Saltar ao contido principal

A Axencia Tributaria reforzará a asistencia ao contribuínte cun proxecto piloto de borrador de IVE e remisión de datos fiscais en Sociedades

Plan Estratéxico da Axencia Tributaria 2019-2022

 

  • Crearanse as ADI, centros dedicados á axuda integral ao contribuínte por teléfono e Internet, no marco dun Plan Estratéxico trazado como instrumento clave na toma de decisións da Axencia a medio e longo prazo
  • Consensuaranse códigos de boas prácticas para pemes e autónomos con organizacións representativas destes colectivos, coas que se traballará tamén en medidas de loita contra a economía mergullada
  • Unha batería de indicadores permitirán avaliar os resultados da Axencia en materias tales como o ensanchamiento de bases impoñibles xerado polo seu labor de asistencia, prevención e control
  • Crearase unha Comisión Consultiva de Ética para asesorar os funcionarios na aplicación práctica do Código de Conduta da Axencia Tributaria

24 de outubro de 2019.- A Axencia Tributaria ultima o Plan Estratéxico 2019-2022, documento que será un instrumento clave na toma de decisións nos próximos anos. O plan pretende ofrecer á organización unha visión clara das estratexias a seguir e medidas a tomar no medio e longo prazo, aliñando tamén a asignación de medios técnicos e humanos coas prioridades identificadas. Trátase, en todo caso, dun documento aberto e, polo tanto, obxecto de posible modificación en función de futuras novas necesidades e prioridades.

A Axencia fixa no Plan Estratéxico unha serie de eixes que deberán vertebrar as súas actuacións no período 2019-2022, avanzando cara a un novo modelo de asistencia integral e control a priori para mellorar o cumprimento voluntario do contribuínte, ao tempo que se intensificarán as actuacións de loita contra a fraude tributario máis complexo.

Borrador de IVE e datos fiscais en Sociedades

No ámbito da asistencia contémplanse dous proxectos a curto prazo no ámbito do IVE e do Imposto sobre Sociedades. No caso do IVE, poñera en marchase un proxecto piloto para ofrecer un borrador de declaración, en principio a un número reducido de contribuíntes dentro do total de incluídos na Subministración Inmediata de Información, o SII.

No caso de Sociedades, e tamén tomando neste caso a referencia tradicional do IRPF, o próximo ano (Sociedades 2019) arrincará unha estratexia similar de cesión de datos fiscais ao contribuínte durante a campaña anual do imposto societario. En ambos os dous casos trátase de facilitar a presentación das declaracións e, con iso, favorecer o cumprimento voluntario.

ADI, o futuro da asistencia dixital ao contribuínte

En materia de asistencia e prevención destaca moi especialmente, pola súa parte, a aposta pola creación de Administracións de asistencia Dixital Integral (ADI), centros de atención que se sumarían ás oficinas tradicionais de atención presencial, pero neste caso con dedicación exclusiva á atención e asistencia ao contribuínte por medios electrónicos e telefónicos.

Este modelo, que supón un salto cualitativo na asistencia ao contribuínte, permite unha maior especialización dos funcionarios destinados ás ADI , favorece a unidade de criterio na aplicación da norma e permite ao contribuínte resolver as súas dúbidas nun horario máis amplo e sen necesidade de desprazamentos ás oficinas.

A proba piloto deste proxecto está prevista para outono de 2020 en Valencia, e estará especialmente enfocada ao IVE, aproveitando a recente creación de potentes ferramentas de asistencia, como os asistentes virtuais do IVE (en proceso de implantación gradual) e do SII (xa implantado, do mesmo xeito que a calculadora de prazos de remisión dos rexistros de facturación e o localizador do feito impoñible en IVE).

Para entón está previsto que se encontre en funcionamento o futuro asistente virtual da declaración censual (alta, modificación e baixa de actividades económicas) e ao longo da vixencia do plan completarase a estratexia cun sistema paralelo de información e asistencia telemática, incluíndo igualmente asistentes virtuais, para os trámites relacionados coa área de Recadación.

De igual forma, no ámbito de recadación e durante a vixencia do plan implementarase a posibilidade de realizar os correspondentes pagamentos de débedas que xestiona a Axencia mediante un sistema de transferencias instantáneas a través do teléfono móbil e estender a posibilidade do pagamento mediante tarxeta bancaria, practicamente residual na actualidade.

Códigos de boas prácticas e cumprimento cooperativo

Un piar básico da estratexia de prevención exposta no plan é o fomento do cumprimento cooperativo. Nesta liña, e tras o establecemento de códigos de boas prácticas no ámbito das grandes empresas, as asociacións e colexios profesionais e os despachos de asesoría, a Axencia traballa na actualidade na redacción de códigos equivalentes con organizacións representativas das pemes e os autónomos.

Paralelamente, trabállase na futura difusión estatística de información sectorial sobre magnitudes económicas e tributarias do Imposto sobre Sociedades equivalentes á que xa se vén publicando desde datas recentes no IRPF (Estatística de Rendementos de actividades económicas), de maneira que os contribuíntes poidan comprobar se se encontran aliñados co declarado polo conxunto do seu sector.

Avances no control tributario

Unha das claves que establece o plan en materia de mellora do control tributario é a extensión a outros impostos e colectivos do sistema de selección de riscos fiscais existente no IVE e en relación con grandes patrimonios, os dous ámbitos en que se introduciron nos últimos anos potentes ferramentas informáticas que facilitan a análise, detección e selección de riscos. Esta utilización de novos instrumentos informáticos trasladarase tamén á área de Recadación para a detección automatizada de condutas de risco.

No referente ás grandes empresas, apóstase por un control reforzado, a partir dunha maior transparencia dos contribuíntes, que permita anticipar a identificación das continxencias fiscais e avanzar así cara a un modelo de control preventivo no caso dos grupos con estándares de cumprimento e transparencia máis avanzados. No caso específico das grandes multinacionais tecnolóxicas con presenza en España, defenderase un cambio internacional definitivo que compase o pagamento de impostos directos ao lugar onde estas multinacionais teñen unha presenza dixital significativa e xeran o verdadeiro valor engadido.

Ao mesmo tempo, na loita contra a economía mergullada o plan afonda na estratexia de prevención, coa colaboración das organizacións asinantes dos códigos de boas prácticas de pemes e autónomos, e tamén mediante a utilización de posibles novas ferramentas como a supresión do software de dobre contabilidade, unha estratexia que se combinará coa de represión da fraude a través de actuacións presenciais.

No ámbito de Aduanas destaca o proxecto de crear un sistema centralizado de control de escáneres, que permitirá sistematizar e intensificar a vixilancia existente nos distintos recintos aduaneiros, e tamén está prevista a implantación dunha nova rede de comunicacións dixitais para a zona do Campo de Xibraltar que facilite o labor dos funcionarios dedicados alí á loita contra o narcotráfico e o contrabando.

Indicadores estratéxicos

O plan dedica un apartado específico á medición dos resultados da Axencia. O plan establece unha batería de sete indicadores cos que se pretende medir a contribución da Axencia Tributaria á súa fin principal, a mellora do cumprimento tributario do contribuínte, tanto pola vía da prevención e a asistencia, como pola do control.

En primeiro lugar, tomarase en consideración a capacidade da Axencia para aflorar actividade non declarada e ensanchar bases, de maneira que en época de bonanza económica o crecemento das bases impoñibles (axustadas de cambios normativos) sexa maior que o da demanda interna, e en épocas de contracción económica a Axencia poida atenuar o impacto da caída de actividade na recadación.

Outro indicador, neste caso múltiple, encargarase de medir o efecto recadador inducido derivado da inclusión nos datos fiscais dos contribuíntes de información referida a contas e rendas do exterior, aloxamentos turísticos, etc, e o efecto inducido das actuacións inspectoras.

O efecto inducido das inspeccións

En relación con isto último, e a título de exemplo, estudos internos da Axencia mostran que os contribuíntes inspeccionados no ano 2015 (exceptuando os contribuíntes adscritos á Delegación Central de Grandes Contribuíntes, pola alta volatilidade das súas cifras entre anos) elevaron máis dun 25 %os seus ingresos declarados nos tres anos posteriores en relación cos anos anteriores á inspección, o dobre que o conxunto dos contribuíntes no mesmo período.

A medición de efecto inducido acadará tamén a outros colectivos e ámbitos, caso das actuacións sobre grandes patrimonios, o plan de visitas de IVE, o envío de cartas informativas e as actuacións da área de Recadación.

Outros indicadores de referencia permitirán medir a eficiencia da Axencia (evolución do seu orzamento en relación coa marcha dos ingresos tributarios que xestiona), a capacidade de xestión recadadora sobre a débeda gestionable, e a conflitividade tributaria e axilidade da administración (proporción de recursos interpostos polos contribuíntes sobre o total de actos administrativos de cada ano e mellora das resolucións e sentenzas favorables á Axencia, así como redución dos intereses pagos).

En calquera caso, como peche do sistema, establécese tamén un indicador que relaciona a evolución da base de cálculo (instrumento que tradicionalmente serve de referencia para a asignación anual de crédito orzamentario á Axencia) coa evolución do cumprimento voluntario.

Comisión consultiva ética

En relación coa infraestrutura ética e a boa gobernación, decidiuse que o plan vaia máis alá da regulación existente no estatuto do empregado público e marque á Axencia Tributaria un compromiso explícito ao respecto. Nese sentido, elaborarase un código de principios e conduta propia da Axencia acorde coas recomendacións dos órganos internacións e de responsabilidade corporativa e aprobarase un protocolo de denuncias de mala praxe.

Todo iso co obxectivo de asentar sobre instrumentos específicos e tanxibles polos funcionarios as prácticas e recomendacións que xa se viñan marcando e practicando tradicionalmente. En cambio, a novidade nesta materia vén dada pola creación dunha comisión consultiva de ética que servirá de apoio aos funcionarios para a aplicación práctica en cada caso dos principios marcados no código de conduta.