Declaracions sumàries. Les ENS i EXS
Informació que has de donar a l'entrada i sortida de mercaderies del territori duaner de la UE a les autoritats duaneres. La declaració sumària d'entrada és la informació que has de facilitar a l'entrada, esbrina quan i com
En què consisteix la Declaració Sumària d'Entrada? (ICS2)
La ENS, Declaració sumària d'entrada és un acrònim procedent del terme anglès (Entry Summary Declaration): declaració a què es refereix l'article 127 del Codi duaner i que està definida en l'article 5, apartat 9) del Codi Duaner de la Unió com:
L'acte pel qual s'informa a les autoritats duaneres, en la forma, manera i termini establerts en la normativa, de l'entrada que realitzaran determinades mercaderies en el territori duaner de la Unió Europea.
Aquesta declaració, prèvia a la introducció de mercaderia en la Unió, permet realitzar els controls de seguretat, basats en criteris de risc definits de comú acord per tots els Estats membres, assegurant així una aplicació harmonitzada dels mateixos.
Es presentarà a Espanya quan el primer punt d'entrada en el territori duaner de la UE estigui situat en territori espanyol i haurà d'incloure totes les mercaderies transportades al mig de transport actiu que entra en aquest territori, independentment de què la seva destinació final estigui dins o fora del territori duaner de la Unió.
Si tens dubtes sobre el nou sistema ICS2, pots plantejar-les en la següent bústia: ics.helpdesk@correo.aeat.es
L'actuació de les duanes en les fronteres exteriors desenvolupa un paper essencial en la protecció dels ciutadans i del mercat interior davant les amenaces a la seguretat. La informació anticipada sobre les càrregues i l'anàlisi de riscos permetran la identificació primerenca de les amenaces i ajudaran a les duanes a intervenir en el punt més adequat de la cadena de subministrament.
A efectes duaners, els riscos de seguretat i protecció comprenen una varietat de qüestions, inclosos explosius en el transport aeri, narcòtics, precursors, medicaments falsos perillosos, joguines o productes electrònics perillosos, aliments contaminats, armes i tota mena de contraban organitzat.
Ara estan sorgint noves amenaces, com l'enviament postal d'opiacis sintètics letals. Els grups organitzats utilitzen el punt d'entrada dels enviaments i organitzen les seves cadenes de subministrament per evitar ser detectats, innovant contínuament.
Al mateix temps, el volum d'enviaments supervisats per les duanes s'està multiplicant a causa dels canvis en els models de negoci del comerç global generats pel comerç electrònic. Les noves dades anticipades sobre les mercaderies enviades per correu oferiran noves oportunitats i desafiaments.
ICS2 és un sistema d'informació de la UE a gran escala que fa costat els següents processos:
- presentació de les Declaracions Sumàries d'Entrada – ENS (informació anticipada sobre la càrrega) davant la duana;
- anàlisi de riscos de seguretat i protecció per part de les duanes;
- arribada de mitjans de transport;
- presentació de les mercaderies a les autoritats duaneres i control per les autoritats duaneres de les mercaderies, quan sigui necessari.
Haurà d'obtenir les dades necessàries de tots els coneixements d'embarcament house subjacents emesos pels agents transitaris (inclosos els operadors de serveis postals i les empreses de transport urgent que emetin documents de transport equivalents). La informació requerida inclou les dades del comprador i del venedor que figuren en el coneixement d'embarcament house de nivell més bàsic a disposició del destinatari. Si l'agent transitari no comunica les dades requerides, vostè haurà de presentar una ENS parcial basada en el coneixement d'embarcament màster i facilitar en ella el número EORI de l'agent transitari. A partir d'aquest moment, l'agent transitari serà responsable de la presentació de les dades al nivell house en el ICS2 i haurà d'obtenir les dades d'unes altres parts emissores de coneixements d'embarcament house o declarar en la seva presentació parcial de la ENS la identitat de les parts que encara han de presentar les dades.
El ICS2 facilitarà la comunicació d'informació anticipada sobre les càrregues per a l'anàlisi de riscos de seguretat i protecció en l'entrada de mercaderies a la UE en els següents modes de transport: marítim, aeri, per carretera, ferroviari i per vies navegables interiors. Els models de negoci de càrrega general, exprés i postal també es veuran afectats pel ICS2.
No. El ICS2 substituirà per complet al ICS1 per un procés empresarial totalment nou, de conformitat amb els requisits legals del Codi Duaner de la Unió i les necessitats operatives estratègiques expressades en l'Estratègia i Pla d'Acció de Gestió de Riscos Duaners de la UE (adoptat el 2014). A més, el ICS2 permet la presentació múltiple d'informació anticipada sobre la càrrega per a l'aplicació de l'article 127 (6) del Codi Duaner de la Unió i implica a més actors de la cadena de subministrament i models empresarials, de conformitat amb l'article 127 (4) del Codi Duaner de la Unió, amb l'objectiu de recopilar dades de millor qualitat i oportuns relacionats amb les cadenes de subministrament de mercaderies.
Operaran en paral·lel durant un període de temps limitat. Després de la implementació de la versió 3 de ICS2 l'1 de març de 2024, ICS1 es descontinuará gradualment després d'un període de transició de 200 dies. La implantanció de la versió 3 conclou l'1 de setembre de 2025.
L'Estratègia i Pla de Transició del ICS2 preveuen la implementació del nou sistema i, en conseqüència, nous requisits de Declaració Resum d'Entrada i processos de gestió de negocis i riscos relacionats en tres versions operatives.
-
Versió 1: Transportistes express i operadors postals amb seu a Europa i operadores postals de tercers països que realitzan enviaments a Europa: informació anticipada sobre la càrrega prèvia (PLACI) utilitzant el conjunt de dades ENS mínim;
-
Versió 2: Operadores postals, transportistes express i aeris i transportistes de mercaderies: els operadors han de completar el conjunt de dades ENS per a totes les mercaderies transportades per aire;
-
Versió 3: Operadors que transporten mercaderies per via marítima i fluvial, carreteres i ferrocarrils: els transportistes d'aquests sectors de transport han de completar el conjunt de dades ENS per a totes les mercaderies d'aquests sectors, inclosos els enviaments postals i urgents.
- Versió 1:
Presentació del conjunt mínim de dades de precàrrega (PLACI) per a enviaments aeris exprés i postals;
Procés de presentació d'enviaments postals.
- Versió 2:
Presentació de la ENS completa per a totes les mercaderies en trànsit aeri;
Presentació de la notificació d'arribada de totes les mercaderies en trànsit aeri;
Procés de presentació per a enviaments aeris exprés i càrrega aèria general.
- Versió 3:
Presentació de la ENS completa per al trànsit marítim i fluvial, per carretera i per ferrocarril (s'inclouen les mercaderies en enviaments exprés i postals transportades en aquests mitjans de transport);
Presentació de l'avís d'arribada per a vies navegables marítimes i interiors;
Procés de presentació de totes les mercaderies en tots els modes de trànsit.
Un enviament express és un article únic transportat per o sota la responsabilitat d'un transportista express.
Un transportista express és un operador que proporciona serveis integrats de recollida, transport, despatx de duanes i entrega de paquets en temps definits i de manera urgent, al mateix temps que rastreja la ubicació i manté el control sobre aquests articles durant tota la prestació del servei.
PLACI es refereix a un tipus específic de presentació parcial de ENS, que és el conjunt mínim obligatori de dades ("7+1") que ha de presentar-se com més aviat millor abans de carregar les mercaderies en l'aeronau en un tercer país. Es limita únicament al trànsit aeri i cobreix totes les mercaderies (és a dir, càrrega general, enviaments exprés i enviaments postals).
La precàrrega indica la fase prèvia a la càrrega de les mercaderies al mig de transport que les introduirà en el territori duaner de la Unió Europea.
La prearribada indica la fase prèvia a l'arribada del mitjà de transport al territori duaner de la Unió Europea.
En general, el transportista que introdueix les mercaderies en el territori duaner de la Unió Europea està obligat a presentar una ENS per a aquestes mercaderies [artículo 127 (4) del CAU ]. Quan el transportista no disposi de totes les dades exigides per llei per a la ENS, aquestes dades hauran de ser presentats per la persona que els posseeixi i no els hagi compartit amb el transportista. Això permetrà al transportista presentar una ENS completa [artículo 127 (6) del CAU; cas de presentació múltiple].
Depenent del mitjà de transport, la ENS haurà de presentar-se en els següents terminis:
Transport marítim
-
A més trigar dues hores abans de l'arribada del vaixell al primer port d'entrada en la Unió en el cas de mercaderies procedents de Grenlàndia, les Illes Feroe, Islàndia, ports del Mar Bàltic, el Mar Negre, la Mar Mediterrània o el Marroc;
-
Les mateixes dues hores s'aplicaran en els casos en què les mercaderies procedeixin d'altres territoris de tercers països i entrin en el territori duaner de la Unió, dels departaments francesos d'ultramar, de les Açores, de Madeira o de les Illes Canàries i la durada del viatge del vaixell sigui inferior a 24 hores;
-
A més trigar quatre hores abans de l'arribada del vaixell per a càrrega a granel en els casos diferents dels a) o b) anteriors;
-
Per a les mercaderies transportades en contenidors en casos diferents dels a) i b), 24 hores abans que les mercaderies siguin carregades en el vaixell que les introduirà en el territori duaner de la Unió.
Transport aeri
- La ENS o, quan no sigui possible, el conjunt mínim de dades per a la precàrrega aèria, es presentarà com més aviat millor i, a més trigar, abans que les mercaderies es carreguin en l'aeronau que les introduirà en el territori duaner de la Unió;
- Quan només s'hagi presentat el conjunt mínim de dades conforme a l'apartat e), la ENS completa s'haurà de presentar en el moment de la sortida real de l'aeronau quan la durada del vol sigui inferior a quatre hores;
- Per als vols diferents dels esmentats en la lletra f), la ENS completa haurà de presentar-se quatre hores abans de l'arribada de l'aeronau al primer aeroport en el territori duaner de la Unió.
Transport per ferrocarril
-
Quan el viatge amb tren duri menys de dues hores des de l'última estació de formació ferroviària fora del territori duaner de la Unió fins al primer punt d'entrada en el territori duaner, la ENS haurà de presentar-se a més trigar una hora abans que el tren arribi al punt fronterer d'entrada a la Unió;
-
En els altres casos diferents dels esmentats en l'apartat h), la ENS haurà de presentar-se a més trigar dues hores abans de l'arribada del tren al punt d'entrada de la Unió.
Transport per carretera
La ENS haurà de presentar-se a més trigar una hora abans de l'arribada de les mercaderies al punt d'entrada de la Unió.
Transport per vies navegables interiors
La ENS haurà de presentar-se a més trigar dues hores abans de l'arribada de les mercaderies al punt d'entrada de la Unió.
Per a cadascuna de les mercaderies, la informació requerida inclou: una descripció comercial completa i correcta, i en cas que una de les parts sigui comercial el codi del sistema harmonitzat a sis dígits (entre particulars no és obligatòria la classificació).
Una ENS completa ha de contenir la següent informació sobre un enviament: informació sobre l'enviament a nivell màster, informació sobre l'enviament a nivell house i informació sobre el comprador i el venedor. Resulta per tant necessari incloure informació en els tres nivells.
Una presentació múltiple significa que una ENS consta de dos o més presentacions ENS parcials (és a dir, dos o més conjunts de dades prescrits), que junts formen una declaració ENS.
La presentació múltiple pot ser convenient quan un transportista no disposa de totes les dades necessàries per enviar una única ENS. En aquest cas, el transportista necessita assolir un acord contractual amb els altres agents de la cadena de subministrament perquè cada part aquesta la seva respectiva part de la ENS. El tipus de ENS que cada part haurà de presentar depèn de les dades de què disposin: informació sobre l'enviament màster o house i/o sobre les mercaderies (inclosa informació sobre el comprador i el venedor).
Segons l'acord que els socis hagin assolit per a la presentació múltiple, si un transportista ha presentat informació sobre l'enviament a nivell màster procedent d'un document de transport de nivell màster i ha indicat el número EORI del corresponent declarant a nivell house, la responsabilitat de declarar la informació a nivell house es transfereix al declarant a nivell house. El transitari (en qualitat de declarant a nivell house) es converteix en el responsable de presentar seu ENS parcial amb les dades disponibles a nivell house, tenint en compte els terminis establerts en la legislació.
No obstant això, totes les parts que presentin la seva pròpia part de dades són responsables de la integritat i exactitud del conjunt de dades que presentin.
La presentació de múltiples ENS requereix un intercanvi d'informació entre les parts que hagin acordat presentar ENS parcials per comunicar les seves respectives dades. La combinació de tals declaracions en una ENS completa i la verificació de la integritat de les dades es duen a terme mitjançant una clau única de vinculació. Aquesta clau està formada per les següents dades:
- Número EORI del transportista
- Número de referència del document de transport (de nivell màster) (pres d'una carta de port o coneixement d'embarcament màster)
- Número EORI del declarant complementari/declarant (per exemple, número EORI del transitari o un altre declarant a nivell house)
Totes les ENS parcials han de contenir el número EORI del transportista i el número de referència del document de transport (de nivell màster). A més, la ENS parcial que contingui la informació de nivell màster ha de contenir també l'identificador (EORI) del declarant complementari que s'espera que presenti la informació de nivell house. I haurà d'identificar-se el tipus de declarant complementari, indicant si complementarà la informació del nivell house o si complementarà la informació del venedor i del comprador.
Els conjunts de dades parcials poden presentar-se en qualsevol ordre. Això significa que qualsevol part de la cadena de subministrament pot ser la primera a presentar una ENS . Quan totes les parts involucrades hagin presentat ENS parcials i aquestes declaracions s'hagin vinculat amb èxit entre si, formaran una ENS completa en el sistema ICS2.
Vostè haurà d'obtenir certes dades comercials addicionals del destinatari establert a la UE. Si el destinatari no comunica les dades requerides, vostè haurà de facilitar el número EORI d'aquest destinatari en seu ENS parcial i el destinatari es convertirà en responsable de realitzar la seva presentació parcial en el sistema ICS2.
Haurà de facilitar la informació al transportista (o al denominat «agent transitari principal» si vostè actua com a part d'una càrrega compartida) al que hagi expedit un coneixement d'embarcament house. Haurà de, o bé compartir les dades necessàries amb el transportista o l'agent transitari principal, o bé presentar vostè mateix una ENS parcial en el ICS2 incloent determinades dades comercials que haurà d'obtenir del destinatari establert a la UE estipulat en el coneixement d'embarcament house de nivell més bàsic.
En els escenaris en què el transportista actuï com persona que presenta (mitjançant la presentació de F20, F21, F27, F28, F29 o F10, F11, F12 i F13), llavors rebrà les notificacions relacionades amb els missatges presentats (quan correspongui).
Tanmateix, l'operador econòmic haurà de configurar la seva ruta de comunicació predeterminada i les seves preferències de notificació a través del Portal Compartit d'Operadors (STI-STP). Després rebrà la notificació a través de S2S o U2S , segons el canal que hagi utilitzat en la ruta de comunicació predeterminada configurada.
-
IE3R01 (Resposta de registre de ENS)
-
IE3N01 (Notificació d'error de validació del cicle de vida de ENS)
-
IE3N10 (Notificació de modificació)
-
IE3R07 (Resposta d'acceptació d'invalidació)
-
IE3Q01 (Sol·licitud de no carregar)
-
IE3Q02 (Sol·licitud d'informació addicional)
-
IE3Q03 (Sol·licitud d'inspecció de càrrega i correu d'alt risc)
-
IE3N04 (Notificació de sol·licitud d'informació addicional)
-
IE3N05 (Notificació de sol·licitud d'inspecció de càrrega i correu d'alt risc)
-
IE3N07 (Notificació de ENS en estat incorrecte)
-
IE3N08 (Notificació de control)
-
IE3R08 (Resultats de la consulta ENS)
-
IE3N09 (Notificació de control d'Operador Econòmic Autoritzat)
-
IE3N99 (Notificació d'error)
Qualsevol operador econòmic (inclosos els transportistes) que no actuï com persona que presenta la declaració i que desitgi rebre notificacions, ha de configurar les seves preferències i el punt d'accés “Default Communication Path” a través del STP, a través de la secció “administrar preferències”. El canal es pot configurar com U2S (la notificació relacionada es pot verificar mitjançant l'aplicació STP) o com S2S a través del qual s'enviaran els missatges amb notificacions.
A Espanya no cal un registre previ en UUM&DS per accedir al STI-STP. S'ha d'accedir mitjançant un certificat electrònic emès per al mateix NIF per al qual es va emetre el EORI de l'OE. Existeix un tràmit, DA115, a través del que es pot definir un vector d'apoderament de manera que mitjançant el NIF del EORI es doni d'alta un poder a un altre NIF perquè accedeixi amb el seu certificat en el seu nom al STI-STP.
S'ha publicat una guia en la Seu Electrònica, en l'apartat de Contingut Relacionat de Les Declaracions Sumàries, on es descriu el procés d'accés: Guia d'accés STI-STP.
Tant la persona que presenta la sol·licitud com el transportista (si el sistema ICS2 el coneix, és a dir, si el transportista no és la persona que presenta la sol·licitud però té les seves preferències configurades correctament en el STI-STP de ICS2) sempre rebran les notificacions DNL (IE3Q01) a través del S2S, si aquell és el canal utilitzat per presentar la sol·licitud. De qualsevol manera, la notificació DNL també serà visible en el STI-STP.
El sistema ICS2 necessita conèixer els detalls de l'OE (principalment, el canal de comunicació) per determinar com enviar els missatges o notificacions i utilitzarà el canal utilitzat pel remitent a l'hora d'iniciar la comunicació que va desencadenar la notificació. És a dir, ICS2 enviarà els missatges i notificacions a l'OE a través de S2S si aquella va ser la manera com es va iniciar la comunicació. Altrament, enviarà les notificacions a través de U2S si U2S va ser el canal utilitzat pel remitent que va iniciar la comunicació.
Per a les notificacions d'OE que no siguin de la persona que les presenta, el sistema actuarà en funció de les preferències establertes per l'actor a través del STI-STP .
De forma predeterminada, les següents notificacions s'envien a través del canal U2S i S2S
-
IE3Q01 (sol·licitud de no carregar);
-
IE3Q02 (Sol·licitud d'informació addicional);
-
IE3Q03 (Sol·licitud d'inspecció de càrrega i correu d'alt risc).
El sistema actuarà en funció de les preferències establertes per l'operador econónmico a través del STI-STP. Si fa ús d'un ITSP, haurà configurat en les preferències del STI-STP un canal de comunicació S2S amb el Party ID de seu ITSP, de manera que rebrà les notificacions dels missatges S2S manats per seu ITSP, que actuarà en aquests casos com remitent, a través de seu ITSP.
Les següents són notificacions opcionals per als transportistes que podrien configurar-se en el STP:
-
IE3N03 (Notificació d'avaluació completa),
-
IE3N04 (Notificació de sol·licitud d'informació addicional),
-
IE3N05 (Notificació de sol·licitud de revisió de correu i càrrega d'alt risc)
(Tingui en compte que si el transportista actua com persona que completa la notificació, s'enviaran de tota manera)
El EO ha de configurar les seves preferències en STI-STP per rebre qualsevol notificació, ja que el sistema ICS2 necessita conèixer el canal de comunicació favorit per l'OE per poder enviar-les.
No obstant això, tingui en compte que en cas que s'utilitzi un ITSP o que EO utilitzi el seu propi sistema informàtic per enviar missatges S2S, totes les notificacions dirigides a la persona que presenta la sol·licitud s'envien per defecte a través del mateix canal. A més, tingui en compte que la configuració predeterminada per als operadors és que les notificacions (IE3N03, IE3N04 e IE3N05) estan deshabilitades, per tant, per rebre-les, és necessari iniciar sessió en STI-STP i habilitar-les, fins i tot si la comunicació es realitza a través de S2S (la interfície del ITSP).
Els següents missatges sempre s'enviaran a la persona que presenta la sol·licitud, quan correspongui:
-
IE3R01 (Resposta de registre de ENS)
-
IE3N01 (Notificació d'error de validació del cicle de vida de ENS)
-
IE3N10 (Notificació de modificació)
-
IE3R07 (Resposta d'acceptació d'invalidació)
-
IE3Q01 (Sol·licitud de no carregar)
-
IE3Q02 (Sol·licitud d'informació addicional)
-
IE3Q03 (Sol·licitud d'inspecció de càrrega i correu d'alt risc)
-
IE3N07 (Notificació de ENS en estat incorrecte)
-
IE3N08 (Notificació de control)
-
IE3N09 (Notificació de control d'Operador Econòmic Autoritzat)
-
IE3R08 (Resultats de la consulta ENS)
-
IE3N99 (Notificació d'error)