Saltar al contingut principal

La nova llei antifrau serà un pilar bàsic en l'estratègia de control de l'Agència Tributària el 2013

- Més d'una desena de les prioritats de control estan vinculades amb les noves ferramentes de la Llei 7/2012, afectant a matèries com els pagaments en efectiu, mòduls i mesures cautelars de recaptació

- La creació de l'Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional i una ambiciosa anàlisi del negoci del comerç electrònic guiaran dos grans estratègies de control tributari per al futur

- Es reforçarà la lluita contra l'economia submergida amb 17.000 personacions d'inspecció i 2.600 de recaptació, i es començarà a comprovar el joc ‘en línia ’


L'Agència Tributària ha publicat hui en el  Butlletí Oficial de l'Estat les directrius generals del Pla de Control Tributari 2013, principal intrument de planificació de l'Agència en la lluita contra el frau. L'objectiu pressupostari marcat per a este exercici és obtindre uns ingressos de 9.130 milions d'euros d'efecte recaptatori directe, fet que suposa un 11,7% més que la fique fixada per a 2012.

En esta ocasió, el Pla de Control ve clarament marcat per la posada en marxa de la Llei 7/2012 d'intensificació d'actuacions per a la prevenció i lluita contra el frau, incloent més d'una desena de línies d'actuació directament relacionades amb esta norma.

L'Agència Tributària, per tant, vigilarà des del primer moment el compliment de les noves exigències que marca la Llei 7/2012, i aprofitarà les noves ferramentes que oferix per al control tributari. Entre altres prioritats del Pla de Control 2013 relacionades amb la llei antifrau, destaquen les següents:

- Control de pagaments en efectiu. Anàlisi de les denuncies que es reben sobre l'incompliment de la limitació de pagaments en efectiu a 2.500 euros. També es prestarà especial atenció a l'existència de transaccions respecte de les que no puga determinar-se el mitjà de pagament utilitzat i, d'igual forma, es farà un especial seguiment dels moviments d'efectiu en duanes per a detectar quantitats que superen el límit autoritzat.

- Limitació del règim de mòduls. Es comprovarà l'evolució dels contribuents que queden exclosos del règim d'estimació objectiva a partir de l'entrada en vigor de la llei antifrau per a perseguir aquelles actuacions dirigides a romandre artificialment en el règim. Hi haurà un especial seguiment dels empresaris que facturen a uns altres empresaris una part significativa de les seues operacions per a, quan escaiga d'acord amb la Llei 7/2012, promoure la seua exclusió del règim.

- Nova informació sobre béns i comptes a l'estranger. L'Agència comprovarà la situació tributària de contribuents que, no havent presentat la nova declaració informativa, oferisquen indicis d'operacions amb l'estranger que permeten presumir l'existència de béns i drets ocults fora de les nostres fronteres. En el cas de contribuents deutors, la declaració informativa se n'aprofitarà per a impulsar peticions d'assistència mútua a uns altres Estats membres de la Unió Europea a este efecte d'adoptar mesures cautelars o embargar béns.

- Aplicació de la inversió del subjecte passiu a l'IVA per a l'entrega d'immobles i per a subcontractistes. Per a les operacions prèvies a l'entrada en vigor de la Llei 7/2012, continuarà la persecució de trames organitzades que pretenen devolucions d'IVA mitjançant la transmissió d'immobles sense contingut econòmic real. En les noves operacions, es vigilarà el compliment efectiu de la regla d'inversió del subjecte passiu, tant en les entregues d'immobles com en l'àmbit dels subcontractistes.

- Impuls a les mesures cautelars per a evitar buidatges patrimonials. Els òrgans de recaptació, en col·laboració amb les àrees de Gestió, Inspecció i Duanes, adoptaran les mesures cautelars necessàries per a assegurar el cobrament del deute davant qualsevol sospita fundada d'impagament. La fique marcada per a 2013 és incrementar les mesures cautelars un 20% sobre l'objectiu de l'any anterior, superant les 3.500.  En casos de presumpte delicte fiscal es podrà actuar fins i tot abans de l'enviament de l'expediente a la Fiscalia, segons el que preveu la Llei 7/2012, i s'investigarà el patrimoni dels imputats per a detectar conductes de buidatge patrimonial o insolvències punibles. A més, es potenciarà l'adopció d'acords de prohibició de disposar d'immobles d'una societat quan s'hagen embargat accions del deutor.

- Derivacions de responsabilitat. Les principals mesures a dur a terme per a lluitar contra el frau en la fase recaptatòria se centraran en les derivacions de responsabilitat. En este àmbit, s'emfatitzaran les actuacions tendents a l'aplicació dels supòsits d'aixecament del vel, administradors de fet i responsables solidaris per ocultació de béns, aprofitant les millores establides per la Llei 7/2012.

-Actuacions fraudulentes en l'àmbit concursal. Aprofitant els canvis normatius establits en la llei antifrau, es procedirà a la inadmissió immediata de les sol·licituds d'ajornament de deutes que siguen considerades crèdits contra la massa (posteriors a la data de declaració del concurs) i es vigilarà la necessària declaració separada de les quotes d'IVA meritades abans i després de la data del concurs, així com el total compensació dels saldos pendents abans d'esta data.

Control de la fiscalitat internacional

Una altra novetat és la posada en marxa de l'Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional (ONFI), que prestarà especial atenció a la tributació de grups empresarials multinacionals i la comprovació de preus de transferència. També en l'àmbit internacional, seran objecte d'atenció preferent les persones o entitats que localitzen de manera fictícia la seua residència fiscal en uns altres països.

Però, al costat d'això, es prestarà també especial interés a les operacions que es realitzen amb territoris o països que han deixat de figurar en la llesta de paradisos fiscals per haver firmat els corresponents convenis o acords. Respecte d'això, l'Agència Tributària practicarà requeriments d'informació selectius per tal d'avaluar el grau d'efectivitat dels acords d'intercanvi de dades d'abast tributari subscrits amb estos territoris i, si anara necessari, denunciar el seu incompliment.

Lluita contra l'economia submergida

Durant 2013, l'Agència Tributària seguirà intensificant seu lluita contra l'economia submergida i la presència dels òrgans de control al carrer per a efectuar controles massius i actuacions de captació d'informació presencials sobre activitats econòmiques obertes al públic, recintes duaners i establiments autoritzats.

Continuaran les actuacions presencials dirigides a la detecció de lloguers no declarats i s'ampliaran els controles sobre sectors i activitats més susceptibles d'ocultar activitat opaca, al mateix temps que es manté la persecució del treball de factures falses.

En concret, està previst realitzar 17.000 visites de verificació del compliment fiscal en l'àmbit d'inspecció i 2.600 personacions de recaptació en locals propietat de deutors. En ambdós casos la previsió suposa elevar en un 19% les actuacions efectuades el 2012.

També seguiran sent prioritàries les actuacions d'investigació contra les trames organitzades de frau fiscal o emblanquine de capitals, i molt especialment les relacionades amb la introducció en territori duaner de mercaderies procedents de països asiàtics.

Igualment, serà objecte d'especial atenció el contraban de tabac, atés que la combinació de determinats factors, com la pujada de preus i la crisi econòmica, ha provocat un augment del contraban de tabac en general i dels cigarrets en particular que ha suposat una rellevant sostracció d'ingressos tributaris.

A més, es reforçarà la presència efectiva dels òrgans de recaptació en locals en propietat de deutors baix certs supòsits, com la possibilitat que hagen incomplit diligencies d'embargament amb una transcendència recaptatòria rellevant. De la mateixa manera, s'intensificaran els embargaments de pagaments realitzats per tercers al deutor mitjançant targeta de crèdit.

El comerç ‘en línia ’com pla de futur

El Pla de Control de 2013 contempla també les primeres actuacions dirigides de manera integral i ordenada al sector del comerç electrònic. Amb idea de preparar el terreny per a projectes més amplis i complexos en els anys següents, l'Agència Tributària començarà a catalogar les principals operatives de gestió de negoci associades a activitats realitzades exclusivament a través de la xàrcia.

Es tracta de determinar patrons de risc fiscal que hagen de ser objecte de control i d'obtindre informació sobre l'activitat econòmica dels contribuents en la xàrcia, contrastant les característiques dels servicis oferts a través de pàgines web amb el perfil tributari dels contribuents d'acord amb la informació disponible en les bases de dades de l'Agència. També s'investigaran diferents vies d'obtenció d'informació sobre els mitjans de pagament empleats en la xàrcia.

Este any arrancarà també la comprovació de les activitats del joc ‘en línia ’, tant pel que fa a la tributació dels premis en IRPF i IVA com respecte a la tributació directa en general dels operadors del joc en el web.

Planificació agressiva i comprovació

En paral·lel a estos focus d'activitat, l'Agència Tributària preveu reforçar seus controles relacionats amb la planificació fiscal agressiva i la comprovació d'unes altres operacions, règims i sectors d'activitat específics. En aquell sentit, i entre altres camps d'actuació, es reforçarà la comprovació de la deduïbilitat de despeses financeres, particularment intragrup, es fomentarà la comprovació conjunta de grups familiars i societats en què participen per a impedir transvases fraudulents de rendes entre uns i altres, i s'incrementaran un 25% les actuacions sobre professionals, per a descobrir ingressos no declarats i despeses fictícies.

També serà objecte d'atenció prioritària el correcte càlcul i ingrés dels pagaments fraccionats de l'impost sobre societats determinat pel mètode de la base imposable de l'any actual (el que han d'utilitzar les grans empreses).

En el marc dels seus plans de control, l'Agència Tributària analitzarà si els contribuents que s'han acollit a processos de regularització voluntària de la seua situació tributària, ja siguen estos ordinaris o extraordinaris, s'han ajustat a la finalitat prevista en la normativa reguladora d'estos processos. Així mateix, la informació obtinguda en estos processos serà cedida a les CA quan resulte d'interés per a la gestió dels tributs respecte dels que siguen competents.

Al mateix temps, l'Agència Tributària ha decidit incrementar la participació de Vigilància Duanera en les actuacions de lluita contra el frau fiscal. D'esta manera, la lluita contra el frau tributari podrà comptar en major mesura amb les tècniques d'investigació i operativa policial, així com les estratègies d'investigació patrimonial i localització d'actius pròpies de la lluita contra el blanqueig de capitals.