Salta al contingut principal

Emissió de missatges de carretera en transport multimodal i de marítim en combinat, així com identificació del ferri, en trànsit RO-RO en el pas de l'estret de Gibraltar

En el trànsit RO-RO existeixen dues modalitats, el transport combinat i el transport multimodal.

El transport combinat es dona quan un mitjà de transport viatja sobre un altre mitjà actiu que, una vegada arribi a la seva destinació, continuarà pels seus propis mitjans com transport actiu. Per exemple, un camió en un Ferri. Implica que en el Ferri ha d'anar el trailer (remolc), cap tractor pròpia i conductor. I una vegada arribi a la seva destinació, continuarà pels seus mitjans.

El transport multimodal es dona quan aquest mitjà de transport no continuarà pels seus propis mitjans una vegada desembarcament. Per exemple, un camió en un ferri que no tingui cap tractor, que no tingui conductor, etc.

1) En el transport combinat:

  • La responsabilitat de declarar la ENS és de l'empresa del camió.

  • El EORI del carrier és el del camió.

  • La ENS és de carretera: F50

  • Les dades de l'activi border transport means en la ENS són els del Ferri.

  • Els temps per a la declaració de la ENS són els del mitjà actiu, els del Ferri

  • Les dades del camió es consignen en la ENS en el grup de dades del passive border transport means.

  • Si el camió porta contenidors, encara que les dades del cap tractora es declaren en el passive border transport means, el contenidor s'ha de declarar en el conjunt de dades per als contenidors. Si al contrari té identificadors de trailer, es declara en el conjunt de dades del passive border transport means.

El transport combinat hauria de, preferiblement, adoptar la forma del mitjà de transport que continua pels seus propis mitjans en descarregar, que en aquest cas és carretera, F50 o F34, i és responsabilitat del carrier declarar-la, que en aquest cas seria l'empresa del camió.

Dit això, s'admet adoptar altres formes en cas que declari l'operador del ferri en lloc del camió (previ acord amb l'empresa del camió per fer-ho per compte de l'empresa del camió), bé amb una declaració marítima completa o bé amb múltiple filing marítim. Però encara que això es pugui donar, el EORI del carrier en qualsevol cas en el transport combinat ha de sempre ser el EORI de l'empresa del camió (sigui F50, F34, F10, F11, …), atès que és la responsable de declarar la ENS. Tant en la ENS completa declarada pel ferri com en el múltiple filing, on el EORI del carrier forma part de la clau d'enllaç.

L'opció preferent és la declaració per part de l'empresa del camió (F50, F34), i la del Ferri s'hauria de donar en aquells casos en els que l'empresa del camió no tingui capacitat per declarar i delegueu aquesta acció sobre el Ferri.

Per tant, existeixen diverses formes de declarar aquest transport:

  • ENS completa per part de l'operador del RO-RO amb un missatge F50 o F34

    • Dades del ferri. Es declaren en el grup activi border transport means.

    • Dades de cap tractora i suposem matrícula de remolc s'han de declarar en el
      grup passive border transport means declarat dins el grup consignment house.

    • En les dades del carrier s'ha de declarar les dades de l'operador del camió.

    • Matricula de contenidor en cas d'existir dins el grup Equipment transport que
      correspongui.

  • ENS completa per part de l'operador del Ferri amb un missatge F10, F11, F50 o F34. En aquest cas l'operador del RO-RO deu haver proporcionat tota la informació a l'operador del ferri

    • Si es declara un missatge F10 o F11 llavors

      • Dades del ferri. Suposem que es declaren en el grup activi border transport means

      • Dades de cap tractora i suposem matrícula de remolc s'han de declarar en el grup passive border transport means declarat dins el grup consignment house.

      • En les dades del carrier s'ha de declarar les dades de l'operador del camió.

      • Matricula de contenidor dins el grup Equipment transport que correspongui.

      • El declarant del missatge és l'operador del ferri

    • Si es declara un missatge F50 llavors

      • Dades del ferri. Es declaren en el grup activi border transport means.

      • Dades de cap tractora i suposem matrícula de remolc s'han de declarar en el grup passive border transport means declarat dins el grup consignment house.

        • En les dades del carrier s'ha de declarar les dades de l'operador del camió.

        • Matricula de contenidor, en cas d'existir, dins el grup Equipment transport que correspongui.

        • El EORI del carrier és el del camió (en cas que fora la companyia del ferri qui declarés, el “Declarant” seria l'operador del camió (s'inclourà seu EORI i altres dades), i el “Representative” seria la companyia del ferri).

  • ENS de múltiple filling. L'operador del Ferri declararà un missatge F12 indicant que l'operador del RO-RO complementarà la ENS. L'operador del RO-RO declararà un missatge F15 o un missatge F14+F16.

    • Missatge F12

      • Dades del ferri. Es declaren en el grup activi border transport means.

      • En les dades del carrier s'ha de declarar les dades de l'operador del camió.

      • En les dades de supplementary declarant es declara el EORI de l'operador del RORO.

    • Missatge F14 i F15+F16

      • No conté dades de l'Activi Border Transport Means.

      • En les dades del carrier s'ha de declarar el EORI de l'operador del camió.

      • Dades de cap tractora i suposem matrícula de remolc s'han de declarar en el grup passive border transport means declarat dins el grup consignment house.

      • Matricula de contenidor, en cas d'existir, dins el grup Equipment transport que correspongui.

2) En el transport multimodal:

  • La responsabilitat de declarar la ENS és de l'empresa del Ferri.

  • El EORI del carrier és el del ferri

  • La ENS és marítima, i es pot declarar com ENS completa si el ferri disposa de totes les dades (F10 o F11) o amb múltiple filing (F12+F15, F12+F14+F16 o F13+F17)

  • Les dades de l'activi border transport means en la ENS són els del Ferri.

  • Els temps per a la declaració de la ENS són els del mitjà actiu, els del Ferri.

  • Si el trailer és un contendor, es declara en el conjunt de dades del contenidor.

  • Si el trailer no és un contenidor, es declara en el conjunt de dades del passive border transport means.

Tanmateix, s'ha pres la decisió de permetre que, en aquest escenari de trafico RO-RO de transport multimodal , és a dir el cas dels remolcs que van sense cap tractor o no acompanyats, els missatges que ha d'emetre la naviliera, els podria emetre el transportista per carretera, previ acord amb la naviliera per fer-ho per compte de la naviliera, però amb el format dels missatges de transport per carretera. És a dir, amb els missatges F50 en lloc dels missatges de transport marítim, però respectant tot l'assenyalat anteriorment, és a dir:

El EORI del carrier és el del ferri (en cas que fora la companyia de transport per carretera qui declarés, el “Declarant” seria l'operador del ferri (s'inclourà seu EORI i altres dades), i el “Representative” seria la companyia de transport per carretera).

3) Identificació del ferri:

Tant en transport combinat com en multimodal, a causa de la freqüent i regular rotació dels ferries i la durada de la travessia en el pas de l'Estret de Gibraltar, la concreta identificació del seu número no sol ser possible amb el marge temporal previst en la normativa, i de rectificar-se la dada declarada en la ENS es reiniciaria el còmput del marge temporal indicat. A causa d'això, cas de desconèixer-se amb l'antelació necessària, es podrà declarar un identificador genèric 1111111 com identificació del ferri, encara que declarar la dada real augmenta la fluïdesa del trànsit en haver-se efectuat l'anàlisi de risc sobre la ENS completa.