Saltar ao contido principal
Memoria 2022

2.4. Axencia Tributaria electrónica

Desde a súa creación, a Axencia Tributaria foi pioneira no campo da administración electrónica, e o uso intensivo das novas tecnoloxías da información e das comunicacións foi unha constante que levou a dispor, hoxe en día, dunha auténtica “Axencia Tributaria electrónica”.

Ao longo dos últimos exercicios, a canle electrónica converteuse no máis utilizado nas relacións cos contribuíntes.

Neste ámbito resultou fundamental a implantación en 2021 da nova Sede electrónica da Axencia Tributaria: https://sede.agenciatributaria.gob.es. Esta páxina web unifica o portal de información e a sede electrónica, de maneira que todos os servizos pasan a ser accesible baixo unha estrutura temática de contidos – con independencia de que se trate de información ou de trámites – que fai máis cómoda e áxil a navegación para o contribuínte, mellorando así a experiencia do usuario.

O seu deseño moderno facilita a navegación e unha visión e linguaxe orientada ao usuario, con explicacións e descricións previas ao acceso ás distintas xestións, reforzandose a web da Axencia como ferramenta básica para minimizar os custos indirectos do cumprimento tributario para o contribuínte.

Tamén no ámbito da administración electrónica, e en relación coas notificacións, a entrada en vigor en 2016 da Lei 39/2015, do 1 de outubro do Procedemento Administrativo Común das Administracións Públicas, supuxo que as persoas xurídicas (incluídas as Administracións Públicas) integraranse no sistema de Notificación Electrónica Obrigatoria (NEO). O censo total de incluídos efectivos en NEO a 31 de decembro de 2022 era de 2.673.987 persoas físicas e xurídicas.

Segundo determina a citada lei, entenderase cumprida a obriga de notificación electrónica á que se refire o artigo 40.4 coa posta a disposición da notificación na Sede electrónica da Administración ou Organismo actuante ou no enderezo electrónico habilitado única. Agora ben, ademais, os interesados deben poder acceder a todas as notificacións desde o Punto de Acceso Xeral electrónico da Administración, que funcionará como un portal de acceso.

No Rexistro electrónico da Axencia Tributaria facilitouse para todos os trámites de rexistro e para persoas físicas, a presentación de documentación con Cl@vePIN. Esta é unha facilidade engadida para aqueles tramites que esixían certificado e non era suficiente con achegar o CSV da comunicación recibida da Axencia Tributaria, potenciando a utilización do rexistro electrónico.

Como consecuencia diso as presentacións sen necesidade de identificación ou con identificación non reforzada, con CSV ou referencia son moito menos que as presentacións con identificación, quedandose en 626.146 asentos rexistrais. Porén, os asentos polo rexistro electrónico con certificado electrónico ou Cl@vePIN foron en 2022 de 5.386.905 asentos.

Conforme á normativa vixente, existen numerosos supostos en que os cidadáns se ven obrigados a acreditar fronte ás Administracións Públicas ou fronte aos organismos e entidades dependentes das mesmas, circunstancias de carácter tributario, como por exemplo a súa situación sobre o cumprimento de obrigas tributarias ou o nivel de renda.

Durante o ano 2022 solicitáronse por vía electrónica 9.478.951 certificados, o que supón un 95,24 % sobre o total de certificados solicitados. Isto quere dicir que máis de nove de cada dez certificados solicitáronse a través de medios telemáticos, ben polo propio cidadán ou ben mediante subministración directa á Administración Pública que require a información.

Tamén cómpre destacar que en decembro de 2022 iniciouse un proxecto piloto para prestar asistencia telefónica con cita previa para a solicitude de certificados tributarios.

Resulta indubidable que a comunicación cos contribuíntes cambiou e debe ser potenciado e utilizado calquera medio que permita mellorar a información do contribuínte e asistirlle no cumprimento das súas obrigas tributarias promovendo, en definitiva, un mellor cumprimento das mesmas.

No ano 2022, 1.907.966 contribuíntes máis comunicaron os seus datos de contacto electrónicos, xa sexa un número de teléfono móbil, un enderezo de correo electrónico ou ambos os dous, co obxecto de utilizar os sistemas para enviar información ao contribuínte ou un aviso sobre a existencia dunha notificación. A 31 de decembro de 2022, o número de contribuíntes totais subscritos ao sistema de avisos informativos e sobre notificacións acada a cifra de 13.743.270.

A utilización da Administración electrónica ofrece indubidables vantaxes, entre as que destacan a diminución da presión fiscal indirecta, a minoración da carga de traballo xestor da Axencia Tributaria, a redución dos tempos de tramitación dos procedementos e a diminución do tempo necesario para procesar a información e para detectar a evolución de variables económicas.

Un exemplo da crecente importancia da nova comunicación co contribuínte aproveitando os beneficios que outorga a administración electrónica, é a creación das Administracións de asistencia Dixital Integral (ADI), administracións en que a atención e asistencia ao contribuínte realízase exclusivamente por medios electrónicos e telefónicos, e que facilitan a accesibilidade a toda a poboación e nun horario amplo, reducen os custos para o contribuínte ao evitarlle os desprazamentos, favorecen a unificación do criterio na aplicación da norma, e permiten unha maior especialización dos funcionarios que traballan nelas , mellorando así a asistencia ao contribuínte.

Para máis información, no apartado 4.3. desta Memoria desenvólvense os servizos prestados por medios electrónicos.