10.4.24. Per compensar les despeses derivades d'un habitatge ocupat il·legalment o per raó de suspensió del llançament
Aquesta deducció no serà aplicable en el cas de contribuents morts abans del 25 de juliol.
Quantia
El 40% de les despeses deduïbles satisfetes pel contribuent amb el límit de 500 euros.
Aquest límit s'aplica independentment del nombre d'immobles ocupats i tant en tributació individual com en conjunta.
Requisits i condicions
-
El contribuent ha de ser propietari d'un immoble ocupat il·legalment o sobre el qual s'hagi suspès el llançament per trobar-se l'arrendatari en situació de vulnerabilitat econòmica que li impedeixi trobar una alternativa per a si mateix i per a les persones amb els qui conviu, sempre que en aquest últim cas, a més, l'arrendador tingui dret a deduir en la determinació dels rendiments del capital immobiliari del mateix exercici fiscal el deute de l'arrendatari en concepte de saldo de dubtós cobrament, d'acord amb la legislació estatal reguladora de l'IRPF.
-
L'immoble que dona dret a deducció ha de ser un habitatge per la qual cosa la deduccción no resulta aplicable als locals comercials, els despatxos professionals o qualsevol altre que no tingués l'ús urbanístic d'habitatge, encara que passi a ser-ho de facto en ocupar-se il·legalment.
-
Les despeses que donen dret a la deducció són:
-
L'impost sobre béns immobles.
-
La taxa de residus sòlids urbans.
-
Les despeses de subministrament dels serveis de l'habitatge, com per exemple electricitat, aigua, gas i telecomunicacions.
-
Les despeses ordinàries de comunitat.
-
Les despeses de conservació i manteniment de l'habitatge entenent com a tals els realitzats regularment amb la finalitat de mantenir l'ús normal dels béns materials, com el pintat, revocación o arranjament d'instal·lacions, les de substitució d'elements, com instal·lacions de calefacció, ascensor, portes de seguretat o d'altres.
-
Les despeses associades a procediments judicials de la qual finalitat sigui la recuperació de la possessió de l'immoble.
Les despeses anteriors són deduïbles pels imports proporcionals al mateix temps que hagi estat l'immoble ocupat il·legalment o durant la suspensió del llançament, en aquest últim cas des del moment en què l'arrendador té dret a deduir en la determinació dels rendiments del capital immobiliari del mateix exercici fiscal el deute de l'arrendatari en concepte de saldo de dubtós cobrament.
Addicionalment, una vegada finalitzades aquestes situacions si l'immoble requereix obres per ser novament habitable també seran deduïbles les despeses proporcionals al temps en el que en l'immoble s'emporti a efecte aquestes obres, sempre que es pugui acreditar que aquest immoble no era utilitzable.
-
-
La deducció només pot ser aplicada pel contribuent que satisfaci efectivament les despeses i per l'import que satisfaci. Per tant, en tots els casos (matrimonis en règim de guanys, separació de béns, parelles de fet, etc.) s'haurà d'acreditar qui els ha satisfet.
-
La base imposable total del contribuent no pot superar l'import de 33.000 euros en el cas de tributació individual, ni l'import de 52.800 euros en el cas de tributació conjunta.
Emplenament
Consignarà l'import satisfet amb dret a deducció.