Saltar ao contido principal

A Axencia Tributaria reforzará o control de grandes fortunas e fará 'peiteados' para revisar o IVE en establecementos con venda ao público

Directrices do Plan Anual de Control Tributario

  • Novas ferramentas informáticas creadas ad hoc reforzarán as inspeccións de grandes patrimonios, facilitando o análise de planificacións fiscais agresivas, o uso de sociedades interpostas, as manifestacións de poder adquisitivo non acordes co declarado e a dispoñibilidade de activos no exterior
  • As comparecencias en sectores con maior risco de fraude no IVE impulsarán a loita contra a economía mergullada, que se complementará cun seguimento a posteriori de contribuíntes regularizados para conseguir un ensanchamiento das bases tributarias de forma permanente no tempo
  • Prestarase especial atención ao control de entidades que operan internacionalmente no ámbito da economía dixital, en relación coa posible existencia de accións tendentes a excluír España do pagamento dos impostos directos debidos

 

26  de  xaneiro de 2017.- A Axencia Tributaria  impulsará o control dos grandes patrimonios de persoas físicas a partir de novas ferramentas informáticas creadas expresamente para mellorar o coñecemento e a selección de riscos en relación con esas grandes fortunas. Estas actuacións, canda un reforzo da loita contra a economía mergullada, especialmente no ámbito do IVE, e a regularización de prácticas elusivas no ámbito da fiscalidade internacional serán áreas de especial relevancia para a Axencia Tributaria no seu Plan de Control Tributario 2017, cuxas directrices xerais se publican mañá no Boletín Oficial do Estado.


O control dos patrimonios de persoas físicas require o uso de sofisticadas ferramentas de análise para investigar e comprender complexas estruturas financeiras e societarias. Coas ferramentas preexistentes, nos últimos cinco anos, a título de exemplo, a Axencia Tributaria liquidou débeda tributaria por un importe superior aos 400 millóns de euros a persoas físicas con patrimonios de máis de 10 millóns de euros.


A Axencia prevé dar agora un salto cualitativo no control patrimonial, a partir de novas ferramentas informáticas ad hoc que faciliten a análise de risco e as inspeccións sobre estes grandes patrimonios, analizando as alteracións patrimoniais e transvasamentos de rendas efectuadas a partir de técnicas agresivas de planificación fiscal, o uso de sociedades interpostas para canalizar retribucións persoais, as manifestacións de capacidade económica inconsistentes coas bases impoñibles declaradas no IRPF e a dispoñibilidade de activos no exterior.


Ademais, en 2017 desenvolveranse actuacións de control a partir da información obtida no marco do Acordo FATCA sobre residentes españois titulares de contas nos Estados Unidos e, a finais de ano, a través do modelo CRS, sumarase a información de contas procedente de 54 xurisdicións fiscais, existindo o mesmo compromiso a partir de 2018 por parte doutras 47 xurisdicións.

 


Investigación patrimonial apoiada no 720 e o 750


Esta información irá nutrindo as bases de datos da Axencia, reforzando a xa notable mellora dos procesos de análise patrimonial, detección de riscos fiscais e ensanchamiento de bases impoñibles que está supondo a información obtida a través da Declaración Tributaria Especial – modelo 750 – e a Declaración informativa sobre bens e dereitos situados no estranxeiro – modelo 720 –.


En particular, prestarase especial atención á explotación de información sobre transaccións con territorios de baixa tributación, comunicacións espontáneas procedentes de terceiros estados, estruturas opacas con compoñente internacional e localizacións ficticias de residencias fiscais no estranxeiro, sumado todo iso á análise patrimonial derivada dos modelos 720 e 750, e do resto de información de contraste dispoñible relativa a contribuíntes que presenten indicios de ocultación.

 


O IVE e a loita contra a economía mergullada


Paralelamente, intensificaranse as comparecencias nas sedes onde se realiza a actividade económica dos obrigados tributarios, ao obxecto de acreditar e regularizar situacións de infradeclaración de ingresos.
En particular, a Axencia Tributaria incidirá en 2017 en actuacións sobre sectores en que se aprecie maiores niveis de risco de incumprimento no IVE, potenciando a presenza da Administración tributaria en relación con actividades caracterizadas pola venda ao consumidor final.


Ademais, prévése a extensión de actuacións a todos aqueles sectores en que se aprecie unha especial percepción de elevados niveis de economía mergullada e vixiaranse os comportamentos tributarios posteriores ás comprobacións, aos efectos de conseguir un ensanchamiento das bases tributarias de forma permanente no tempo.


Por outra banda, potenciarase a análise da capacidade adquisitiva real dos contribuíntes, combinando o contraste da información declarada sobre bens e dereitos con información sobre xestión de contas correntes e inconsistencias coa súa titularidade formal, beneficiarios de tarxetas de crédito emitido tanto en España como no estranxeiro e uso de efectivo, a un tempo que se manteñen as actuacións para verificar o cumprimento da limitación de pagamentos en efectivo.
Ao mesmo tempo, a Axencia reforzará a análise do software comercial que posibilita a ocultación de vendas, no marco da estratexia que vén mantendo de desenvolvemento de actuacións selectivas coordinadas a nivel nacional para combater a fraude vinculada á utilización deste software.

 


Evasión fiscal de multinacionais


No ámbito da fiscalidade internacional, ao longo de 2017 a Axencia Tributaria traballará no desenvolvemento de modelos de análise de risco que permitan anticipar e optimizar o uso da información que se comezará a recibir este ano sobre ‘tax rulings’ e en 2018 sobre os informes ‘País por País’, para o que resultará especialmente relevante a experiencia acumulada pola Oficina Nacional de Fiscalidade Internacional desde a súa creación en 2013. Todo iso suporá un notable incremento da información dispoñible pola AEAT respecto da tributación das multinacionais que operan en territorio español.


Durante 2017, a Axencia centrará a súa actuación na corrección de prácticas elusivas das multinacionais de acordo coas áreas de risco BEPS (Erosión de Bases e Traslado de Beneficios) da OCDE. En particular, analizaranse as estruturas de planificación fiscal agresiva, estruturas híbridas (con distinto tratamento fiscal en España e nun país terceiro), xeración artificial de gastos financeiros, utilización abusiva das políticas de prezos de transferencia (intragrupo), atribución de beneficios a establecementos permanentes en España de entidades non residentes e tributación de operacións realizadas con residentes en paraísos fiscais.


Adicionalmente, prestarase especial atención ao control de entidades que operan internacionalmente no ámbito da economía dixital, en relación coa posible existencia de accións tendentes a excluír a nosa xurisdición do pagamento dos impostos directos debidos.

 


A fraude na economía dixital


Canda as actuacións que xa se veñen efectuando de explotación de información dispoñible na internet e de control de fabricantes e prestadores de servizos en liña, potenciarase a colaboración coas Administracións tributarias doutros países para a comprobación dos beneficios obtidos polos axentes económicos que utilizan Internet como medio para publicitar bens e servizos, xa que os principais afiliadores de publicidade son grandes empresas transnacionais con sede fóra das nosas fronteiras.


Ademais, prestarase especial atención ao control das operacións de importación asociada a transaccións de comercio electrónico e á análise dos novos medios de pagamento que cada vez con maior forza éstánse implantando – criptomonedas, plataformas mediadoras de pagamento, pagamentos desde dispositivos móbiles etc.–, xa que poden facilitar a opacidade das operacións.


Por outra banda, a área de Inspección realizará actuacións inmediatas de verificación da información achegada polas empresas no marco da Proposta para o reforzamento das boas prácticas de transparencia fiscal empresarial das empresas adheridas ao Código de Boas Prácticas Tributarias, acordada en decembro pasado. As actuacións estarán especialmente dirixidas a garantir que as decisións estratéxicas das multinacionais non resulten contrarias ao espírito e finalidade do proxecto BEPS. Deste xeito, as posibilidades de control aproxímanse no tempo á realización das operacións ou a presentación da declaración.


A todo o anterior sumaranse outros controis que tradicionalmente se veñen considerando prioritario pola AEAT, vinculados a riscos fiscais tales como a división artificial de actividade e ocultación de titularidades baixas figuras societarias sen actividade económica real; os signos externos de riqueza analizada mediante accións combinadas das áreas de Inspección e Vixilancia Aduaneira; a utilización de homes de palla e empresas pantasma, ou o control das tramas de fraude no IVE, nas importacións de produtos de Asia e no sector dos hidrocarburos.


Na área do control aduaneiro insistirase en ámbitos como a loita contra a fabricación clandestina de cigarros, o desvío ilegal de folla de tabaco con destino a consumidores finais e o control dos envíos entre particulares efectuados por vía postal ou a través de empresas de mensaxaría. En materia de branqueo de capitais, impulsarase o desenvolvemento de ferramentas que faciliten a investigación sobre grandes organizacións criminais.

 


Control de grandes debedores


Na Área de Recadación, e ao obxecto de anticipar a reacción ante a fraude nos casos de risco de cobramento, insistirase na realización de medidas preventivos, derivacións de responsabilidade e investigacións patrimoniais que poñan de manifesto insolvencias ficticias ou condutas tendentes a eludir o pagamento das débedas mediante a ocultación patrimonial, ou que puidesen constituír, incluso, posibles insolvencias punibles.


Entre outras medidas, será prioritario o seguimento continuado de debedores con elevados importes debidos, mediante unha exhaustiva e permanente investigación patrimonial, así como un control sistemático das súas débedas pendentes coa finalidade de estar en plena disposición para efectuar o cobramento das mesmas. Tamén se fará un seguimento de insolvencias aparentes, impulsando as accións penais que, se é o caso, correspondan, e procederase á revisión da situación de debedores previamente declarados falidos, comprobando se a súa situación patrimonial permite a realización do cobramento previamente frustrado por insolvencia.


Igualmente, intensificaranse as actuacións de control en materia concursal para impedir condutas defraudatorias tendentes a eludir o pagamento das débedas tributarias e reforzaranse as actuacións para o cobramento de débedas vinculadas a delito contra a Facenda Pública e contrabando. Da mesma forma, realizarase un control permanente para seguir reducindo a débeda pendente, en particular a débeda en fase de embargo.