Saltar al contingut principal
Manual pràctic de Renda 2024. Part 1

Subvencions corrents i de capital: distinció

Els ajuts públics donen lloc a un diferent tractament tributari segons la qualificació que procedisca atorgar a les mateixes: Subvencions corrents i de capital.

Subvencions de capital

Les subvencions de capital són aquelles que tenen com a finalitat primordial la d'afavorir la instal·lació  o inici de l'activitat, així com la realització d'inversions en immobilitzat (edificis,  maquinària, instal·lacions, etc.), o despeses de projecció plurianual i s'imputen com a ingrés en la mateixa mesura en què s' amortitzen les inversions o les despeses realitzades amb càrrec a les mateixes.

Per tant, la subvenció tindrà el caràcter de subvenció de capital sempre que tinga com a finalitat el finançament d'immobilitzat o capital fix de l'empresari o professional. No obstant això, si seu objecte és garantir, durant l'inici de l'activitat, uns ingressos mínims o compensar despeses de l'exercici, haurà de tractar-se com una subvenció corrent.

Les subvencions de capital s'imputaran com a ingressos de l'exercici en proporció a la dotació a l'amortització efectuada durant aquell període per als citats elements o, si escau, quan es produïsca la seua alienació, correcció valorativa per deteriorament o baixa en balanç, encara que el contribuent haja optat prèviament pel criteri d'imputació temporal de cobraments i pagaments o criteri de caixa, donada la seua especialitat i la remissió que la Llei de l'IRPF efectua a la normativa específica de l'impost sobre societats i esta, al seu torn, al resultat comptable. Sentencies del Tribunal Suprem núm. 392/2022, de 29 de març, i 398/2022, de 30 de març, recaigudes, respectivament, en els recursos de casació núm. 3679/2020 (ROJ : STS 1456/2022) i 8193/2020 (ROJ : STS 1285/2022).

No obstant això, en aquells casos en què els béns no siguen susceptibles d'amortització, la subvenció s'aplicarà com a ingrés íntegre de l'exercici en què es produïsca l'alienació o la baixa en inventari de l'actiu finançat amb esta subvenció, aplicant la reducció del 30 per 100 pròpia dels rendiments obtinguts de forma notòriament irregular en el temps.

Cas particular: subvenció del kit digital

D'acord amb l'Ordre ETD/1498/2021, de 29 de desembre, el Programa kit Digital té per objecte la concessió d'ajuts a xicotetes empreses, microempreses i persones en situació d'autoocupació per a l'adopció de solucions de digitalització disponibles en el mercat, incloses en el Catàleg de Solucions de Digitalització del Programa recollit en la plataforma Accelera pime.

Els beneficiaris rebran una ajuda en funció del seu tamany, mesurant este segons el seu nombre d'empleats. El dret de cobrament que naix de la resolució de concessió d'esta ajuda es denomina “bo digital”.

El beneficiari haurà d'usar l'ajuda concedida, en la contractació d'una o diverses solucions de digitalització de les disponibles en un Catàleg de Solucions de Digitalització del Programa recollit en la plataforma Accelera pime, formalitzant per això Acords de Prestació de Solucions de Digitalització amb els Agents Digitalitzadors Adherits.

La subvenció per kit digital percebuda, en la mesura en què té per objecte el finançament de despeses o d'inversions de titulars d'activitats econòmiques, té la qualificació de rendiments d'activitats econòmiques, conforme el que disposa l'article 27.1 de la Llei de l'IRPF.

Pel que fa a la seua imputació temporal, vegeu l'apartat corresponent del Capítol 6.

Subvencions corrents

Les subvencions corrents són aquelles que es concedixen normalment per a garantir una rendibilitat mínima o compensar pèrdues ocasionades en l'activitat i es computen en la seua totalitat com un ingrés més del període en què es meriten. És a dir, quan es reconega en ferm la concessió de la subvenció i es quantifique la mateixa, independentment del moment en què es perceba la mateixa. 

Pel que fa al cas, tinga's en compte el quadre recollit en el capítol 2 relatiu als ajuts concedides a titulars d'activitats econòmiques afectats per la DANA.

Malgrat el que s'ha esmentat anteriorment, si el contribuent haguera optat pel criteri de cobraments i pagaments, en els termes prevists en l'article 7.2 del Reglament de l'IRPF, que establix l'opció d'utilitzar el criteri de cobraments i pagaments per a imputar temporalment els ingressos i les despeses derivats de rendiments d'activitats econòmiques, la subvenció haurà d'imputar-se durant el període impositiu en què es produïsca el corresponent cobrament de la mateixa.

Important: tinga en compte que tributen com a subvencions corrents els següents ajuts percebudes durant 2024, en virtut de la regla especial d'imputació continguda en l'article 14.2.c) de la Llei de l'IRPF, i que van anar concedides a fi de mitigar l'impacte de la guerra d'Ucraïna en l'escalada del preu dels carburants:

  • Ajuda directa extraordinària i temporal per a les empreses de transporte per carretera que tenen dret a la devolució parcial de l'Impost sobre Hidrocarburs pel gasoil d'ús professional de l'article 52 bis de la Llei 38/1992, de 28 de desembre, d'Impostos Especials, prevista en els articles 34 i següents del Reial decret-llei 20/2022, de 27 de desembre, de mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la Guerra d'Ucraïna i de suport a la reconstrucció de la illa de La Palma i a unes altres situacions de vulnerabilitat (BOE de 28 de desembre).

  • Ajuda directa extraordinària i temporal per a sufragar el preu de determinats productes energètics per a les empreses de transporte per carretera que no es beneficien de la devolució parcial de l'Impost sobre Hidrocarburs pel gasoil d'ús professional, de l'article 52 bis de la Llei 38/1992, de 28 de desembre, d'Impostos Especials, prevista en els articles 38 i següents del Reial decret-llei 5/2023, de 28 de juny, pel qual s'adopten i prorroguen determinades mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la Guerra d'Ucraïna, de suport a la reconstrucció de la illa de La Palma i a unes altres situacions de vulnerabilitat; de transposició de Directives de la Unió Europea en matèria de modificacions estructurals de societats mercantils i conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i els cuidadors; i d'execució i compliment del Dret de la Unió Europea (BOE de 29 de juny).

  • Ajuda directa extraordinària i temporal per a sufragar el preu del gasoil consumit pels productors agraris que tenen dret  a la devolució parcial de l'Impost sobre Hidrocarburs pel gasoil d'ús professional de l'article 52 ter de la Llei 38/1992, de 28 de desembre, d'Impostos Especials o de l'Impost Especial de la Comunitat Autònoma de Canàries sobre Combustibles Derivats del Petroli, prevista en els articles 200 i següents del Reial decret-llei 5/2023, de 28 de juny, pel qual s'adopten i prorroguen determinades mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la Guerra d'Ucraïna, de suport a la reconstrucció de la illa de La Palma i a unes altres situacions de vulnerabilitat; de transposició de Directives de la Unió Europea en matèria de modificacions estructurals de societats mercantils i conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i els cuidadors; i d'execució i compliment del Dret de la Unió Europea (BOE  de 29 de juny).

    • El mateix tractament tindran els ajuts directes als productors de llet i carn, en compensació de les pèrdues i l'increment dels costos de producció provocats per la guerra d'Ucraïna per efecte de l'augment del preu de combustibles, pinsos i altres entrades i l'escassetat de precipitacions en determinades zones del país establides per l'article 4 del Reial decret-llei 4/2023, d'11 de maig, per la qual s'adopten mesures urgents en matèria agrària i d'aigües en resposta a la sequera i a l'agreujament de les condicions del sector primari derivat del conflicte bèl·lic d'Ucraïna i de les condicions climatològiques, així com de promoció de l'ús del transporte públic col·lectiu terrestre pels joves i de prevenció de riscos laborals en episodis d'elevades temperatures (BOE de 12 de maig).