L'Agència Tributària i la Policia Andorrana desarticulen les organitzacions de contraban de tabac més actives en territori espanyol
- L'operació ‘Alga’ va concloure ahir amb un total de 35 detencions en cinc CA, 237.500 paquets de tabac capturades i més de 20 entrades i registres en domicilis i comerços
- Els detinguts, acusats de pertinença a organització criminal i delictes de contraban, contra la Hisenda Pública i emblanquine de capitals, entre d'altres, passaran a disposició judicial en les pròximes hores
L'Agència Tributària i la Policia Andorrana, en col·laboració amb l'Oficina de Lluita contra el Frau de la Comissió Europea (OLAF), han desarticulat les que es consideren les organitzacions dedicades al contraban de tabac amb major activitat en territori espanyol. La denominada operació ‘Alga’ va concloure ahir amb un saldo global de 35 detencions a Galícia (23), Catalunya (8), Andalucía (2), Asturias (1) i Castella-la Mancha (1), i més de 20 entrades i registres en domicilis i instal·lacions comercials.
Amb una àmplia xàrcia capil·lar que els permetia la distribució de la mercaderia de contraban per tot el territori nacional, les organitzacions ara desactivades aconseguien circular el tabac des d'Andorra a diversos punts de venda distribuïts per tot el territori nacional, amb una especial incidència a Galícia.
En aquell moment, l'Agència Tributària va practicar 19 detencions e va intervindre un total de 450.000 paquets de tabac, que hagueren suposat un perjuí per a les arques de l'Estat d'1,5 milions d'euros, el que va deixar desproveït el mercat del tabac de contraban a Galícia, donant lloc a l'entrada en el mateix de la xàrcia de contraban des d'Andorra que ara ha sigut desarticulada.
En el curs de la investigació de l'operació ‘Alga’, duta a terme per Vigilància Duanera de Galícia i Catalunya, i per la Policia Andorrana, es van interceptar una desena d'enviaments de tabac de contraban procedent d'Andorra, el que va portar a la captura de 237.500 paquets. Entre els enviaments capturats durant la investigació destaca el practicat a La Corunya el passat 4 de juny, en què es va interceptar un camió procedent del Principat que comptava amb un doble fons en el que s'amagaven gairebé 75.000 paquets de tabac.
Operació ‘Alga’ - Distribució de les captures
Porriño (Pontevedra), 18 d'abril: 17.500 paquets i 2 detinguts.
Córdoba, 17 de maig: 6.000 paquets (enviaments per paqueteria).
Verín (Ourense), 6 de juliol: 15.000 paquets i un detingut.
Porriño (Pontevedra), 11 de juliol: 10.500 paquets i 3 detinguts.
Inmarcoain (Navarra), 18 de juliol: 3.500 paquets.
TOTAL: 237.500 paquets i 35 detinguts.
Entre els detinguts figuren els capitostos de les organitzacions de contraban, que dirigien la introducció del tabac a Espanya, la seua distribució e fins i tot la venda en determinats punts, així com diversos actius venedors de tabac de contraban que aprofitaven l'aparença de negocis legals per a posar a disposició del consumidor el tabac il·legal. Els detinguts, a què se'ls acusa de pertinença a organització criminal i diversos delictes de contraban, contra la Hisenda Pública, emblanquine de capitals i contra la propietat industrial, passaran a disposició judicial en les pròximes hores.
En l'operatiu tancat el dia d'ahir ha tingut part personal de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària a Galícia, Catalunya, Asturias i Andalucía, i membres de l'Àrea de Policia Criminal de la Policia Andorrana. En el registre practicat en el Mercat de la Pedra a Vigo es va comptar, a més, amb el suport de funcionaris del cos nacional de policia adscrits a la Unitat de Prevenció i Reacció de la Comissaria de Vigo. La investigació a Andorra ha sigut dirigida per la “Batlle” (jutge) titular del Jutjat d'Instrucció núm. 6 del Principat d'Andorra, havent decretat el secret de les diligencies penals d'investigació incoades.
Totes estes actuacions s'emmarquen dins del pla anual de control del frau dissenyat per l'Agència Tributària, en què la lluita contra el contraban de tabac constituïx una de les prioritats. Com a resultat d'esta activitat decidida per a combatre el tràfic il·legal, a 30 de juny l'Agència havia intervingut ja 5,8 milions de paquets de cigarrets, un 27,8% més que el mateix període de l'any anterior.