Saltar ao contido principal
Memoria 2021

2.4. Axencia Tributaria electrónica

Desde a súa creación, a Axencia Tributaria foi pioneira no campo da administración electrónica, e o uso intensivo das novas tecnoloxías da información e das comunicacións foi unha constante que levou a dispor, hoxe en día, dunha auténtica “Axencia Tributaria electrónica”.

Ao longo dos últimos exercicios, a canle electrónica converteuse no máis utilizado nas relacións cos contribuíntes.

Neste ámbito resultou fundamental a implantación en 2021 da nova Sede electrónica da Axencia Tributaria: https://sede.agenciatributaria.gob.es. Esta páxina web unifica o portal de información e a sede electrónica, de maneira que todos os servizos pasan a ser accesible baixo unha estrutura temática de contidos – con independencia de que se trate de información ou de trámites – que fai máis cómoda e áxil a navegación para o contribuínte, mellorando así a experiencia do usuario.

A nova web conta cun deseño moderno para facilitar a navegación e unha visión e linguaxe orientada ao usuario, con explicacións e descricións previas ao acceso ás distintas xestións. Refórzase así a web da Axencia como ferramenta básica para minimizar os custos indirectos do cumprimento tributario para o contribuínte.

A páxina de inicio mostra o usuario tres grandes apartados: un bloque de contidos que irá cambiando ao longo do tempo (‘carrusel’, ou ‘slider’), outro cos trámites máis relevantes pola súa importancia e utilización polos contribuíntes (trámites destacados), e un terceiro (información e xestións) estruturado en dezaseis temas, que dá acceso aos distintos trámites e contidos informativos, ben por impostos, por perfís de contribuíntes e materias; ou por tipo de trámite.

Por último, na parte inferior sitúanse accesos directos a diversas materias de interese, así como un apartado de manuais, vídeos e folletos. Igualmente, mánténse, neste caso durante toda a navegación na nova web, un bloque final de páxina cos avisos legais e de seguridade, os apartados ‘Contacta connosco ’e ‘Axuda’, ligazóns de interese e a data de actualización da páxina.

Tamén no ámbito da administración electrónica, e en relación coas notificacións, a entrada en vigor en 2016 da Lei 39/2015, do 1 de outubro do Procedemento Administrativo Común das Administracións Públicas, supuxo que as persoas xurídicas (incluídas as Administracións Públicas) integrásense no sistema de Notificación Electrónica Obrigatoria (NEO). O censo total de incluídos efectivos en NEO a 31 de decembro de 2021 era de 2.350.159 persoas físicas e xurídicas.

En 2021 emitíronse 14,76 millóns de notificacións e comunicacións electrónicas, de que 14,10 millóns corresponden a titulares incluídos en Notificación Electrónica Obrigatoria (NEO).

Para potenciar a utilización do rexistro electrónico facilitouse para todos os trámites de rexistro, no caso das persoas físicas, a presentación de documentación con Cl@ve PIN. Isto facilita o acceso para aqueles trámites que viñan esixindo certificado electrónico e para os que non era suficiente achegar o Código Seguro de Verificación (CSV) da comunicación recibida da Axencia Tributaria.

Neste contexto, as presentacións sen necesidade de identificación ou con identificación non reforzada, con CSV ou referencia, situáronse en 811.809 asentos rexistrais. Os asentos polo rexistro electrónico con certificado electrónico ou Cl@ve PIN medraron en 2021 chegando a 5.515.889 asentos.

Conforme á normativa vixente, existen numerosos supostos en que os cidadáns se ven obrigados a acreditar fronte ás Administracións Públicas ou fronte aos organismos e entidades dependentes das mesmas, circunstancias de carácter tributario, como por exemplo a súa situación sobre o cumprimento de obrigas tributarias ou o nivel de renda.

Durante o ano 2021 solicitáronse por vía electrónica 9.699.086 certificados, o que supón un 95,12 % sobre o total de certificados solicitados. Isto quere dicir que máis de nove de cada dez certificados solicitáronse a través de medios telemáticos, ben polo propio cidadán ou ben mediante subministración directa á Administración Pública que require a información.

Resulta indubidable que a comunicación cos contribuíntes cambiou e debe ser potenciado e utilizado calquera medio que permita mellorar a información do contribuínte e asistirlle no cumprimento das súas obrigas tributarias promovendo, en definitiva, un mellor cumprimento das mesmas.

No ano 2021, 2.291.491 contribuíntes máis comunicaron os seus datos de contacto electrónicos, xa sexa un número de teléfono móbil, un enderezo de correo electrónico ou ambos os dous, co obxecto de utilizar os sistemas para enviar información ao contribuínte ou un aviso sobre a existencia dunha notificación. A 31 de decembro de 2021, o número de contribuíntes totais subscritos en 2020 ao sistema de avisos sobre notificacións acada a cifra de 11.835.304.

A utilización da Administración electrónica ofrece indubidables vantaxes, entre as que destacan a diminución da presión fiscal indirecta, a minoración da carga de traballo xestor da Axencia Tributaria, a redución dos tempos de tramitación dos procedementos e a diminución do tempo necesario para procesar a información e para detectar a evolución de variables económicas.

Un dos aspectos básicos da asistencia prestada por canles electrónicas atende á facilidade que ten un contribuínte para presentar a súa documentación de maneira electrónica. Durante 2021, acadouse unha porcentaxe do 91,21 %de documentos non normalizados presentados por rexistro electrónico polos contribuíntes respecto do número total de documentos presentados a través de rexistro presencial e electrónico.

Un exemplo da crecente importancia da nova comunicación co contribuínte aproveitando os beneficios que outorga a administración electrónica, é a creación das Administracións de asistencia Dixital Integral (ADI), administracións en que a atención e asistencia ao contribuínte realízase exclusivamente por medios electrónicos e telefónicos, e que facilitan a accesibilidade a toda a poboación e nun horario amplo, reducen os custos para o contribuínte ao evitarlle os desprazamentos, favorecen a unificación do criterio na aplicación da norma, e permiten unha maior especialización dos funcionarios que traballan nelas , mellorando así a asistencia ao contribuínte.

Para máis información, no apartado 4.3. desta Memoria desenvólvense os servizos prestados por medios electrónicos.