Declaració en Duana
Per declarar la teva mercaderia, consulta aquí com has de fer-ho, les novetats i normatives
Rectificació i/o invalidació
Introducció
A la vista de la nova estructura orgànica creada per la Resolució de 13 de gener de 2021, de la Presidència de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, sobre organització i atribucions de funcions en l'Àrea de Duanes i Impostos Especials modificada per la Resolució de 21 de març de 2022, de la Presidència de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d’ara endavant, Resolució) i la distribució de competències entre els diferents òrgans de l'àrea resulta convenient aclarir certes qüestions relatives a la tramitació de la rectificació i la invalidació de declaracions duaneres a instàncies de l'interessat.
Aquest tema va ser objecte d'anàlisi en la NI GA 08/2016 de 28 de juliol, sobre rectificació i invalidació de declaracions, si bé, en aquell moment no es van definir els supòsits en què és procedent la rectificació de la declaració davant aquells en què ha d'invalidar-se la declaració.
El que preveu la nota informativa 02/2023 de 21 de febrer, sobre competències en matèria de rectificació i invalidació de declaracions transcrita en aquest tercer epígraf d'aquest índex, no resulta aplicable a la declaració en duana per al despatx de lliure pràctica respecte a un enviament que es beneficiï d'una franquícia de drets d'importació de conformitat amb l'article 23, apartat 1, o l'article 25, apartat 1, del Reglament (CE ) núm. 1186/2009 (declaració H7), a causa dels seus especials característiques que requereixen una anàlisi específica. Tampoc resulta aplicable a les declaracions de trànsit.
Distingim 2 tipus de procediments: Invalidació de declaracions i Rectificació de declaracions
Procediment d'Invalidació de declaracions
La invalidació de declaracions està regulada en l'article 174 del Reglament (UE ) 952/20132 (d’ara endavant CAU ) i 148 del Reglament Delegat (UE ) núm. 2015/2446 de la Comissió (d’ara endavant, RDCAU).
Una declaració duanera es pot invalidar, abans del llevant, amb prèvia solicitud de l'interessat (22 CAU ), en general en 2 supòsits:
- Quan les mercaderies inclouran immediatament en un altre règim duaner.
En aquest supòsit la invalidació està condicionada al fet que es presenti una declaració en duana per al règim duaner en el que les mercaderies haurien estat declarades de no haver-se produït l'error.
- Quan, per circumstàncies especials, la inclusió en el règim ja no està justificada.
En aquest cas, simplement s'invalida la declaració i les mercaderies tornen a la seva situació prèvia a la presentació de la declaració en funció de si es tracta de mercaderia amb estatut de la Unió o no. A l'efecte de procediment, s'apliquen les normes sobre decisions duaneres recollides en els articles 22 i següents del CAU.
Addicionalment, una declaració es pot invalidar després del llevant en els supòsits i amb els requisits previstos en l'article 148 RDCAU.
Des del punt de vista del deute duaner, quan s'hagi ingressat el deute duaner, la invalidació comporta la devolució d'ofici de l'import de drets d'importació o d'exportació que s'hagi pagat (art.116.1 CAU ), mentre que, si el deute duaner no s'hagués pagat, quan la declaració en duana s'invalida, el deute s'extingeix (124.1.d) CAU ).
D'altra banda, fins i tot quedant fora de l'àmbit de les invalidacions prèviament descrita, quan se sol·liciti la rectificació d'una declaració amb pagament previ, entre el moment del despatx i el llevant, s'haurà d'invalidar la declaració i presentar una nova, per les implicacions d'aquest procés en la comptabilitat de duanes, corresponent realitzar aquesta invalidació tècnica a l'òrgan competent per a la rectificació.
Igualment, quan se sol·liciti una rectificació de la declaració d'exportació amb sortida indirecta per un altre estat membre després del llevant s'haurà d'invalidar la declaració i presentar una nova per les implicacions en el Automated Exportació System (AES), corresponent realitzar aquesta invalidació tècnica a l'òrgan competent per a la rectificació (Consultar l'enllaç a les guies de Comissió)
Procediment de Rectificació de declaracions (art. 173 CAU )
Conforme al que preveu l'article 173 CAU les dades de les declaracions duaneres es podran modificar abans del llevant o en un termini de tres anys a partir de la data de l'admissió de la declaració en duana, amb prèvia solicitud de l'interessat amb els límits de l'apartat 2 d'aquest article.
En l'àmbit duaner el procediment es regeix per les disposicions relatives a les decisions duaneres (articles 22 i ss. CAU ) i al control posterior al llevant (article 48 CAU ).
A l'efecte d'IVA i altres tributs que, si escau, es liquidin amb la declaració duanera, la rectificació es regirà pel que preveu l'article 130 del Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs (RGAT) que, al seu torn, es remet al regulat en els articles 126 a 128 en relació amb la rectificació d'autoliquidacions.
Conforme a aquesta regulació, el procediment de rectificació acaba mitjançant:
- decisió (article 22 CAU ) o resolució, que podrà incloure una liquidació provisional quan afecti a algun element determinant de la quantificació del deute (article 125.1 RGAT) o el reconeixement del dret a una devolució (article 128.2 RGAT), o
- amb la notificació de l'inici d'un procediment de comprovació o investigació que inclogui l'obligació a què es refereix la rectificació (article 48 CAU i 128.3 RGAT), conforme a l'assenyalat en l'apartat 4.
La rectificació pot comportar, per tant, liquidació, devolució/condonació, tenir un efecte financer neutre o l'inici d'un procediment de comprovació o investigació.
Legitimació per sol·licitar la rectificació o la invalidació de la declaració en duana
Estan legitimats:
- el declarant d'acord amb el que ha disposat expressament en els articles 173 i 174 del CAU
- l'importador, l'exportador i, si escau, el dipositant en la seva condició de subjectes passius d' IVA
- el representant directe o qualsevol altre persona sempre que acreditin la seva condició de representants voluntaris d'acord amb el que preveu l'article 46.2 de la llei 58/2003 General Tributària. No obstant això, l'anterior, en el cas de representants directes, es presumirà la representació voluntària i no serà necessària la seva acreditació en els supòsits de sol·licituds de rectificació de la declaració en duana després del llevant a què es refereix l'apartat Onzè.1. lletra d) de la Resolució. Aquestes sol·licituds no afecten al deute ni impliquen assumpció o reconeixement d'obligacions en nom de l'obligat i per tant es consideren actes de mer tràmit podent presumir-se la representació d'acord amb l'apartat 3 de l'article 46 de la LGT.
Òrgans competents en els procediments d'Invalidació
Segons la Resolució sobre competències:
- Invalidació : La invalidació de la declaració, prèvia o posterior al llevant, correspon a l'òrgan competent per a la tramitació de la pròpia declaració. És a dir, a les Administracions de Duana (apartat Onzè de la Resolució) o les Seus Desconcentrades en les províncies on no hagi Administracions (apartat Desè 1. a) de la Resolució
- Rectificació de declaracions: La rectificació de la declaració abans del llevant és competència de les Administracions de Duana (apartat Onzè de la Resolució), o de les Seus desconcentrades en les províncies on no hagi Administracions (apartat Desè 1. a) de la Resolució), davant les que s'ha presentat la declaració.
La competència per a la gestió i control de la rectificació de declaracions en duana posteriors al llevant correspon, amb caràcter general, a la Seu desconcentrada (apartat Desè.1.f) de la Resolució) del domicili fiscal dels obligats (apartat Tretzè.4 de la Resolució), llevat de quan es consideri procedent la seva comprovació per l'òrgan de control competent.
No obstant això, les rectificacions de declaracions en duanes o de declaracions de reexportació presentades davant òrgans territorials de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de les Canarias o de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, correspondrà a l'òrgan competent de tal Dependència en funció del lloc de presentació de la declaració o de tals ciutats autònomes, respectivament (Tretzè.4 f) de la Resolució).
A l'efecte de la competència tindrà la consideració d'obligat:
- Importació (capítol 2 Resolució DUA ): destinatari (casella 8);
- Exportació (capítol 3 Resolució DUA ): expedidor/exportador (casella 2);
- Vinculació al règim de dipòsit (capítol 5 Resolució DUA ): dipositant (casella 8)
En cas d'error, en la declaració dels elements personals, la competència correspon a l'òrgan competent en relació amb el destinatari o expedidor/exportador que, de conformitat amb la sol·licitud, hauria de constar en la declaració, essent indiferent el declarat erròniament.
Especialitats de determinades declaracions i rectificacions
- Les sol·licituds de rectificació de declaracions d'exportació hauran de realitzar-se electrònicament sempre que es donin les condicions recollides en l'Apèndix III de la Resolució del DUA.
- La rectificació del certificat d'origen prevista en l'article onzè.1.c) de la Resolució de 13 de gener de 2021 es refereix a les rectificacions de dades en el certificat d'origen per ser contradictoris amb els que figuren en la declaració en duana, essent els correctes els que figuren en aquesta última. Aquest supòsit pot fer necessària la rectificació del DUA, per exemple, per incorporar el nou número de certificat o per incorporar a la declaració en duana informació no necessària per autoritzar el règim duaner sol·licitat però que sí és necessària per a l'emissió correcta del certificat d'origen i que no figurava en la declaració en duana (el certificat s'emet sempre sobre la base de la informació de la declaració en duana). Aquesta rectificació de la declaració és competència de l'Administració que rectifica el certificat d'origen.
Sens perjudici del que disposa el paràgraf anterior, qualsevol modificació d'una declaració en duana podrà exigir la rectificació d'un certificat d'origen prèviament emès, essent aquest un supòsit de competència de la seu desconcentrada del domicili fiscal de l'obligat (apartat Desè.1.f) de la Resolució). La seu informarà de la rectificació a l'Administració de Duanes i Impostos Especials corresponent, que és la competent per a la rectificació del certificat d'origen.
- Si se sol·licita la rectificació d'alguna de les dades previstes en l'apartat Onzè.1. d) de la Resolució, l'Administració serà competent per modificar aquelles dades i tots els altres que siguin necessaris per efectuar la modificació d'aquells. En cas que la sol·licitud la rectificació inclogui unes altres dades que no guardin cap relació amb els previstos en l'Onzè.1.d), la rectificació es tramitarà per dos procediments separats, resolent un l'Administració i un altre la Seu.
Si se sol·licita la rectificació de dades diferents dels previstos en l'Onzè.1.d), la Seu serà competent per rectificar no només les dades sol·licitades sinó també aquells previstos en l'Onzè.1.d) que haguessin de ser necessàriament modificats com a conseqüència de la sol·licitud