Saltar ao contido principal

A Axencia Tributaria sitúa o fomento do cumprimento voluntario no centro da súa actividade de control

Directrices do Plan Anual de Control Tributario

  • A prevención da fraude mediante asistentes virtuais, unha nova estratexia fronte aos contribuíntes que inician actividades económicas e melloras na asistencia ao contribuínte son as medidas que pretenden impulsar o cumprimento voluntario das obrigas fiscais
  • O control dos patrimonios relevantes verase reforzado coa nova Unidade Central de Coordinación do Control de Patrimonios Relevantes
  • O control da facturación irregular constitúe unha prioridade, liña de actuación que se verá reforzada coa anunciada prohibición do software de dobre uso
  • A explotación da información internacional (CRS, ‘Informe país por país ’) permitirá inducir o cumprimento voluntario e elevar o número de actuacións
  • Os riscos derivados do Brexit , a represión do contrabando e o tráfico de drogas, con especial atención á zona do Estreito, e a axilización da xestión recadadora das débedas son outros ámbitos prioritarios

17 de xaneiro de 2019.- A promoción do cumprimento voluntario do contribuínte será, ao longo deste ano e os seguintes, un elemento central da actividade de control que desenvolve a Axencia Tributaria, a partir do desenvolvemento dunha nova planificación estratéxica e unha reordenación xa iniciada dos seus recursos humanos co dobre obxectivo de favorecer ese cumprimento voluntario e de intensificar as actuacións de loita contra a fraude, abarcando o maior ámbito territorial posible.

Unha peza básica neste enfoque reforzado do control cara á mellora do cumprimento e o ensanchamiento de bases impoñibles futuras pasará por exercer un maior e mellor control e análise dos motivos das regularizacións inspectoras nos distintos expedientes. Iso virá acompañado da implantación definitiva en 2019 dunha ferramenta de xestión de riscos tributarios, que sistematiza todos os existentes na AEAT, crea colectivos de riscos e permite un mellor seguimento do resultado das actuacións de control que a Axencia leva a cabo.

Así pono de manifesto o Plan de Control Tributario 2019, cuxas directrices xerais se publican hoxe no Boletín Oficial do Estado, que inciden moi especialmente na relevancia que no presente exercicio terá a combinación do uso intensivo da tecnoloxía de análise de datos tipo ‘Big Data’ e a explotación das máis recentes fontes de información (SII, CRS, Fatca, ‘Informe País por País’ – CBC– e, a partir de 2019, tamén a información sobre mecanismos de planificación fiscal agresiva, ou ‘DAC 6 ’) para afondar no control reforzado en ámbitos tales como os grandes patrimonios, as multinacionais, a economía mergullada e a fraude nos ámbitos recadadores e aduaneiros.

Os asistentes virtuais, xa probados con éxito no IVE e na Subministración Inmediata de Información (SII), potenciaranse e estenderán ás declaracións censuais, dentro dunha estratexia ‘Right from the start’, orientada a facilitar o cumprimento voluntario das súas obrigas tributarias polos contribuíntes que inician actividades económicas.

Co mesmo propósito de impulsar o cumprimento voluntario introduciranse melloras na campaña de Renda (Renda WEB) para facilitar a declaración das carteiras de valores, consolidarase a app posta en funcionamento en 2018 e potenciaranse os avisos aos contribuíntes sobre as rendas que deben declarar. No IVE analizarase a cesión de datos fiscais (información dos seus clientes e provedores) aos contribuíntes non incluídos no SII para facilitarlles a presentación das declaracións.

A utilización dos avances tecnolóxicos na análise de riscos para optimizar as novas fontes de información internacional, tales como a información sobre contas financeiras no exterior ou o ‘Informe País por País’ que deben presentar os grupos multinacionais, reforzará a prevención e permitirá incrementar o número de actuacións de control das persoas e entidades con bens e dereitos no exterior ou con actividade internacional.

Creación da Unidade de Control de Patrimonios Relevantes

Moi especialmente potenciaranse as actuacións de control acerca dos contribuíntes con patrimonios significativos coa creación da Unidade Central de Coordinación do Control de Patrimonios Relevantes.

Esta unidade ten o obxectivo de coordinar e impulsar en todo o territorio a obtención e ordenación de información para o control, a colaboración no desenvolvemento de novas ferramentas informáticas e a proposta, impulso e seguimento de novas liñas de selección de obrigados tributarios que contan cun patrimonio relevante e mostran determinados perfís de risco fiscal. Nas actuacións prestarase especial atención aos bens e dereitos situados no exterior e as estruturas financeiras e societarias. 

O control da facturación irregular, unido á anunciada prohibición do software de dobre uso que permite a leva de dobres contabilidades, incidirá sobre as actividades con consumidores finais con maior risco de fraude, en especial no IVE.

Con carácter xeral, a planificación das actuacións de control oriéntase non só a regularizar os incumprimentos detectados senón tamén a inducir un mellor comportamento futuro dos contribuíntes comprobados e os seus medios e, en xeral, dos sectores económicos en que a presenza inspectora sexa significativa. De igual forma, realizarase un especial seguimento dos motivos de regularización como fonte de información esencial para a planificación de novas actuacións de control.

A represión do contrabando e o tráfico de drogas verase reforzada coa entrada en vigor da normativa de contrabando encamiñado a limitar o uso das embarcacións semiríxidas de alta velocidade habitualmente utilizadas polos narcotraficantes.

Uso abusivo de sociedades e control xeral en Sociedades

Como en anos anteriores, analizarase a interposición de persoas xurídicas co obxecto de reducir improcedentemente a tributación, sen prexuízo de análises concretas que permitan detectar outras inconsistencias como a indebida dedución de gastos persoais.

Ademais, como complemento ás actuacións de control de grandes empresas, realizaranse actuacións conxuntas das áreas de Xestión e de Inspección sobre as pequenas sociedades comerciais ou industriais, ata agora cun baixo nivel de prioridade no control do imposto, co obxectivo de mellorar o seu comportamento tributario.

En especial, actuarase respecto das empresas cuxos volumes de actividade, de beneficios, de vendas ou de cobramentos resulten incoherente cos normais do seu sector.

Adicionalmente, realizaranse actuacións de control sobre os grupos fiscais, incluíndo aqueles que presentan cifras de negocios consolidados reducidas, están integrados por un número pequeno de entidades e non efectúan operacións intra-grupo.

Novos modelos de negocio

Realizarase un estudo inicial das tecnoloxías Fintech para evitar que o seu despregue altere o grao de coñecemento que a Axencia Tributaria mantén sobre o desenvolvemento de actividades económicas, ao tempo que se analizan as súas posibilidades para mellorar o servizo aos contribuíntes.

Ademais, continuaranse realizando actuacións sobre os novos modelos de distribución e novas actividades, como a “triangulación de envíos”, en que as vendas realizadas por unha empresa son entregada por outras, e “tendas de tendas” instaladas en páxinas web.

Así mesmo, serán obxecto de atención as actividades loxísticas ligadas co comercio electrónico. De igual forma, continuará a análise e estudo dos novos medios de pagamento para avanzar no seu control. 

En relación cos riscos fiscais observados nas operacións realizadas con criptomonedas, durante o ano 2019 continuaranse as actuacións iniciadas en 2018, a partir da información obtida dos intermediarios que interveñen nas devanditas operacións.

Tamén se efectuará a análise e explotación da información de terceiros sobre a tenza e operacións con moedas virtuais realizadas por contribuíntes residentes en España, en aplicación da nova normativa, que está previsto que se aprobe en 2019.

Outras actuacións no ámbito dos tributos internos

Con carácter xeral, reforzaranse os controis de acceso ao censo e a actualización da información censual en desenvolvemento da estratexia ‘Right from the start’. Tamén continuarán os controis sobre actividades económicas no IRPF, os rendementos de capital inmobiliario con explotación da nova declaración informativa sobre arrendamentos turísticos, as retencións e a utilización abusiva do réxime das entidades sen fins lucrativos.

Continuarase co proceso de optimización da información proporcionada polo SII facilitando a aproximación das actuacións de control á realización das operacións. De igual forma, continuarán sendo prioritarias as actuacións de control vinculadas á existencia de tramas de IVE, cun control reforzado do Rexistro de Operadores Intracomunitarios (ROI) e os sectores e actividades de risco.

No ámbito dos Impostos Especiais efectuaranse controis para verificar a correcta aplicación da normativa, a formación do censo, a procedencia das devolucións e as condicións e requisitos a cumprir para os efectos da vixencia das autorizacións dos establecementos suxeitos aos Impostos Especiais de Fabricación, e controis específicos do movemento e existencias de produtos en fábricas, depósitos fiscais e almacéns fiscais.

Outras actuacións no ámbito aduaneiro

Ante a posibilidade de que non acádese un acordo sobre o Brexit, realizaranse as adaptacións necesarias nos sistemas informáticos para garantir a normal tramitación aduaneira tras a saída do Reino Unido e intensificarase a información aos operadores.

Doutra banda, continuarase coa mellora do sistema de predeclaracións aduaneiras, os procedementos de revaliación de autorizacións aduaneiras e as propias autorizacións aduaneiras. Ademais, efectuaranse actuacións de comprobación de mercadorías nos recintos aduaneiros e dos movementos de efectivo realizado por viaxeiros, así como controis a posteriori para verificar a orixe, clasificación arancelaria e valor en aduana declarada con motivo da importación de mercadorías.

Así mesmo, levaranse a cabo actuacións nos casos en que se detecte a ocultación total ou parcial da cadea de transmisión comercial desde a importación ata a venda ao consumidor final e actuacións de comprobación e investigación combinada no caso das importacións de produtos de consumo, téxtiles e outros con orixe asiática.

Loita contra o contrabando, narcotráfico e branqueo de capitais

Realizaranse actuacións de prevención e represión do contrabando, o narcotráfico e o branqueo de capitais procedente dos devanditos ilícitos, actuando de maneira integral contra as estruturas loxísticas e financeiras das organizacións criminais.

Fronte ao tráfico de drogas, as áreas de control prioritario serán tanto o tráfico de cocaína, como a produción de marihuana en plantacións clandestinas dentro do territorio nacional. Incrementarase a coordinación coas Forzas e Corpos de Seguridade.

Ademais, intensificaranse as actuacións encamiñadas a perseguir novas tendencias no tráfico ilícito por vía marítima como o denominado "drop-off” (dispositivos de localización colocada nas drogas) e impulsarase un proxecto iniciado en 2018 para implicar todos os operadores, públicos e privados, do ámbito portuario.

Polo que se refire ao comercio ilícito de tabaco, incrementarase o control da cadea de subministración debido á entrada en vigor da normativa harmonizada sobre rastreabilidade. Ademais, potenciaranse as ferramentas de análise de riscos en portos e o uso dos medios de inspección non intrusiva para evitar a fraude no transporte en colectores.

Ademais, vaise a implementar unha nova estratexia aduaneira de intelixencia marítima e potenciaranse as actuacións de análise de riscos e de investigación relativa a tráficos ilícitos que afecten á seguridade global ou dos cidadáns e ao medio natural.

Como complemento das prioridades anteriores, no ámbito a investigación por branqueo de capitais, intensificaranse os controis de movemento de efectivo en aeroportos, portos e estradas españolas e reforzarase o intercambio de información, a cooperación internacional e a formación fronte á utilización polo crime organizado do Internet profundo (‘deep’ e ‘dark web ’) para o tráfico e comercio de bens ilícitos, así como o emprego de criptomonedas como medios de pagamento.

Control no ámbito de recadación

Desenvolveranse actuacións para evitar a elusión do pagamento das débedas mediante técnicas de ocultación do patrimonio creando aparencias de insolvencia, por veces mediante homes de palla, a interposición de entidades ou a ocultación dos bens ou dereitos no exterior.

Ademais, introduciranse melloras na avaliación do risco recadador, intensificaranse as actuacións de investigación dirixidas a identificar a terceiros responsables das débedas, a adopción de medidas preventivos cando existan indicios racionais de que o debedor ou terceiros vaian obstaculizar ou impedir a acción de cobramento e a utilización de todas as posibilidades que a normativa establece para exaccionar as débedas por responsabilidade civil e as penas de multa cuxo cobramento se encomende á Axencia Tributaria, así como as débedas vinculadas a delito.

Por último, coa integración do procedemento de poxa no Portal do Boletín Oficial do Estado xestionarase de maneira uniforme a adxudicación de bens e dereitos poxados, e conseguirá optimizarse a utilización dos recursos, co conseguinte aforro de custos.

Asistente virtual do IVE

En 2019, a AEAT prevé tamén reforzar a prevención dos incumprimentos tributarios desde a óptica da información e asistencia cunha estratexia integral de redución de cargas administrativas e proxectos específicos, como a creación do asistente virtual do IVE (‘ATEA ’), prevista para outubro deste ano, ou a actualización de contidos do asistente da Subministración Inmediata de Información (SII), que podería vir acompañado da posta a disposición, para non acollidos ao SII , de información de operacións declaradas polos obrigados ao sistema.

De igual forma, prévése, xa para a próxima Campaña de Renda, incorporar a Renda Web unha versión renovada do programa ‘carteira de valores’ que contemplará a preformalización de datos por parte da AEAT, facilitando a declaración de compravenda de accións por parte do contribuínte. Tamén se contempla a creación dun novo asistente virtual e un novo formulario que faga máis fácil a formalización das declaracións censuais.