Saltar al contingut principal

L'Agència Tributària subhasta a Madrid més de 500 diamantes i maragdes procedents de confiscacions

Vint lots amb un valor de taxació de 200.000 euros

  •  Les joies s'exposen públicament en les dependències de la societat Yanes Bros SL des de hui fins el 6 de juny, dia de la licita 
  • Encara que la subhasta s'adreça a professionals i inversors, pot acudir qualsevol particular sense necessitat de constituir un depòsit previ

21 de maig de 2013.- La Delegació Especial de l'Agència Tributària a Madrid realitzarà el pròxim 6 de juny una subhasta de més de 500 maragdes i diamantes procedents de diferents confiscacions realitzades per l'AEAT. Les joies, amb un valor de taxació de 199.446 euros, s'exposaran públicament des de hui mateix en les dependències de la societat Yanes Bros SL (c/ Goya 27, Madrid), responsable de l'execució de la subhasta.

Els béns objecte de la licita són 242 maragdes i 264 diamantes, així com 187 quirats de “pols de diamante”. En el cas de les maragdes, la subhasta està dividida en nou lots amb un total de 361,73 quirats valorats en  68.288 euros. El lot de major valoració està constat per set maragdes que sumen 27,23 quirats i una valoració de 800 euros per quirat, fins un total per al lot de 21.784 euros.

La subhasta inclou també huit lots de pedres de diamante, dels quals el de major valoració, 23.107 euros, comprén 14 diamantes amb un pes total de 12,79 quirats i un valor d'eixida de 1.806 euros per quirat. A més, se subhastaran tres lots de “pols de diamante” de diferents colors (groc, negre, blau i blanc) amb un pes total de 187 quirats i un valor conjunt d'eixida de 28.025 euros. La valoració global de partida per als lots de diamantes, que sumen 308,25 quirats, assolix els 131.158 euros.

Encara que la subhasta va dirigida especialment a professionals del sector i inversors, està oberta a tot el públic. Els lots amb menor valoració partixen dels 750 euros en el cas de les maragdes i els 905 euros en el dels diamantes. Per a participar no s'exigix cap requisit previ i no és necessari constituir depòsit algun. En cas que algun bé quede desert, acabada la primera licitació es realitzarà una segona amb un tipus de licitació que serà el 75% de la primera subhasta.

Joies amb passat

Els diamantes i maragdes objecte de la subhasta procedixen, en tots els casos, de confiscacions dutes a terme per l'Agència Tributària, en el marc del seu habitual control duaner de mercaderies i passatgers.

En el cas dels diamantes, les confiscacions deriven de dos actuacions realitzades pel servici de viatgers de la Duana de Barajas. La primera actuació va tindre lloc el 13 de novembre de 2000, com a conseqüència de la informació facilitada per les autoritats duaneres de l'aeroport de Ginebra. Seguint els procediments d'assistència mútua amb tercers estats, les autoritats suïsses informen les espanyoles la identitat d'un passatger amb passaport francés que es disposa a prendre un vole amb destinació a Espanya i que és portador de pedres precioses. A l'arribada del vol, i després del pas del passatger pel circuit “nada que declarar”, és reconegut per les autoritats espanyoles, descobrint les pedres en un sobre de color marró.

La segona de les confiscacions va tindre lloc el 24 d'abril de 2001, també amb l'actuació del servici de viatgers de la Duana de Barajas, però en este cas amb motiu d'un intente d'exportació irregular. Com a conseqüència del reconeixement efectuat a un passatger de nacionalitat israeliana, que és sotmés al corresponent control radiològic de seguretat quan es disposava a prendre un vole amb destinació a Suïssa, l'Agència Tributària descobrix 134 diamantes que es trobaven a la butxaca interior  de la seua jaqueta.

Al seu torn, les maragdes provenen d'una investigació conjunta de la Duana i Policia Nacional realitzada el 1993, en què es pretenia determinar un possible emblanquine de diners a través de l'adquisició de pedres precioses. Les investigacions preliminars realitzades porten a la detecció d'una viatgera procedent de Colòmbia. Després de realitzar un seguiment de la sospitosa, s'observa que, en arribar a Madrid, esta viatgera contacta amb una persona. Ambdós es traslladen a Málaga, on finalment se'ls intercepta, comprovant que la persona procedent de Colòmbia portava les maragdes que són objecte de subhasta.

Des del moment de la seua captura, totes les joies han romàs custodiades en caixes fortes de la Delegació Especial de Madrid de l'Agència Tributària, a l'espera de la conclusió dels procediments judicials oportuns i a la posterior decisió judicial que ha atorgat a l'Agència la potestat per a l'alienació dels béns que ara se subhasten.