Saltar al contingut principal

Interceptat un vaixell mercant amb més de 15 tones de resina d'haixix al sud de Málaga

Operació conjunta de l'Agència Tributària i de la Guàrdia Civil

  • Detinguts els nou tripulants del vaixell mercant “Just Reema”, sis de nacionalitat siriana i tres de nacionalitat índia
  • El vaixell, de bandera de República Democràtica del Congo, transportava 1.500 tones d'ix i en un espai oculte del celler més de 500 fardells d'haixix

1 de juliol de 2015.- L'Agència Tributària i la Guàrdia Civil van interceptar en la vesprada de diumenge, a unes 45 milles al sud de Málaga, un vaixell mercant de 85 metres d'eslora, de bandera de la República Democràtica del Congo, de nom ‘Just Reema’, quan transportava unes 15,7 tones de resina d'haixix. L'operació duta a terme per funcionaris de Vigilància Duanera de Málaga de l'Agència Tributària i de l'EDOA de Guàrdia Civil d'Alacant, denominada operació ‘Urca” ha culminat amb la detenció dels nou tripulants de l'embarcació, sis de nacionalitat siriana i tres de nacionalitat índia.

L'operació “Urca” arranca quan les autoritats policials franceses alerten a través de EUROPOL i del Centre d'Intel·ligència Contra el Terrorisme i el Crim Organitzat (CITCO) i suport dels centres europeus d'Intel·ligència MAOC-M i CECLAD de la possible implicació de l'embarcació ‘Just Reema’ en una operació de tràfic d'haixix.

Coordinada l'operació a través del CITCO, s'inicia un operatiu aeronaval per a localitzar l'embarcació, El passat diumenge va anar  localitzada per mitjans aeris a unes 50 milles nàutiques al sud de Málaga, navegant rumb cap el Mediterrani oriental. En l'operatiu d'intercepció van participar els patrullers de Guàrdia Civil ‘Rio Miño’ i ‘Rio Òbriga’ i per part de Vigilància Duanera el patruller ‘X aniversari’ i l'helicòpter ‘Argós I.”

Al realitzar el control del vaixell els funcionaris de Vigilància Duanera i de Guàrdia Civil  descobrixen que el mercant va carregat amb una important quantitat d'ix a granel, més de 1.500 tones, pel que decidixen, amb la pertinent autorització judicial de l'Audiència Nacional i informe favorable de la Fiscalia Antidroga, traslladar el vaixell al port de Málaga per a realitzar un registre amb deteniment del mercant. Una vegada en port, i després de baixar gran part de la ix que transportava es va trobar en la proa del vaixell dins del celler, un doble fons on els narcotraficants havien amagat la droga que inicialment i a falta de pesada oficial llança un pes aproximat de 15.700 kg de resina d'haixix.

Els detinguts, el vaixell i la droga, passaran a disposició del Jutjat d'Instrucció en funcions de Guàrdia dels de Málaga.

Esta operació ha posat de manifest els excel·lents mecanismes de col·laboració i de coordinació tant en l'àmbit europeu com a escala nacional ja que ha estat coordinada per EUROPOL, el CITCO, MAOC-M i CECLAD i en la que han participat autoritats italianes (Guàrdia vaig donar Finança), franceses (OCTRIS) i espanyoles (Guàrdia Civil, Departament de Duanes de l'Agència Tributària, Fiscalia Antidroga de l'Audiència Nacional i el Jutjat Central d'Instrucció nº6 de l'Audiència Nacional que coneix i dirigix la investigació).

 

Ruta oberta

Esta nova operació ratifica la importància de la coneguda com Ruta del Mediterrani oriental i en la que durant els dos últims anys i mitjà,  per part d'Itàlia, França i Espanya s'ha procedit a la captura dels vaixells ‘Adam’, ‘Gold Star’, ‘Lluna-S’, ‘Moon Light’,  ‘Avindre de Safi II’, un pesquer egipci sense nom, el “Berk Kaptan”, “A l'Amir Khaled”, “Abou de Sherief”, “La Misericordia de Déu”, “Mayak”, “Assel”, “Aberdeen”, “Just Noran”, “Zakmar”, “Eiskos” i “Rinad”, “Santa Rita Terza”, “Green Cedar”, “Mehtap”, “San Trela”, “Meryem” i el citat “Just Reema” (operacions, de la quals catorze han sigut desenvolupades per Vigilància Duanera de l'Agència Tributària). Totes estes embarcacions portaven quantitats que arribaven fins les 30 tones d'haixix.

Els investigadors sospiten que la ruta del Mediterrani Oriental estaria sent empleada per organitzacions situades en països del nord de l'Àfrica, que transportarien importants quantitats d'haixix en vaixells de tipus mercant o pesquer, i que serien emmagatzemades en estos països. Utilitzant estes embarcacions, la droga es redistribuiria posteriorment cap Europa, sense descartar que, en alguns casos, pogueren ser utilitzades com vaixells d'abastament per a transbordar l'haixix a unes altres embarcacions menors, que les introduirien directament en les costes espanyoles o italianes.