Justificació de l'estatut comunitari de la mercaderia per mitjans electrònics. T2L/T2LF (situació existent fins a 1-03-2024)
Mitjans pels quals es justifica el caràcter comunitari de la mercaderia
Cas particular les Canarias (T2LF)
L'article 134 del RDCAU estableix que, les formalitats relatives a la declaració d'exportació establertes en els capítols 2 i 3 del títol VIII del Codi, hauran de complir-se quan les mercaderies comunitàries vagin a circular amb destinació a o des de territoris situats dins el territori duaner de la Unió en què no siguin d'aplicació ni la Directiva 2006/112/CE ni la Directiva 2008/118/CE.
Al seu torn, l'article 326 del RECAU estableix que, per al tractament i intercanvi d'informació relativa a la sortida de les mercaderies del territori duaner de la Unió, s'utilitzarà un sistema electrònic creat a l'efecte de conformitat amb l'article 16, apartat 1, del Codi.
L'exemplar 4 o l'exemplar 4/5 d'aquestes declaracions d'exportació constitueix el document T2LF, que es presenta per tant per mitjans electrònics.
No obstant això, l'anterior, i per tal de facilitar en la duana de destinació la justificació per part de l'operador del caràcter comunitari de la mercaderia, l'exemplar núm. 4 de la declaració podrà obtenir-se del sistema informàtic de forma independent al DUA d'expedició, constituint aquest exemplar el justificant del caràcter comunitari de la mercaderia.
En el cas d'expedicions des de les Illes Canàries a la Península, el sistema seguiria funcionant com avui dia, és a dir, es presentaria el DUA d'expedició amb la menció en la casella 1.3 T2LF, que sobre la base del que preveu el capítol 4.3.1 de la resolució del DUA (Resolució de 12 de setembre de 2019, del Departament de Duanes i Impostos Especials de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, en què es recullen les instruccions per a la formalització del Document Únic Administratiu) farà al seu torn de document de T2LF. Una vegada rebuda en península la mercaderia procedent de les Canarias, la partida de la corresponent declaració sumària de dipòsit temporal (DSDT) serà saldada amb el corresponent DUA d'introducció, en de la qual casella 44 es farà constar el MRN del DUA d'expedició de les Canarias. Com a document acreditatiu de la situació duanera de la mercaderia declarada en la partida de la DSDT es farà constar el MRN corresponent al document d'expedició de les Illes Canàries.
En el cas d'expedicions des de les Illes Canàries amb destinació a un altre Estat membre de la Unió Europea que hagin estat presentades via EDI i obtingut llevant automàtic, podrà imprimir-se el T2LF en el que figurarà un CSV. En la duana d'arribada, l'operador presentarà la impressió del document electrònic T2L amb el CSV. La duana d'arribada podrà comparar l'autenticitat del document a través del web de l'Agència Tributària www.agenciatributaria.es fent constar el CSV en l'apartat corresponent a “Comparació de documents mitjançant codi segur de verificació (CSV).
En el cas d'expedicions des de península a les Illes Canàries , el sistema seguiria funcionant com avui dia, és a dir, es presentaria el DUA d'expedició amb la menció en la casella 1.3 T2LF, que farà al seu torn de document de T2LF. Una vegada rebuda a les Canarias la mercaderia, la partida de la declaració sumària de dipòsit temporal (DSDT) serà saldada amb el corresponent DUA d'introducció VEXCAN, en de la qual casella 44 es farà constar el MRN del DUA d'expedició de península. Com a document acreditatiu de la situació duanera de la mercaderia declarada en la partida de la DSDT a les Canarias, es farà constar el MRN corresponent al document d'expedició de península.
En el cas de presentació a les Illes Canàries d'un T2LF expedit en un altre Estat membre de la Unió Europea, la partida de DSDT serà saldada amb el corresponent DUA d'introducció VEXCAN, en de la qual casella 44 es farà constar el nombre del document T2LF. Com a document acreditatiu de la situació duanera de la mercaderia declarada en la partida de la DSDT a les Canarias, es farà constar el número corresponent al document T2LF expedit en el EEMM.