L'Agència Tributària i les empreses reforcen el Codi de Bones Pràctiques per a avançar en transparència i seguretat jurídica
Mesures de bona governança fiscal
- L'AEAT tindrà a la seua disposició informació primerenca de les empreses sobre la seua presència en paradisos fiscals, compliment de ‘BEPS’, estructura de finançament i riscos fiscals que consideren més significatius
- S'establix un catàleg d'11 indicadors de bones pràctiques, de manera que, si l'Agència considera que una empresa està incomplint, podrà reclamar al consell d'administració compromisos concrets amb el codi
- Este avanç en la relació cooperativa permetrà una major agilitat en el control tributari que reduirà la conflictivitat i portarà a l'establiment d'un estàndard de bona governança per a les empreses implicades
3 de novembre de 2015.- El Ple del Fòrum Tributari de Grans Empreses ha acordat la introducció d'un annex al Codi de Bones Pràctiques Tributàries per a reforçar la relació cooperativa entre l'Agència Tributària i les empreses adherides a este intrument de bona governança fiscal mitjançant una sèrie d'accions que fomentaran la transparència i la seguretat jurídica en el compliment de les obligacions tributàries.
La realització d'estes accions serà voluntària i oberta a totes les empreses que s'adherisquen al codi, independentment del seu tamany, estiguen o no representades en el Fòrum de Grans Empreses, i serviran de termòmetre reputacional per a les empreses implicades, que també es podran beneficiar d'una major agilitat en el control tributari i una consegüent reducció de la conflictivitat en les seues relacions amb l'Administració Tributària. Es contribuïx així a l'establiment d'un estàndard de bona governança per a les empreses implicades
L'annex al codi contempla dos apartats essencials, referits al seguiment del compliment del codi i al reforç de les bones pràctiques de transparència fiscal. En relació amb el primer apartat, es contempla un catàleg d'indicadors de bones pràctiques que permetran verificar l'efectiu compliment del codi, tant per part de l'Agència Tributària com de les empreses adherides al mateix.
Igualment, es definix un procediment específic per a l'avaluació permanent del grau de compliment de les recomanacions que recull el Codi de Bones Pràctiques i es concreta la possibilitat de deixar constància del resultat d'aquella avaluació, tant per a supòsits d'observança, com d'inobservança del codi.
Paral·lelament, i amb l'objectiu de reforçar les bones pràctiques tributàries en l'àmbit empresarial, s'establix un llistat d'actuacions i decisions en matèria fiscal sobre les quals les empreses adherides al codi podran informar a l'Agència Tributària. Les empreses podran donar la publicitat que estimen convenient a esta informació.
Indicadors de compliment del codi
L'annex al codi aprovat hui inclou un total de 22 indicadors de compliment del Codi de Bones Pràctiques, onze per a l'Agència Tributària i onze més per a les empreses. Per a l'Agència, s'establixen, entre altres compromisos, el d'accelerar la informada els fets susceptibles d'una regularització tributària i l'activitat probatòria vinculada, establint per això els cursos de comunicació adequats amb l'empresa.
De la mateixa manera, l'Agència es compromet a manifestar amb l'antelació suficient els criteris administratius i jurisprudencials generals que guien les seues actuacions, a minorar en la mesura del possible els conflictes derivats de la interpretació de la normativa aplicable i a procurar una reducció dels temps del procediment inspector.
En el cas de les empreses, es considerarà una pràctica indicadora de compliment del codi que el consell d'administració de l'empresa, o òrgan equivalent, haja fixat o haja sigut informat de les polítiques fiscals de la companyia i haja aprovat les operacions i les inversions d'especial risc fiscal.
A més, entre altres bones pràctiques, es valorarà que l'estratègia fiscal de l'entitat siga coneguda pels seus alts directius, que l'Agència Tributària puga verificar l'existència de regles internes en l'empresa per a mitigar riscos fiscals, que no s'utilitzen estructures opaques amb finalitats tributaris i que l'entitat col·labore en la detecció de pràctiques fiscals fraudulentes en els mercats en els que opera.
Supòsits d'incompliment
A partir de l'avaluació d'estos indicadors, i en el cas de constatar un incompliment per part de l'empresa, l'Agència Tributària podrà traslladar la seua avaluació al consell d'administració de l'entitat, reclamant compromisos concrets amb el Codi de Bones Pràctiques. Al seu torn, les empreses podran reclamar el subsanamiento d'aquelles pràctiques que, al seu juí, impliquen un incompliment del codi per part de l'Agència.
Prèviament, l'AEAT i les empreses podran deixar constància del compliment o incompliment del codi en l'àmbit dels propis procediments tributaris. A més, l'annex aprovat hui habilita a l'Agència a reflectir en la seua Memòria Anual d'Activitats el grau de compliment del codi en termes estadístics generals.
Mesures de transparència fiscal
L'annex al codi també establix que les empreses podran posar a disposició de l'Agència Tributària, preferentment amb caràcter previ a la presentació de la declaració de l'impost sobre societats, un informe en el que aporten informació i explicació sobre una sèrie d'actuacions i decisions en matèria fiscal.
Esta informació permetrà a l'Agència un coneixement prompte de la política fiscal i de gestió de riscos fiscals de les empreses, el que, al seu torn, redundarà en una anàlisi més pròxima en el temps dels controles i regularitzacions que considere necessari realitzar. Esta anticipació haurà de contribuir a una reducció de la conflictivitat i una millora de la seguretat jurídica.
Entre altres actuacions i decisions a comunicar i explicar a l'Agència, s'inclou la presència en paradisos fiscals, el compliment dels principis establits en el denominat ‘Paquet BEPS’ (‘Base Erosion and Profit Shifting’, Erosió de Bases i Trasllat de Beneficis) de l'OCDE, l'estructura de finançament dels grups empresarials i els riscos fiscals que les pròpies empreses consideren més rellevants, així com informació sobre les operacions més transcendents des de l'òptica fiscal aprovades pel consell d'administració.
Igualment, s'inclou en este apartat l'explicació de les operacions societàries més significatives, l'estratègia fiscal del grup aprovada pels òrgans de govern i el catàleg d'operacions que se sotmeten al consell d'administració de l'entitat. Les empreses que faciliten esta informació podran donar-li el nivell de publicitat que consideren oportú a través dels seus canals de comunicació externa i interna.