Saltar ao contido principal
Modelo 100. Declaración do Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas 2018

8.4.3. Redución adicional por achegas a sistemas de previsión social do cónxuxe

Ademais das reducións realizadas de acordo cos límites sinalados no apartado anterior, os contribuíntes cuxo cónxuxe non obteña rendementos do traballo nin de actividades económicas, ou obtéñaas en contía inferior a 8.000 euros anuais, poderán reducir na base impoñible as achegas realizadas aos sistemas de previsión social citados nos apartados anteriores de que sexa partícipe, mutualista ou titular o devandito cónxuxe, co límite máximo de 2.500 euros anuais.

O programa controlará que o límite de rendementos do traballo e de actividades económicas do cónxuxe non supere 8.000 euros, e que o importe da redución non supere 2.500 euros.

As achegas que por este concepto sexan obxecto de redución por parte do contribuínte non poderán empregarse para reducir a base impoñible do cónxuxe. Polo tanto, o importe que figure neste apartado non debe aparecer como redución na base impoñible do cónxuxe por achegas a sistemas de previsión social.

Estas achegas non estarán suxeitas ao Imposto de Sucesións e Doazóns.

CONTINXENCIAS OBXECTO DE COBERTURA POLOS PLANS DE PENSIÓNS (art. 8.6 RD Lexislativo 1/2002)

As continxencias cubertas polos Plans de Pensións poderán ser:

  1. Xubilación. Para a determinación desta continxencia estarase ao previsto no Réxime de Seguridade Social correspondente.

    Cando non sexa posible o acceso dun partícipe á xubilación, a continxencia entenderase producida a partir da idade ordinaria de xubilación no Réxime Xeral da Seguridade Social, no momento en que o partícipe non exerza ou cesase na actividade laboral ou profesional, e non se encontre cotizando para a continxencia de xubilación en ningún Réxime da Seguridade Social. Non obstante, poderá anticiparse a prestación da percepción correspondente a partir dos 60 anos de idade, nos termos que se establezan regulamentariamente.

    Os plans de pensións poderán prever o pagamento da prestación correspondente á xubilación no caso de que o partícipe, calquera que sexa a súa idade, extinga a súa relación laboral e pase á situación legal de desemprego a consecuencia de expediente de regulación de emprego aprobado pola autoridade laboral. Regulamentariamente poderán establecerse condicións para o mantemento ou continuación das achegas a plans de pensións neste suposto.

    A partir do acceso á xubilación, o partícipe poderá seguir realizando achegas ao plan de pensións. Non obstante, unha vez iniciado o cobramento da prestación de xubilación ou o cobramento anticipado da prestación correspondente a xubilación, as achegas só poderán destinarse ás continxencias de falecemento e dependencia. O mesmo réxime aplicarase, cando non sexa posible o acceso á xubilación, ás achegas que se realicen a partir da idade ordinaria de xubilación. Regulamentariamente poderán establecerse as condicións baixo as cales poderán reemprenderse as achegas para xubilación con motivo da alta posterior nun Réxime da Seguridade Social por exercicio ou continuación de actividade.

    O que se dispón nesta letra a) entenderase sen prexuízo das achegas a favor de beneficiarios que realicen os promotores dos plans de pensións do sistema de emprego ao abeiro do previsto no apartado 3 do artigo 5º do Real decreto Lexislativo 1/2002, do 29 de novembro, polo que se aproba o texto refundido da Lei de Regulación dos Plans e Fondos de Pensións.

  2. Incapacidade laboral total e permanente para a profesión habitual, ou absoluta e permanente para todo traballo e a gran invalidez, determinadas conforme ao réxime correspondente da Seguridade Social.

    Regulamentariamente poderá regularse o destino das achegas para continxencias susceptibles de acontecer nas persoas incursas nas devanditas situacións.

  3. Morte do partícipe ou beneficiario, que poden xerar dereito a prestacións de viuvez, orfandade, ou en favor doutros herdeiros ou persoas designadas.

  4. Dependencia severa ou gran dependencia do partícipe regulada na Lei de promoción da autonomía persoal e atención ás persoas en situación de dependencia.

    Para os efectos do previsto na disposición adicional primeira do Real decreto Lexislativo 1/2002, as continxencias que deberán instrumentarse nas condicións establecidas na mesma serán as de xubilación, incapacidade, falecemento e dependencia prevista respectivamente nas letras a), b), c) e d) anteriores.

    Os compromisos asumidos polas empresas cos traballadores que extingan a súa relación laboral coa mesma e pasen a situación legal de desemprego a consecuencia dun expediente de regulación de emprego, que consistan no pagamento de prestacións con anterioridade á xubilación, poderán ser obxecto de instrumentación, con carácter voluntario, de acordo co réxime previsto na disposición adicional primeira do Real decreto Lexislativo 1/2002, en cuxo caso someteranse á normativa financeira e fiscal derivada da mesma.

COMPROMISOS POR PENSIÓNS COS TRABALLADORES (D.A. 1º Real decreto Lexislativo 1/2002)

Os compromisos por pensións asumidas polas empresas, incluíndo as prestacións causadas, deberán instrumentarse, desde o momento en que se inicie a devindicación do seu custo, mediante contratos de seguro, incluídos os plans de previsión social empresarial a través da formalización dun plan de pensións ou varios destes instrumentos. Unha vez instrumentados, a obriga e responsabilidade das empresas polos referidos compromisos por pensións circunscribiranse exclusivamente ás asumidas nos devanditos contratos de seguro e plans de pensións.

Con esta finalidade, entenderanse compromisos por pensións os derivados de obrigas legais ou contractuais do empresario co persoal da empresa, e vinculados ás continxencias establecidas no artigo 8.6 (art. 8.6 RD Lexislativo 1/2002) Real decreto Lexislativo 1/2002. Tales pensións poderán revestir as formas establecidas no artigo 8.5 dese mesmo texto refundido, e comprenderán toda prestación que se destine á cobertura de tales compromisos, calquera que sexa a súa denominación.

Teñen a consideración de empresas non só as persoas físicas e xurídicas senón tamén as comunidades de bens e demais entidades que, aínda carentes de personalidade xurídica, sexan susceptibles de asumir cos seus traballadores os compromisos descritos.

Para que os contratos de seguro poidan servir á finalidade referida no parágrafo primeiro terán que satisfacer os seguintes requisitos:

  • Revestir a forma de seguros colectivos sobre a vida ou plan de previsión social empresarial, en que a condición de asegurado corresponderá ao traballador e a de beneficiario ás persoas en cuxo favor se xeren as pensións segundo os compromisos asumidos.

  • Nos devanditos contratos non será de aplicación o que se dispón nos artigos 97 e 99 da Lei de Contrato de Seguro.

  • Os dereitos de rescate e de redución do tomador só poderán exercerse ao obxecto de manter na póliza a axeitada cobertura dos seus compromisos por pensións vixentes en cada momento ou aos exclusivos efectos da integración dos compromisos cubertos na devandita póliza noutro contrato de seguro, nun plan de previsión social empresarial ou nun plan de pensións. Neste último caso, a nova aseguradora ou o plan de pensións asumirá a cobertura total dos referidos compromisos por pensións.

  • Deberán individualizarse os investimentos correspondentes a cada póliza nos termos que se establezan regulamentariamente.

  • A contía do dereito de rescate non poderá ser inferior ao valor de realización dos activos que representen o investimento das provisións técnicas correspondentes. Se existise déficit na cobertura das devanditas provisións, tal déficit non será repercutible no dereito de rescate, agás nos casos que regulamentariamente se determinen. O importe do rescate deberá ser abonado directamente á nova aseguradora ou ao fondo de pensións en que se integre o novo plan de pensións.

    Será admisible que o pagamento do valor do rescate realícese mediante o traspaso dos activos, neto dos gastos precisos para efectuar os correspondentes cambios de titularidade.

Nos contratos de seguro cuxas primas fosen imputadas aos suxeitos aos que se vinculen os compromisos por pensións deberán preverse, de acordo coas condicións pactadas no compromiso, os dereitos económicos dos suxeitos nos casos en que se produza a cesación da relación laboral previa ao acaecemento das continxencias previstas nesta normativa ou modifíquese o compromiso por pensións vinculadas aos devanditos suxeitos.

Regulamentariamente fixaranse as condicións que teñen que cumprir os contratos de seguro aos que se refire esta disposición, incluídos os instrumentados entre as mutualidades de previsión social e os seus mutualistas na súa condición de tomadores do seguro ou asegurados. En todo caso, as condicións que se establezan regulamentariamente, deberán ser homoxéneas, actuarial e financeiramente coas normas aplicables aos compromisos por pensións formalizadas mediante plans de pensións.

A efectividade dos compromisos por pensións e do cobramento das prestacións causadas quedarán condicionados á súa formalización nos instrumentos referidos no parágrafo primeiro. En todo caso, o incumprimento pola empresa da obriga de instrumentar os compromisos por pensións asumidas constituirá infracción en materia laboral de carácter moi grave, nos termos previdos no Real decreto Lexislativo 5/2000, do 4 de agosto, sobre Infraccións e Sancións de Orde Social.

En ningún caso resultará admisible a cobertura de tales compromisos mediante a dotación polo empresario de fondos internos, ou instrumentos similares, que supoñan o mantemento por parte deste da titularidade dos recursos constituídos.

DISPOSICIÓN DOS DEREITOS CONSOLIDADADOS DE PLANS DE PENSIÓNS (art. 8.8 RD Lexislativo 1/2002)

Os partícipes só poderán facer efectivos os seus dereitos consolidados nos supostos de desemprego de longa duración ou de enfermidade grave. A partir do 1 de xaneiro de 2015 e contado desde a devandita data tamén poderá disporse das achegas realizadas con polo menos dez anos de antigüidade. Con respecto aos dereitos consolidados existentes a 31 de decembro de 2015, permítese a disposición a partir do 1 de xaneiro de 2025. Así mesmo entre o 15 de maio de 2013 e o 15 de maio de 2017 tamén se  permitiu a disposición anticipada no caso de procedemento de execución sobre a vivenda habitual.

Os dereitos consolidados nos plans de pensións do sistema asociado e individual poderán mobilizarse a outro plan ou plans de pensións por decisión unilateral do partícipe ou por perda da condición de asociado do promotor nun plan de pensións do sistema asociado ou por terminación do plan.

Os dereitos económicos dos beneficiarios nos plans de pensións do sistema individual e asociado tamén poderán mobilizarse a outros plans de pensións a petición do beneficiario, desde que as condicións de garantía e aseguramento da prestación así permítano e nas condicións previstas nas especificacións dos plans de pensións correspondentes. Esta mobilización non modificará a modalidade e condicións de cobramento das prestacións.

Non obstante, os dereitos consolidados dos partícipes nos plans de pensións do sistema de emprego non poderán mobilizarse a outros plans de pensións, agás no suposto de extinción da relación laboral e nas condicións que regulamentariamente se establezan, e só se estivese previsto nas especificacións do plan, ou por terminación do plan de pensións. Os dereitos económicos dos beneficiarios nos plans de emprego non poderán mobilizarse, agás por terminación do plan de pensións.

Os dereitos consolidados do partícipe nun plan de pensións non poderán ser obxecto de embargo, traba xudicial ou administrativa, ata o momento en que se cause o dereito á prestación ou en que se fagan efectivos nos supostos de enfermidade grave, desemprego de longa duración ou disposición anticipada por transcorrer 10 ou máis anos dos dereitos