Preguntes més freqüents
Cl@ve és un sistema orientat a unificar i simplificar l'accés electrònic dels ciutadans els servicis públics.El seu objectiu principal és que el ciutadà puga identificar-se davant de l'Administració mitjançant claus concertades (usuari més contrasenya), sense haver de recordar claus diferents per a accedir als diferents servicis.
Es tracta d'una plataforma comuna per a la identificació, autenticació i signatura electrònica del ciutadà davant d'organismes de l'Administració de l'Estat integrats a Cl@ve i els restants que s'adherisquen.
Cl@ve permet que les aplicacions d'administració electrònica puguen definir el nivell d'assegurament en la qualitat de l'autenticació que desitgen, partint de les dades que tracten i a la classificació de seguretat seguint les recomanacions de l'Esquema Nacional de Seguretat.L'usuari pot llavors escollir l'identificador que desitja utilitzar entre els disponibles per al nivell d'assegurament requerit per l'aplicació.
Cl@ve contempla la utilització de sistemes d'identificació basats en claus concertades (sistemes d'usuari i contrasenya) i certificats electrònics (incloent el DNIe).
Respecte a les claus concertades, Cl@ve admet dues possibilitats d'ús:
- Cl@ve ocasional o Cl@ve PIN:sistema de contrasenya de validesa molt limitada en el temps, orientat a usuaris que accedixen esporàdicament als servicis, que es correspon amb l'inicial sistema PIN24H de l'AEAT.
- Cl@ve permanent (Cl@ve Personal): sistema de contrasenya de validesa duradora en el temps, però no il·limitada, orientat a usuaris habituals.Es tracta del sistema d'accés mitjançant usuari i contrasenya, reforçat amb claus d'un sol ús per SMS, als servicis de Tu Seguridad Social.
Per a poder utilitzar estes claus concertades, els ciutadans deuran registrar-se prèviament en el sistema, aportant les dades de caràcter personal necessàries.
Addicionalment, Cl@ve està preparada per a incorporar en el futur, així que es vagen integrant al sistema de reconeixement transfronterer d'identitats electròniques previst en la legislació europea, mecanismes d'identificació d'altres països de la Unió Europea.
Dins de l'apartat “Cl@ve PIN” de la pàgina web de l'Agència Tributària, a través del icona “Portal Cl@ve” es pot consultar tota la informació relativa al sistema.
És una forma d'identificació per a realitzar tràmits per Internet amb una validesa limitada en el temps i que es pot renovar cada vegada que es necessite.Este sistema d'identificació electrònica està basat en l'ús d'una clau triada per l'usuari i un PIN comunicat mitjançant SMS.
És obligatori registrar-se prèviament en el sistema.
Avantatges que ens oferix:
- És molt senzill, no és necessari recordar una contrasenya de forma permanent.
- La seua validesa és limitada en el temps, la qual cosa fa que siga més segur.
L'anterior sistema PIN24H queda integrat al sistema Cl@ve PIN.Es tracta d'un sistema d'identificació per a persones físiques que permet realitzar tràmits a la Seu electrònica de l'Agència Tributària.Té una validesa temporal limitada, ja que es pot utilitzar tantes vegades com es desitge mentre no haja caducat.Des que se sol·licita el PIN fins que s'utilitza no en poden passar més de 10 minuts.Si passa més temps, el PIN caduca i és necessari sol·licitar-ne un altre.El PIN obtingut val per a una d'única sessió de treball a la Seu electrònica de l'AEAT en la qual es podran realitzar diversos tràmits mentre no es tanque la sessió -és a dir, mentre no es tanque el navegador -, o es deixe inactiva durant 60 minuts.
En la pàgina web de l'Agència Tributària s'assenyalen els tràmits que permeten la seua utilització.
Consulte el vídeo explicatiu Nou sistema d'identificació i autenticació Cl@ve PIN disponible en https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/videos.html
És necessari donar-se d'alta en el sistema.Pot fer-se mitjançant una de les següents opcions:
- En https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/procedimientoini/GC27.shtml accedint al menú "totes les gestions", i posteriorment a Otros serveis/Registre Cl@ve
A continuació se seleccionarà qualsevol dels mètodes disponibles per a registrar-se:
- Mitjançant el CSV (Codi Segur de Verificació) que figura a la carta d'invitació al sistema que haja rebut de l'AEAT.Si no se n'ha rebut cap, un enllaç permet sol·licitar-la.Per a sol·licitar l'enviament de la carta invitació es consigna el DNI o el NIE amb la data de validesa o d'expedient respectivament.En uns dies es rep al domicili fiscal la carta amb el CSV que permet efectuar el registre d'alta en el sistema.
- Mitjançant Certificat o DNI electrònic.
- A través de videotrucada, el ciutadà sol·licitarà ser atés mitjançant una videotrucada per un operador de l'Agència Tributària que, una vegada contrastada la identitat del contribuent, realitzarà el registre en Cl@ve.
- Acudint personalment, prèvia sol·licitud de cita a una de les oficines de l'Agència Tributària, o a les acreditades en el sistema Cl@ve de la resta de l'Administració.
S'haurà d'aportar el DNI o NIE, amb la data de validesa o d'expedició respectivament, proporcionar el seu número de telèfon mòbil nacional o estranger i una direcció de correu electrònic.
Els ciutadans estrangers han d'acreditar la seua identitat amb la presentació de la documentació expedida per les autoritats competents del país d'origen o de procedència:passaport o document de viatge.
Es genera un document amb les condicions d'alta en el sistema per a la seua acceptació (i el codi per a activar la contrasenya per a organismes que utilitzen Cl@ve Permanent).
Consulte el vídeo explicatiu Registre en el sistema Cl@ve amb Codi Segur de Verificació disponible en https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/videos.html
Després del registre (una sola vegada a qualsevol dels llocs acreditats) ja es pot utilitzar el sistema Cl@ve PIN per als tràmits amb l'Agència Tributària per Internet;podrà accedir amb Cl@ve PIN en els tràmits que disposen d'este tipus d'identificació.Per a això, obtinga un PIN directament des del mateix tràmit bé siga des del mateix navegador o des de l'aplicació Cl@ve PIN disponible per a Android o IOS.
Una vegada seleccionat com a forma d'identificació Cl@ve PIN:
- Aportar el DNI o el NIE amb el seu data de validesa (vàlid fins i tot: dd/mm/aaaa) i la clau de 4 caràcters que s'elegisca en eixe moment.
- Es rebrà un missatge SMS al mòbil un PIN de 3 caràcters o en la mateixa app, amb un temps de validesa limitat.
Es pot utilitzar sempre que es necessite a www.sede.agenciatributaria.gob.es, punxant al bàner "Cl@ve PIN"Per a demanar un PIN NOU.
Consulte el vídeo explicatiu Accés i identificació amb Cl@ve PIN (obtenció de Cl@ve PIN) disponible en https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/videos.html
El sistema d'identificació Cl@ve PIN permet a les persones físiques realitzar tràmits amb l'Agència Tributària a través d'Internet.Té una validesa temporal limitada, ja que es podrà utilitzar tantes vegades com es desitge, sempre que no haja caducat.
Des que se sol·licita el PIN fins que s'utilitza no en poden passar més de 10 minuts.Si passa més temps, el PIN caduca i és necessari sol·licitar-ne un altre de nou.
El PIN obtingut serà vàlid per a una d'única sessió de treball a la seu electrònica de la AEAT, en la qual es podran realitzar diversos tràmits mentre no es tanque la sessió (no s'ha tancat el navegador) o es deixe inactiva durant 60 minuts.
Pot sol·licitar-se el PIN cada vegada que es necessite.Els tràmits disponibles a www.sede.agenciatributaria.gob.es mostren la icona Cl@ve PIN i són, entre d'altres:
Relacionats amb la declaració de Renda
- Visualitzar les dades fiscals a través d'Internet a partir del 5 d'abril de 2017.
- Modificar l'esborrany prèviament generat a través d'Internet, de 5 d'abril a 30 de juny de 2017.
- Confirmar l'esborrany per retornar, negatiu i a ingressar amb domiciliació (fins al 26 de juny) i sense domiciliació (càrrec en compte, fins al 30 de juny), i renunciar a la devolució, de 5 abril a 30 de juny de 2017.
- Confirmar l'esborrany amb resultat a ingressar amb reconeixement de deute (en cas d'impossibilitat de pagament, amb sol·licitud d'ajornament o sol·licitud de compensació).
- Confirmar l'esborrany amb renúncia a la devolució.
- Descarregar i traslladar les dades fiscals i personals de forma automàtica per a confeccionar la declaració amb el programa Renda WEB.
- La possibilitat de presentar la declaració de Renda i Patrimoni.
- Concertar, consultar, modificar i anul·lar la cita prèvia per a Renda des del 4 de maig al 29 de juny de 2017 a través d'Internet.
- Consultar l'estat de la seua devolució.
- Canviar el compte bancari per a la devolució.
Altres tràmits
- Presentar autoliquidacions i declaraciós informatives.
- Obtindre certificats tributaris.
- Modificar el domicili fiscal.
- Sol·licitar ajornament/fraccionament de deutes
- Accés a “Els meus expedients” i consultar l'estat de tramitació de els expediente
- Consultar deutes
En resum, permet utilitzar totes les opcions de la seu electrònica de l'Agència Tributària dirigides a contribuents persones físiques per a qui la normativa permeta l'ús de signatura electrònica no avançada.
Sí que ho és.Es recomana, atesa la seua comoditat més gran, l'ús de l'aplicació Cl@ve PIN per a dispositius mòbils que està disponible per a la seua descàrrega gratuïta.Busque “Clau PIN” en el seu corresponent App Store per al seu dispositiu Android o IOS i descarregue l'aplicació.Així mateix s'incorpora a l'app de la AEAT accés directe a l'opció d'obtenció de Cl@ve PIN.
Consulte els vídeos explicatius Aplicació mòbil Cl@ve PIN (Android) y Aplicació mòbil Cl@ve PIN (IOS) disponibles en https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/videos.html
Si el resultat de l'autoliquidació és a ingressar, el contribuent disposa de dues opcions:
- No domicilia el pagament:es pot efectuar amb Cl@ve PIN via passarel·la de pagaments.Connectarà amb la Seu electrònica i procedirà a transmetre l'autoliquidació sense signatura electrònica avançada mitjançant la consignació del NIF + NRC + Codi d'Accés (Clau +PIN).
- Sí que domicilia el pagament:connectarà amb la Seu electrònica, complimentarà el formulari i introduirà el codi IBAN i transmetrà l'autoliquidació mitjançant la consignació de NIF + Codi d'Accés (Clau +PIN).
El PIN tindrà una longitud de 3 caràcters alfanumèrics i el genera l'Agència Tributària.
El PIN més la clau aportada pel contribuent per a la sol·licitud del mateix, configura el codi d'accés que permet efectuar els tràmits per via telemàtica.
Sí un contribuent rep un codi Cl@ve PIN que no ha sol·licitat, algú podria estar intentant suplantar-lo.No s'ha de preocupar, perquè el PIN s'envia exclusivament al número de mòbil registrat, per la qual cosa vosté serà l'únic que podrà accedir en el seu nom a la Seu electrònica de l'Agència Tributària.
Si la situació es repetix, s'ha de posar en contacte amb l'Agència Tributària per a informar de l'anomalia.
- Estendre la tramitació electrònica a tots aquells contribuents amb dificultats per a la gestió dels certificats electrònics.
- Estendre la tramitació electrònica en dispositius mòbils que no admeten la signatura electrònica amb certificats electrònics.
- Senzillesa per a l'usuari: No s'ha de recordar cap contrasenya permanent.La probabilitat d'oblit augmenta com menor és la freqüència de les transaccions, com succeïx en les relacions amb les Administracions Públiques en general i amb l'Agència Tributària en particular, la qual cosa obliga a haver de renovar-lo cada vegada que es necessita.Es tracta d'un codi d'accés senzill de 7 posicions alfanumèriques (Clau d'accés +PIN).
- Utilitzar un sistema que oferix més garanties davant altres sistemes més bàsics com els basats en usuari i contrasenya.Estes garanties s'aconseguixen utilitzant un sistema d'autenticació basat en dos passos, que introduïx el telèfon mòbil com a segon factor d'autenticació.Este tipus de sistemes d'autenticació basat en dos passos estan sent adoptats per altres servicis electrònics, com per exemple:pagament electrònic, xarxes socials, etc. Per tant, no només es basa en la fortalesa i secret d'un PIN, sinó que exigix tindre el telèfon mòbil, el DNI i una clau personal.
- Un sistema més segur, perquè davant els sistemes de contrasenya, es força la caducitat de les contrasenyes acostant-nos a un sistema de contrasenya d'un sol ús.Evita el robatori de contrasenyes per part de ciberdelinqüents, ja que no s'ha d'emmagatzemar el PIN durant un llarg període.
- Possibilitat de ser utilitzat per altres organismes de les Administracions Públiques.
- Este sistema amplia el col·lectiu de contribuents que poden obtindre el producte del esborrany/dades fiscals de l'IRPF de forma telemàtica, ja que del servici RENØ o número de referència està exclòs un col·lectiu de contribuents per motiu de seguretat (entre altres, separacions de fet).
- A més, es pot utilitzar en múltiples servicis de l'AEAT, no cenyint-se exclusivament a Renda, com ocorre amb la referència de l'esborrany.
- Els contribuents poden realitzar les mateixes gestions que en anys anteriors han pogut realitzar amb el Número de Referència (RENØ).
- Es pot efectuar l'ingrés a través del codi Cl@ve PIN, directament sense necessitat de domiciliació, en considerar-se un sistema segur per a la utilització de la passarel·la de pagaments amb les entitats col·laboradores.
És una modalitat d'identificació que permet accedir a determinats servicis electrònics de l'Administració per mitjà d'un identificador (nombre de DNI o NIE de l'usuari) i una contrasenya que ha de ser custodiada pel ciutadà.Té una validesa duradora en el temps però no il·limitada, i està orientada a usuaris habituals.
Per a començar a utilitzar Cl@ve permanent cal realitzar prèviament l'activació d'usuari, procés en el qual s'establix la contrasenya d'accés.
Per a l'activació de l'usuari es necessita:
El codi d'usuari (DNI o NIE).
- L'adreça electrònica que s'utilitza com a dada addicional de contrast.
El codi d'activació que es lliura en l'acte de registre en el sistema.