Nota informativa: càlcul de retencions a partir del 5 de juliol de 2018
Nota informativa: càlcul de retencions sobre rendiments del treball que se satisfacin o abonin a partir del 5 de juliol de 2018
NOTA INFORMATIVA RELATIVA AL CÀLCUL DE RETENCIONS SOBRE ELS RENDIMENTS DEL TREBALL QUE SE SATISFACIN O ABONIN A PARTIR DE 5 DE JULIOL, DATA D'ENTRADA EN VIGOR DE LA LLEI DE PGE-2018.
La Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressupostos generals de l’Estat per a 2018, (BOE de 4 de juliol) modifica l'article 101 i introdueix una nova disposició addicional 47a en la Llei de l'IRPF. Tales preceptes, estableixen, a partir de seu entrada en vigor, tres modificacions rellevants en relació amb el càlcul del percentatge de retenció i ingrés a compte a practicar sobre els rendiments del treball que se satisfacin o abonin a partir d'aquell moment; concretament:
- Nous límits excloents de l'obligació de retenir (anteriorment establerts en l'article 81.1 del Reglament de l'IRPF), establint majors imports i diferenciant els límits per al cas de què es tracti del col·lectiu integrats per contribuents pensionistes de la Seguretat Social o classes passives o que percebin prestacions o subsidis per desocupació;
- Als efectes de determinar la base de retenció establerta en l'article 83.3 del Reglament de l'impost, es modifiquen a l'alça els imports de la reducció per obtenció de rendiments del treball regulada en l'article 20 de la Llei dels Impostos per a rendiments nets del treball inferiors a 16.825 euros anuals; i
- Finalment, s'incrementa del 50 al 60%, la reducció del percentatge de retenció o ingrés a compte sobre els rendiments del treball quan es tracti de contribuents residents a Ceuta o Melilla i que obtinguin allà rendiments del treball que puguin beneficiar-se de la deducció per obtenció de rendes a Ceuta i Melilla establerta en l'article 68.4 de la Llei de l'impost.
Aquestes modificacions afectaran només a aquells treballadors que es trobin en alguna (o diverses) de les següents situacions:
- Treballadors rendiments nets dels quals del treball el 2018 (una vegada aplicades, si escau, les reduccions per irregularitat) no superin els 16.825 euros anuals.
- Residents a Ceuta o Melilla que, durant l'exercici 2018, hagin obtingut rendiments del treball en aquestes ciutats que puguin beneficiar-se de la deducció per obtenció de rendes a Ceuta i Melilla de l'art.68.4 LIRPF.
- Contribuents que hagin obtingut durant l'exercici 2018 rendiments íntegres anuals no superiors a 22.000 euros i sigui procedent aplicar-los el límit establert en l'article 85.3 del RIRPF sobre la quota de retenció (límit que es veu afectat pels nous límits excloents de l'obligació de retenir).
Per això, d'acord amb les disposicions contingudes en el D.A. 47a LIRPF, per calcular les retencions i ingressos a compte sobre els rendiments del treball que se satisfacin o abonin el 2018 als contribuents que es trobin en alguna o algunes de les situacions anteriors, haurà de tenir-se en compte:
- Les retencions i ingressos a compte a practicar sobre els rendiments de treball que se satisfacin o abonin fins al dia anterior a l'entrada en vigor de la LPGE-2018 i, per tant, de les modificacions introduïdes per aquesta LPGE en la LIRPF, es calcularan d'acord amb el procediment general de retenció vigent a 31 de desembre de 2017.
- Les retencions i ingressos a compte a practicar sobre els rendiments de treball corresponents a la resta del període impositiu, que se satisfacin o abonin a partir del 5 de juliol es calcularan obtenint un nou tipus de retenció, practicant la corresponent regularització del tipus de retenció, amb les següents novetats:
- Que als efectes de la reducció per obtenció de rendiments del treball a què es refereix la lletra d) de l'art.83.3 RIRPF, s'aplicarà el que preveu el segon paràgraf de l'apartat 1 del nou D.A. 47a de la LIRPF.
- Seran d'aplicació els nous límits excloents de l'obligació de retenir, continguts en el punt 1) de l'apartat 2 del nou D.A. 47a LIRPF, els quals es reprodueixen a continuació:
Límits aplicables amb caràcter general, llevat de quan es tracti de pensions o havers passius del règim de Seguretat Social o Classes Passives, o de prestacions o subsidis d'atur: Situació del contribuent NÚM. de fills i altres descendents que donen dret al mínim per descendents {1} 0 1 2 o més Contribuent solter, viudo, divorciat o separat legalment {2} _ 15.168 16.730
Contribuent cònjuge del qual no obté rendes superiors a 1.500,00 euros anuals, excloses les exemptes {3} 14.641 15.845 17.492 Altres situacions {4} 12.643 13.455 14.251 Límits aplicables quan es tracti de pensions o havers passius del règim de Seguretat Social o Classes Passives, o de prestacions o subsidis d'atur: Situació del contribuent NÚM. de fills i altres descendents que donen dret al mínim per descendents {1} 0 1 2 o més Contribuent solter, viudo, divorciat o separat legalment {2} _
15.106,5 16.451,5 Contribuent cònjuge del qual no obté rendes superiors a 1.500,00 euros anuals, excloses les exemptes {3} 14.576 15.733 17.386 Altres situacions {4} 13.000
13.561,5 14.184 Els imports d'aquest segon quadre s'incrementaran en 600 euros per a pensions o havers passius del règim de Seguretat Social i de Classes Passives i en 1.200 euros per a prestacions o subsidis per desocupació.
- I, finalment, es prendran en consideració els percentatges màxims de tipus de retenció establerts en els articles 85.3, 86.2 i 87.5 del RIRPF.
Quan s'ha de practicar aquesta regularització excepcional
El tipus de retenció o ingrés a compte, en aquests casos, es regularitzarà, si escau, en els primers rendiments del treball que se satisfacin o abonin a partir de l'entrada en vigor de la Llei de PGE-2018, això és, a partir del dia 5 de juliol.
No obstant això, respecte dels treballadors afectats, la regularització a què es refereix el paràgraf anterior podrà realitzar-se, a opció del pagador, en els primers rendiments del treball que se satisfacin o abonin a partir d'1 d'agost, cas en què, el tipus de retenció o ingrés a compte a practicar sobre els rendiments del treball satisfets amb anterioritat a aquesta data (això és, fins al 31 de juliol ) es determinarà prenent en consideració la normativa vigent a 31 de desembre de 2017.
Procediment per dur a terme la regularització
Respecte dels treballadors inclosos en alguna de les situacions anteriorment assenyalades, la regularització del tipus de retenció es durà a terme de la següent manera, encara que no hagués experimentat variació cap de les variables rellevants a l'efecte:
- Es calcula una nova quota de retenció conforme al que disposa l'art.85 del Reglament, això és, amb caràcter general:
- Determinant en primer lloc una nova “base per calcular el tipus de retenció” i aplicant els tipus que resultin d'aplicar l'escala de retenció de l'article 101.1 de la LIRPF.
- La quantia resultant es minorarà en l'import derivat d'aplicar a l'import del “mínim personal i familiar per calcular el tipus de retenció” l'escala anterior, sense que el resultat d'aquesta minoració pugui resultar negatiu.
- Es procedirà a calcular un nou “tipus de retenció”, multiplicant per 100 el quocient obtingut de dividir la nova quota de retenció per la quantia total de les retribucions, (Art. 86 del Reglament).
- Aquesta nova quota de retenció es minorarà en la quantia de les retencions i ingressos a compte practicats entre l'1 de gener i el 4 de juliol (o, si escau, i a opció del pagador, fins al 31 de juliol, quan la regularització es realitzi en els primers rendiments que s'abonin a partir de l'1 d'agost ).
- El nou tipus de retenció aplicable a partir del 5 de juliol (o a partir de l'1 d'agost, a opció del pagador) s'obtindrà multiplicant per 100 el quocient obtingut de dividir la diferència resultant de l'apartat anterior entre la quantia total de les retribucions que restin fins al final de l'any i s'expressarà amb dos decimals.
Aquestes operacions es podran efectuar mitjançant la utilització de la nova versió del Servei de càlcul de les retencions disponible en la pàgina de l'AEAT a Internet, a partir del 4 de juliol de 2018.
Per poder efectuar correctament la regularització comentada, haurà d'utilitzar-se la causa de regularització “11” (Altres causes) de les previstes en aquest Servei de càlcul, amb l'única excepció de la concurrència d'aquest supòsit excepcional de la causa 11 amb algun dels supòsits identificats amb la causa 9 o la causa 10 (això és, la comunicació del dret o, si escau de la pèrdua del dret, del perceptor a la minoració del tipus de retenció pel pagament de préstecs per a l'adquisició de l'habitatge habitual), circumstàncies aquestes últimes que, en cas de ser procedent, obliguen a utilitzar les pròpies causes 9 o 10 (i no la causa 11) per efectuar correctament la regularització corresponent a ambdós motius.
En regularitzar el mes de juliol (o l'agost, a opció del pagador) recorrent a la causa 11, l'aplicació requerirà l'emplenament, també de forma excepcional, de les caselles següents (addicionals a les que ja es requereixen normalment quan es consigna la causa 11 de regularització, això és retribucions ja satisfetes i retencions ja practicades amb anterioritat a la regularització):
- Retribucions anuals considerades amb anterioritat a la regularització.
- Rendiments anteriors a la regularització van ser obtinguts a Ceuta i Melilla.
- En algun moment abans de la regularització es va aplicar minoració per pagaments de préstecs per a habitatge.
- Import de la minoració per pagaments de préstecs per a habitatge determinat abans de la regularització.
És molt important destacar l'excepcional de l'ús de la causa 11 de regularització. Per tant, una vegada efectuada la regularització del mes de juliol de 2018 (o agost, a opció del pagador) als treballadors afectats, mitjançant la utilització d'aquesta causa, la utilització posterior d'aquesta causa 11 ha de limitar-se únicament als supòsits per als quals expressament està prevista, que són els que s'indiquen en l'Ajuda del Servei de Càlcul Retencions 2018, publicat a la pàgina web de l'AEAT. Aquests supòsits són els següents:
- Quan escaigui regularitzar el tipus de retenció per haver adquirit el perceptor, en el curs de l'any natural, la condició de contribuent de l'IRPF per canvi de residència.
- Quan escaigui regularitzar el tipus de retenció per haver canviat el perceptor, en el curs de l'any natural, la seva residència habitual de Navarra o els Territoris Històrics del País Basc a la resta del territori espanyol.
- Quan escaigui calcular el nou tipus de retenció en els supòsits a què es refereix l'article 118.3 del RRPF, per haver-se produït l'exclusió del perceptor del règim especial de tributació per l'Impost sobre la Renda de no Residents previst en els articles 113 i següents de l'esmentat Reglament.
També és important ressaltar que, a part del supòsit excepcional comentat en aquesta Nota, quan es consigni la causa 11, com motiu de regularització per concórrer algun dels tres supòsits anteriors durant l'exercici, únicament hauran de complimentar-se els apartats corresponents a:
- Retribucions ja satisfetes amb anterioritat a la regularització.
- Retencions i ingressos a compte ja practicats amb anterioritat a la regularització.
En conseqüència, amb posterioritat al mes de juliol de 2018 (o agost, a opció del pagador, respecte dels canvis introduïts per la nova LPGE-2018) és incorrecte utilitzar la causa 11 per regularitzar el tipus de retenció en situacions diferents de les tres anteriorment assenyalades, ja que aquesta utilització, a més de ser indeguda, pot proporcionar a l'usuari resultats erronis.
Finalment, ha d'assenyalar-se que per determinar el tipus i import de les retencions corresponents a perceptores contractats amb posterioritat al dia 4 de juliol de 2018, s'utilitzarà la nova versió del Servei de càlcul de Retencions 2018 (la vigent a partir de l'entrada en vigor de la LPGE-2018) sense necessitat de practicar la regularització a què s'ha feta referència anteriorment, sens perjudici de les regularitzacions que posteriorment poguessin ser procedent per uns altres motius.
Madrid, 4 de juliol de 2018