Saltar al contingut principal

L'Agència Tributària establix 'RENDA WEB' com la seua ferramenta universal per a la declaració de la Renda per Internet

Arranca la Campanya telemàtica de Renda 2016

  • El període de presentació arranca hui i en 48 hores es rebran les primeres devolucions d'IRPF
  • El 100% de les declaracions es podran realitzar amb ‘RENDA WEB’, que no requerix descàrrega de programes, dóna accés a les dades fiscals més actualitzats i permet operar en diferents sessions des de qualsevol dispositiu
  • Per primera vegada es podran efectuar a través de la pròpia declaració les modificacions a favor seu que hagen de fer els contribuents sobre declaracions ja presentades
  • En la campanya d'este any està prevista la presentació de  19.750.000 declaracions, de les quals 14.775.000 seran per retornar, per un import d'11.198 milions d'euros

 

5  d' abril de 2017.- L'Agència Tributària obri hui el termini per a confirmar, modificar i presentar la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a 2016 (IRPF 2016). En la Campanya de Renda que ara arranca ‘RENDA WEB’ passa a ser la ferramenta universal que oferix l'Agència per a la gestió de totes les declaracions, ja que la seua utilització s'estén també als contribuents amb rendiments d'activitats econòmiques.

Així, RENDA WEB serà ja la plataforma única de l'Agència. Com ja succeïa l'any passat, tots els esborranys que tradicionalment s'envien per correu, així com les declaracions que es realitzen i presenten en les oficines de l'Agència durant el període de campanya presencial, es confeccionaran amb RENDA WEB, igual que les declaracions presentades pels contribuents per via telemàtica. Amb la incorporació dels contribuents amb activitats econòmiques s'amplia a la totalitat dels contribuents els beneficis d'una gestió més simple i flexible de les declaracions de Renda.

Està previst que en aquesta campanya es presenten 19.750.000 declaracions, fet que suposa un nou incremente en el nombre de declarants d'IRPF després del registrat en les últimes campanyes. Està previst que donen dret a devolució un total de 14.775.000 declaracions, per un import d'11.198 milions d'euros, mentre que s'espera que 4.175.000 declaracions isquen amb resultat per ingressar, per un import de 8.537 milions d'euros.

La possibilitat de presentar les declaracions per Internet, així com l'atenció telefònica, comença hui i, com a novetat, també des de hui mateix es poden presentar declaracions impreses a través de les entitats col·laboradores. Les devolucions s'iniciaran a penes 48 hores, el pròxim 7 d'abril.

El termini de presentació finalitzarà el 30 de juny, tant per a les declaracions per ingressar com per a aquelles amb resultat per retornar. No obstant això, en les declaracions per ingressar, si s'opta per realitzar el pagament mitjançant domiciliació bancària el termini de presentació comprendrà fins el 26 de juny. La campanya presencial començarà l'11 de maig, igual que l'assistència en oficines.

 

RENDA WEB, el servici universal de l'Agència

Amb RENDA WEB, tots els contribuents podran comptar amb una proposta de declaració, confeccionada a partir de les dades de què disposa l'Agència Tributària. Com plataforma única per a les declaracions de Renda que gestiona l'Agència, facilita la confecció d'un esborrany, siga quin siga el seu destí: una declaració a presentar per Internet, un esborrany remés per correu postal o a confirmar per telèfon, i també una declaració confeccionada en oficines. No canvien les vies de recepció i presentació, sinó el producte amb el que l'Agència elabora les propostes de declaració.

RENDA WEB permet actuar directament en el servidor de l'Agència Tributària, sense descàrregues prèvies de programes, ni de fitxers de dades. Sempre que vulga, el contribuent accedirà a les seues dades fiscals actualitzades i podrà reprendre una proposta de declaració sobre la qual haguera estat treballant prèviament, i obrir noves sessions de treball en qualsevol moment i des de qualsevol dispositiu, incloent tauletes i telèfons mòbils.

Una vegada que el contribuent accedix a la plataforma i s'identifica, es produïx el trasllat automàtic de dades. Si no necessita corregir-los, ni aportar informació addicional, des del quadre de resultats pot ja presentar la declaració, o imprimir-la per a presentar-la en paper.

En cas de ser necessària la modificació o ampliació de dades, RENDA WEB guiarà al contribuent mitjançant un sistema d'avisos i baixada de dades conegudes, millorat este any per a reforçar la usabilitat i flexibilitat de la ferramenta. Com a novetat, el contribuent haurà de confirmar si vol o no incorporar cada dada pendent de trasllat, per a evitar així que, per omissió, deix sense traslladar dades.

 

Dades ‘pendents’

També com a novetat este any, i amb l'objectiu de millorar la claredat de la informació reflectida, en el quadre resum de resultats figuraran com ‘pendents’ certes dades dels quals l'Agència no disposa d'informació per a oferir un trasllat directe i que han de ser complimentats pel contribuent, com, per exemple, els referits a transmissions patrimonials, rendiments d'activitats professionals, vendes d'actius financers o mòduls agrícoles.

Com en la campanya anterior, la plataforma informarà també al contribuent si, després d'una primera sessió oberta prèviament, compta amb informació nova, perquè decidisca si vol generar una nova proposta de declaració e, igualment, permetrà, a través del resum de la declaració, comparar en les unitats familiars quin és l'opció més avantatjosa (individual o conjunta).

Com l'any anterior, si el contribuent opta per imprimir la proposta de declaració per a la seua entrega en paper en oficines de l'Agència o entitats col·laboradores, i ja que la impressió es farà amb connexió a Internet, el contingut de la declaració quedarà registrat al moment en el servidor de l'Agència Tributària, pel que només serà necessari, per a completar la presentació, lliurar en l'entitat col·laboradora o oficina de l'Agència el document d'ingrés i devolució, en lloc de la declaració completa. En qualsevol moment, el contribuent que vulga obtindre abans de la presentació una còpia amb els resultats, podrà fer-ho des de la pestanya ‘vista prèvia’ de RENDA WEB.

 

‘REN0’ i ‘Clau PIN’

En aquesta campanya, els contribuents tornen a comptar amb ‘REN0’ i ‘Clau PIN‘ com servicis d'accés al número de referència per a la tramitació de l'esborrany i presentació de la declaració, l'obtenció de les dades fiscals i, si escau, la consulta de l'estat de la devolució. El contribuent podrà triar entre els dos sistemes d'identificació, o utilitzar ambdós, al ser plenament compatibles. Igualment, per a tots els tràmits de Renda es podran utilitzar tant el certificat electrònic com el DNI electrònic.

En el cas de REN0, este any la casella que es requerirà per a l'obtenció del número de referència és la 440 de la declaració de l'any anterior. El sistema permet sol·licitar un nou número de referència en qualsevol moment per a accedir a la informació més actualitzada en RENDA WEB. Igualment, si el contribuent així el decidix pot utilitzar el mateix número fins l'inici de la campanya de Renda de l'any següent, facilitant així el seu ús per a servicis de Renda diferents dels vinculats amb la tramitació de la declaració.

A diferència del REN0, Clau PIN no requerix que el contribuent recorde la casella 440 de la declaració de l'any anterior i permet presentar telemàticament declaracions per ingressar sense necessitat de domiciliació en compte. A més, Clau PIN es pot utilitzar per a uns altres tràmits aliens a la Campanya de Renda i per a servicis d'uns altres organismes, com la Seguretat Social o la Direcció General de Trànsit, i no és necessari recordar la clau d'accés, ja que als usuaris registrats se'ls facilita una nova en cada ocasió.

 

Rectificar en la pròpia declaració

Este any RENDA WEB permetrà també que, per primera vegada, el procediment de sol·licitud de rectificació d'autoliquidació es puga dur a terme a través de la pròpia declaració de Renda 2016 i mitjançant la mateixa plataforma.

Fins ara, quan un contribuent volia rectificar en el seu favor la declaració presentada, per entendre que havia de resultar una devolució més gran a la inicialment reflectida, o un ingrés menor, havia de presentar, per Internet o físicament en les oficines, un escrit independent de la pròpia declaració inicial, en què assenyalava els motius de la rectificació que sol·licitava.

Esta opció es manté, però ara és possible també sol·licitar la rectificació en la pròpia declaració, tant durant com després de la campanya de Renda, amb la consegüent simplificació del procés i major facilitat per al contribuent, que podrà visualitzar des d'un primer moment el resultat de la seua sol·licitud de rectificació.

Per fer-ho, el contribuent haurà d'accedir a l'apartat ‘Renda 2016’ del web de l'Agència (sede.agenciatributaria.gob.es ), clicar en la icona ‘Més tràmits’ i entrar en l'opció de modificació de la declaració presentada. Una vegada dins de la declaració, haurà de marcar la casella habilitada per a la sol·licitud de rectificació (casella 127) i realitzar les modificacions corresponents (incorporar una despesa deduïble, eliminar ingressos que haguera incorporat per error, etc).

Després de completar el procés i incorporar el contribuent, si el requerix, la documentació addicional que considere necessària per a justificar la modificació, es generarà un document de declaració rectificativa llest per a la seua presentació per Internet.

 

Pla pilote de trucades de sortida

També com a novetat este any, l'Agència Tributària establirà un pla pilote per a la confecció d'un número reduït de declaracions a partir de dites que realitzarà la pròpia Agència a contribuents en supòsits en els que, en un determinat moment i certs perfiles de declaracions més senzilles, no existisquen cites disponibles per a l'atenció presencial.

El contribuent, al sol·licitar la seua cita prèvia per Internet per a l'atenció presencial i, en el supòsit de no existir en aquell moment cites obertes disponibles per al dia sol·licitat, podrà trobar-se amb l'opció de ser contactat telefònicament per l'Agència per a la confecció de la seua declaració. En eixe cas, haurà d'aportar a través del web un telèfon de contacte i seleccionar un dia o tram horari en el que desitge que l'Agència es pose en contacte amb ell.

 

Qui no estan obligats a declarar

En termes generals, no estan obligats els contribuents amb rendes exclusivament procedents del treball fins un import de 22.000 euros anuals. Tanmateix, este límit es reduïx si els rendiments procedixen de més d'un pagador (excepte excepcions), i també quan el pagador no està obligat a retindre i quan els rendiments estan subjectes a un tipus fix de retenció. En tals casos, el límit és de 12.000 euros anuals.

Ambdós límits seguixen sent vàlids per no declarar si el contribuent compte, en el seu lloc, o a més, amb els següents rendiments:

  • Dividends, interessos i guanys patrimonials sotmesos a retenció amb un  tope conjunt de 1.600 euros.
  • Rendes immobiliàries imputades, rendiments íntegres del capital mobiliari no subjectes a retenció derivats de lletres del Tresor i subvencions per a l'adquisició d'habitatges de protecció oficial o de preu taxat, amb el límit conjunt de 1.000 euros.

Igual que l'any anterior, tampoc estaran obligats els contribuents que compten amb rendiments del treball, capital i activitats econòmiques, així com guanys patrimonials (subvencions, premis i d'altres), amb el límit conjunt de 1.000 euros, juntament amb pèrdues patrimonials inferiors a 500 euros.

 

Com obtindre ‘Clau PIN’ i el número de referència (REN0)?

L'obtenció de Clau PIN requerix dos passos, un registre previ únic i una sol·licitud posterior tota vegada que el necessite el contribuent. El registre previ es podrà efectuar per dos vies:

  • A través d'Internet, seguint les instruccions de la carta que l'Agència remetrà als qui la sol·liciten a través de l'opció oferida en la icona de la pàgina web de l'AEAT ‘Clau PIN’. En este cas, a més del DNI, el número de mòbil i el correu electrònic, el contribuent ha d'aportar els dígits de l'IBAN d'un compte bancari de la que siga titular com informació de contraste.
  • Presencialment en les oficines de l'Agència Tributària aportant el DNI, un correu electrònic i un número de telèfon mòbil, sense necessitat de cita prèvia ni documentació alguna, excepte l'exhibició del propi document d'identificació.

Una vegada registrat en el sistema, quan el contribuent desitge realitzar algun tràmit, des de l'enllaç disponible en el propi tràmit o a través de la icona ‘Clau PIN’ podrà sol·licitar-ho. Per això haurà de consignar el NIF, la data de caducitat del DNI i una clau d'accés de quatre caràcters que definirà el contribuent per a cada sol·licitud. A continuació, rebrà per SMS un PIN de tres dígits que, juntament amb la clau d'accés, formen el codi d'accés necessari per a realitzar els seus tràmits.

Al seu torn, per a l'obtenció del número de referència mitjançant el servici REN0 se sol·licitarà el NIF i primer anomene del contribuent, la casella 440 de la Renda 2015 i un número de mòbil al que s'enviarà un SMS amb el nombre de referència. Als no declarants en l'exercici anterior i als nous declarants, en lloc de la casella 440 se'ls sol·licitarà determinats dígits del codi d'un compte bancari de la que siga titular el contribuent. Amb l'objectiu de facilitar la seua utilització, el número de referència estarà format per només sis caràcters.

A més de mitjançant la icona específica en la pàgina de l'Agència, i del certificat electrònic i Clau PIN, també es podrà sol·licitar el número de referència per telèfon, en el 901 12 12 24, o el 91 535 73 26.

A més, a través del servici d'alertes a mòbils i en els enviaments per correu d'esborranys i dades fiscals es remetrà la casella 440, en lloc del mateix número de referència, donada la possibilitat d'obtindre diferents números de referència en funció de les necessitats del contribuent.

 

Revisió de dades personals i econòmics

Sempre resulta convenient revisar la proposta de declaració que oferix l'Agència Tributària. A través de RENDA WEB la informació serà la més actualitzada possible però, si més no, l'Agència pot no disposar de totes les dades amb transcendència en la declaració, dades que potser el contribuent haja d'incorporar a l'esborrany.

Alguns casos típics que aconsellen esta revisió són els següents:

  • Immobles i les seues referències cadastrals
  • Circumstàncies personals i familiars (si van canviar el 2016)
  • Arrendaments d'immobles
  • Transmissions
  • Aportacions a plans de pensions
  • Quotes sindicals
  • Percepcions per subvencions
  • Deduccions familiars i per maternitat
  • Deducció per inversió en habitatge habitual
  • Deduccions autonòmiques

 

Vies de presentació de la declaració

Existixen diverses vies per a presentar la declaració, segons siga el resultat per retornar o per ingressar, i si es domicilia o no el pagament. Domiciliar el pagament significa que es pot presentar la declaració de la Renda qualsevol dia, fins el 26 de juny, però el pagament no es farà efectiu fins el 30 de juny, últim dia de la campanya de Renda. La domiciliació no impedix fraccionar el pagament en dos terminis (el segon, el  6 de novembre).

 

  • Vies no presencials (sense desplaçament a oficines), del   5 d'abril al 30 de juny (26 de juny si es tracta de pagaments amb domiciliació):
    VIES DE PRESENTACIÓ  Casos en els que es pot utilitzar esta via

    Per Internet

    sede.agenciatributaria.gob.es

    TOTS
    Per telèfon (operador) – limitat per perfil de rendes *–
    901 200 345 i i 91 535 68 13 (L-V, de 9 a 21 hores)
    Per retornar i ingressar (domiciliant el pagament)
     Per banca electrònica i telefònica Per retornar i ingressar
    (sense domiciliar)
     En caixers  automàtics de certes entitats Per retornar i ingressar
    (sense domiciliar)

    (*) Fonamentalment, rendiments del treball, capital mobiliari, imputacions de rendes immobiliàries i vendes de fons d'inversió subjectes a retenció.

  • Vies presencials, de l'11 de maig al 30 de juny (26 de juny si es domicilia el pagament, amb càrrec el 30 de juny):
    VIES DE PRESENTACIÓ  Casos en els que es pot utilitzar esta via
    En les oficines de les entitats financeres col·laboradores Per retornar i ingressar
    (sense domiciliar)
    En les oficines de l'AEAT o CA Per retornar i ingressar
    (domiciliant el pagament)


Declaració de Patrimoni

En aquesta campanya es manté l'obligació de declarar l'impost sobre el patrimoni per als contribuents amb quota per ingressar (després d'aplicar les corresponents deduccions i bonificacions) i també per a aquells sense quota per ingressar, però que compten amb béns i drets amb un valor superior als dos milions d'euros.

Per norma estatal, el mínim exempt se situa en els 700.000 euros i l'habitatge habitual està exempta també fins els 300.000 euros, encara que ambdós límits poden variar, segons les CA. Tots els contribuents als que corresponga declarar Patrimoni hauran de fer-ho exclusivament per Internet, mitjançant Clau PIN, número de referència, o bé utilitzant el DNI electrònic, o el certificat electrònic.

El termini per a la presentació comença hui i s'estén fins el 30 de juny (fins el 26 de juny per als pagaments amb domiciliació). En el supòsit de declaracions per ingressar sense domiciliació, es podran presentar per Internet amb certificat electrònic, DNI electrònic, número de referència o Clau PIN. En este cas és necessari realitzar, prèviament, l'ingrés (mitjançant carregue en compte o en efectiu) en una entitat financera i obtindre el nombre de justificant de pagament que aporta el banc (número de referència complet, NRC).


Principals servicis d'assistència i informació

  • Internet: sede.agenciatributaria.gob.es
    (oferix informació i gestions sense horaris).
  • Telèfon Assistència: 901 200 345 i 91 535 68 13
    (per a gestionar l'esborrany; de 9 a 21 hores, de dilluns a divendres).
  • Telèfon Renda Informació: 901 33 55 33 i 91 554 87 70
    (per a resoldre dubtes; de 9 a 19 hores, de dilluns a divendres)
  • Telèfon Cita Prèvia: 901 22 33 44 i 91 553 00 71