VIII.3.2.2.3. Lloc determinat per defecte
Article 114, apartat 2, de l'apèndix I del Conveni
Article 87, apartat 2, del CAU
Article 77 de l'AD
La norma perquè l'autoritat competent determine el lloc d'origen d'un deute es començarà a aplicar:
- durant els set mesos següents a la data límit prevista per a l'arribada de les mercaderies a la duana de destí; o
- un mes després de l'expiració del termini de vint-i-huit dies concedit al titular del règim per a facilitar informació (després de l'inici del procediment d'investigació) quan el titular del règim no proporcione informació a petició de l'autoritat competent del país de partida o quan el faça de manera insuficient;
si es demostra la impossibilitat de determinar el lloc, bé fent referència al lloc on s'hagen produït realment els fets o bé mitjançant la conclusió de les autoritats de què les mercaderies es trobaven en una situació que donava origen a un deute.
L'aplicació d'esta norma dependrà directament dels resultats (o de la falta de resultats) del procediment d'investigació. Tanmateix, en última instància, donats els comentaris anteriors sobre la determinació del lloc real o la situació de les mercaderies, este mètode s'aplicarà en la majoria dels casos.
Transcorreguts els set mesos i a falta de poder determinar un altre lloc, es considerarà que el deute s'ha originat de la manera següent:
en cas de trànsit comú:
- bé al país del que depén l'última duana de pas a l'entrada en la qual s'haja presentat un «Avís de pas de frontera» (IE118) (o, en el procediment de continuïtat de les activitats, l'avís de pas TC10);
- o bé, si no, al país del que depén l'oficina de partida.
Exemple:
- Operació de trànsit comú (amb un país de trànsit comú implicat)
⟨Unió (Alemanya) – Suïssa – Unió (França)⟩
Situació I:
Si s'ha lliurat l'últim missatge «Avís de pas de frontera» (IE118) (o, en el procediment de continuïtat de les activitats, l'avís de pas TC10) en la duana de pas a l'entrada a Suïssa, es considerarà que Suïssa és el lloc d'origen del deute.
Situació II:
Si s'ha lliurat l'últim missatge «Avís de pas de frontera» (IE118) (o, en el procediment de continuïtat de les activitats, l'avís de pas TC10) en la duana de pas a l'entrada en la Unió a França, es considerarà que França és el lloc d'origen del deute.
Situació III:
Si no es troba cap missatge «Avís de pas de frontera» (IE118) (o, en el procediment de continuïtat de les activitats, cap avís de pas TC10), es considerarà que Alemanya és el lloc d'origen del deute, per ser el país de partida.
en cas de trànsit de la Unió :
- bé en el lloc on s'hagen inclòs les mercaderies en el règim (Estat membre de partida);
- bé en el lloc on s'hagen introduït les mercaderies en el territori duaner de la Unió a l'empara del règim que quede suspés en el territori del tercer país.
Exemples:
- Operació de trànsit de la Unió sense pas per un tercer país o per un país de trànsit comú
⟨Dinamarca – Alemanya – França – Espanya⟩
No hi ha duana de pas. Dinamarca, com Estat membre de partida, es considerarà el lloc d'origen del deute.
− Operació de trànsit de la Unió amb pas per un o diversos tercers països que no siguen països de trànsit comú i en la que intervenen duanes de pas a l'eixida i a l'entrada de la Unió
⟨Unió (Romania) – Ucraïna – (Unió) (90) Polònia⟩
Situació I:
Si s'ha lliurat un missatge «Avís de pas de frontera» (IE118) (o, en el procediment de continuïtat de les activitats, l'avís de pas TC10) en la duana de pas per la qual les mercaderies en qüestió van entrar a Polònia a l'empara del règim, es considerarà que Polònia és el lloc d'origen del deute.
Situació II:
Si no es troba cap missatge «Avís de pas de frontera» (IE118) (o, en el procediment de continuïtat de les activitats, cap avís de pas TC10), es considerarà que Romania (el país de partida) és el lloc d'origen del deute.
Article 5 del Conveni
Nota : si s'ha lliurat un missatge d'«Avís de pas de frontera» (IE118) (o, en el procediment de continuïtat de les activitats, l'avís de pas TC10) en una duana de pas a l'eixida de la Unió (Grècia), però no a l'entrada a Turquia, haurà de considerar-se que no s'ha originat cap deute, ja que no s'ha produït sostracció de mercaderies a l'empara del règim de trànsit de la Unió, sinó en un tercer país, en territori del qual el règim (i la vigilància duanera de les autoritats competents dels països afectats) se suspén. Esta situació podrà continuar després d'haver conclòs el procediment d'investigació (per a més detalls sobre este procediment, vegeu la part VII).