Saltar al contingut principal

L'Agència Tributària intercepta un mercant amb 5.000 kg d'haixix en aigües del Mediterrani.

Operació ‘Eufrates’ contra el narcotràfic

  • La droga tindria un valor pròxim als 11 milions d'euros.
  • L'operació se salda amb la detenció dels sis tripulants de l'embarcació, tots ells de nacionalitat siriana
  • Durant el trajecte de retorn a port es va descobrir el doble fons on anava oculta la droga, pròxim a la proa del vaixell

 

13 de maig de 2015.- L'Agència Tributària ha interceptat a unes 60 milles nàutiques al Sud-est del Cap de Gata (Almería) un mercant amb bandera de la República Democràtica del Congo, de nom ‘San Trela’, que portava una quantitat estimada de 5.000 quilos d'haixix, prèviament alijados d'una embarcació pneumàtica. El valor de la droga rondaria els 11 milions d'euros. La xifra és provisional, pendent d'un registre intensiu del vaixell que està realitzant en el matí de hui Vigilància Duanera al port d'Almería, sota control de l'autoritat judicial.

Amb esta operació, denominada ‘Eufrates’, són ja 13, des del mes de maig de 2013, les captures de grans quantitats d'haixix realitzades per l'Agència Tributària en la ‘Ruta del Mediterrani Oriental’, amb un balanç de més de 115 tones de droga confiscades.

L'operació que va donar lloc a la captura, arranca quan mitjans aeris de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària detecten a este mercant, de 69 metres d'eslora, navegant en una zona no habitual per a una nau d'estes característiques i, abarloado al vaixell, una semirígida que realitzava, mitjançant la grua que portava el mercant, el transvase de fardells d'una embarcació a una altra.

Establit l'oportú dispositiu aeronaval constat pels patrullers ‘Desè Aniversari’ i ‘Alca’, amb base a Málaga i Almería respectivament, juntament amb mitjans aeris de l'Agència Tributària, i una vegada obtinguda l'Autorització de la República Democràtica del Congo, es van adreçar a la zona per a intentar localitzar i abordar el mercant.

Al prendre el control del vaixell, a primera hora del matí d'ahir, es va procedir a la detenció dels sis tripulants de l'embarcació, així com a la captura del vaixell i posterior trasllat del mateix al port d'Almería.  Durant el trajecte es va descobrir el doble fons on anava oculta la droga pròxima a la proa del vaixell.

Els detinguts, tots ells de nacionalitat siriana, el vaixell i la droga, passaran en breu a disposició del Jutjat d'Instrucció en funcions de guàrdia d'Almería.

Ruta oberta

Esta nova operació ratifica la importància d'esta nova ruta oberta per al tràfic d'haixix, denominada ‘del Mediterrani Oriental’. En l'últim any i mitjà, per part d'Itàlia, França i Espanya s'ha procedit a la captura dels vaixells ‘Adam’, ‘Gold Star’, ‘Lluna-S’, ‘Moon Light’,  ‘Avindre de Safi II’, un pesquer egipci sense nom, el “Berk Kaptan”, “A l'Amir Khaled”, “Abou de Sherief”, “La Misericordia de Déu”, “Mayak”, “Assel”, “Aberdeen”, “Just Noran”, “Zakmar”, “Eiskos”, “Rinad” i “Santa Rita Terzia”, “Mehtap”(operacions, de la quals 13 han sigut desenvolupades per Vigilància Duanera de l'Agència Tributària).

Totes  estes embarcacions portaven quantitats que arribaven fins les 30 tones d'haixix. Amb la finalitat de controlar esta nova tendència en el trànsit de l'haixix, el Departament de Duanes de l'Agència Tributària ha establit una vigilància sobre la zona partint d'anàlisi d'objectius amb un patró semblant, fruit de la qual ha sigut possible esta última captura.

Els investigadors sospiten que la ruta del Mediterrani Oriental estaria sent empleada per organitzacions situades en països del nord de l'Àfrica, que transportarien importants quantitats d'haixix en vaixells de tipus mercant o pesquer, i que serien emmagatzemades en estos països. Utilitzant estes embarcacions, la droga es redistribuiria posteriorment cap Europa, sense descartar que, en alguns casos, pogueren ser utilitzades com vaixells d'abastament per a transbordar l'haixix a unes altres embarcacions menors, que les introduirien directament en les costes espanyoles, franceses o italianes.

Les organitzacions de narcotraficants s'adapten ràpidament als nous escenaris, sent molt àgils per a assumir qualsevol canvi d'estratègia. El control d'esta ruta del Mediterrani Oriental, i d'este tipus d'embarcacions, és complex, al tractar-se de vaixells comercials que solen efectuar transportes legals i, a seu eixida, amb una breu aturada tècnica, reben importants quantitats d'haixix per al seu trasllat als països més orientals del Mediterrani, des d' on s'emmagatzemaria la droga per al seu posterior trasllat a Europa.