Caràcter d'ajuda estatal dels ajornaments de deutes tributaris regulats al Reial Decret llei 7/2020, de 12 de març, i al Reial Decret llei 5/2021, de 12 de març.
Després de la declaració per l'Organització Mundial de la Salut de la pandèmia internacional provocada pel COVID-19 el passat 11 de març, la ràpida propagació, tant a nivell nacional com internacional, ha motivat la necessitat d'adoptar mesures urgents amb l'objectiu d'esmorteir l'impacte d'esta crisi sense precedents.
Des de la primera declaració de l'estat d'alarma per Reial Decret 463/2020, de 14 de març, s'han adoptat mesures d'índole diversa en suport dels sectors més afectats, açò és, PIME i autònoms.
Amb esta finalitat, per a evitar possibles tensions en tresoreria que pogueren experimentar estos col·lectius, el Reial Decret llei 7/2020, de 12 de març, va proposar una flexibilització en matèria d'ajornaments, concedint durant sis mesos esta facilitat de pagament d'impostos a PIME i autònoms, prèvia sol·licitud, en uns termes equivalents a una manca de tres mesos.
Posteriorment, el Reial Decret llei 35/2020, de 22 de desembre, ha aprovat nous ajornaments de deutes tributaris, com s'explica en l'Exposició de motius “concedint durant sis mesos esta facilitat de pagament de tributs que ja s'havia establit al Reial Decret llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per a respondre a l'impacte econòmic del COVID-19”.
També s'indica en l'Exposició de motius que “Les mesures contingudes en este reial decret llei que constituïsquen ajudes d'Estat s'establiran d'acord amb la normativa de la Unió Europea sobre això.En particular, quan es considere d'aplicació, es configuraran de conformitat amb el Marc Temporal d'Ajudes-COVID 19 i amb el Marc Nacional Temporal aprovat per les Decisions de la Comissió Europea SA.56851 (2020/N), de 2 d'abril de 2020, i SA.57019 (2020/N), de 24 d'abril de 2020 i les seues modificacions”.
Durant l'any 2021 ha sigut aprovat el Reial Decret llei 5/2021, de 12 de març, a través de com s'amplia a un quart mes sense interessos eixa possibilitat d'utilització del mecanisme d'ajornament, en condicions anàlogues a les ja establides al Reial Decret llei 7/2020, després de la modificació que en el mateix es va realitzar per Reial decret llei 19/2020, de 26 de maig.
La Comunicació 2020/C 112 I/01 de la Comissió de Modificació del Marc Temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, introduïx en el seu apartat 21 la secció 3.9 referida a les ajudes en forma d'ajornaments del pagament d'impostos o cotitzacions a la seguretat social, indicant-se que els ajornaments del pagament d'impostos que se circumscriuen, per exemple, a determinats sectors, regions o tipus d'empreses, constituïxen ajudes en el sentit de l'article 107, apartat 1, del TFUE.
A més, establix que la Comissió considerarà compatible amb el mercat interior, sobre la base de l'article 107, apartat 3, lletra b), del TFUE, els règims d'ajuda que consistisquen en ajornaments temporals de pagament d'impostos o cotitzacions a la seguretat social aplicables a les empreses (incloses les persones que treballen per compte propi) especialment afectades pel brot de COVID-19, per exemple, en sectors o regions específiques o en funció de la seua mida.
Afig que l'anterior també s'aplica a les mesures previstes en relació amb les obligacions fiscals i de seguretat social destinades a alleujar les dificultats de liquiditat a què s'enfronten els beneficiaris, inclosos, entre altres, l'ajornament dels pagaments a terminis, un accés més fàcil als plans de pagament del deute tributari i la concessió de períodes sense meritació d'interessos, la suspensió de la recaptació del deute tributari i les devolucions d'impostos accelerades.
Partint de l'anterior, els ajornaments recollits en els Reials Decrets-lleis 7/2020, de 12 de març, i 5/2021, de 12 de març, donen lloc, pel seu caràcter selectiu ja que només es poden beneficiar determinats contribuents que realitzen activitats econòmiques, a ajudes estatals equivalents a l'import dels interessos de demora que s'estalvia el contribuent.
Si bé el Reial Decret llei 7/2020, de 12 de març, va ser aprovat abans que el Marc Temporal de la Comissió, el Marc Nacional ja contemplava les ajudes en forma d'avantatges fiscals, en preveure que quan l'ajuda siga atorgada en forma d'avantatges fiscals els efectes no regixen per a les mesures adoptades des de la seua primera autorització per la Comissió, sinó que l'ajuda es considerarà concedida en el moment de la presentació de la declaració dels impostos meritats en el període comprés entre el 13 de març i el 31 de desembre de 2020, encara que la presentació de la declaració corresponent es realitze en una data posterior al 31 de desembre de 2020.És a dir, en incloure expressament la data de 13 de març de 2020 el Marc Nacional comprén l'ajuda derivada dels ajornaments aprovats el 2020.Respecte dels ajornaments que es puguen concedir a les declaraciós-liquidacions i autoliquidacions el termini de presentació del qual i ingrés finalitze des del dia 1 d'abril fins al 30 d'abril de 2021, ambdós inclusivament, es pot destacar que la Comissió Europea va autoritzar, primer, en la seua decisió del 23 de desembre de 2020 la pròrroga del marc nacional temporal fins al 30 de juny de 2021 i més recentment en la seua decisió del 23 de març de 2021 ha autoritzat la pròrroga fins al 31 de desembre de 2021.
Per tant, les ajudes derivades dels ajornaments, açò és, l'estalvi fiscal que obté el contribuent com a conseqüència de la manca d'interessos de demora, contemplades al Marc Nacional Temporal notificat i autoritzat per la Comissió Europea, es consideren conformes amb la normativa comunitària i compatibles amb el mercat interior, tenint el rang d'ajuda estatal.
La subjecció d'ambdós ajornaments per al pagament de deutes tributaris al Marc Nacional Temporal autoritzat per la Comissió Europea al costat de les seues modificacions posteriors comporta que els beneficiaris hauran de respectar les regles d'acumulació de les diferents categories d'ajudes, de manera que, per exemple, si resulten ser també beneficiaris d'ajudes en forma de subvencions directes, avançaments reemborsables, avantatges fiscals o de pagament, garanties, préstecs i capital, concedides tant per l'Administració General de l'Estat com per altres Administracions Públiques espanyoles, l'import brut màxim d'ambdues categories d'ajudes abans d'impostos i altres retencions (incloent l'estalvi fiscal obtingut per altres ajornaments de pagament d'impostos atorgats per altres Administracions Públiques), no podrà superar els següents límits segons el sector d'activitat (considerant el total d'ajudes rebudes entre 2020 i 2021):
- 225.000 euros, a la producció primària de productes agrícoles;
- 270.000 euros, als sectors de la pesca i aqüicultura;
- 1.800.000 euros, als altres sectors.
Si l'empresa o autònom opera en alguns d'estos sectors, haurà de poder acreditar comptablement que es respecten els límits màxims corresponents i que no se supera en total l'import més elevat possible.
Així que s'establix al Marc Nacional Temporal, s'haurà d'efectuar un control a posteriori de manera que, si es detecta qualsevol incompliment de les condicions d'acumulació o dels imports o intensitats màxims d'ajuda, el beneficiari estarà sotmés a un procediment de reintegrament.
La informació relativa al Marc Temporal de la Comissió i al Marc Nacional Temporal es pot trobar a la secció “Marc Regulatori Ajudes COVID-19” del portal d'internet del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital:Competència (mineco.gob.es).