Saltar ao contido principal

Desarticulada unha organización criminal que defraudou sete millóns de euros de IVE no sector da compravenda de vehículos usados

Operación conxunta da Axencia Tributaria e a Garda Civil

  • Detivose a oito persoas, incluíndo ao cabecilla da organización, así como a outros responsables e organizadores da trama, cómplices e beneficiarios
  • Durante o operativo efectuáronse seis rexistros en Albacete, Valencia, Pontevedra e Almería onde se interviñeron 15 vehículos valorados nun millón e medio de euros
  • A organización, en conivencia con algúns clientes que acababan adquirindo os vehículos a menos custo grazas ao ‘lavado do IVE ’, utilizaba sociedades ficticias estranxeiras e homes de palla para dificultar a súa detección 

5 de maio de 2021.-A Axencia Tributaria, nunha operación conxunta coa Garda Civil, ha desarticulado unha organización delituosa que utilizaba un estrutura de sociedades instrumentais ficticias situadas en Portugal para introducir vehículos en España procedente de Alemaña. Unha vez no noso país, a trama vendía os vehículos mediante sociedades distribuidoras sen o correspondente pagamento de impostos. Con esta mecánica, a organización introduciría vehículos por valor de 35,3 millóns de euros entre 2017 e 2021, defraudando 7,3 millóns de euros de cotas de IVE.

No marco da operación, denominada ‘término-drosipán’, detivose a oito persoas, incluíndo ao cabecilla da organización, así como a outros responsables e organizadores da trama, cómplices e beneficiarios da fraude.

De igual forma, efectuáronse seis rexistros domiciliarios nas localidades de Albacete, Bellreguard (Valencia), Vilagarcía de Arousa (Pontevedra) e Almería, que permitiron a incautación de 15 vehículos valorados nun millón e medio de euros, así como de abundante documentación en papel e informática sobre as operacións fraudulentas detectadas e cuxo análise permitirá engadir elementos de proba aos xa obtidos na investigación xudicial ata o momento.

Pola súa parte, adoptáronse medidas preventivas con bloqueo de contas bancarias das empresas implicadas na trama de fraude.

A orixe da investigación

A investigación, desenvolvida polo Xulgado de Instrución número 2 de Albacete, iniciouse a raíz dunha denuncia presentada pola Dependencia Rexional de Inspección da Axencia Tributaria en Castela-A Mancha tras un procedemento de investigación previa que desenvolvera sobre as sociedades implicadas na trama.

A partir dese momento, a Fiscalía de Albacete impulsa a investigación xudicial, que desenvolven conxuntamente Vixilancia Aduaneira da Axencia Tributaria e a Garda Civil, na súa función de policía xudicial, en estreita colaboración co auxilio da Área de Inspección da AEAT en Castilla A-mancha.

Grazas ás actuacións realizadas polos investigadores, detectouse unha serie de matriculacións que resultaban sospeitosas.

Metodoloxía da fraude: ‘troitas introdutoras’

A fraude utilizada pola trama arrincaba cunha serie de sociedades ficticias españolas, coñecidas como ‘troitas introdutoras’. Estas sociedades simulaban a compra directa a provedores europeos de vehículos usados que xa estaban matriculados no país de orixe. Ao tratarse de adquisicións intracomunitarias de bens en réxime xeral de IVE, as sociedades españolas obtiñan os vehículos exentos de IVE.

Posteriormente, estas ‘troitas introdutoras’ vendían os vehículos a distribuidoras españolas da mesma trama, pero non ingresaban o IVE á Facenda pública que si corresponde ao tratarse xa dunha operación interior. En cambio, o imposto figuraba nas facturas de venda ás distribuidoras, que si se deducían o IVE non ingresado polas ‘troitas’. 

Con este funcionamento, a organización podía vender os vehículos ás distribuidoras a un prezo moi inferior, grazas á marxe que outorgaba a fraude previa do IVE. Para dificultar a súa detección, a trama ía substituíndo periodicamente as empresas que xeraban a fraude por outras novas.

Ao tempo, e baixo a aparencia de entidades independentes, os directores das distribuidoras realmente controlaban as ‘troitas’, que simplemente canalizaban formalmente as adquisicións de vehículos usados aos provedores da Unión Europea.

De acordo coas investigacións, algúns clientes das empresas distribuidoras eran plenamente conscientes da fraude e actuaban en plena conivencia e coordinación, encargando a compra de vehículos formalmente a través da trama para beneficiarse do ‘lavado do IVE ’.

Unha vez encargada a adquisición, íase tramitando a matriculación do vehículo usado en España ante a correspondente Xefatura Provincial de Tráfico, previo paso pola Inspección Técnica de Vehículos, achegando a documentación da transacción simulada para xustificar a titularidade do matriculador . Por veces, incluso, a trama alteraba a documentación para intentar evitar controis sobre a matriculación.

Interposición de sociedades ficticias estranxeiras e homes de palla

Como maneira de reforzar a ocultación da fraude, a trama contaba tamén cunha ‘capa’ de sociedades ficticias estranxeiras (denominadas ‘troitas remotas ’). A función destas sociedades dentro do esquema fraudulento consistía en modificar o réxime aplicable de IVE.

Estas ‘troitas remotas’, que igualmente controlaban os directores das distribuidoras, recibían facturas en réxime ordinario de IVE por entregas intracomunitarias de bens exentos. A continuación, cambiaban indebidamente o réxime de tributación, emitindo facturas ás distribuidoras españolas da trama de acordo co Réxime Especial de Bens Usados (REBU), o que resulta incompatible legalmente e permitía xa manter en toda a cadea de distribución a clientes este réxime especial que implica unha tributación por IVE moito máis baixa que no réxime xeral.

Os investigadores chegaron a detectar unha fórmula adicional de ocultación mediante a interposición de persoas físicas con claro perfil de homes de palla. Estas persoas, que por veces son dificilmente localizables e incumplidores das súas obrigas fiscais, xogaban un papel similar ao das ‘troitas remotas’.

Un problema europeo

A fraude en IVE en operacións intracomunitarias de distintos sectores, un problema habitual nos distintos países membros da UE, ten a dobre relevancia da perda de ingresos tributarios que provoca e da grave distorsión de prezos que introduce nos mercados dos sectores económicos afectados, en beneficio dos operadores fraudulentos e prexudicando gravemente aos comerciantes lexítimos, que cumpren as súas obrigas fiscais.

Esta situación determinou que as autoridades comunitarias, desde hai anos, prestasen especial atención á denominada ‘fraude carrusel intracomunitario’, tamén denominado ‘fraude en cadea do operador desaparecido’ ou ‘missing trader fraud’, mediante a adopción de iniciativas que reforcen esa loita cun incremento da cooperación administrativa entre os Estados membros e aumentando a eficacia dos sistemas de control de IVE nacional.

A Axencia Tributaria española, pioneira en diversos aspectos da prevención, detección e loita contra esta fraude específica, traballa nesta liña desde hai anos con órganos de investigación especializada e nestes esforzos enmárcase a operación desenvolvida.

No operativo interviñeron, por parte da Axencia Tributaria, as Unidades Operativas de Vixilancia Aduaneira en Albacete, Quintanar de la Orden e Pontevedra; Unidades de Inspección de Albacete, Galicia, Valencia e Almería; e Unidades de Auditoría Informática de Castela-A Mancha, Almería, Galicia e Valencia. Por parte de Garda Civil participou o Grupo de Investigación e Análise de Tráfico da Xefatura da Agrupación de Tráfico (GIAT Central).

Na actualidade a operación segue o seu curso e poden adoptarse novas decisións xudiciais.

Filmación do operativo (para descargar o vídeo débese introducir o seguinte enderezo web):

https://we.tl/t-05Y7cBkKDo