Novidades de normativa 2023
Saltar índice da informaciónPrincipais novidades tributarias introducidas polo Real decreto 1008/2023 polo que se modifica o Regulamento do IRPF e Regulamento do Imposto sobre Sociedades
IMPOSTO SOBRE A RENDA DAS PERSOAS FÍSICAS
Con efectos desde o 7 de decembro de 2023 e vixencia indefinida, introdúcense as seguintes modificacións no Regulamento do Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (RIRPF):
-
Exención dos rendementos do traballo derivado da entrega de accións ou participacións a traballadores de empresas emerxentes
Modifícase o número 1.º do apartado 2 do artigo 43 polo artigo Primeiro apartado Un do Real decreto 1008/2023.
En relación coa exención dos rendementos do traballo derivado da entrega de accións ou participacións a traballadores de empresas emerxentes ás que se refire a Lei 28/2022, do 21 de decembro, de fomento do ecosistema das empresas emerxentes, recóllese, a nivel regulamentario, o requisito xa establecido legalmente sobre as condicións en que se ten que realizar a oferta de maneira que non cumprirá que esta realícese nas mesmas condicións para todos os traballadores da empresa debendo efectuarse dentro da política retributiva xeral da empresa e contribuír á participación dos traballadores nesta última.
-
Procedemento para a práctica da dedución por maternidade e o seu pagamento anticipado e para a aplicación do incremento da devandita dedución
Modifícase o artigo 60 polo artigo Primeiro apartado Dous do Real decreto 1008/2023.
As modificacións introducidas teñen como finalidade adaptar este artigo á nova regulación legal da dedución por maternidade en que se ampliou o colectivo beneficiario da mesma e, suprimiuse o límite das cotizacións e cotas totais á Seguridade Social e Mutualidades reportadas en cada período impositivo con posterioridade ao nacemento ou adopción que establecía a normativa anterior.
-
Obriga de declarar
Modifícanse os apartados 2 e 3 do artigo 61 polo artigo Primeiro apartado Tres do Real decreto 1008/2023.
Para ese fin de adaptar este artigo á regulación legal incorpórase a obriga de declarar para todas aquelas persoas físicas que en calquera momento do período impositivo estivesen de alta, como traballadores por conta propia, no Réxime Especial de Traballadores por Conta Propia ou Autónoma, ou no Réxime Especial da Seguridade Social dos Traballadores do Mar e elévase de 14.000 a 15.000 euros anuais o límite excluínte da obriga de declarar no caso de percibir os rendementos do traballo previsto no artigo 96.3 da LIRPF (os que procedan de máis un pagador coas excepcións sinaladas no devandito artigo; pensións compensatorias do cónxuxe ou anualidades por alimentos non exentas; nos casos en que o pagador non estea obrigado a reter ou cando se trate de rendementos suxeitos a tipo fixo de retención).
-
Tipo de retención aplicable sobre determinados rendementos
Como consecuencia das modificacións legais que reducen o tipo de retención sobre os rendementos do traballo derivado da elaboración de obras literarias, artísticas ou científicas e, sobre os rendementos derivados da propiedade intelectual cando, en ambos os dous casos, cúmpranse determinados requisitos:
-
Modifícase o número 4º do apartado 1 do artigo 80 polo artigo Primeiro apartado Catro do Real decreto 1008/2023.
A porcentaxe de retención sobre os rendementos do traballo derivado da elaboración de obras literarias, artísticas ou científicas (que, con carácter xeral é o 15 por cento) será do 7 por cento cando o volume de tales rendementos íntegros correspondente ao exercicio inmediato anterior sexa inferior a 15.000 euros e represente máis do 75 por cento da suma dos rendementos íntegros de actividades económicas e do traballo obtido polo contribuínte no devandito exercicio.
Para a aplicación deste tipo de retención, os contribuíntes deberán comunicar ao pagador dos rendementos a concorrencia das devanditas circunstancias, quedando obrigado o pagador a conservar a comunicación debidamente asinada.
-
Modifícase o apartado 2 do artigo 101 polo artigo Primeiro apartado Cinco do Real decreto 1008/2023.
A porcentaxe de retención sobre os rendementos procedentes da propiedade intelectual, calquera que sexa a súa cualificación será do 15 por cento.
Non obstante, será de aplicación o 7 por cento:
-
Cando o volume de tales rendementos íntegros correspondente ao exercicio inmediato anterior sexa inferior a 15.000 euros e represente máis do 75 por cento da suma dos rendementos íntegros de actividades económicas e do traballo obtido polo contribuínte no devandito exercicio.
-
Cando se trate dos rendementos de actividades profesionais establecidos regulamentariamente.
-
Cando se trate de anticipos a conta derivados da cesión da explotación de dereitos de autor que se vaian a devengar ao longo de varios anos.
-
-
-
Réxime especial aplicable a traballadores, profesionais, emprendedores e investidores desprazados a territorio español
Con efectos desde o 1 de xaneiro de 2023, o artigo 93 da Lei do IRPF que regula o réxime fiscal especial aplicable aos traballadores, profesionais, emprendedores e investidores desprazados a territorio español, foi obxecto de modificación pola Disposición Final terceira da Lei 28/2022, do 21 de decembro, de fomento do ecosistema das empresas emerxentes (BOE do 22 de decembro).
En particular, no que fai ao ámbito subxectivo de aplicación do réxime, este esténdese aos traballadores por conta allea , ao permitir a súa aplicación a traballadores que se despracen a territorio español para traballar a distancia utilizando exclusivamente medios e sistemas informáticos, telemáticos e de telecomunicación e a administradores de empresas con independencia da súa porcentaxe de participación no capital social da entidade.
Así mesmo, esténdese o devandito ámbito subxectivo de aplicación a quen se despracen para desenvolver unha actividade emprendedora nos termos da Lei 14/2013, do 27 de setembro, de apoio aos emprendedores e a súa internacionalización, aos profesionais altamente cualificados que presten servizos a empresas emerxentes e aos que leven a cabo actividades de formación, investigación, desenvolvemento e innovación, e cumpran determinados requisitos.
Ademais, establécese a posibilidade de optar pola tributación polo Imposto sobre a Renda de non Residentes, aos fillos do contribuínte menores de vinte e cinco anos (ou calquera que sexa a súa idade en caso de discapacidade) e ao seu cónxuxe ou, no suposto de inexistencia de vínculo matrimonial, o proxenitor dos fillos, sempre que cumpran unhas determinadas condicións (de agora en diante, contribuíntes asociados).
Estas modificacións requiren o correspondente desenvolvemento regulamentario:
-
Modifícase o título do capítulo I do título VIII polo artigo Primeiro apartado Seis do Real decreto 1008/2023.
O título do capítulo I do título VIII pasa a denominarse:
«Réxime especial aplicable aos traballadores, profesionais, emprendedores e investidores desprazados a territorio español.»
-
Modifícase o artigo 113 polo artigo Primeiro apartado Sete do Real decreto 1008/2023.
Coa finalidade de adaptar a súa redacción ao novo ámbito subxectivo de aplicación do mesmo recollido na Lei de fomento do ecosistema das empresas emerxentes. En relación aos novos supostos defínese:
-
Cualificarase como actividade emprendedora aquela actividade económica que por ser innovadora e / ou ter especial interese económico para España sexa cualificada como tal nos termos do artigo 70 da Lei 14/2013 do 27 de setembro de apoio aos emprendedores e a súa internacionalización, cumprindo dispor de autorización de residencia para actividade empresarial segundo artigo 69 da citada lei con carácter previo ao seu desprazamento a territorio español. No caso de cidadáns da Unión Europea ou estranxeiros aos que sexa de aplicación o dereito da UE por ser beneficiarios dos dereitos de libre circulación e residencia deberán contar cun informe favorable emitido pola Empresa Nacional de Innovación, S.M.E. “Enisa”.
-
Entenderase como profesionais altamente cualificados (profesionais que conten con titulación a que se refire o artigo 71 da citada Lei 14/2013). Entenderase cumprida esta circunstancia cando dispoña da autorización de residencia prevista no artigo 71 da Lei 14/2013 con carácter previo ao seu desprazamento.
-
Considerarase que se levan a cabo actividades de formación, investigación, desenvolvemento e innovación segundo o que se dispón no artigo 72 apartado 1 da citada lei. Entenderase cumprida esta circunstancia cando dispoñan da autorización de residencia prevista no artigo 72 da Lei 14/2013 con carácter previo ao seu desprazamento.
-
Como novidade, inclúese un novo suposto para acollerse a este réxime especial que inclúe o cónxuxe do contribuínte e os seus fillos, menores de vinte e cinco anos ou calquera que sexa a súa idade en caso de discapacidade ou no suposto de inexistencia de vínculo matrimonial, o proxenitor destes sempre que cumpran as condicións previstas no apartado 3 do artigo 93 da LIRPF. O desprazamento poderá realizarse antes ou despois do desprazamento do contribuínte principal, sempre que estes non adquiran a residencia fiscal en España antes do primeiro período impositivo a que resulte de aplicación o réxime especial ou se é posterior non finalizase este.
-
-
Modifícase o artigo 114 polo artigo Primeiro apartado Oito do Real decreto 1008/2023.
No referente ás especialidades para a determinación da débeda tributaria, neste réxime só tributan as rendas obtidas en territorio español agás os rendementos de traballo e, desde o 1 de xaneiro de 2023, os rendementos de actividades económicas cualificadas como emprendedoras que, en ambos os dous casos, a totalidade dos mesmos enténdense obtidos en territorio español. Malia o anterior, non se entenden obtidos en España, durante a aplicación do réxime, os citados rendementos cando deriven dunha actividade desenvolvida con anterioridade á data de desprazamento a territorio español ou con posterioridade á data de comunicación prevista no artigo 119.5 do Regulamento mediante o modelo 149, sen prexuízo da súa tributación cando os mesmos enténdanse obtidos en territorio español.
En correlación co apartado anterior, a dedución por dobre imposición internacional, de acordo co que se dispón no artigo 80 da Lei IRPF, amplíase aos rendementos de actividades económicas cualificadas como emprendedoras co límite do 30 por 100 da parte da cota íntegra correspondente á totalidade dos devanditos rendementos.
No que fai ás retencións e ingresos a conta en concepto de pagamentos a conta deste réxime, practícanse de acordo co previsto na normativa do IRNR para rendas obtidas sen mediación de establecemento permanente.
Aínda que na citada normativa os rendementos de actividades económicas están suxeitos a retención, como novidade, exceptúase da obriga de retención ás actividades económicas cualificadas como empresariais e no caso de rendementos de actividades profesionais nas facturas emitidas durante a aplicación do réxime deberá consignarse o tipo de retención aplicable (24 por 100).
No referente ás obrigas formais dos contribuíntes que obteñan rendementos de actividades económicas, o Regulamento de IRPF remítese ao artigo 6 do Regulamento de IRNR que establece que os contribuíntes que obteñan rendas das referidas no artigo 24.2 da Lei do Imposto (actividades ou explotacións económicas realizadas en España sen mediación de establecemento permanente) estarán obrigados a levar libros rexistros de ingresos e gastos.
-
Modifícase o artigo 115 polo artigo Primeiro apartado Nove do Real decreto 1008/2023.
Adáptase a duración do réxime aos contribuíntes asociados que acompañen o contribuínte principal definidos no apartado 3 do artigo 93 da Lei do IRPF, sendo aplicable este réxime especial ata o último período impositivo en que resulte aplicable o mesmo ao contribuínte principal sen prexuízo da súa renuncia ao réxime ou exclusión do mesmo.
-
Modifícase o artigo 116 polo artigo Primeiro apartado Dez do Real decreto 1008/2023.
En relación ao exercicio da opción establécese que será unha comunicación individual de cada contribuínte.
No caso do contribuínte principal, no prazo máximo de 6 meses desde a data de inicio da actividade que conste na alta na Seguridade Social en España ou documentación que lle permita manter a lexislación Seguridade Social de orixe ou, no caso de que non fóra obrigatoria a alta na Seguridade social, documento xustificativo da data de inicio da actividade.
No caso dos contribuíntes asociados que acompañen o contribuínte principal establécese o prazo máximo de seis meses desde a data de entrada en territorio español ou o prazo previsto para o contribuínte principal se fóra maior.
Así mesmo establécese que a determinación da vinculación destes co contribuínte principal, idade e situación de discapacidade realizarase atendendo á situación existente no momento de exercitar a súa opción por este réxime
-
Modifícase o artigo 117 polo artigo Primeiro apartado Once do Real decreto 1008/2023.
En relación á renuncia ao réxime engádese que os contribuíntes asociados que acompañen o contribuínte principal poderán renunciar de forma individual no prazo e termos previstos no devandito artigo.
-
Modifícase o artigo 118 polo artigo Primeiro apartado Doce do Real decreto 1008/2023.
Con respecto á exclusión do réxime establécese que os contribuíntes asociados que acompañen o contribuínte principal quedarán conxuntamente excluídos cando incumpran a condición prevista no artigo 93.3.d) da LIRPF ou cando se produza a renuncia ou exclusión do réxime do contribuínte principal. Tamén, cando algún dos contribuíntes asociados ao principal incumpra algunha das demais condicións previstas no artigo 93.3 da LIRPF ou dos requisitos de vinculación, idade ou situación de discapacidade esixida para a opción quedará individualmente excluído do réxime, podendo continuar o resto.
Cando o contribuínte principal comunicase a renuncia ou exclusión non cumprirá que os contribuíntes asociados comuniquen a súa exclusión do réxime.
-
Modifícanse o artigo 119 polo artigo Primeiro apartado Trece do Real decreto 1008/2023.
En relación ás comunicacións á Administración tributaria e acreditación do réxime especial.
Establécense os datos que teñen que subministrar tanto o contribuínte principal coma o asociado, de forma individualizada, no modelo 149 de comunicación da opción polo réxime de impatriados en función do suposto ao que se acollan e a documentación xustificativa a achegar en cada caso.
-
Introdúcese unha nova disposición transitoria vixésima polo artigo Primeiro apartado Quince do Real decreto 1008/2023.
En relación ao prazo para o exercicio da opción polo devandito réxime para contribuíntes que adquiran a súa residencia fiscal en España no período impositivo 2023 por un desprazamento realizado en 2022 ou en 2023 antes da entrada en vigor da Orde que aprobe o novo modelo de comunicación da opción, que establece que o prazo para o exercicio da opción polo réxime será de seis meses desde a data de entrada en vigor da mencionada orde agás cando o artigo 116 deste regulamento outórguelle un prazo superior.
No caso de que o desprazamento sexa polo inicio dunha relación laboral ou como consecuencia da adquisición da condición de administrador dunha entidade , tamén poderán exercer a opción con anterioridade á data de entrada en vigor da orde que aprobe o novo modelo 149 de comunicación da opción mediante o vixente modelo 149 xa que se trata de supostos que existían na regulación do réxime vixente a 31 de decembro de 2022. Non obstante, en caso de teletraballo, deberase remitir á AEAT a documentación prevista no artigo 119 do regulamento, no prazo previsto no parágrafo anterior.
-
-
Pagamentos a conta aplicables no período impositivo 2023 aos rendementos obtidos na illa da Palma
Engádese unha nova disposición adicional décima polo artigo Primeiro apartado Catorce do Real decreto 1008/2023.
Adáptase o regulamento, en materia de pagamentos a conta, á dedución por rendas obtidas na illa da Palma para contribuíntes con residencia habitual e efectiva na devandita illa no período impositivo 2023.
por el que se modifican el Reglamento del Impuesto sobre la Renta de las Personas Físicas, aprobado por el Real Decreto 439/2007, de 30 de marzo, en materia de retribuciones en especie, deducción por maternidad, obligación de declarar, pagos a cuenta y régimen especial aplicable a trabajadores, profesionales, emprendedores e inversores desplazados a territorio español, y el Reglamento del Impuesto sobre Sociedades, aprobado por el Real Decreto 634/2015, de 10 de julio, en materia de retenciones e ingresos a cuenta.