Com accedir a la DEHú mitjançant apoderament
L'accés a les notificacions requereix identificació amb certificat de l'obligat o d'un apoderat a la consulta de notificacions en el seu nom. Els obligats a rebre electrònicament les comunicacions i notificacions de l'Agència Tributària, ja siguin persones físiques, jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, podran atorgar el poder de recepció de notificacions i comunicacions a una o diverses persones tant físiques com jurídiques.
L'apoderament que ha de registrar-se en aquest cas és el del tràmit GENERALNOT o un apoderament específic per a recepció de notificacions.
Existeixen 3 formes atorgar l'apoderament:
-
Poder atorgat mitjançant compareixença personal del poderdant en les Delegacions i Administracions d'AEAT utilitzant el formulari "Atorgament d'apoderaments mitjançant compareixença del poderdant per a la realització de tràmits i actuacions per Internet". Si el poderdant és una persona jurídica o una de les entitats mancades de personalitat jurídica, el compareixent haurà d'acreditar que és el representant legal de l'entitat o que ostenta poder suficient per atorgar els apoderaments.
-
Poder atorgat mitjançant document públic o document privat amb signatura notarialment legitimada presentat davant l'Agència Tributària.
-
Poder atorgat per Internet mitjançant l'ús d'algun dels sistemes d'identificació i autenticació previstos en la Llei 11/2007, d'accés electrònic. En aquest cas tant poderdant com apoderat han de disposar de certificat electrònic o Cl@ve per atorgar i confirmar l'apoderament respectivament.
Registre de l'apoderament per Internet
Perquè l'apoderament quedi registrat, el procés ha de realitzar-se en dos passos:
1. Atorgament del poder. En primer lloc, el poderdant ha d'accedir amb el seu certificat electrònic o Cl@ve a l'opció"Alta de poder mitjançant identificació electrònica".
Identifica't amb signatura digital (certificat o DNI electrònic) o bé mitjançant el sistema d'identificació Cl@ve (només persones físiques). El sistema et mostrarà les opcions d'identificació amb certificat electrònic o amb Cl@ve.
A continuació llegeix l'avís i opta per una de les opcions disponibles. En aquest cas: "Alta de poder general per a tràmits tributaris".
Indica el NIF de la persona o entitat a la que atorgaràs el poder i selecciona el tràmit GENERALNOT. Es pot especificar una data de fi de l'autorització i si es deixa en blanc s'entén com apoderament indefinit (fins que el poderdant el revoqui o l'apoderat el rebutgi).
Marca també la casella en la que s'autoritza a què les teves dades siguin tractats i prem "Signar Enviar".
En la següent finestra maca la casella "Conforme" i fes clic a "Signar i Enviar" per completar l'atorgament de poder.
Una vegada enviat l'alta, s'informarà de les dades del poderdant, l'apoderat, la relació d'apoderaments donats d'alta i el CSV (Codi Segur de Verificació) que podràs comparar en l'apartat"Comparació de documents mitjançant codi segur de verificació".
2. Recepció del poder. En aquest segon pas, l'apoderat ha d'accedir amb el seu certificat electrònic o Cl@ve a "Consulta, confirmació i renúncia d'apoderaments rebuts", per confirmar l'apoderament rebut i finalitzar l'alta en el registre d'apoderaments.
Filtra els resultats per l'estat de l'autorització"Sense confirmar" o pel tràmit GENERALNOT i fes clic a "Buscar". Per accedir a l'apoderament fes clic en el número de referència de l'apoderament en qüestió.
Accediràs a una pantalla amb les dades generals de l'apoderament (poderdant, apoderat, data de vigència, etc.) i la situació de l'apoderament. Per finalitzar amb el registre de l'apoderament prem l'enllaç"Confirmar el poder rebut" situat a la part superior de la pantalla i signatura i envia la informació.
D'aquesta manera es completa el procés d'alta en el registre d'apoderaments per al tràmit GENERALNOT. A partir d'aquell moment, l'apoderat podrà consultar les notificacions electròniques del poderdant.
En la DEHú, pots utilitzar el cercador per localitzar les notificacions dels teus poderdants. En "Criteri de cerca "selecciona "Vincle" i en "Tipus de vincle" indica "Titular" o "Destinatari".
També pots localitzar notificacions d'un poderdant específic filtrant pel NIF del titular.
Si accedeixis al detall de la notificació mitjançant la icona de la fletxa, s'informa del vincle de la persona que ha accedit amb la notificació o comunicació ("Titular" o "Destinatari") i el NIF del titular de la mateixa en l'opció"Receptora".
Cal tenir en compte que un tercer sempre podrà accedir a les notificacions per a les quals estigui autoritzat des de la Seu electrònica de l'AEAT. Després d'identificar-se i accedir a la consulta de notificacions i comunicacions, és imprescindible filtrar utilitzant el camp "En nom de" per localitzar els resultats de la persona o entitat seleccionada, que pot ser el propi contribuent, una entitat a la que succeeixes o una persona o entitat apoderada pel contribuent a accedir a les seves notificacions i comunicacions.