Saltar al contingut principal
Orientacions 2016 OEA

3.III.3.1. Operador de transporte urgent

El paper que desenvolupa un transportista en la cadena de subministrament internacional es descriu en la part 1, secció II.4, apartat f), d'aquestes Orientacions. En este sector comercial es distingix un subsector: el dels operadors de transporte urgent. Este subsector inclou un número relativament xicotet d'operadors econòmics, però volums considerables de transaccions: en alguns Estats membres este subsector assumix al voltant d'un intervinc dels enviaments d'importació i al voltant del 50 % dels enviaments d'exportació.

Este subsector presenta diversos trets característics:

  • El volum d'operacions és elevat.
  • La velocitat del transporte i el despatx accelerat presenten una gran importància: els terminis d'entrega breus constituïxen una important ferramenta de màrqueting per a estes empreses i són rellevants per als seus clientes.
  • Existixen un gran número i una àmplia diversitat de socis comercials, que van dels clientes empresarials regulares a uns altres privats ocasionals.
  • Els operadors econòmics desenvolupen sovint el paper d'agent de duanes o representant duaner, a més del de transportista.
  • Atès que el mitjà de transport és fonamentalment l'aeri, estos operadors econòmics exercixen com AA o EC, segons es referix en el Reglament (CE) núm. 300/2008(17), i complixen els requisits establits en el Reglament (UE) núm. 2015/1998(18) de la Comissió per a la majoria de les seues operacions i activitats empresarials.
  • En general, es transporten paquets i mercaderies en aeronaus pròpies o es proveïxen borses de carrega i paquets solts a uns altres transportistes aeris.
  • Els operadors econòmics posseïxen sovint autoritzacions de les autoritats duaneres per a utilitzar procediments duaners simplificats.

Tenint en compte estos trets característics, existixen diversos riscos específics del subsector que requerixen una consideració especial quan els operadors econòmics sol·liciten l'estatut de AEO, a saber:

  • El nivell d'infraccions en l'avaluació del criteri de compliment duaner. Les autoritats duaneres hauran de tindre en compte l'elevat volum d'operacions i avaluar si les infraccions són sistemàtiques o no, la qualitat dels controles interns dels operadors econòmics i els seus procediments d'identificació i correcció d'errors (vegeu la part 2, «Criteris per a l'obtenció de l'estatut de AEO», d'aquestes Orientacions).
  • La seguretat de les dades de què es disposa per a l'avaluació del sistema de gestió dels registres comercials i, si escau, de transporte de l'operador econòmic. Donat l'elevat volum de dades disponibles, les autoritats duaneres hauran de tindre en compte les mesures aplicades per a protegir els sistemes de l'operador econòmic enfront dels accessos no autoritzats i les intrusions, així com l'accés a la documentació i els procediments de procés de la informació en els sistemes utilitzats pels operadors de transporte urgent.
  • En l'avaluació de les normes de protecció i seguretat apropiades:
    • emplaçaments i activitats no cobertes per l'estatut d'agent autoritzat (AA) o d'expedidor conegut (EC);
    • incompliment de les mesures recordades en matèria de seguretat, amb el risc de què les mercaderies lliurades no siguen segures. Donada l'àmplia gamma de socis comercials, les autoritats duaneres hauran d'avaluar els procediments de selecció i la gestió dels riscos que presenten els socis comercials coneguts i desconeguts;
    • intrusió de persones en l'empresa que puga constituir un risc per a la seguretat. Donat l'elevat volum de negoci, les autoritats duaneres hauran d'avaluar els procediments d'execució de controles d'antecedents aplicats als nous empleats, per a llocs tant permanents com temporals;
    • coneixement inadequat dels requisits en matèria de seguretat. Les autoritats duaneres hauran d'avaluar els procediments adoptats per a impartir una formació apropiada en la que es tracten els riscos en matèria de protecció i seguretat associats a l'expedició d'enviaments urgents.

(17) Reglament (CE) núm. 300/2008 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de març de 2008, sobre normes comunes per a la seguretat de l'aviació civil i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 2320/2002.(Tornar)

(18) Reglament (UE) núm. 2015/1998 de la Comissió de 5 de novembre de 2015 pel qual s'establixen mesures detallades per a l'aplicació de les normes bàsiques comuns de seguretat aèria. (Tornar)