuíntes que permitan un mellor e máis transparente cumprimento das normas tributarias, contribuíntes entre os que se inclúen as Empresas, Institucións e Entidades Públicas.
Este tipo de relación, cooperativa, é xa hoxe un estándar na relación entre a Administración tributaria e as Empresas, Institucións e Entidades Públicas, e aos poucos vaise facendo extensiva a outros colectivos (asesores, intermediarios tributarios, autónomos ou as Pemes).
É neste contexto en que se constituíu o Foro de Empresas, Institucións e Entidades Públicas como un lugar de encontro entre a Administración Tributaria e as Entidades e Institucións Públicas que se vaian adherindo ao mesmo, para lograr un espazo común de solución de controversias, coñecemento mutuo e, en definitiva, para facilitar o axeitado cumprimento das obrigas de ambas as dúas partes na relación tributaria.
Resulta evidente hoxe que a existencia dun axeitado sistema tributario e aduaneiro é un elemento destacado do marco institucional dun país, o que xustifica que cidadáns, axentes sociais e autoridades involúcrense activamente para o seu mellor desenvolvemento e efectiva aplicación.
Nesa liña, o presente Código de Boas Prácticas Tributarias contén recomendacións, voluntariamente asumidas pola Administración Tributaria e as entidades adheridas a el, tendentes a mellorar a aplicación do noso sistema tributario e aduaneiro a través do incremento da seguridade xurídica, a cooperación recíproca baseada na boa fe e confianza lexítima entre a Axencia Tributaria e as propias entidades, e a aplicación de políticas fiscais responsables. Estas recomendacións formúlanse con carácter non exhaustivo e flexible, permitindo que as Empresas, Institucións e Entidades Públicas que as asuman poidan adaptaras ás súas propias características.
Constitúen obxectivos primordiais deste Código acadar unha correcta xestión tributaria e aduaneira por parte das Empresas, Institucións e Entidades Públicas, así como lograr os maiores estándares de seguridade xurídica en materia fiscal, o cal sen dúbida comportará unha maior fortaleza nos resultados da xestión económica das entidades adheridas, minorando así mesmo os seus riscos, incluíndo os reputacionales.
Os principios de boa fe e confianza lexítima que presiden o funcionamento das Administracións Públicas cobran especial relevancia no actual sistema tributario, non só pola maior esixencia da súa normativa, senón tamén porque a actividade económica do sector público acadou uns niveis de complexidade moi elevados, especialmente naqueles sectores con compoñente internacional. Neste escenario, a axeitada xestión dos riscos inherentes ao cumprimento das obrigas tributarias demanda unha maior cooperación entre a Administración Tributaria e as Empresas, Institucións e Entidades Públicas cunha actividade económica que sexa significativa.
Unha das dúas grandes liñas de actuación da Axencia Tributaria de acordo coa normativa que a regula consiste na prestación de servizos de información e asistencia ao contribuínte. Máis alá de que a Axencia Tributaria garanta no desenvolvemento da súa actividade o pleno exercicio dos dereitos dos contribuíntes, unha Administración Tributaria moderna esixe unha proximidade maior coas Empresas, Institucións e Entidades Públicas, tanto como principais contribuíntes, como pola súa valiosa actuación como colaboradores tributarios. A devandita proximidade debe caracterizarse, ademais de por un mellor e máis detallado coñecemento da actuación do contribuínte, por unha maior publicidade e perdurabilidade dos seus criterios interpretativos e de actuación.
En definitiva, baixo este compromiso da Administración Tributaria dotarase da necesaria seguridade xurídica aos contribuíntes co fin de conseguir un cumprimento mellor e máis eficaz das obrigas tributarias, entendendose a xestión tributaria xa non como un procedemento de partes enfrontadas, senón como unha colaboración tendente a conseguir unha fin común.
Habendose formulado un Código de Boas Prácticas Tributarias entre a Administración Tributaria e as grandes empresas do sector privado, resulta a todas luces imprescindibles plasmar de forma explícita os citados principios e guías de actuación respecto das relacións entre a Administración Tributaria e as Empresas, Institucións e Entidades Públicas, que xa de feito véñense producindo polas vías naturais do entendemento entre axentes da administración.
Neste marco, o obxectivo do Código é promover unha relación reciprocamente cooperativa entre a Axencia Estatal de Administración Tributaria (de agora en diante, Axencia Tributaria) e as entidades/institucións públicas que o subscriban, relación baseada nos principios de transparencia e confianza mutua, que debe dar lugar, polo tanto, a un desenvolvemento da mesma conforme aos principios de boa fe e lealdade entre as partes, incrementando a eficacia dos controis da Administración Tributaria e reducindo a inseguridade xurídica á que poderían estar expostas as Empresas, Institucións e Entidades Públicas, así como a litixiosidade que puidese xurdir.
BOAS PRÁCTICAS FISCAIS
1. TRANSPARENCIA, BOA FE Y COOPERACIÓN CON LA AGENCIA TRIBUTARIA EN LA PRÁCTICA FISCAL EMPRESARIAL.
- Son boas prácticas que deben ser fomentadas polas Empresas, Institucións e Entidades Públicas adheridas, todas aquelas que conduzan á redución de riscos fiscais significativos e á prevención daquelas condutas susceptibles de xeraros.
- As Empresas, Institucións e Entidades Públicas evitarán a utilización de estruturas de carácter opaco con finalidades tributarias, entendendose por tales aquelas en que, mediante a interposición de sociedades instrumentais a través de paraísos fiscais ou territorios non cooperantes coas autoridades fiscais, estean deseñadas co propósito de impedir o coñecemento por parte da Axencia Tributaria do responsable final das actividades, ou o titular último dos bens ou dereitos implicados.
- As Empresas, Institucións e Entidades Públicas e a Axencia Tributaria colaborarán na detección e busca de solucións respecto daquelas prácticas fiscais fraudulentas que poidan desenvolverse nos mercados nos que están presentes co fin de erradicar as xa existentes, así como de previr a súa extensión.
- O Consello de administración ou órgano equivalente estará informado das políticas fiscais aplicadas pola entidade. Antes de formular as contas anuais e presentar a declaración do Imposto sobre Sociedades, o responsable dos asuntos fiscais informará o Consello ou órgano equivalente, directamente ou a través da Comisión de Auditoría se existise, das políticas seguidas durante o exercicio.
Sen prexuízo diso , no caso de operacións ou asuntos que deban someterse á aprobación do Consello de administración ou órgano equivalente, informarase de cales son as consecuencias fiscais das mesmas cando constitúan un factor relevante.
2. SEGURIDADE XURÍDICA NA APLICACIÓN E INTERPRETACIÓN DAS NORMAS TRIBUTARIAS POR PARTE DA AXENCIA TRIBUTARIA.
- A Axencia Tributaria procurará que nas súas actuacións teñan en cóntase os precedentes administrativos e velará por que na interpretación das normas respéctese a unidade de criterio da Administración Tributaria.
Para tal fin, a Axencia Tributaria aplicará os criterios interpretativos que se desprendan da doutrina administrativa e xurisprudencial. En ausencia de tal doutrina, cando tivese dúbidas sobre o criterio a aplicar, solicitará informe a Dirección Xeral de Tributos no ámbito da súa competencia.
Os directores de Departamento da Axencia Tributaria informarán o Comité Permanente de Enderezo da mesma daqueles criterios interpretativos que pretendan aplicar nas súas actuacións, sempre que se refiran a cuestións de especial transcendencia sobre as que non exista criterio establecido pola Dirección Xeral de Tributos, o Tribunal Económico-administrativo Central, ou os Tribunais de Xustiza. - Sen prexuízo da regulación aplicable no referente á interpretación e cualificación das normas tributarias e do labor de información e asistencia aos obrigados tributarios, a Axencia Tributaria fará públicos os criterios seguidos nos seus procedementos de control en tanto sexan susceptibles de ser aplicados con carácter xeral.
- A Axencia Tributaria establecerá procedementos axeitados para permitir que as Empresas, Institucións e Entidades Públicas que presenten dúbidas sobre o tratamento tributario de determinadas operacións ou operativas, poidan coñecer, coa rapidez requirida polo caso, os criterios que a Administración aplicaría en tales operacións ou operativas.
- As entidades adheridas poderán presentar un anexo explicativo canda as declaracións tributarias, manifestando tanto os criterios seguidos na preparación das mesmas como os feitos en que se fundamentan, o cal será valorado favorablemente pola Axencia Tributaria para os efectos de determinar a dilixencia, o dolo ou culpa a que se refire a Lei Xeral Tributaria (en tanto os feitos adáptense á realidade e os criterios encóntrense razoablemente fundados).
3. REDUCIÓN DA LITIXIOSIDADE E EVITACIÓN DE CONFLITOS.
- A Axencia Tributaria e as Empresas, Institucións e Entidades Públicas teñen como obxectivo que as súas relacións sexan construtivas, transparentes e baseadas na mutua confianza. Para conseguiro, ambas as dúas partes deberán procurar minorar os conflitos derivados da interpretación da normativa aplicable, favorecendo o uso dos instrumentos que, para ese fin, establece o ordenamento xurídico tributario.
- A Axencia Tributaria e as Empresas, Institucións e Entidades Públicas esgotarán todas as posibilidades que ofrece o carácter contraditorio do procedemento inspector, potenciando o acordo en todas as fases procedimentales en que iso sexa factible e asumindo as seguintes prácticas:
- A Axencia Tributaria facilitará así que resulte posible o coñecemento dos feitos susceptibles de regularización, de xeito que, durante o curso das actuacións inspectoras favorézase o maior intercambio de pareceres, que posibilite a corrección das actuacións a futuro.
- A Axencia Tributaria comunicará, no trámite de audiencia previo á incoación das actas de inspección, os feitos que inflúan na eventual proposta de regularización. Así mesmo, indicaranse os conceptos esenciais a regularizar, e na medida do posible, a título orientador, unha cuantificación provisional da liquidación que resultaría de acordo cos datos dispoñibles no devandito momento.
- A Axencia Tributaria incorporará na motivación dos actos en que se basee a proposta de regularización, unha valoración expresa das alegacións do contribuínte.
Co fin de facilitar a axeitada valoración das alegacións presentadas, as Empresas, Institucións e Entidades Públicas informarán diso ao órgano que tramita o procedemento así que as presenten, indicando o lugar de presentación facilitando unha copia das mesmas, por medios electrónicos en todo caso. - A Axencia Tributaria atenderá de xeito efectivo, nas inspeccións de grupos, as alegacións que puidesen formularse contra as dilixencias erguidas ás entidades dominadas, previas á acta consolidada.
- A Axencia Tributaria procurará que todas as cuestións de feito relevante para practicar a liquidación, así como a actividade probatoria correlativa, coñézanse e discutan axeitadamente durante as actuacións inspectoras previas á sinatura da acta ou, se é o caso, nas actuacións complementarias que se acorden para ese fin.
- A Axencia Tributaria e as Empresas, Institucións e Entidades Públicas potenciarán os acordos e as conformidades no procedemento inspector.
- Así mesmo, procurarase que todas as cuestións de feito relevante para instruír, se é o caso, o expediente sancionador, coñézanse e discutan axeitadamente con anterioridade á resolución do mesmo.
- Para reducir a carga fiscal indirecta que representa o cumprimento de determinadas obrigas e a atención de determinados procedementos, a Axencia Tributaria delimitará do xeito máis preciso posible o obxecto dos requirimentos e declaracións informativas e procurará limitar a duración dos procedementos de comprobación e investigación ao tempo estritamente necesario para poder realizar unha axeitada actuación de control. Pola súa banda, as Empresas, Institucións e Entidades Públicas facilitarán a información e documentación solicitada pola Axencia Tributaria, así como toda aquela que poida resultar relevante para o desenvolvemento dos correspondentes procedementos, da forma máis rápida, completa e eficaz.
ANEXO
ADHESIÓN AO CÓDIGO DE BOAS PRÁCTICAS TRIBUTARIAS E SEGUIMENTO DA APLICACIÓN DO MESMO
1. ÁMBITO SUBXECTIVO DE APLICACIÓN.
O presente Código foi elaborado e aprobado polo Foro de Empresas, Institucións e Entidades Públicas para promover unha relación reciprocamente cooperativa entre a Axencia Tributaria e as mesmas que o subscriban.
O Código será aplicado pola Axencia Tributaria e por todas as Empresas, Institucións e Entidades Públicas que se adhiran ao mesmo, comprometendose as partes afectadas ao seu desenvolvemento e implantación nos seus respectivos ámbitos de competencia. Non obstante, a Axencia Tributaria desenvolverá gradualmente o apartado 2.3. do mesmo, tendo en conta o número de Empresas, Institucións e Entidades Públicas adheridas.
2. PROCEDEMENTO DE ADHESIÓN.
A decisión de adhesión ao Código de Boas Prácticas Tributarias deberá formalizarse a través dun acordo do Consello de administración ou órgano equivalente da entidade, que se comunicará á Axencia Tributaria. Do mesmo xeito, poderá comunicar en calquera momento seu baixa do mesmo.
A adhesión e baixa deberán ser á totalidade do Código, non sendo admisible a adhesión ou baixa parcial a apartados específicos do mesmo.
Polo tanto, unha vez o Consello de administración ou órgano equivalente da entidade acordase a súa adhesión ao Código de Boas Prácticas Tributarias, a entidade debe comunicar ese acordo á Axencia Tributaria a través do seguinte procedemento:
- Remisión á Secretaría Técnica do Foro de Empresas, Institucións e Entidades Públicas-Servizo de Planificación e Relacións Institucionais- do documento de acordo de adhesión do Consello de administración ou órgano equivalente, ben a través do rexistro da Delegación Especial de adscrición da empresa ou da Delegación Central de Grandes Contribuíntes, ben a través do envío dun correo electrónico ao seguinte enderezo: stecnica.foroentidadespublicas@correo.aeat.es
- A continuación, a Secretaría Técnica do Foro de Empresas, Institucións e Entidades Públicas comunicará á Delegación Especial de adscrición da empresa ou, se é o caso, á Delegación Central de Grandes Contribuíntes a adhesión ao Código de Boas Prácticas Tributarias da entidade.
- Finalmente, unha vez obtido o consentimento expreso da entidade, a Axencia Tributaria publicará a relación de Empresas, Institucións e Entidades Públicas adheridas ao Código de Boas Prácticas Tributarias na súa páxina web, no apartado creado para ese fin.
A Axencia Tributaria poderá informar de cales son as entidades adheridas ao Código previo consentimento expreso das mesmas, a través da Secretaría Técnica do Foro.
O informe anual de goberno corporativo ou documento análogo (informe de xestión, memoria, …) das Empresas, Institucións e Entidades Públicas adheridas ao Código deberá reflectir o efectivo cumprimento por parte daquelas do contido deste . No suposto de que a devandita cuestión non apareza reflectida no informe, entenderase, non sendo que medie xustificación suficiente, que a entidade decidiu renunciar ao mesmo.
3. COMISIÓN DE SEGUIMENTO.
O Foro de Empresas, Institucións e Entidades Públicas é a sede en que a Axencia Tributaria e as Empresas, Institucións e Entidades Públicas teñen que estudar e convir a inclusión no Código de novas materias e a interpretación das recomendacións do mesmo.
O Pleno do Foro de Empresas, Institucións e Entidades Públicas determinará a creación dunha Comisión de Seguimento da aplicación do Código de Boas Prácticas Tributarias, composta por seis membros, nomeados anualmente a partes iguais pola Axencia Tributaria e as Empresas, Institucións e Entidades Públicas participantes no Foro. A condición de presidente recaerá nun dos membros nomeados pola Axencia Tributaria e a de secretario nun membro de entre os nomeados polas Empresas, Institucións e Entidades Públicas.
Constitúe unha finalidade primordial da Comisión de Seguimento presentar á consideración daquel , tanto as cuestións de interpretación que considere oportunas, como a oportunidade de abordar novas materias, sen prexuízo de calquera outras iniciativas que poidan axudar á materialización e posta en práctica do Código.
A actuación da Comisión de Seguimento estará guiada polos principios de transparencia, confianza mutua, boa fe e lealdade que presiden o Código de Boas Prácticas Tributarias.
Os acordos da Comisión de Seguimento adoptaranse por consenso entre os seus membros.
Todos os datos, informes ou antecedentes de calquera natureza presentada á Comisión de Seguimento ou obtidos pola mesma no desempeño das súas funcións terán carácter reservado, estando os seus membros obrigados ao máis estrito e completo sixilo respecto dos mesmos.
A Comisión de Seguimento non poderá coñecer sobre situacións particulares das Empresas, Institucións e Entidades Públicas adheridas ao Código, non podendo polo tanto intervir en ningún procedemento tributario en curso.
A Comisión de Seguimento reunirase tantas veces como se considere necesario pola representación da Axencia Tributaria ou das Empresas, Institucións e Entidades Públicas.