Compres per Internet i enviaments entre particulars
Informa't aquí, abans de fer la teva compra per Internet o rebre un paquet d'un particular
Enviaments per un valor de fins a 150 euros
Informació d'interès
L'1 de juliol de 2021 va entrar en vigor el denominat “paquet IVA”, una normativa europea que incorpora canvis en la fiscalitat del comerç electrònic. En el cas dels particulars que realitzan compres per Internet a empreses de fora de la Unió Europea, aquestes modificacions influeixen en la manera com faran el pagament de l' IVA pels productes que adquireixen.
Des d'aquella data, els productes de petit valor que el consumidor compra per Internet i que s'envien des de fora de la UE passen a estar subjectes a IVA, com ve succeint amb els de major import.
Amb aquesta mesura, la Unió Europea posa en igual situació fiscal la compra d'un bé a Espanya davant la compra per Internet d'un bé provinent d'un país de fora de la UE.
A tall d'exemple, fins al 30 de juny de 2021 la compra d'un paquet de bolígrafs en una botiga espanyola per un import de 7 euros suposava haver de pagar un 21% d' IVA sobre el preu de venda (1.47 euros), mentre que si el consumidor l'adquireix per Internet i els bolígrafs arriben al nostre país des de fora de la UE, per aquells bolígrafs no es paga IVA. La reforma europea estableix que, si els bolígrafs arriben a Espanya a partir de l'1 de juliol de 2021, aquells productes tindran IVA.
La normativa europea ha previst sistemes de recaptació que eviten al consumidor l'haver de realitzar obligacions formals amb la Duana. En la majoria dels casos, per a compres inferiors a 150 euros, seran els propis portals d'Internet, o els operadors que introdueixin les mercaderies al nostre país, els qui s'encarregaran d'ingressar l' IVA que els consumidors han de pagar.
Els mecanismes previstos per la Unió Europea per evitar molèsties i tràmits al consumidor són els següents:
Mitjançant un sistema de finestreta única (sistema IOSS), els portals d'Internet poden ingressar l'IVA corresponent a les vendes en les que siguin intermediaris. En aquest cas, el comprador no ha de fer res i el preu que satisfaci per la compra serà un preu tancat sense que existeixi cap altra despesa posterior sobrevingut en concepte d' IVA i tràmits en la Duana.
Si la compra es realitza en un portal d'Internet que no participa en el sistema anterior, les empreses que introdueixin les mercaderies al nostre país seran les encarregades d'ingressar les quotes d' IVA corresponents. El consumidor tampoc haurà de fer tràmits addicionals, però sí és molt possible que no li facin entrega del paquet sense que abans satisfaci a l'empresa transportista el 21% del preu del bé (així com potser certes despeses de gestió).
És importar-te que el consumidor presti especial atenció a les condicions de compra del portal on adquireixi els seus productes per comprovar si el preu ofert ja inclou l' IVA i les despeses de gestió.
Finalment, l'Agència Tributària ofereix informació i assistència als particulars respecte als dubtes i formalitats duaneres que puguin ser necessàries.
Assistència ADI
El ADI és el "taulell virtual" de l'Agència Tributària que presta de forma personalitzada no presencial, serveis d'informació i assistència especialitzada sobre certs procediments. Aquest servei s'ofereix a contribuents de tot el territori nacional durant un ampli horari que comprèn de 9 a 19 hores de dilluns a divendres.