Saltar al contingut principal

L'Agència Tributària requerix informació a més de 400 gasolineres de 14 CA pel frau d'IVA en el sector d'hidrocarburs

Operació "Fuel"

  • Funcionaris de l'AEAT s'han personat en estaciones de servici que venen producte de manera continuada a un preu anormalment baix
  • En l'actuació s'han sol·licitat dades de proveïdors i preus de subministrament, a més d'advertir a estes gasolineres de les responsabilitats en què podrien incórrer al comprar carburant a uns altres detallistes, una cosa que està prohibit per la Llei d'Hidrocarburs
  • En els últims anys, l'Agència ha desarticulat nombroses trames de frau a l'IVA en el sector i manté obertes diverses investigacions

14 de maig de 2024.- Funcionaris de l'Àrea d'Inspecció de l'Agència Tributària s'han personat en més de 400 gasolineres de 14 CA en el marc de l'operació denominada ‘Fuel’, una actuació d'obtenció d'informació sobre el frau d'IVA en el sector dels hidrocarburs.

Durant l'actuació, iniciada ahir i completada durant el dia de hui, s'ha sol·licitat a estes estaciones de servici, que venien venent el combustible a preus anormalment baixos, dades dels seus proveïdors i preus de subministrament, a més d'advertir a les gasolineres de les responsabilitats en què podrien incórrer al comprar el producte a uns altres detallistes, una cosa que està prohibit per la Llei d'Hidrocarburs des del passat 28 de març.

En concret, els funcionaris de l'Agència han sol·licitat dades en temps real dels proveïdors d'estes estaciones de servici amb l'objectiu de detectar possibles societats instrumentals que puguen formar part d'entramats de frau d'IVA en el sector.

També se sol·licita informació sobre el lloc de procedència del producte, justificants i preus de subministrament, així com mitjans de cobrament al consumidor final. Una vegada rebuda la informació sol·licitada, l'Agència continuarà amb les investigacions pertinents.

Frau i competència deslleial

Les personacions també tenen per objecte advertir a les gasolineres de les responsabilitats en què poden incórrer si adquirixen el producte a preus notòriament anòmals, com assenyala l'article 87.5 de la pròpia Llei d'IVA, que establix la responsabilitat subsidiària de l'adquirent en estos casos.

Igualment, s'ha informat a les gasolineres de la prohibició d'adquirir productes a uns altres detallistes, àmbit en el que se solen posicionar les habituals trames d'IVA del sector d'hidrocarburs.

La recent modificació de la legislació d'hidrocarburs prohibix des del 28 de març passat que els operadors a l'engròs puguen vendre a empreses que no siguen altres majoristes, o bé distribuïdors de carburant al consum, i també que els distribuïdors detallistes embenen a uns altres detallistes o a majoristes.

Amb això es pretén evitar en gran manera la utilització de comercialitzadores o intermediaris en la materialització i ocultació del frau d'IVA en el sector, que a més del perjuí evident que suposa per a la Hisenda pública, implica una reducció de preus artificial i introduïx competència deslleial en el sector.

L'experiència d'operacions realitzades amb anterioritat posa de manifest que la personació de l'Administració en els locals o domicilis on es realitza l'activitat econòmica, o on es du a terme la gestió del negoci, permet una lluita més efectiva contra els incompliments susceptibles de regularització.

La personació en les empreses, es configura, per tant, com un element essencial en el control del frau complex, especialment en aquells àmbits de difícil comprovació, com les xàrcies organitzades de defraudació en l'àmbit de la compravenda d'hidrocarburs.

Les trames d'IVA

El frau d'IVA en el sector d'hidrocarburs s'ha canalitzat des de fa anys a través de trames de defraudació que, aplicant en part el resultat del frau a una baixada important del preu de venda al públic, aconseguixen incrementar notablement les seues vendes.

En els últims temps, coincidint amb pujades considerables dels preus dels carburants per la situació dels mercats, este efecte s'ha incrementat per la interposició en la compravenda de combustible d'entitats instrumentals que no ingressen l'IVA corresponent.

Igual que en anys anteriors, les Directrius del Pla de Control de l'AEAT per a 2024 subratllen la importància del control de tots els subjectes intervinents en la cadena de distribució dels hidrocarburs fins la seua distribució detallista, incloent el control del frau a l'IVA, i les trames actives de defraudació. En els últims anys, l'Agència Tributària ha desarticulat nombroses trames de frau d'IVA en el sector i manté obertes diverses investigacions en aquella mateixa línia.