Saltar al contingut principal

Actuacions de la Unitat Central d'Auditoria Informàtica

Les actuacions de comprovació i investigació tributària, fins i tot les actuacions d'auxilie judicial en les que participa personal de l'Agència Tributària, han d'adaptar-se a la situació dels sectors econòmics a les que van dirigides. En els últims anys les activitats econòmiques es caracteritzen per seu elevada informatització.

Esta evolució es confirma en els indicadors que sobre l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en les empreses publica l'Institut Nacional d'Estadística de manera que, en els anys 2020 i 2021, el 99,26 % de les empreses de més de 10 treballadors disposaven d'ordinador (este percentatge era del 85,20 % en les empreses de menys de 10 treballadors). L'alt grau d'informatització de la ciutadania porta aconseguisc altres efectes col·laterals que condicionen el bon desenvolupament de l'activitat de comprovació i investigació tributària que es realitza de forma tradicional. D'una banda, s'incrementa notablement el volum d'informació disponible, de manera que es dificulta discriminar quina informació de la que es disposa en el dispositiu electrònic pot ser rellevant des del punt de vista tributari; en molts casos, ni tan sols les empreses tenen una idea necessita el volum de dades que tenen en els seus ordinadors. D'altra banda, la localització de la informació pot trobar-se en qualsevol lloc del món, com a conseqüència de que la informació pot ubicar-se de forma remota o «en el núvol», pel que la seua investigació pot necessitar de la utilització de mètodes específics. Finalment, ha de destacar-se l'existència, en alguns sistemes informàtics, d'aplicacions o utilitats que permeten l'evasió o defraudació tributària de manera que , a voluntat del propi interessat o de tercers, s'oculta la veritable realitat econòmica i tributària dels obligats tributaris, ometent i alterant les dades reals o interpolant i addicionant dades fictícies (conegut com programa de doble ús).

Per a facilitar les actuacions que realitza l'Agència Tributària, en relació amb les dificultats posades de manifest en el paràgraf anterior, el Departament d'Inspecció té atribuïdes competències per a la realització directa de funcions d'auditoria informàtica derivades d'actuacions inspectores o d'auxilie judicial i la coordinació de les unitats especialitzades en esta matèria, així com l'emissió d'informes en matèria de facturació electrònica. A este efecte, el 2007 es va crear la Unitat Central d'Auditoria Informàtica (UCAI) que, des del novembre de 2008, s'incardina dins de l'Oficina Nacional d'Investigació del Frau.

Entre les funcions que desenvolupa la UCAI, destaquen les següents:

  1. Suport als Equips i Unitats d'Inspecció en les seues actuacions inspectores, fonamentalment en l'adquisició de la documentació quan la mateixa es trobe en suports informàtics.

  2. Anàlisi i verificació dels sistemes i equips informàtics mitjançant els quals es duga a terme, totalment o parcialment, la gestió de l'activitat econòmica i obtenció de dades dels mateixos per al seu posterior examen.

En qualsevol cas, la informació obtinguda s'assegura pel que fa a la seua integritat i autenticitat amb l'obtenció de l'empremta digital.

D'acord amb la descripció d'estes funcions, la UCAI participa en les actuacions d'inspecció, bolcat judicial de dades (en aquelles ocasions en les que siga necessari confiscar suports digitals per a recuperar posteriorment la informació), elaboració d'informes, elaboració de màquines virtuals per a reproducció d'entorns de treball del o els investigats, solució de problemes amb arxius xifratges, entre altres qüestiones, per poder obtindre una imatge completa de l'activitat econòmica real dels contribuents.

Una altra de les funcions de la UCAI és la d'incorporar les dades que ha obtingut en les diferents operacions en les que intervé a les diferents plataformes informàtiques existents per a ús i anàlisi de la Inspecció. També realitza esta tasca en relació amb els dispositius de la qual custòdia queda a càrrec o és facilitada pels Cossos i Forces de Seguretat a l'Oficina Nacional d'Investigació del Frau.

També s'encarrega d'acomplir els requeriments realitzats per part de jutjats o tribunals de les operacions en les que ha intervingut l'Agència Tributària quan s'ha dut a terme una auditoria informàtica. Entre estos requeriments es poden trobar l'expurgue del que s'ha aportat anteriorment en el procediment, o realitzar còpia completa o parcial del que es custodia tant en nostra sede com en sede judicial o realitzar una relació i devolució d'efectes intervinguts, o identificació i classificació de la documentació continguda en una operació.

D'altra banda, es realitzen també actuacions de tipus pericial. Per exemple, informació sobre valoració de programa en operacions exteriors o realització d'informes sobre innovació tecnològica en projectes realitzats per entitats que s'han aplicat deducció per despeses per recerca i desenvolupament.

Finalment, una altra de les labors de la UCAI és formar a les diferents unitats territorials d'auditoria informàtica (UAI). Estes Unitats tenen com objecte el suport en matèria d'auditoria informàtica als restants Equips i Unitats de la Dependència Regional d'Inspecció en les seues actuacions inspectores.

Com mostra de la seua important participació en la missió de l'Agència Tributària, esta és, l'aplicació del sistema tributari i del duaner, el 2021 les Unitats d'Auditoria Informàtica van participar com suport en huit de cada deu actuacions d'entrades i registres realitzades pels òrgans d'inspecció tributària i duanera. Els expedientes d'actuacions inspectores amb participació de les UAI finalitzats el 2021 van donar lloc a la regularització, incloses sanciones, de 173 milions d'euros.