Qüestions rellevants (tipus i vies per a presentar i modificar)
Informa't sobre les declaraciós informatives, el seu disseny, formes de presentació i com modificar-les després de la seua presentació
Les declaraciós informatives són una de les modalitats d'obtenció d'informació que consistixen en el subministrament massiu d'informació amb transcendència tributària a l'Administració amb caràcter periòdic i utilitzant cursos normalitzats.
Es poden diferenciar:
Resums de retencions i ingressos a compte.Són declaraciós que porten el seu fonament en una retenció o ingrés a compte practicat prèviament i de la qual s'informa, havent de presentar-se quan s'haja realitzat l'esmentada retenció o ingrés a compte.
Declaracions informatives.Estes declaraciós no estan relacionades amb una retenció o ingrés a compte previ, i s'han de presentar quan s'hagen realitzat les operacions que en la mateixa s'han d'informar.
Declaracions informatives mixtes.Estes declaraciós contenen elements dels dos tipus anteriors com, per exemple, el model 187 o el 190.
El disseny actual de la majoria dels models de declaraciós informatives normalitzades consta de diferents registres:
- Registre de tipus 1 destinat a la identificació del declarant i resum de les dades.
- Registre de tipus 2 destinat a incorporar cada una de les dades dels declarats.Existiran tants registres de tipus 2 com declarats existisquen.
A més del disseny anterior, en alguns models informatius recents s'està començant a implantar un disseny més modern, flexible i amb menors limitacions que l'actual disseny de registres de tipus 1 i 2.Es tracta del format mitjançant missatges informàtics XML implantat en models com el 231, 289 i 290.
Formes de presentació de les Declaracions Informatives
Persona o entitat declarant | Núm. total de registres | Forma de presentació(3) |
---|---|---|
Persones físiques (tret d'adscrits a la DCGC/UGGE (1)) |
Indiferent (2) | * Electrònica, a través d'Internet amb sistema de firma amb clau d'accés (sistema Cl@ve PIN) (4) *Electrónica, a través d'Internet, amb signatura electrònica avançada o un sistema d'identificació i autenticació, en ambdós casos utilitzant un certificat electrònic reconegut. |
Restants declarants
|
Indiferent (2) | *Electrónica, a través d'Internet, amb signatura electrònica avançada o un sistema d'identificació i autenticació, en ambdós casos utilitzant un certificat electrònic reconegut. |
(1) Persones o entitats adscrites a la Delegació Central de Grans Contribuents o a alguna de les Unitats de Gestió de Grans Empreses de les Delegacions Especials de la AEAT.
(2) Tinga's en compte que, a partir de l'exercici 2018, desapareix la possibilitat de presentació de declaraciós informatives mitjançant suport directament llegible per ordinador (modificació mitjançant Ordre HFP/231/2018, de 6 de març)
(3) En El 2019 se suprimix la possibilitat de presentació per missatge SMS dels models 190, 347 i 390.
(4) Podran utilitzar el sistema Cl@ve PIN exclusivament persones físiques no obligades a la utilització d'un certificat electrònic, en els models de declaració informativa 038, 179, 180, 182, 187, 188, 190, 193, 198, 231, 233, 234, 235, 236, 282, 296, 345, 347, 349, 390 i 720.
La presentació de les declaraciós dels diferents models informatius es pot realitzar mitjançant dues vies:
- Presentació mitjançant formulari web.
Les declaraciós informatives que solen utilitzar un número elevat de contribuents solen tindre disponible un formulari web d'ajuda a l'emplenament que permet, tant l'esmentat emplenament com la presentació del model.
- Presentació mitjançant fitxer (TGVI Online)
Es tracta de la presentació mitjançant la càrrega d'un fitxer en un formulari que es valida en línia pel sistema.Esta forma de presentació pot utilitzar-se per a presentar qualsevol fitxer d'informació amb independència de la mida, si bé és obligatòria la seua utilització a partir dels 40.000 registres a informar.
Presentació mitjançant fitxer TGVI Online
La presentació mitjançant fitxer TGVI Online es realitza de la següent forma:
El contribuent accedix a l'URL del TGVI Online, on seleccionarà el fitxer a enviar, iniciant-se el procés pujada-validació del fitxer.
Durant la transmissió, es mostra al contribuent una barra de progrés tant de la transmissió, com del nombre de registres admesos/rebutjats.
Així que el nou servici vaja transmetent el fitxer, s'aniran validant els registres de detall i se n'aniran visualitzant i actualitzant els admesos/rebutjats al navegador del contribuent.Quan s'acabe d'enviar tot el fitxer es mostra el resultat final d'admesos/rebutjats, però ha d'assenyalar-se que la declaració encara no es considera presentada.
Les opcions posteriors a la pujada/validació del fitxer són les següents:
- “Presentar registres correctes”
El registre Tipus 1 s'actualitzaria automàticament per a ser coherent amb els registres correctes.
Es genera rebut de presentació només dels registres correctes presentats.
Per a evitar la generació de registres duplicats s'exigix que el fitxer continga un numere identificatiu únic per a eixe exercici-model-contribuent.
- “Descarregar registres erronis”
Es descarregaria un fitxer de tipus declaració complementària amb format disseny de registre amb el total de registres erronis, que tindria un número identificatiu propi (el justificant origen serà el de la declaració original).
- “Descarregar missatges d'error”
En este cas, obté un fitxer de text, que conté un detall de l'error per cada registre de detall (tipus 2) incorrecte.
El fitxer mostrarà el registre de detall erroni, a continuació el caràcter “;” com a separador i finalment l'error que presenta el registre (es compon d'un codi i un error).
Una vegada presentada una declaració mitjançant formulari web, s'actuarà posteriorment sobre la declaració “consolidada”, realitzant la incorporació, modificació o eliminació de registres directament, sense necessitat d'indicar explícitament la voluntat de complementar o substituir una declaració anterior.
Per tant, una vegada presentada una declaració, si posteriorment accedix al formulari un presentador autoritzat, es mostrarà al formulari la declaració “consolidada” amb la informació presentada actualitzada, sobre la que podrà procedir a realitzar els canvis que necessite (afegir registres, modificar registres o baixa de registres).La informació corresponent conté la data de l'última actualització de cada registre de la declaració.
Modificacions de declaraciós mitjançant fitxer TGVI on line
El sistema establit mitjançant la utilització del TGVI on line (el relatiu al formulari TGVI on line és diferent) és el següent:
DECLARACIÓ ORIGINAL.
Només pot existir una declaració original.La resta serien complementàries o substitutives.
MODIFICACIONS POSTERIORS.
Hem de diferenciar:
Afegir registres:Es consignarà una «C» si la presentació d'esta declaració té per objecte incloure percepcions que, havent d'haver figurat en una altra declaració del mateix exercici presentada anteriorment, hagueren sigut completament omeses en la mateixa.
Per això, es poden presentar diverses declaraciós complementàries.
En el procés de pujada i validació del fitxer mitjançant TGVI on line, els registres rebutjats com a erronis s'ha de presentar com complementària (és a dir, no es requerix que siga una nova original), i ha d'incloure necessàriament el Número de Justificant de la declaració que complementa.
Modificar registres:la presentació d'una declaració que tinga per objecte la modificació del contingut de dades declarades en una altra declaració del mateix exercici presentada anteriorment es realitzarà presentant una declaració substitutiva de la declaració que continga els registres a modificar.
Declaració substitutiva:Es consignarà una «S» si la presentació té com a objecte anul·lar i substituir completament a una altra declaració anterior, del mateix exercici.Una declaració substitutiva només pot anul·lar una única declaració anterior.
Prèviament a la presentació de la declaració substitutiva, és imprescindible la baixa prèvia de la declaració a la que substituïx per part del contribuent.S'ha d'omplir el Número de Justificant de la declaració a la que substituïx, que ha d'existir i ha d'estar donada de baixa per substitució (o substituïda).
Es poden presentar tantes declaraciós Substitutives com el contribuent considere, sempre que es vagen donant de baixa successivament les substituïdes